BB PRO Marko Savolainen

Selvennätkö hieman! Sen ymmärrän, ettet nykyään voi käyttää kuivia, mutta olet kertonut suojanneesi maksaa esim. maarianohdakkeella. Eli ootko käyttänyt vai etkö ole?

Ja miten testit liittyy kuiviin? Testeissähän näkyy myös märät?

Olen toki käyttänyt ihan alkuaikoina, mutta maksa-arvot nousivat tuonne 800-900 tasolle ja toinen o gelma on, että en voi syödä mitään, jos käytän nappeja. Maha menee niin huonoon kuntoon, että mikään ei mene alas.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuivilla pääsee huomattavasti lähemmäs kisoja, kuin märillä.
En nykytesteistä tiedä paljonko tuo ero on, mutta huomattava kuitenkin.
 
Sanot jossain haastattelussa, että jos on 2vko vai oliko 2kk treenaamatta, menettää 2v työn. Ok voi olla semisti liioiteltua kun lihat saa nopeaa takaisin.

Mutta kun sanoit nyt ettet ole juurikaan treenaillut, niin tarkoittiko tuo ettet ole käynyt ollenkaan salilla ja eikö lihaksen muuttuminen fläbäksi haittaa?

--

By the way, luin Milosin omalta Enter the Mind -foorumilta jonkun Milosin vanhan postauksen, jossa kertoi että heidän perheessään on jotain matalia maksa-arvoja. Kertoi siinä, että kun alkoi käyttämään anabolisia steroideja (oraalisia), niin sai maksa-arvot kohoamaan (joka oli tässä tilanteessa hyvä arvo). Hän kertoi, että jos maksa-arvot on alle 1000, niin ei ole hätää.

En tiedä miten tosiasiassa. :D

--

Oliko sulla joku mentori noissa hommissa vai onko kaikki kantapään kautta opittua ja oppirahat jo maksettu muutenkin kuin terveydellä?

---

Joku kommentoi blogisi jossain postauksessa, että "Älä siirry Manniselle!". Onko jokin tommonen siirtyminen tulossa?

---

Hienoa kun puhut lääkeasioista näin avoimesti! Sinuun voi aina luottaa, että asioista ei hyssytellä tai jos niin sille on syynsä! Jenkeissähän jo tämänlaisia tapauksia on ollut, joka on hyvä.
 
Makelle pointsit siitä että puhuu asioista avoimesti eikä teeskentele että kreatiinilla ne tuolla isoilla lavoillakin pärjäilee, ja ehkä lisäproteiinia saattaa olla aamupuurossa korkeintaan. Kestää myös kritiikkiä ja palautetta suuntaan ja toiseen eikä märise ylläpidolle että ketju kiinni kun kaikki ei kuolaa näppis märkänä tms.

Jos Supermass viitsii, niin jos vielä kertaalleen niitä suurimpia sarjapainoja ja tuloksia jaksat laittaa tähän :) Ne on aina mielenkiintosia ihmetellä.
 
Toi Jarin kuva on edelleen feikki todellisuudessa. Jari kuivui ihan totaalisen kasaan tossa ekassa junnukisassaan ja olisitte nähneet parin viikon päästä kun ukko on 20kg täydempi. Tossa mitään kehitystä ole, vaan älyttömän tyhjäksi ajettu kisaaja. Jarin suurimmat kehitykset on tullut viimeisen muutaman vuoden aikana.

Makelle tais käydä samoin vähän lievemmin, eli lorahti alle kasin sarjaan aikanaan vaikka ei tosiaankaan sen sarjan painoinen ollut todellisuudessa.

Jos puhutaan vuodesta 1992? Joensuu niin kyllä se Marko sitä lihaa tahkosi muutamassa vuodessa sen jälkeen valtavasti, samoissa SM-karsinnoissa oltiin, itse olin raskaassa jossa oli vaan 2 kilpailijaa XD
 
Sanot jossain haastattelussa, että jos on 2vko vai oliko 2kk treenaamatta, menettää 2v työn. Ok voi olla semisti liioiteltua kun lihat saa nopeaa takaisin.

Mutta kun sanoit nyt ettet ole juurikaan treenaillut, niin tarkoittiko tuo ettet ole käynyt ollenkaan salilla ja eikö lihaksen muuttuminen fläbäksi haittaa?

--

By the way, luin Milosin omalta Enter the Mind -foorumilta jonkun Milosin vanhan postauksen, jossa kertoi että heidän perheessään on jotain matalia maksa-arvoja. Kertoi siinä, että kun alkoi käyttämään anabolisia steroideja (oraalisia), niin sai maksa-arvot kohoamaan (joka oli tässä tilanteessa hyvä arvo). Hän kertoi, että jos maksa-arvot on alle 1000, niin ei ole hätää.

En tiedä miten tosiasiassa. :D

--

Oliko sulla joku mentori noissa hommissa vai onko kaikki kantapään kautta opittua ja oppirahat jo maksettu muutenkin kuin terveydellä?

---

Joku kommentoi blogisi jossain postauksessa, että "Älä siirry Manniselle!". Onko jokin tommonen siirtyminen tulossa?

---

Hienoa kun puhut lääkeasioista näin avoimesti! Sinuun voi aina luottaa, että asioista ei hyssytellä tai jos niin sille on syynsä! Jenkeissähän jo tämänlaisia tapauksia on ollut, joka on hyvä.

Kyllä nuo pääosin on itse opiskeltu, tutkimalla ja kyselemällä. Olen minä jonkun kerran käynyt kevyttä jumppaa tekemässä. Ei haittaa, vaikka olomuoto muuttuukin, se on vain väliaikaista :)
maksa-arvot jos on 1000, niin kyllä olisi tosi huolissani. Normiarvo taitaa nykyään olla 70 tai alle.
 
Marko millon piät Oulussa seminaaria? :)
 
Kun olisi hoksannut, niin olisi pitänyt sopia silloin Oulun kisan aikaan kuvakset, kun Mike oli täällä.
Otetaan ens kerralla, olin Oulussa lentokoneella, joten en olis kuvannut kuitenkaan, koska ei sun legendaarista imagoa aleta mun toimesta vähättelemään ilman valoja. Lentokoneella kun ei valoja saa mukaan helposti, niin pelkällä luonnonvalolla en alkaisi sua törsäämään, vaan sut pitää kuvata kunnolla valojen kanssa, niin saadaan mahd. hienot kuvat. Otetaan seuraavalla kerralla sitten joku treffipaikka puolesta välistä jonne ajellaan kummatkin ja vetästään setit siellä.
 
Makelle pointsit siitä että puhuu asioista avoimesti eikä teeskentele että kreatiinilla ne tuolla isoilla lavoillakin pärjäilee, ja ehkä lisäproteiinia saattaa olla aamupuurossa korkeintaan. Kestää myös kritiikkiä ja palautetta suuntaan ja toiseen eikä märise ylläpidolle että ketju kiinni kun kaikki ei kuolaa näppis märkänä tms.

Jos Supermass viitsii, niin jos vielä kertaalleen niitä suurimpia sarjapainoja ja tuloksia jaksat laittaa tähän :) Ne on aina mielenkiintosia ihmetellä.

Näin on marjat. Marko puhuu asioista niiden oikeilla nimillä!
 
Make on miäs. Täytyy vaan arvostaa että joku oikeasti puhuu avoimesti mitä kehonrakennuksen takana piilee, aihe, josta kaikki muut vaikenee.
 
Parasta tässä on se, että edes Marko ei pysty tuota rikkomaan ;)

Eihan jotain hiton klassista kehonrakennusta ollut edes olemassa kun Make kilpaili. Ja klassisesta kehonrakennuksesta voi olla montaa mielta - mun mielesta jos kehoa aletaan rakentamaan, rakennetaan sita sitten kunnolla. Klassinen on vahan sama kun kavely olympialaisissa - mukamas kavellaan mutta kaytannossa kaikki silti juoksee. Ihan yhta paljon jarkea kun kuiskauskisassa jossa ideana on katsoa kuka kuiskaa koviten. Mielestani vaan turha laji - yhtaan sen harrastajia ja sen vaativaa tyota vahattelematta.
 
Eihan jotain hiton klassista kehonrakennusta ollut edes olemassa kun Make kilpaili. Ja klassisesta kehonrakennuksesta voi olla montaa mielta - mun mielesta jos kehoa aletaan rakentamaan, rakennetaan sita sitten kunnolla. Klassinen on vahan sama kun kavely olympialaisissa - mukamas kavellaan mutta kaytannossa kaikki silti juoksee. Ihan yhta paljon jarkea kun kuiskauskisassa jossa ideana on katsoa kuka kuiskaa koviten. Mielestani vaan turha laji - yhtaan sen harrastajia ja sen vaativaa tyota vahattelematta.

Kyllä ne suurimmat natukehoilijat on noiden Arnoldin aikasten pro bodareiden lihoissa.
Toisaalta myös painorajojen sisällä pitäisi näyttää huomattavasti kovemmalta kuin nämä suomalaiset classic kilpailijat näyttävät. Mm. Frank Zane ja Serge Nubret olisivät mahtuneet Classicin painorajojen sisään ja näyttävät silti paremmilta kuin kukaan suomalainen bodari koskaan. Paksulla vyötäröllä ja isolla perseellä mennään painorajoissa helposti yli ja syynä vääränlainen treeni, syvät kyykyt ja mave, jotka kasvattavat paksua keskivartaloa.
 
Yhtään vähättelemättä CBB:n kilpailijoita (päinvastoin, suuret rispektit heille) niin itse laji on mielestäni vähän väkisin väännetty kasaan. Hieman sama asia olisi, jos yleisurheiluun tehtäisiin rinnakkainen sarja, jossa satasta ei saisi juosta alle 10 sekuntiin tai kuulaa työntää yli 20m.
 
Kyllä ne suurimmat natukehoilijat on noiden Arnoldin aikasten pro bodareiden lihoissa.

Ja ne "natukehoilijat" on yhta natuja kuin Mr. Olympia 1990 kisaajat jotka testattiin.

Lee Haney 1990 - kaikkien aikojen paras natufysiikka
feature_leehaney1990.jpg
 
Eihan jotain hiton klassista kehonrakennusta ollut edes olemassa kun Make kilpaili. Ja klassisesta kehonrakennuksesta voi olla montaa mielta - mun mielesta jos kehoa aletaan rakentamaan, rakennetaan sita sitten kunnolla. Klassinen on vahan sama kun kavely olympialaisissa - mukamas kavellaan mutta kaytannossa kaikki silti juoksee. Ihan yhta paljon jarkea kun kuiskauskisassa jossa ideana on katsoa kuka kuiskaa koviten. Mielestani vaan turha laji - yhtaan sen harrastajia ja sen vaativaa tyota vahattelematta.

Ulkomailla toi cbb-taso on vähän korkeampaa lihojen suhteen. Ukot on vetäny lihakset kondiksee ja reilusti suurempana pituus- ja painorajojen sisälle. Cbb-fysiikat on jo sen kovaa luokkaa, että niillä voittais mennen tullen kehonrakennuksessakin.
 
Kannattais sitten kayda ne kehonrakennusmestaruudet kayda napsimassa pois jos ne noin helposti tyrkylla on.

Eihän ne nyt pro-ukoille pärjää kun siellä lähinnä massalla viedään pokaalit, mutta MM tason natut veisivät kyllä suomen kaikki bb-sarjat ihan heittämällä jo reilusti paremman lihassymmetrian ja luustonmallin ansiosta.
 
Tuntuu et suomessa vois kaikki lopettaa bodaamisen, ollaan me niin paskoja siihen lajiin :D

Varmaan alle 10% kannattais edes harkita kilpailemista kun ei ole toivoakaan pärjätä, samahan se on muuallakin mailmassa tosin siellä on paljon enemmän potentiaalista populaa kun porukkaakin on enemmän. Suomessa on silti varmaan yksi mailman persjalkaisin kansa.
 
Eihan jotain hiton klassista kehonrakennusta ollut edes olemassa kun Make kilpaili. Ja klassisesta kehonrakennuksesta voi olla montaa mielta - mun mielesta jos kehoa aletaan rakentamaan, rakennetaan sita sitten kunnolla. Klassinen on vahan sama kun kavely olympialaisissa - mukamas kavellaan mutta kaytannossa kaikki silti juoksee. Ihan yhta paljon jarkea kun kuiskauskisassa jossa ideana on katsoa kuka kuiskaa koviten. Mielestani vaan turha laji - yhtaan sen harrastajia ja sen vaativaa tyota vahattelematta.

No mutta moni voi kokeilla perässä, kerta se niin helppoa on. Toiset tykkää kattoa formuloita ja toiset rallia. Formulat on ehkä turhin laji mitä maapallo sisältää päällään.

CBB on siitä hieno laji, että siinä näkee mihin sinä pystyt kehittämään itsesi terveellisellä elämäntyylillä ja kovalla punttitreenillä.

Olen sun kanssa siinä mielin samoilla linjoilla, että kun kehoa rakennetaan niin rakennetaan sitten kunnolla ja katotaan mitä fysiikasta saa revittyä ikinä irti.

Kannattais sitten kayda ne kehonrakennusmestaruudet kayda napsimassa pois jos ne noin helposti tyrkylla on.

Todellakin CBB:n maailman huiput veisi Suomen liigaa aika mennentullen. Siellä on osaltaan kyllä niin paljon entisiä että nykyisiä kehonrakentajia, että sinänsä ristiriitainen juttu.

Alessandro Galli

14451_436558463128343_205225449_n.jpg

tumblr_mrzcw1ym9r1qz7b12o1_500.jpg

Siinä sais abauttirallaa kaikki Suomen miehet pataan niin jotta kolisee...
 
Back
Ylös Bottom