BB PRO Marko Savolainen

Täh? Tarkoitin vain, että vaikka kyykky -tai prässisarjoissa toistojen välillä pidettäisiinkin "taukoa" pitämällä jalat suorana, niin ei se mitään lepäämistä ole.

Ja yhtään kevyttä viikkoa en ole elämäni aikana pitänyt, vaan olen pitänyt järkevimpänä pitää tarpeen vaatiessa 1-5 päivän ajan ylimääräistä totaalilepoa. Ja jos pitäisin, en ottaisi niissä penkkimaksimeja.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo, toi oli vaan tommoinen vitsi että "ei sun kuulu puhua lepäämisestä". Mutta muistelen kyllä että Fastin blogissasi mainitsit ottaneesi penkkimaksimin kevennyksen aikana? Siitä tuli kommenttia joiltakin. Menee taas niin OT...
 
Miten musta tuntuu että sinä(kin) Marko olet unohtanut isojen romujen tärkeyden kun kasvatetaan lihaksia. Silleenhän sinäkin ne massat teit nuorena miehenä päälle, että reenasit valtavilla romuilla.

Taisit valmentaa Vihavaista tuohon aikaan kun nuo videotkin on kuvattu, eli 2010? Ja silloinhan Jukka myös kilpaili. Muistan Jukan kunnon lavalla tuolloin ja mitään kehitystä ei edelliskisaan (2008) ollut tapahtunut. Voisiko syy olla siinä jos teitte enemmänkin noita pikkupaino-treenejä kauheella poltteella ja pumpilla unohtamalla isojen romujen tärkeyden?

Onko taas jotain epäselvää sen suhteen osaako Savolainen treenata vai ei? Minusta tuntuu että olen nähnyt lopputuloksesta ihan kuviakin, taitaa olla edelleenkin paras ja menestynein pro miesten puolella, ellen ihan väärin muista. Jos minun pitäisi arvioida kumpi teistä kahdesta tietää treenaamisesta ja lihan kasvatuksesta enemmän, niin arvaa mitä? Se et ole sinä. Ettekö te poloiset ymmärrä että lihasten kasvuun ei ole vain yhtä oikeata ja parasta metodia, vaan se on yhtälö jossa on monta muuttujaa ja jonka lopputulos määräytyy sillä, että tekee oikeat asiat oikeassa järjestyksessä? Suomi on täynnänsä "salin vahvimpia miehiä" jotka vääntää koko ikänsä saavuttamatta mitään muuta kuin ison egon ja paljon känsiä kämmeniin. Sitten meillä on muutama hassu kilpabodari, jotka nähtävästi täällä vallitsevan näkemyksen mukaan ovat saavuttaneet asemansa ihan vahingossa, vaikka treenaavat päin vittua. Vai voisiko olla niin, että he ovat ymmärtäneet ettei lihas kasva pelkällä repimisellä, vaan pitää käyttää älliä myös? Onko tämä ihan mahdoton skenario? Tiedätkö esim. mikä olisi ollut lopputulos, jos Savolainen olisi treenannut alusta asti siten, miten oppi kokemuksen kautta treenaaman vasta myöhemmin? Et, eikä kukaan muukaan, mutta kuvittelisin että tähänkin hänellä itsellään on kaikkein paras näkemys.
 
Pakko on yhtyä monen muunkin mielipiteeseen siitä, että tällä foorumilla tuntuu näitä asiantuntijoita riittävän melko kiitettävästi. Mun mielestä tämmösessä lajissa, joka jokseenkin kokonaan perustuu ulkoseen olemukseen on melko typerää ruveta arvostelemaan Markon treenimetodeja, ainakaan jos on nähnyt edes yhden kuvan tahi videon miehen tekemisistä salin puolella. Itseä ihmetyttää myös toi, että irrotetaan kaikenmaailman lainauksia muitten sanomisista ja väännetään ne sitten tähän perusteluksi jotakuta vastaan. Hulkki on varmasti voinut sanoakin kuinka lihaksen koon ja treenipainojen välillä on positiivinen korrelaatio, mutta eikös toi ole melko ittestäänselvää asiaa?
Mitä tulee eri treenimetodeihin niin oon vakaasti sitä mieltä, että progressio kokonaisuutena on lyhyt vastaus tehokkaaseen treenaamiseen. Progressio kun ei tarkota vaan sitä että pieret verta kyykätessä ja aina maksimikuormalla. Progressiota voi tehdä esim. lisäämällä sarjamääriä, kasvattamalla volyymiä, lyhentämällä palautumisaikoja, lisäämällä painoja jne.

Tämän kun yhdistää siihen seikkaan, että Marko on melko monesti jo kerennyt sanomaan kuinka treenin on jakanut koviin viikkoihin ja pumppiviikkoihin, pitäisi jo ymmärtää ettei samalla tavalla päivästä toiseen treenata. Mun mielestä hemmetin tärkeet kaks sanaa tehokkaassa treenaamisessa on progressio ja vaihtelu, lihakset tarvitsevät erilaisia ärsykkeitä ja ne pitäisi pitää tietyllä tavalla arvailemassa, että mitä seuraavaksi tulee. Ja progression/vaihtelun kautta treeni muuttuu kokoajan.

Jos saa vielä vaatimattoman pyynnön esittää, niin herra SalinNatu vois ajoittaa seuraavan postinsa tuohon klo 16.45 hujakoille, jolloin se sopivasti tehostaa treeniboosterin vaikutusta ja lisää pientä kiukkua niin jaksan vetää muutaman leuan enempi.
 
SUPERMASSAN TREENIT 1997

Maanantai-päivällä noin kello 12.00 (Pohkeet ja reidet)

Reisiojennus (David koneella) 2x6-8 (220kg) *
Smith-jalkakyykky 2x6-8 (320kg) *
Jalkaprässi 2x6-8 (650kg) *
Hack (jalkaterät yhdessä ja kantapäät pienen korokkeen päällä) 2x6-8 (220kg) *

Illalla noin kello 19.00

Aasianostot 2x8-10 (150kg) **
Pohjeliike istuen 2x6-8 (130kg) *
Hackissa (takaperin) 1x10-15 (100kg)
SJMV 2x6-8 (250kg)*
Reisihauiskone maaten 2x6-8 (70kg) **
Reisihauiskone istuen (davis) 2x6-8 (200kg)*


Keskiviikko-iltapäivä noin kello 16.00 (Olkapäät ja ojentajat)

Vipunostot taakse kp. 2x6-8 (60kg)*
Vipunostot koneessa (david) 2x6-8 (140kg)*
Yhden käden vipunostot ristikkäistaljassa 1x10-12 (40kg)
Etupunnerruksen Smith koneessa 2x6-8 (180kg)*
Vipunostot sivuille kp (seisoen) 2x6-8 (45kg)*
Vipunostot eteen kp. 2x6-8 (35kg)*
Vipunostot sivulle ristikkäistaljassa 1-2x10-15 (30-35kg)
Pystysoutu tangolla 2x6-8 (80kg)**
Ranskalainen punnerrus alaviistossa 2x6-8 (90kg)*
Taljapunnerrukset 2x6-8 (90kg)*
Yhden käden keskitetty seisoisen kp. 1-2x8-10 (35kg)


Torstai-iltapäivällä noin kello 16.00 (selkä ja pohkeet)

Alataljaveto kapealla kahvalla 1x6-8 (240kg)*
Alataljaveto kapealla suoralla kahvalla 1x8-12 (200kg)***
Ylätaljaveto leveällä otteella 2x6-8 (200kg)*
T-tankosoutu 2x6-8 (190kg)**
Maastaveto (polvien korkeudelta) 2x6-8 (270kg)*
Olankohautukset smith koneessa 2x6-8 (270kg)*
Olankohautukset smithkoneessa (selän takaa) 1x10-12 (150kg)
Olankohautukset kp. 1-2x10-12 (60kg)
Ranskalainen punnerrus alaviistossa 2x6-8 (90kg)*
Yhden käden keskitetty seisoen kp. 1-2x8-10 (35kg)


Lauantai-iltapäivällä noin kello 16.00 (Rinta ja hauis)

Vinopenkkipunnerrus smith-koneessa 1x6-8 (240kg)*
Vinopenkkipunnerrus smith-koneessa 1x6-8 (200kg)****
Penkkipunnerrus kp. 2x10-12 (80kg)**
Vipunostot maaten (levitykset) 2x6-8 (60kg)*
Ristikkäistalja 1-2x8-12 (60kg)***
Taljahauiskääntö scott-penkissä 2x6-8 (80kg)*
Hauiskääntö seisoen kp. 2x6-8 (45kg)*
Keskitetty hauiskääntö kp. 1x8-10 (35kg)***
Keskitetty yhdenkäden hauiskääntö taljassa 1x8-10 (35kg)***
Hammerkääntö (vasara) 2x8-10 (35kg)***
Rannekääntö tangolla 2x8-10 (80kg)***
Rannekääntö tangolla selän takana 2x8-10 (50kg)***

* = Ensimmäinen sarja tehdään pudotusarjana, jossa toisto 6-8 ja lisäksi 1-2 pakkotoistoa. Teen aina kaksi painonvähennystä ja jatkan sarjaa kunnes teen lopuksi pari pakkotoisto ja 1-2 negatiivista toistoa. Ensimmäisessä sarjassa en keskity muuhun kuin painon nostamiseen enkä välitä, jos treenityyli ei ole aivan paras mahdollinen. Toinen sarja on aina ns. suora sarja, jossa teen normaalisti 8-12 siistiä toistoa pienemmillä painoilla ja täydellisellä kontrollilla.
** = Ensimmäinen sarja suorana niin monta toistoa kuin mahdollista ja pieni 15 sekunnin tauko (rest/pause), sitten sarja jatkuu muutamalla toistolla ja taas 15 sekunnin tauko, lopulta viimeiset toistot ja päälle pari pakkotoistoa. Toinen sarja ilman taukoja suorana ja pidempänä pienemmillä painoilla
*** = Pelkkä suora sarja pakkotoistoilla.
**** = Suora sarja hitaasti keskittyen, jossa 6-8 toistoa omilla, sitten 1-2 pakkotoisto, painon vähennys ja autettyja negatiivisiä toistoja kaksi.


Jos jotain kiinnosti... :rolleyes:
 
vaikka kyykky -tai prässisarjoissa toistojen välillä pidettäisiinkin "taukoa" pitämällä jalat suorana, niin ei se mitään lepäämistä ole..

No mitäs se sitten on jos ei lepäämistä? :D 20 sekunttia pidät jalat suorana ja ottelet happea kaikessa rauhassa, ei se kyllä mitään sarjan tekoa enää silloin ole kaiken järjen mukaan.

Marko tuossa hackki/prässisetissä koitti välttää ainakin Jukan jalkojen suoristamista painojen vähentämisen yhteydessä ettei ne reidet pääsisi lepäämään.
 
Mistä te tiedätte, miten olen treenannut?.

No sen verran tiedän sun treeneistä, että olen lukenut lähes kaiken mitä susta ikinä on nettiin ja lehtiin kirjoitetettu, vanhan blogin, kattonu treenileffan ja lukenut kirjankin muutamaan kertaan.

Oletan, että kasvoit eniten vuosina 1991-1993. Taekwondossa voitit Suomen mestaruuden alle 53-kilon sarjassa -91, ja kilpailit kehonrakennuksen raskaassa sarjassa voittaen myös overallin -93.

Eli ymmärränkö nyt oikein, että noina vuosina teit Rännälän Jarin kanssa kuuden päivän välein noita parinkymmenen pakkotoiston, muutaman pudotuksen, ja muutaman negatiivisen toiston sarjoja?
 
Moi!

Teetkö Marko normi ihmisille treeniohjelmia ollenkaan?? Tarvetta nimittäin olisi saada uutta potkua treenaamiseen pitkän tauon jälkeen. Kummasti motivaatio/inspiraatio on noussut tätä threadia lueskellessa.

Laita yhteystietojasi palstalle jos ok. Palaan asiaan jussien jälkeen heti ma. T:Timo
 
Nykyään kun on reality-sarjaa joka lähtöön, niin voisi hyvin olla sellainen missä seurataan bodareita jotka treenaavat, syövät ja lepäävät Maken ohjeistuksen alaisina. :D Kaikki nämä viedään äärimmileen, ja seurataan kuinka ukkojen kantti kestää. Sitten tulisi välihaastatteluja tyyliin: "tässä vaiheessa kun sitä ruokaa alkoi mättämään niin helvetisti alkoi jo hieman paha olo tulla, mutta selkälihoissa alkoi tuntumaan saakelinmoinen täyttymyksen tunne", "olin aivan piipussa, mutta Make pakotti minut tekemään vielä 10 sarjaa! Se oli hullua". Tämähän voisi olla nimeltään vaikkapa "body-survivors" :lol2:

EDIT: eikun tää voisi olla sittenkin "The biggest gainer" :lol2: aina pudotettaisiin se joka kehittyy vähiten. :D
 
Nykyään kun on reality-sarjaa joka lähtöön, niin voisi hyvin olla sellainen missä seurataan bodareita jotka treenaavat, syövät ja lepäävät Maken ohjeistuksen alaisina. :D Kaikki nämä viedään äärimmileen, ja seurataan kuinka ukkojen kantti kestää. Sitten tulisi välihaastatteluja tyyliin: "tässä vaiheessa kun sitä ruokaa alkoi mättämään niin helvetisti alkoi jo hieman paha olo tulla, mutta selkälihoissa alkoi tuntumaan saakelinmoinen täyttymyksen tunne", "olin aivan piipussa, mutta Make pakotti minut tekemään vielä 10 sarjaa! Se oli hullua". Tämähän voisi olla nimeltään vaikkapa "body-survivors" :lol2:
Lol noob. Jos lihakset on jo piipussa, tää tarkottaa että vähintään yks liike on jo tehty. Marko on sanonut, että sarjoja maksimissaan kaksi tai kolme, samoin liikkeitä. Näinollen ei ole mahdollista, että jo rikki olevia lihoja paukutettaisiin kymmenen sarjaa lisää. Sori OT.

E: PS ;)
 
Lol noob. Jos lihakset on jo piipussa, tää tarkottaa että vähintään yks liike on jo tehty. Marko on sanonut, että sarjoja maksimissaan kaksi tai kolme, samoin liikkeitä. Näinollen ei ole mahdollista, että jo rikki olevia lihoja paukutettaisiin kymmenen sarjaa lisää. Sori OT.

E: PS ;)

Kun Marko käskee, sun lihaksesi ovat valmiit toimimaan. Tämä on bodyjumalten laki.
 
Nykyään kun on reality-sarjaa joka lähtöön, niin voisi hyvin olla sellainen missä seurataan bodareita jotka treenaavat, syövät ja lepäävät Maken ohjeistuksen alaisina. :D Kaikki nämä viedään äärimmileen, ja seurataan kuinka ukkojen kantti kestää. Sitten tulisi välihaastatteluja tyyliin: "tässä vaiheessa kun sitä ruokaa alkoi mättämään niin helvetisti alkoi jo hieman paha olo tulla, mutta selkälihoissa alkoi tuntumaan saakelinmoinen täyttymyksen tunne", "olin aivan piipussa, mutta Make pakotti minut tekemään vielä 10 sarjaa! Se oli hullua". Tämähän voisi olla nimeltään vaikkapa "body-survivors" :lol2:

EDIT: eikun tää voisi olla sittenkin "The biggest gainer" :lol2: aina pudotettaisiin se joka kehittyy vähiten. :D

Loistava idea :) Nyt Harkimolle viestiä. Joskus olen sellaista miettynyt, että olisi hienoa pienen porukan lähteä vaikka Thaimaahan kuukaudeksi treenaamaan. Elettäs yhtä askeettisesti kuin minä nuoruudessa, näin porukka oikeati ymmärtäis, mitä tarkoitetaan omistautumisella. Ja tulokset olisi jäätäviä :)
 
Jospa sitä pitkästä aikaa kirjottelis tännekkin. Hauskaa luettavaa, kun jengi ihan tosissaan opastaa miten Markon pitäisi reenauttaa ihmisiä. Hei haloo? Lopettakaa täällä netissä se paskan jauhanta ja ilmottautukaa supermassan jalkareeniin, niin tiedätte enemmän :) Ja joo, olen itse treenannut kintut Markon kanssa. Vastasin muutamalle henkilölle jo valmiiksi.
 
Jospa sitä pitkästä aikaa kirjottelis tännekkin. Hauskaa luettavaa, kun jengi ihan tosissaan opastaa miten Markon pitäisi reenauttaa ihmisiä. Hei haloo? Lopettakaa täällä netissä se paskan jauhanta ja ilmottautukaa supermassan jalkareeniin, niin tiedätte enemmän :) Ja joo, olen itse treenannut kintut Markon kanssa. Vastasin muutamalle henkilölle jo valmiiksi.

Viittaat ilmeisesti tuolla tähän postiini: "Miten musta tuntuu että sinä(kin) Marko olet unohtanut isojen romujen tärkeyden kun kasvatetaan lihaksia. Silleenhän sinäkin ne massat teit nuorena miehenä päälle, että reenasit valtavilla romuilla.

Taisit valmentaa Vihavaista tuohon aikaan kun nuo videotkin on kuvattu, eli 2010? Ja silloinhan Jukka myös kilpaili. Muistan Jukan kunnon lavalla tuolloin ja mitään kehitystä ei edelliskisaan (2008) ollut tapahtunut. Voisiko syy olla siinä jos teitte enemmänkin noita pikkupaino-treenejä kauheella poltteella ja pumpilla unohtamalla isojen romujen tärkeyden?"

Taitaa olla sun luetun ymmärtäminen aika viturallaan, jos saat tästä kuvan, että yritän opettaa Markoa? Tuossa minun viestissä on tuollaista yleistä pohdintaa ja jaarittelua, eikä todellakaan mitään neuvomista. Vaikka Savolaista moni täällä Jumalana pitääkin, niin tarkoittaako se sitä että hänen mietteitään ja ajatuksiaan ei voisi millään tavalla kyseenalaistaa? Sehän tekee keskustelusta juuri mielenkiintoista ja antoisaa.

Tuo mitä Jukasta sanoin oli ehkä turhaa, koska en tiennyt miten kauan Marko häntä valmensi. Mutta sekin tuli Markon asiallisen vastauksen jälkeen selväksi.
 
Perinteistä Pakkotoistoa tai foorumikeskustelua ylipäätään, aina joku on niin jiirissä, ettei tajua toisten kirjoituksia ja toinen alkaa lässyttämään miten viisaasti hän oli loppupeleissä juttunsa kirjoittanut. Ketään ei varmasti nämä oikaisuyritykset kyllä rehellisesti kiinnosta ja keskustelu vaan riistäytyy aina pahemmin käsistä. On vain niin kyllästyttävää lukea tätä samaa shittiä kaikissa foorumin merkittävimmissä ketjuissa.
 
Perinteistä Pakkotoistoa tai foorumikeskustelua ylipäätään, aina joku on niin jiirissä, ettei tajua toisten kirjoituksia ja toinen alkaa lässyttämään miten viisaasti hän oli loppupeleissä juttunsa kirjoittanut. Ketään ei varmasti nämä oikaisuyritykset kyllä rehellisesti kiinnosta ja keskustelu vaan riistäytyy aina pahemmin käsistä. On vain niin kyllästyttävää lukea tätä samaa shittiä kaikissa foorumin merkittävimmissä ketjuissa.

Mua vituttaa toi miks täälläkin varmaan 5 nimimerkkiä nyt hokee tota samaa paskaa: "Älkää opettako Markolle miten pitää reenata, kyllä se tietää miten pitää reenata..."

No niin vittu tietääkin!!! Ei sitä täällä kukaan ole kiistänytkään. Samaa shittiä ku Bullin triidissä aikonaan. Kaikki alkaa aina siitä kun joku alkaa arvostelemaan muiden kysymyksiä ja sanomisia Makelle. Onko niihin kaikkiin pakko tarttua? Antaa Markon itse vastailla mitä vastailee. Se tässä on kuitenkin tärkeintä. Toi sunkin viestis oli täysin turha, eikä liittynyt keskusteluun millään tavalla.
 
Viittaat ilmeisesti tuolla tähän postiini: "Miten musta tuntuu että sinä(kin) Marko olet unohtanut isojen romujen tärkeyden kun kasvatetaan lihaksia. Silleenhän sinäkin ne massat teit nuorena miehenä päälle, että reenasit valtavilla romuilla.

Taisit valmentaa Vihavaista tuohon aikaan kun nuo videotkin on kuvattu, eli 2010? Ja silloinhan Jukka myös kilpaili. Muistan Jukan kunnon lavalla tuolloin ja mitään kehitystä ei edelliskisaan (2008) ollut tapahtunut. Voisiko syy olla siinä jos teitte enemmänkin noita pikkupaino-treenejä kauheella poltteella ja pumpilla unohtamalla isojen romujen tärkeyden?"

Taitaa olla sun luetun ymmärtäminen aika viturallaan, jos saat tästä kuvan, että yritän opettaa Markoa? Tuossa minun viestissä on tuollaista yleistä pohdintaa ja jaarittelua, eikä todellakaan mitään neuvomista. Vaikka Savolaista moni täällä Jumalana pitääkin, niin tarkoittaako se sitä että hänen mietteitään ja ajatuksiaan ei voisi millään tavalla kyseenalaistaa? Sehän tekee keskustelusta juuri mielenkiintoista ja antoisaa.

Tuo mitä Jukasta sanoin oli ehkä turhaa, koska en tiennyt miten kauan Marko häntä valmensi. Mutta sekin tuli Markon asiallisen vastauksen jälkeen selväksi.

Ensinnäkin täytyy tuota Milosta puolustella. Mies ei todellakaan ole mikään hölmö, mitä tulee kehonrakennustietämiseen. Kaveri on kenties kokenein tyyppi koko kehonrakennushistoriassa, mitä tulee kisaamiseen ja dieettaamiseen. On ollut minua kohtaan aina tosi reilu ja kertonut asioita kiertelemättä. Ja kyllä Jari edelleen menee Milosin opeilla. Muistaakseni oli sopimus kolmesta kisasta. Se mitä Jarin viime kisoihin tulee, niin Milos teki kyllä kaikkensa, että homma olisi onnistunut. Se miten itse näin asiat, että kisat ei mennyt nappiin oli, muutamalla sanalla sanottuna: vähän liikaa kaikkea.

Keskustelu on aina hyvästä. Se vaan vähän välillä nyppii, kun porukka täällä heittelee asioita, josta eivät tiedä mitään.
 
Eikös nämä ollut Bullin ensimmäiset kisat Milosin kanssa? Minäkään en välttämättä ymmärrä gianttisettien takana olevaa filosofiaa, mutta toisaalta haluaisin antaa mahdollisuuden Milosille. Säätämisessähän on kyse nimenomaan siitä että katsotaan miten edellisellä kerralla sujui ja muutetaan muuttujia sen mukaan. Tämähän oli tässä prosessissa vasta yksi iteraatio.

Yhdyn ison P:n näkemykseen siitä että kyllä keskustelufoorumilla puhua pitää saada. Ei aina vasta-argumentti voi olla se että "et voi sanoa mitään, koska et tiedä yhtä paljon". Toisaalta ymmärrän sen että peruspakkislaisen retoriikka on joskus *köh*yleensä*köh* vähintäänkin karua, lähes "paineita päästelevää", mistä taas on helppo vetää se johtopäätös että kyseessä on hieman herjamainen, loukkaava näpäyttely, mistä ei välttämättä ole kyse... Kyllähän sitä pitäisi voida keskustella että "miksi henkilö X treenaa tavalla A, kun B on monen muun mukaan parempi", eikä heti ristiinnaulita.
 
Back
Ylös Bottom