Sillä ainemäärällä mikä on vedettävä, ei läski ole se mikä eniten lisääntyy. Puhumattakaan ylimääräisestä rasvakudoksesta, massiivinen kehonrakentajahan on epäterveellisesti ylipainoinen siinä määrin että lihakset ovat myös terveydelle haitallista kehon massaa joka lisää sydämen rasitusta. Sellainen tila vaikuttaa elämänlaatuun huomattavasti, ja kukapa haluisi sillä tavoin kärsiä, se vaatii todellista omistautumista.
Toisekseen, kysehän on toki kehonrakennuksesta eikä voimailusta, siis, mutta ulkomuoto voi kyllä muistuttaa järkälemäistä voimailijan lookkia bulkikauden pahimmilla hetkillä, ja se ei ole mitään tyylitelty poikamieslookki se. Tämä on siis tehtävä uran alkuvaiheessa kun isoimmat massat hankitaan. Sitten kun aletaan olla valtavissa mitoissa, voidaan jättää offikunto hieman kireämmäksi jotta kisakuntoon on helpompi päästä. En muista oikein ketään joka olisi saavuttanut huikeita lisäyksiä massassa olemalla kireämmällä kunnolla offilla. Korjatkaa minua, jos olen väärässä.
Voimaakin tarvitaan kyllä rajusti. Päästäkseen ensinkään lähelle Savolaisen, Bullin, Ronnien, Jayn tai Warrenin kaltaisia mittoja on tehtävä pitkiä sarjoja valtavilla painoilla, armottomalla tahdilla. En ole sitä tarkoittanutkaan, että 'ygösiä' (tai edes viitosia) hinkkaamalla 'penassa' saisi 'hapan' heti 'ronsu'-kuntoon, eikä kukaan voi näin (toivottavasti?) uskoakaan. Olen kyllä kuullut hurjia uskomuksia siitä, että 'tuntumalla' voidaan kasvattaa 'hurrjat' lihakset, ja silloin 'vinopenassa' riittää se 50 kg (oikeasti kuulin tällaisen heiton!! :lol2: )