BB PRO Marko Savolainen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Make paljon oot vetäny parhaillaan maastavedossa?

Eipä ole tullut maksimia kokeiltua, sillä teen aina maastavedon selkätreenin viimeisenä liikkeenä. Paras vetotulos taitaa olla 240*12 ja polvien korkeudelta olen tehnyt sarjoja 300 kilolla. Eli maastaveto tulokset ei ole olleet hääppösiä. Suorin jaloin vetoakin olen tehnyt samoilla painoilla.
 
Kenestä ammattilaisesta on kaikkein negatiivisimmat kokemukset? Eli kuka oli se ns. vittumainen jätkä ja miksi?
 
Makelle tehtyyn kysymykseen

Nyt tulee triviaalikyssäri. Make, muistatko ketkä kaikki suomalaiset ovat sut voittaneet lavalla? Niitä ei taida olla kuin pari hassua? Muistaakseni Pirisen Antilla on kunnia ainakin yhdestä voitosta?

1992 SM-kilpailuissa make jäi finaalin ulkopuolelle. Timo Honkala vei mestaruuden.
JP Pulkkiselle hopeaa ja Jouni Herraselle pronssia. Jari Mattila kilpailun neljäs.
Seppo Kotilainen viides ennen Pekka Vaittista.
Sarja oli alle 90 kiloa. Muutama vertailu kuva:
http://www.jkkuntofitness.fi/galleria908.php
http://www.jiipee.fi/galleria/displayimage.php?album=19&pos=9

1992 Make oli vielä juniori ikäinen kuten vielä seuraavanakin vuotena jolloin vei
raskaan sarjan mestaruuden.
 
Nyt tulee triviaalikyssäri. Make, muistatko ketkä kaikki suomalaiset ovat sut voittaneet lavalla? Niitä ei taida olla kuin pari hassua? Muistaakseni Pirisen Antilla on kunnia ainakin yhdestä voitosta?[/QUOTE

Vuonna -92 nuorten kisoissa hävisin Antille. Samana vuonna kiersin kaikki SM-karsinnat, joita taisi olla ainakin 4-6. Niissä tuli monesti takkiin. Nimistä tulee mieleen Mäkelän Kari, JP-Pulkkinen, Herrasen Jouni ja Honkalan Timo joka voitti myös SM-kisat. Samaisen vuoden SM-kisoissa itse olin vasta seitsemäs.

Kun siinä mussutin suklaata ja katselin raskaan sarjan finaalia, jonka Keräsen Pete voitti, Ilkka Salovaara oli toinen ja kolmas Hans Fell, sanoin KP:lle, että ensi vuonna voitan tämän sarjan. Seuraavana vuonna en sitten hävinnyt ollenkaan. Taisin voittaa Oulun karsinnat ilman vertailua, ja miesten SM-kisoissa olin muistaakseni vain ensimmäisessä vertailussa mukana. Korjatkaa jos muistan väärin.
 
Kenestä ammattilaisesta on kaikkein negatiivisimmat kokemukset? Eli kuka oli se ns. vittumainen jätkä ja miksi?

Enpä ketään niin hyvin tunne, että voisin tuohon vastata. Tietenkin jotkut olivat aika ylimielisiä uutta kaveria kohtaan.

Reiluin kuva on jäänyt Ernie Taylorista, hän näytti minulle mm. kisaviimeistely ohjeita, jotka itse Dorian Yates oli laatinut. Myös Titus tuntui mukavalta, samoin sen emäntä Kelly Ryan. Harmi, että sekoililivat myöhemmin, mutta sitä saa mitä tilaa. Nasserinkin olen jonkun kerran tavannut ja mukava ukko oli.
Kerran olin samalla lennolla Cutlerin kanssa, joka vaikutti myös ok tyypiltä, hän kävi jopa tsemppaamassa meitä kisaajia Ironman-kisojen pumppihuoneessa. Oli muuten pikkuisen leveät hartiat pojalla :D
 
Nyt tulee triviaalikyssäri. Make, muistatko ketkä kaikki suomalaiset ovat sut voittaneet lavalla? Niitä ei taida olla kuin pari hassua? Muistaakseni Pirisen Antilla on kunnia ainakin yhdestä voitosta?[/QUOTE

Vuonna -92 nuorten kisoissa hävisin Antille. Samana vuonna kiersin kaikki SM-karsinnat, joita taisi olla ainakin 4-6. Niissä tuli monesti takkiin. Nimistä tulee mieleen Mäkelän Kari, JP-Pulkkinen, Herrasen Jouni ja Honkalan Timo joka voitti myös SM-kisat. Samaisen vuoden SM-kisoissa itse olin vasta seitsemäs.

Kun siinä mussutin suklaata ja katselin raskaan sarjan finaalia, jonka Keräsen Pete voitti, Ilkka Salovaara oli toinen ja kolmas Hans Fell, sanoin KP:lle, että ensi vuonna voitan tämän sarjan. Seuraavana vuonna en sitten hävinnyt ollenkaan. Taisin voittaa Oulun karsinnat ilman vertailua, ja miesten SM-kisoissa olin muistaakseni vain ensimmäisessä vertailussa mukana. Korjatkaa jos muistan väärin.





Onko muuten kellään tästä kari mäkelästä kuvaa? saattaa olla tuttu mies :hyper:
 
Ukko otti pikku "maitohappokylvyn" kintuille?

=)

Laitetaanpa tähän vähän maitohappokylvyn mallia ;)

Tässä yhtenä päivänä katselin vanhoja treenivihkoja, sieltä pisti silmään eräs kevyen viikon jalkatreni. Minulle kevyt viikko tarkoittaa sitä, että painot ovat pienemmät ja toistoja enemmän, jotta jänteet ja nivelet saavat lepoa. Kevyt viikko ei kuitenkaan tarkoita helppoa viikkoa, ainakaan minulle. Päinvastoin.

Treeni:
Hack-kyykky 15-20 toistoa +päälle 2-3 pakkotoistoa +2-3 autettua negatiivista
Vähennetään vähän painoa ja sama uudelleen
Vielä kerran väh. painoa ja samat uudelleen

Ilman mitään taukoa juostaan suoraan prässille ja
tehdään sama kahden pudotuksen systeemi pakkotoistoineen ja autettuine negatiivisineen.

Ilman taukoa juostaan suoraan ojennuslaitteen tai smith-kyykkytelineen luo (suosittelen ojennusta) ja sama ruljanssi jälleen.

Tämän jälkeen pieni tauko ja vielä kaksi samanlaista kierrosta.
Painot sellaiset, että kaikki sarjat ovat tiukkoja.

Olen tässä setissä muutaman kerran tehnyt kyykyn viimeisenä liikkeenä, viimeisessä sarjassa ei tainnut olla kuin pelkkä smith-tanko, ja voin sanoa, että jalat olivat kuin sähkövatkain. Viimeisissä sarjoissa ongelma oli lähinnä se, että sai hapen riittämään, ei niinkään poltto, koska siinä vaiheessa jalat ovat jo tunnottomat :)

Tällaisen treenin jälkeen pelkät ns. suorat sarjat olivat naurettavan helppoja.
Olen tehnyt tätä systeemiä myös hauiksille ja täytyy todeta, että pumppi ei ole tästä maailmasta.

Minulla ol tapana kehitellä kaikenlaisia systeemejä, joilla saisin tehoa treeneihin, koska aina jäi sellainen olo, että voi treenata kovempaa :whip:
 
Miten muuten luistaa? Alkaako arki lutviutua hyvin siirrännäisen kanssa?

Ps. Kiitos muuten leffan mukana tulleesta nimmarista. Taitaa vieläkin olla kyselyjä leffan suhteen.:D
 
Miten muuten luistaa? Alkaako arki lutviutua hyvin siirrännäisen kanssa?

Ps. Kiitos muuten leffan mukana tulleesta nimmarista. Taitaa vieläkin olla kyselyjä leffan suhteen.:D

Kiitos, hyvinhän täällä menee. Olen päässyt treenailemaankin ja ruoka maistuu :hyvä:
Kyllä, yllättävän paljon tulee filmikyselyjä edelleenkin.
 
Laitetaanpa tähän vähän maitohappokylvyn mallia ;)

Tässä yhtenä päivänä katselin vanhoja treenivihkoja, sieltä pisti silmään eräs kevyen viikon jalkatreni. Minulle kevyt viikko tarkoittaa sitä, että painot ovat pienemmät ja toistoja enemmän, jotta jänteet ja nivelet saavat lepoa. Kevyt viikko ei kuitenkaan tarkoita helppoa viikkoa, ainakaan minulle. Päinvastoin.

Treeni:
Hack-kyykky 15-20 toistoa +päälle 2-3 pakkotoistoa +2-3 autettua negatiivista
Vähennetään vähän painoa ja sama uudelleen
Vielä kerran väh. painoa ja samat uudelleen

Ilman mitään taukoa juostaan suoraan prässille ja
tehdään sama kahden pudotuksen systeemi pakkotoistoineen ja autettuine negatiivisineen.

Ilman taukoa juostaan suoraan ojennuslaitteen tai smith-kyykkytelineen luo (suosittelen ojennusta) ja sama ruljanssi jälleen.

Tämän jälkeen pieni tauko ja vielä kaksi samanlaista kierrosta.
Painot sellaiset, että kaikki sarjat ovat tiukkoja.

Olen tässä setissä muutaman kerran tehnyt kyykyn viimeisenä liikkeenä, viimeisessä sarjassa ei tainnut olla kuin pelkkä smith-tanko, ja voin sanoa, että jalat olivat kuin sähkövatkain. Viimeisissä sarjoissa ongelma oli lähinnä se, että sai hapen riittämään, ei niinkään poltto, koska siinä vaiheessa jalat ovat jo tunnottomat :)

Tällaisen treenin jälkeen pelkät ns. suorat sarjat olivat naurettavan helppoja.
Olen tehnyt tätä systeemiä myös hauiksille ja täytyy todeta, että pumppi ei ole tästä maailmasta.

Minulla ol tapana kehitellä kaikenlaisia systeemejä, joilla saisin tehoa treeneihin, koska aina jäi sellainen olo, että voi treenata kovempaa :whip:
Todella hurjaa puuhaa :rock: Täytyy sanoa, että kova kaveri olet treenaamaan.
Kerropa hieman vuodesta 1994, eikös sinun alunperin pitänyt kisata Italian grand prixissä 1994 syksyllä (kirjasi mukaan puhuit kevään pm-kisoista, joihin et mennyt kp:n ehdotuksesta), ainakin edessäni olevassa bodaus-lehdessä on juttua tästä, mikä oli syy miksi et kisannut? Kerroit että kyseinen vuosi oli sinulle vielä hyvä kaiken kaikkiaan.
Niin ja miltä tuntui treenata Jari Rännälän opastuksessa?
 
Moro Marko!

Inspiraatiota herättävä toi vanha "maitohappotreenisi" reisille!

Valitettavasti isoja ja kovaa treenaavia kavereita ei tunnu enää näkevän missään (ainakaan meijän salilla).

Mitä suosittelisit kisauraa suunnittelevalle kaverille,jolla on reisissä ympärysmittaa,mutta alareisi ja ulkoreiden kaari ei tunnu oikein lähtevän kasvuun?

Ohjelmasi hack-kyykky osuus vaikuttaa kiinnostavalta.
"Treeni:
Hack-kyykky 15-20 toistoa +päälle 2-3 pakkotoistoa +2-3 autettua negatiivista
Vähennetään vähän painoa ja sama uudelleen
Vielä kerran väh. painoa ja samat uudelleen"


Mitä sanot,kannattaisiko tätä kokeilla massan hankinnaksi muutaman viikon/kuukauden?
Etureisi on ollut normaalisti kerran viikossa.

Panisitko vielä jotakin lisää hackien päälle,vai riittäisikö sellaisenaan?Entä ylikunnon mahdollisuus?

Kiitos!
 
Todella hurjaa puuhaa :rock: Täytyy sanoa, että kova kaveri olet treenaamaan.
Kerropa hieman vuodesta 1994, eikös sinun alunperin pitänyt kisata Italian grand prixissä 1994 syksyllä (kirjasi mukaan puhuit kevään pm-kisoista, joihin et mennyt kp:n ehdotuksesta), ainakin edessäni olevassa bodaus-lehdessä on juttua tästä, mikä oli syy miksi et kisannut? Kerroit että kyseinen vuosi oli sinulle vielä hyvä kaiken kaikkiaan.
Niin ja miltä tuntui treenata Jari Rännälän opastuksessa?

Kyllä, oli suunnitelmissa kisata Italiassa. Itse asiassa en edes muista, miksen siellä kisannut, olisiko ollut rahasta puutetta.

Olin todellakin diettaamassa PM-karsintohin, kun KP pyysi minua pitämään seminaarin Helsinkiin. Olin kuitenkin kehittynyt niin paljon, että KP sanoi, ettei minun kannattaisi kisata kyseisissä kisoissa, vaan hakea suoraan ammattilaiskorttia. Olinkin sitten tähtiesiintyjä noissa karsinnoissa.
Olimme Lee Priestin kanssa nuorimmat ammattilaiset siihen aikaan, 21- vuotiaina. Tosin Leen iästä oli monenlaista huhua, ettei hän olisi ollut niin nuori kuin väitti olevansa...

Ai miltä tuntui treenata Rännälän Jarin kanssa? Todella tuskalliselta.
Kun tulin Helsinkiin silloin -94, luulin että olin treenannut kovaa, ja olinkin, mutta se mitä opin Jarilta, nosti intensiteetin ihan uudelle tasolle.
Muistan esimerkiksi, kun tein yhden jalkatreenin, latasin prässiin 800 kiloa ja tein jonkun 10-12 toistoa (omasta mielestä ihan hyviä toistoja). Monet siinä ympärillä ihmettelivä suoritusta, mutta Jari totesi, että oletko ajatellut, että tuon voisi tehdä toisella tavalla? Hänen mielestään joku jalkakulma ei ollut hyvin :eek: ajattelin, että mitä ihmettä?

Seuraavalla kerralla pudotin lähes puolet painoista pois, ja tein niinkuin Jari käski, niin johan alkoi ottaa reisiin ihan uudella tavalla.

Hänellä oli myös ihmeellinen kyky nähdä, annanko 100% jossain asiassa. Kerran meillä oli hauistreeni edessä ja oli tarkoitus aloittaa scotissa negatiiivisilla, eli minä vain laskin tankoa ja pari avustajaa nosti sen ylös. Tehtyäni muutaman toiston Jari totesi, että kokeillaanpas jotakin muuta. Treenin jälkeen kysyin, miksi liikettä vaihdettiin, johon hän vastasi, että en antanut siihen niin paljon kuin olisin voinut antaa. Jälkeen päin tajusin, että juuri näinhän se oli.

Joka treeneihin oli jotain uutta hullua keksitty. Yksi hack-sarjakin saattoi kestää minuuttitolkulla sisältäen 5-6 pudotusta.
Yksi tärkeimmistä asioista, joita Jarilta opin, oli se, miten liikkeet saadaan ottamaan sinne minne pitääkin. Näitä oppeja aion siirtää nyt myös omiin valmennettaviin.
 
Back
Ylös Bottom