BB PRO Marko Savolainen

Tää on teema, johon liittyy monella syystäkin voimakas tunnelataus. Addikti osaa olla helvetin itsekäs ja melkein jokaisella on suvussa tai lähipiirissä vähintään yksi juoppo.

Oon kiitollinen, että oma tilanne ei päässyt karkaamaan lopullisesti käsistä. Duunit aina hoidettu ja lapsilla ei ole aavistustakaan tapahtuneesta. Juominen on kuitenkin aiheuttanut paljon ylilyöntejä ja harmia toisille ihmisille. Ja pelaamisen velkoja maksellaan vielä vuosia. Nyt nautin siitä, kun lähipiiri voi luottaa että ukko on selvänä jos sanoo niin. Ja itse mä ne velat pelasin ja itse ne myös hoidan.

Mitä tohon valintaan tulee, kyllä genetiikalla ja ympäristöllä on myös merkittävä vaikutus. Mun molemmat vanhemmat on ns. high functioning alcoholic ja dokaaminen on ollut kaveripiirille normi Pissa-Lassesta asti. Lisäksi neurobiologia on tutkinut addiktien aivoja ja huomannut, että esim. palkitsemismekanismi toimii eri tavalla kuin terveissä aivoissa. Mutta samaa mieltä mä olen siitä, että ennen sairastumista mä tein itse monesti valinnan ruokkia haluja ilman pakottavaa syytä.

Tuolla peliriippuvuuden vaakakupissa on myös monesti se, että ensin se on vaan pelailua. Sitte ku hävitään rahaa enemmän ku on varaa niin otetaan lainoja ja lähdetään jahtaamaan niitä hävittyjä voittoja periaatteella ”ei aina voi hävitä” ja siitähän seuraa et suo on valmis
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vittu on oksettavaa sanoa päihderiippuvaista täysiveriseksi huijariksi. Ääliö kommentti.
Kuka tahansa, joka on koukussa vaikka piriin, kääntyy huijariksi. Jopa sinä. Koska millään muulla ei ole siinä kohtaa väliä.

Make ei ole todellakaan mikään mainitsemasi täysiverinen huijari pohjimmiltaan. Oikealta persoonaltaan.
Ymmärrät varmaan että päihdekoukussa olevan persoona on myös aineiden vallassa.
Tai kommenttisi perusteella et sitä ymmärrä.

Saatko tuosta kirjoituksestasi jotain kiksejä? Ehkä koitat nostaa itsesi paremmaksi ihmiseksi.
Eli päihderiippuvainen saa kavaltaa rahaa ja jatkaa muina miehinä mm. sometusta ihan muista asioista niinkö mitään ei olis tapahtunu? Pitää ymmärtää ja antaa olla rauhassa.
No sitten pitää ymmärtää muitaki rikoksia huume/viinapäissään tehtailevia.

Mistä muuten sait päähän että tähän liittyy piri vai keksitkö ihan huvikseen noita huumejuttuja makesta? Laita faktaa nyt äläkä kuvittele taas siellä.

Tästä lähtien sitten jos joku kusettaa,kavaltaa vaikka rahat keräämällä sitä hyväntekeväisyyteen niin muistakaa,ei saa sanoa pahaa,heillä on ongelma,antakaa asian olla,siitä ei tarvi puhua tilisiirron jälkeen sanaakaan.Hyvä jätkä se on.

Ja seuraava kamppis hetken kuluttua,osallistu sinäki ja olet sitten hiljaa asiasta.
 
Eli päihderiippuvainen saa kavaltaa rahaa ja jatkaa muina miehinä mm. somestusta ihan muista asioista niinkä mitään ei olis tapahtunu? Pitää ymmärtää ja antaa olla rauhassa.
No sitten pitää ymmärtää muitaki rikoksia huume/viinapäissään tehtailevia. koska he ovat päihdeongelmaisia.

Mistä muuten sait päähän että tähän liittyy piri vai keksitkö ihan huvikseen noita juttuja makesta?

Tästä lähtien sitten jos joku kusettaa,kavaltaa vaikka rahat keräämällä sitä hyväntekeväisyyteen niin muistakaa,ei saa sanoa pahaa,heillä on ongelma,antakaa asian olla,siitä ei tarvi puhua tilisiirron jälkeen sanaakaan.Hyvä jätkä se on.

Kiitos, tätä olikin odotettu!
 
Työpaikoilla ilmeisesti velvollisuus ohjata hoitoon jos päihde ongelmaa löytyy.Muutaman tapauksen tiedän kun on annettu lopputili ilman hoitoonohjausta,työpaikalla puhaltaneet mittariin lukemaa.Periaatteessa laiton irtisanominen.

Hoitoon ohjaus pitäs olla ensimmäinen mut tiedän myös et on potkittu suoraan pois ja sovittelun kautta hiljanen sopimus
 
Älä nyt pelleile, aikuinen ihminen.
Luit kyllä noi viestit, aiemmin lähetetyt, niin eihän Marko ole mikään psykopaatti piirteinen huijari ja rukoilu ei nyt tässä nyt auta, vaan tuki.
En ole väittänyt, että on psykopaattipiirteinen huijari. Mutta ketkään "me" ei voida Markoa pelastaa, vaan kaiken on lähdettävä Markosta itsestään. Koeta nyt tajuta yksinkertainen asia.
 
kyllä mä olen ymmärtänyt, että riippuvuus on sairaus ja lääketiede tuosta on aikalailla yhtä mieltä. Se miten kukakin sitten sairastuu on sitten hyvin yksilöllistä.

Läheiseni sairastui aivosyöpään. Hänen alkoholisti isänsä oli ollut tovin kuivilla, mutta ratkesi ryyppäämään, kun pojalla todettiin vakava sairaus. Ja sitten isä selitti suuvaahdossa omasta sairaudesta, kun poika oli saanut käytännössä kuolemantuomion lääkäreiltä. Menin täysin hämmennyksiin, kun toinen antoi itselleen luvan repsahtaa, kun oma poika tarvitsi tukea eniten mitä ikinä. Sellaista se sairaus on. Täysin raivostuttavaa käytöstä, mutta minkäs teet. Molemmat tapaukset ovat omien sairauksien takia mullan alla.

E: Alkoholistia tuettiin ja autettiin yli kymmenen vuotta. Maksettiin kalliita hoitoja, annettiin rahaa, ostettiin ruokaa, ostettiin asunto, silitettiin päätä, tukistettiin. Mistään ei ollut apua. Tämä jos olisi heti ymmärretty eikä millään tavalla ymmärretty (mahdollistettu) riippuvuutta, niin kuka tietää vaikka olisi asiat toisin. Jälkiviisaus on sitä parasta viisautta.

Ja make senkun painaa. Nyt on jo lahjoitukset unohdettu ja seuraavaa matoa koukkuun. Tässä ei ikävä kyllä taida käydä hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän sitä voi tukea ihmistä ahdingossa, kuten pitääkin.
Miten sä tuet esimerkiksi Markoa? Ei sitä kukaan muu voi auttaa kuin hän itse. Kaikki ymmärtäminen, rahallinen auttaminen on vain käytännössä tuon riippuvuuden tukemista ja mahdollistamista, tavalla tai toisella.
 
En ole väittänyt, että on psykopaattipiirteinen huijari. Mutta ketkään "me" ei voida Markoa pelastaa, vaan kaiken on lähdettävä Markosta itsestään. Koeta nyt tajuta yksinkertainen asia.
Juuri näin...Ei löydy apu pakkikselta tai faneista jotka ei vuoden 1997 lasien läpi näe muuta kun ison bodarin. Mies on vetänyt koko aikuisiän enemmin tai vähemmin kaikki asiat perseelleen jonkin ajan kuluttua. Keskittymistä ei ole ollut mihinkään asiaan pitkäjänteisesti. Siihen kuuluisaan -97 kisaankin lähdettiin rapakunnosta koska oli hanskat tippunut ja touhuttu mitä touhuttu. Kova kunto ja kaikki näytti hyvältä, sen jälkeen on ollu meno kun sinikäyrä: kovaa ylös ja kovaa alas, mistään ei saa otetta pidemmäksi aikaa...

Joten ammattiapu on ainoa apu joka pystyy pelastamaan miehen jos sekään, mutta se vaatii halua myös mieheltä itseltään, omista valinnoista se on kiinni...Ja tuo rahallinen auttaminen on pahin virhe, se vain ruokkii jatkamaan samaa. Kokemuksesta tiedän että peluri osaa pyytää kyllä anteeksi ja kiitellä mutta mikään raha ei lopeta pelaamista tai huumeriippuvuutta ellei ole omaa tahtoa. Oman tahdon lisäksi pitää olla myös pitkäjänteisyyttä mikä lienee tuossa suurin ongelma...Sitä ei ole.
 
Vaikuttanut aina sympaattiselta kaverilta, mutta hieman ihmettelen miksi olisi esimerkiksi pakkislaisten asia auttaa kaveria kuiville jos nyt on taas ongelmissa. Oli hetkellisesti tämän maan kaikkien aikojen kovin bodari, mutta on jo aikuinen ihminen ja pitäisi vastata omasta elämästään ja sairauksiensa kanssa hoitoon hakeutumisesta. Hieman kaverista jää sellainen vaikutelma (kuten monesta muustakin entisestä huippu-urheilijasta), ettei koskaan oikein kasvanut aikuisten maailmaan, vaan kun 24/7 bodausta ei enää ole, pitää kiksejä saada esimerkiksi hyvin intensiivisesti liikkeelle lähtevästä lisäravinnebisneksestä tai valmennusprojekteista, ja niiden vähän pidempään jatkuessa ja muuttuessa tylsäksi sitten taas päihteistä ja pelaamisesta jne. Aikuisen perusarki on pääosin tylsää, ja tämän tapaisella äärimmäisyyksiin taipuvalla ihmisellä pää ei oikein sitä usein tahdo pidemmän päälle kestää. Samaa ilmiötä monen muunkin alan huipuilla kun urheilijoilla. Rahaa nyt ei pidä mennä tällaisessa tapauksessa lahjoittamaan. Toivotaan että saa asiansa kuntoon mutta loputtomiin keho ei valitettavasti sekoiluja kestä, etenkään elinsiirron läpikäyneellä.
 
Back
Ylös Bottom