BB PRO Marko Savolainen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Raejuusto 0.40e /100g protskua 14g. Kananmuna 0.23e kpl protskua 8g. Eli nämä suht samaa luokkaa. Maito 2.5 dl 0.25e protskua 8g. Eli sama kuin kananmuna. Ei kauheita eroja. Liha pitäis vielä laskea.
 
Jännä miten halvalla onnistuu joillain. Tuossa puolison kanssa juteltiin että meillä menee 1000€-1300€ kuukaudessa ruokaan, joskus enemmänkin (ruokakauppa, jonkun verran ulkona syömistä). Perheeseen kuuluu kaksi aikuista ja kaksi poikaa. Täytyy tehdä testi jossain vaiheessa ja katsoa miten halvalla onnistuisi.
Huh. Ihan hirveän kauheaa 😬😅 Olisi jännä nähdä kuinka noin paljon voi saada menemään. 300e viikko🤔 Meiken kuukausitulot ovat alle 1000e 😅 Varmasti saisi huomattavasti pienennettyä kun kirjaisi kaikki ylös viikon ajalta ja tutkisi asiaa. Enkä sano että väärin eletty. Jos on massia samahan se paljonko menee. Hyvä kun porukka uskaltaa kertoa jos on jossain asiassa ihan ääripäässä. Muut tajuavat että vaihtelut ovat merkittäviä eikä omat kulut ole aina se ainoa oikea.
 
Itse kun olin 50kg 175cm 20v sitten niin söin kouluruuan, vähän leipää ja vähän jogurtia. Ei paljoa ollut hintaa ruualla, eikä ollut tervettäkään.
Sama oli mulla ala ja ylä asteella. Itseasiassa moni muukin söi ihan samanlailla. Ei ollut köyhyydestä kyse vaan siitä kun ei kerennyt, jaksanut ja kiinnostanut syödä. Rällättiin vain mopoilla ja käytiin kalassa. Joskus ysillä taisin alkaa miettiä että voisi syödäkin jotain kun puntit tuli kuvioon.
 
No ihan nyt esimerkkinä mitä mulla menee päivässä dieetillä (lepopäivä):
100g kaurahiutaleita
100-200g marjoja (pakaste)
200-300g parsakaali/kukkakaali (yleensä pakaste)
200-1000g salaattia (kurkku/tomaatti/salaatti/paprika) (tämän määrä riippuu kuinka nälkä on kun täytän salaatilla vatsalaukkua)
400g lihaa (nauta 10%, kana tai tofu) (kypsä arvo)
400g riisiä (keitetty arvo)
500g maitorahkaa
3kpl kananmunia
30g heraa
Hedelmät: avokado (1kpl), banaani (1kpl), omena (1kpl) ja yleensä kiivi (1kpl), ja sitten kausiluonteisesti jotain muutakin

Tuo on tällä hetkellä mun ruokavalion runko, jolla paino tippuu hitaanlaisesti. Treenipäivinä menee toinen 30g heraa ja 60g maltoa.

Miten tästä nyt sitten säästät ilman että menee oikeasti masentavan yksipuoliseksi? Vaihtamalla lihan sikanautaan, jättämällä marjat ja hedelmät pois?

Edit. ja siis mielelläänhän tätä optimoisi. Tämä ruokavalio vain on tuntunut sopivan aika hyvin, ja paino tippuu tällä jotain 500g-1000g viikossa toimistotyöläisenä ilman lisättyä aerobicia.
 
Viimeksi muokattu:
Sama oli mulla ala ja ylä asteella. Itseasiassa moni muukin söi ihan samanlailla. Ei ollut köyhyydestä kyse vaan siitä kun ei kerennyt, jaksanut ja kiinnostanut syödä. Rällättiin vain mopoilla ja käytiin kalassa.
Itellä oli vielä ammattikoulussakin tuommonen ruokavalio.
 
Yks huomio jos puhutaan perheen ruokailuista, osa pienistä lapsista on ihan perkeleen nirsoja
No sekin vielä. Hitto kun ois niille legendaarisille Afrikan lapsille joku pneumatiikkaputki mihin heittää tuota ruokaa biojätteen sijaan..
 
Huh. Ihan hirveän kauheaa 😬😅 Olisi jännä nähdä kuinka noin paljon voi saada menemään. 300e viikko🤔 Meiken kuukausitulot ovat alle 1000e 😅 Varmasti saisi huomattavasti pienennettyä kun kirjaisi kaikki ylös viikon ajalta ja tutkisi asiaa. Enkä sano että väärin eletty. Jos on massia samahan se paljonko menee. Hyvä kun porukka uskaltaa kertoa jos on jossain asiassa ihan ääripäässä. Muut tajuavat että vaihtelut ovat merkittäviä eikä omat kulut ole aina se ainoa oikea.
Jos syö kotimaisia marjoja (5e/200g😳), luomu vihanneksia/hedelmiä, naudan sisä/ulkofileetä, hionoja juustoja, katkarapuja, simpukoita jne. Jne. No varmasti menee ylikin ton summan.

Ite onneks selviin kohtuu hyvin noin 10e-15/päivä ja siinä mukana juomiset.

Mutta tolla rahalla ei paljon marjoja tai naudan filettä popsita, ja nyky hinnoilla saa kalakin jäädä kauppaan.
 
Riippuu kenelle. Paljonko painaa ja mikä on laji. Jos ei bodaus niin protsku on harvoin ongelma. Ja helpostihan tuota nostaa kun lisää hivenen ruoka määrää. Ei vaikuta budjettiin paljoa noin edullisilla ruuvilla.
EDIT. Tossa on about 143g protskua. 75 kiloselle lähes 2g/painokilo. Yksi muna ja pari kalapuikkoa lisää niin 80 kiloisellekin 2g /painokilo. Protskua saa paljon helpommin mitä porukka luulee.
listasin nuo kaikki fatsecretiin niin kaukana on 143 grammasta.ehkä noin 50kg tytölle riittää mutta ei puhettakaan 80kg miehelle,normaalille 90-100 kiloiselle aikuiselle miehelle tuossa on puolet tarpeesta jos ei ole fyysistä työtä vaan pelkkä sali on fyysistä.Joo,rasvaa on helppoi lisätä öljyllä mutta proteiini onki se kallein ruuasta aina,hiilaria kyllä saa halvalla esim 2kg riisiä 2€ s-marketissa..
hBvVbp3.jpg
 
listasin nuo kaikki fatsecretiin niin kaukana on 143 grammasta.ehkä noin 50kg tytölle riittää mutta ei puhettakaan 80kg miehelle,normaalille 90-100 kiloiselle aikuiselle miehelle tuossa on puolet tarpeesta jos ei ole fyysistä työtä vaan pelkkä sali on fyysistä.Joo,rasvaa on helppoi lisätä öljyllä mutta proteiini onki se kallein ruuasta aina,hiilaria kyllä saa halvalla esim 2kg riisiä 2€ s-marketissa..
hBvVbp3.jpg
Sulla on laskelmat alakanttiin. Minä katsoin suoraan tuotteista mitä oli jääkaapissa. Esim Rainbow rahkassa 12g /100g joka tekee 32g/250g. Sun laskelmissa 21g. Samoin keskikoon kananmunassa on 7g protskua eli kahdessa 14g. Sulla 11g. Kalapuikoissa taas mulla yläkanttiin koska olin laskenut ison kala puikon painolla. Sulla pienen. Ps. Ei se protskun lisäys tuon listan tuotteilla nosta hintaa mitenkään merkittävästi.
 
Yks huomio jos puhutaan perheen ruokailuista, osa pienistä lapsista on ihan perkeleen nirsoja
Tätä vähän vihjailinkin. Se ettei lapsi syö paljon ei tarkoita automaattisesti että perhe on köyhä tai lastensuojelun paikka. Olen ollut ala-asteella töissä. Tuo oli ihan tuttua. Moni otti ruokaa mahdollisimman vähän että pääsi nopeammin ulos leikkimään. Kova vahtiminen että malttoivat syödä. Eipä niitä pakottamaankaan voi alkaa. Sama se oli itselläkin koulussa. Syöminen oli pakollinen paha mikä yritettiin hoitaa mahdollisimman äkkiä ja helpoiten.
 
Tätä vähän vihjailinkin. Se ettei lapsi syö paljon ei tarkoita automaattisesti että perhe on köyhä tai lastensuojelun paikka. Olen ollut ala-asteella töissä. Tuo oli ihan tuttua. Moni otti ruokaa mahdollisimman vähän että pääsi nopeammin ulos leikkimään. Kova vahtiminen että malttoivat syödä. Eipä niitä pakottamaankaan voi alkaa. Sama se oli itselläkin koulussa. Syöminen oli pakollinen paha mikä yritettiin hoitaa mahdollisimman äkkiä ja helpoiten.

Juu ei lapset elä missään perheessä yhdellä aterialla. Kyllä siinä olis koulussakin vähä eri malliin nälkä, jos kotona ei olis saatu iltapalaa eikä välipaljoja. Aamupalasta puhumattakaan.
 
Back
Ylös Bottom