BB PRO Marko Savolainen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se sai vuotta aikaisemmin laakin ja kaatui lavalla, jatkoi silti.
Just. Ei noin, kyllä itellekin oli kova paikka, kun lääkäri sanoi, että tämä oli Marko tässä. Silloin elämältä lähti tarkoitus. Mutta kun sitä mietti, että ei pysty enää samanlailla jatkamaan ja kun tiedät mitä se vaatii, se oli vain hyväksyttävä.
Ymmärrän kyllä, että ei se ole helppoa hyväksy. Dallasin kohdallakin, kun menestyminen oli edessä ja ihminen on vaan sellainen, että ajattelee "ei se minulle satu"
 
@SUPERMASSA kiva kun olet aktiivisena taas foorumilla. Minulla olisi kysymys suoritustekniikkaan liittyen. Kumpaa menetelmää itse suosisit: suora sarja mahdollisimman vähillä resteillä tappiin asti vai rest pause esim 3 toiston sykleillä, pitämällä restit muutaman syvään hengityksen mittaisina?

Treenaan yksin ja olen testaillut eri menetelmiä hack-kyykyssä etureisille ilman pakkotoistoja tai muuta ulkopuolista apua.

Pumpin ja tuntuman kannalta nuo rest pause sarjat ovat ihan ylivertaisia, toinen hyvä menetelmä hakea reidenojennuksilla pumppia etureisiin esim vuorosarjoin ojennukset ja hack. Vähän joutuu hakemaan suuntia kuinka paljon voluumia noilla kärsii tehdä kun pelkkä yhden sarjan rasitus on niin kova.
 
Minusta pitkät punttisarjat isoissa liikeissä ( 10-20 toistoa ) ovat henkisesti vaikeampia kuin lyhyet. Maitohappo jyllää ja käy keuhkojen päälle erityisesti kyykyssä. Mutta itse palaudun niistä nopeammin kuin vitosista. Lyhyet sarjat vetävät kropan tukkoon ja kankeaksi. Pitkät eivät. Olen samaa mieltä kuin Marko että kannattaa kuunnella omia vaistoja. Teoriassa paras ei ole aina käytännössä paras. Esim pitkien sarjojen ei pitäisi kasvattaa maximia teoriassa paljoa, mutta olen saanut itse niille hyvin myös maximit nousuun.
 
@SUPERMASSA kenen forkut ovat jääneet parhaiten mieleesi kisa ajoilta ? Vai onko ne kaikilla samaa kaliberia. Peter Keränen nimesi käsi treenissään Gunnar Rosbon forkut "tammipuun juurakoiksi". Kannattaa googlata. Kovat on forkut nimetömällä norskilla. Lee Priestillä oli myös aika kinkut. Dorianilla myös. Paljonko sun forkut olivat mitoiltaan huippuvuosina ? Reenasitko niitä erikseen ? Olen fanaattinen forkkujen ystävä 🤗
 
Tää on kyllä jännä kun itsellä esim ihan päinvastoin. Kymmenen toiston kyykkysarja tuntuu helvetin paljon pahemmalle kuin vitonen, vaikka jäisi laskennallisesti sata toistoa varastoon ;D. Sama juttu leuoissa, jos koittaa kehonpainolla toistoenkkoja niin kroppa ihan finaalissa yhden sarjan jälkeen siinä missä lisäpainoilla lyhyestä failure sarjasta selviää vielä lopputreenin tekemään. HUOM peruskunto on ihan hyvä että ei ole siitä kiinni etten cardiota olisi tehnyt. Liekkö joku vaihteleva vahvasti geneettinen ominaisuus?
Komppaan täysin. Juuri leuanveto hyvä esimerkki mulla. Saan 25 kilolla noin 10-12 toistoa jos revittää, mutta ilma kyseistä lisäpainoa en saa todellakaan 15 toistoa enempää. Henkisesti helpompi mulla psyykata itseni 6 toistoon, kuin 15 toistoon, vaikka kummatkin tekisi ihan kuolemaan asti.
 
Komppaan täysin. Juuri leuanveto hyvä esimerkki mulla. Saan 25 kilolla noin 10-12 toistoa jos revittää, mutta ilma kyseistä lisäpainoa en saa todellakaan 15 toistoa enempää. Henkisesti helpompi mulla psyykata itseni 6 toistoon, kuin 15 toistoon, vaikka kummatkin tekisi ihan kuolemaan asti.
Just sama. Mulla tulee myös parempi pumppi lyhyemmillä sarjoilla, esim hauiskääntö tai viparit 6-8 toistoa voimalla repien tuo suonet pintaan paljon paremmin kuin yli kympin sarja "tuntumalla". Onko sama juttu tässäkin?
 
Just sama. Mulla tulee myös parempi pumppi lyhyemmillä sarjoilla, esim hauiskääntö tai viparit 6-8 toistoa voimalla repien tuo suonet pintaan paljon paremmin kuin yli kympin sarja "tuntumalla". Onko sama juttu tässäkin?
Hyvin pitkälle on. Itse arvioinut päässäni että nämä ns. keskiraskaat eli 6-10 toistoa on kuormaltaan riittävät ottaen kaiken kuivan ruudin lihaksista mutta kuitenkin riittävän pitkiä sarjoja että vertakin ehtii kertyä lihakseen. Ehdottomia suosikkejani kyllä. Joku 15+ toistoa liikkeessä, poislukien ehkä jalkaprässi tms., niin keskittyminenkin herpaantuu eikä saa kunnon fokusta suoritukseen edes.
 
@SUPERMASSA kenen forkut ovat jääneet parhaiten mieleesi kisa ajoilta ? Vai onko ne kaikilla samaa kaliberia. Peter Keränen nimesi käsi treenissään Gunnar Rosbon forkut "tammipuun juurakoiksi". Kannattaa googlata. Kovat on forkut nimetömällä norskilla. Lee Priestillä oli myös aika kinkut. Dorianilla myös. Paljonko sun forkut olivat mitoiltaan huippuvuosina ? Reenasitko niitä erikseen ? Olen fanaattinen forkkujen ystävä 🤗
Olisko omalta ajalta juuri Priestin forkut jääneet mieleen. Gunnarilla on kyllä kovat, samoin Phil Heatillä ja Frank MacCatnerillla (olikohan nimi oikein)?

En muista mitä omat ovat olleet mitoiltaan, mutta aina olen niitä treenannut (hauisten yhteydessä) ja suosittelen kaikkia treenaamaan forkkuja,varsinkin jos niissä jotain vaivoja ilmenee treenatessa ja et ole ennen niitä varsinaisesti treenannut.
Kuvassa minun forkut.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210729_100539.jpg
    Screenshot_20210729_100539.jpg
    97,3 KB · Katsottu: 275
@SUPERMASSA kiva kun olet aktiivisena taas foorumilla. Minulla olisi kysymys suoritustekniikkaan liittyen. Kumpaa menetelmää itse suosisit: suora sarja mahdollisimman vähillä resteillä tappiin asti vai rest pause esim 3 toiston sykleillä, pitämällä restit muutaman syvään hengityksen mittaisina?

Treenaan yksin ja olen testaillut eri menetelmiä hack-kyykyssä etureisille ilman pakkotoistoja tai muuta ulkopuolista apua.

Pumpin ja tuntuman kannalta nuo rest pause sarjat ovat ihan ylivertaisia, toinen hyvä menetelmä hakea reidenojennuksilla pumppia etureisiin esim vuorosarjoin ojennukset ja hack. Vähän joutuu hakemaan suuntia kuinka paljon voluumia noilla kärsii tehdä kun pelkkä yhden sarjan rasitus on niin kova.
Kiitos 🙏
En varma ymmärsinkö oikein mitä tarkoitat.
Avaatko vielä hieman tuota suora sarja vähillä resteillä ja rest pause 3 toiston juttua.
Ja tarkoitatko vuorosarjoilla, että ojennus, normi tauko ja hack, vai ojennus ja heti perään hack (supersarja)?
 
Kiitos 🙏
En varma ymmärsinkö oikein mitä tarkoitat.
Avaatko vielä hieman tuota suora sarja vähillä resteillä ja rest pause 3 toiston juttua.
Ja tarkoitatko vuorosarjoilla, että ojennus, normi tauko ja hack, vai ojennus ja heti perään hack (supersarja)?
Eli 3 toistoa putkeen niin että paine lihaksella, sen jälkeen ylhäällä nivelkannatuksessa muutama syvään hengitys jonka jälkeen uudet 3 toistoa. Tätä jatkamalla päätyyn asti, noin 20 toistoa.

Tai

Samalla painolla toistoja paine koko ajan lihaksella niin kauan että mennään failureen. Lopussa 1 tai 2 lyhyttä hengittelyä nivelkannatuksessa ja viimeiset toistot. Hyytyy nopeammin, sarjan pituus noin 12 toistoa.

Reiden ojennukset ja hack teen putkeen ja vasta tämän supersarjan jälkeen normaali sarjatauko, näin olen tehnyt viime aikoina.
 
Eli 3 toistoa putkeen niin että paine lihaksella, sen jälkeen ylhäällä nivelkannatuksessa muutama syvään hengitys jonka jälkeen uudet 3 toistoa. Tätä jatkamalla päätyyn asti, noin 20 toistoa.

Tai

Samalla painolla toistoja paine koko ajan lihaksella niin kauan että mennään failureen. Lopussa 1 tai 2 lyhyttä hengittelyä nivelkannatuksessa ja viimeiset toistot. Hyytyy nopeammin, sarjan pituus noin 12 toistoa.

Reiden ojennukset ja hack teen putkeen ja vasta tämän supersarjan jälkeen normaali sarjatauko, näin olen tehnyt viime aikoina.
Kumpikin tapa toimii, kun mennään failureen. Ja nuo supersarjat on tosi tehokkaita, varsinkin jos on joku lihasryhmä mihin vaikea saada tuntumaa perusliikkeillä, niin monesti tuo etukäteiväsytys auttaa.
Voit myös kokeilla perinteistä rest pausea kun yksin treenaa eli valitset painon jolla tulee joku 8 toistoa sen jälkeen 10 sek tauko ja niin monta ku tulee ja 15 sek tauko ja sama ja vielä 20 sek tauko ja sama. Paino pysyy samana ja painot räkkiin levon ajaksi
 
Kumpikin tapa toimii, kun mennään failureen. Ja nuo supersarjat on tosi tehokkaita, varsinkin jos on joku lihasryhmä mihin vaikea saada tuntumaa perusliikkeillä, niin monesti tuo etukäteiväsytys auttaa.
Voit myös kokeilla perinteistä rest pausea kun yksin treenaa eli valitset painon jolla tulee joku 8 toistoa sen jälkeen 10 sek tauko ja niin monta ku tulee ja 15 sek tauko ja sama ja vielä 20 sek tauko ja sama. Paino pysyy samana ja painot räkkiin levon ajaksi
Kiitos! Hyviä variaatioita saa itsekin treenatessa tehtyä. Pitää kyllä kokeilla myös tuota esimerkkiäsi, jossa tauko räkissä muuttuu sarjan loppua kohti.
 
Eli 3 toistoa putkeen niin että paine lihaksella, sen jälkeen ylhäällä nivelkannatuksessa muutama syvään hengitys jonka jälkeen uudet 3 toistoa. Tätä jatkamalla päätyyn asti, noin 20 toistoa.

Tai

Samalla painolla toistoja paine koko ajan lihaksella niin kauan että mennään failureen. Lopussa 1 tai 2 lyhyttä hengittelyä nivelkannatuksessa ja viimeiset toistot. Hyytyy nopeammin, sarjan pituus noin 12 toistoa.

Reiden ojennukset ja hack teen putkeen ja vasta tämän supersarjan jälkeen normaali sarjatauko, näin olen tehnyt viime aikoina.
Kannattaa ottaa erilaisia viiikkoja. 1 viikko rest pause 2 pudotuksia 3 suoria sarjoja 4 kevennys jne. Itse uskon vaihteluun. On myös henkisesti "helpompi" kun vaihtuu jutut ja keho ei pääse adaptoitumaan mihinkään. Aina koittaa "yllättää" keho jollain uudella jutulla ja pakottaa se reagoimaan kasvamalla ja vahvistumalla 🙂💪
 
Kannattaa ottaa erilaisia viiikkoja. 1 viikko rest pause 2 pudotuksia 3 suoria sarjoja 4 kevennys jne. Itse uskon vaihteluun. On myös henkisesti "helpompi" kun vaihtuu jutut ja keho ei pääse adaptoitumaan mihinkään. Aina koittaa "yllättää" keho jollain uudella jutulla ja pakottaa se reagoimaan kasvamalla ja vahvistumalla 🙂💪
Joo se on pääkopalle raskasta jos hakkaa samaa rutiinia liikaa. Tuntuu että ikä tuo malttia ja viisautta nähdä näitä asioita ihan eri lailla, toki vaikuttaa sekin että palautuminen hidastuu niin täytyy pakollakin etsiä sitä palautumisen ja henkisen ja fyysisen kuormituksen tasapainoa.
 
Kannattaa ottaa erilaisia viiikkoja. 1 viikko rest pause 2 pudotuksia 3 suoria sarjoja 4 kevennys jne. Itse uskon vaihteluun. On myös henkisesti "helpompi" kun vaihtuu jutut ja keho ei pääse adaptoitumaan mihinkään. Aina koittaa "yllättää" keho jollain uudella jutulla ja pakottaa se reagoimaan kasvamalla ja vahvistumalla 🙂💪
Kannatatko myös liikkeiden vaihtelua viikottain?
Oliko muuten aikoinaan käytössä mitään pre-workout tai intrajuomia? Oliko niitä edes keksitty vielä ysärillä :D
Palautusjuoma varmaan oli?
 
Kannatatko myös liikkeiden vaihtelua viikottain?
Oliko muuten aikoinaan käytössä mitään pre-workout tai intrajuomia? Oliko niitä edes keksitty vielä ysärillä :D
Palautusjuoma varmaan oli?
Kyllä kannatan. Ja jos haluaa painoprogressiota seurata, niin valitsee 1-2 pääliikettä ja kierrättää niitä koko ajan. Esim minulla oli pitkään rinnalle 1 viikko smith vinop ja kp penkki ja 2 viikko penkki ja kp vinop noita vuoroviikoin ja muut liikkeet yleensä 2 vaihtu vapaasti.
Ei ollut intrajuomia, mutta ihan tuli intuitiona sekin mukaan 90 luvun puolivalissä niin, että kun tein esim rinta/hauistreenin, niin rinnan jälkeen join puilet palkkarista ja tein hauiksen ja loput palkkarista treenin jälkeen.
En tiedä miten muualla, mutta täällä Oulussa juotiin jo 80 luvulla palkkareiksi Fortimel juomia (käytetään sairaalassa) niitä oli salin jääkaappi aina täynnä.
Itse olen aina ollut ihan alusta asri lisäravinteiden suurkuluttaja, siksi uskon niihin ja siksi bisnekseen lähdin alunperin mukaan.
 
Back
Ylös Bottom