"En ole Markku mutta..."Saakeli kun tekisi mieli itsekkin lyödä ravintopuoli kuntoon suunnittelemalla makrot/ateriat, mutta päivässä tulee kaksi ateriaa, joista ei kaloreita voi oikein laskea, kun tulee käytyä lukiota ja asuttua vielä kotona.:D
Eli toinen kouluruokailu ja toinen vanhempien valmistama ateria, molemmat siis perus "kotiruokaa". Miten Markku neuvoisit tälläisessä tilanteessa tekemään, koska osittain tuossa alkaa tulemaan lompakko ja osittain oma laiskuus vastaan jos pitää noikin korvata itse tehdyllä aterialla?
Lisäyksenä vielä, että plussakaloreille tulisi tuo ruokavalio tehdä.
Itse en ainakaan rahan sekä yleisen illallisilmapiirin jne. takia suosittelisi tekemään omia aterioita, vaan rohkeasti kerrot äidille (tai kuka nyt ne ruuat ostaa) että sulla on tällainen harrastus, ja aamu-/ välipalatarpeisiin ostaisi pääasiassa kaurahiutaleita ja rahkaa (tai muuta jonka uskot soveltuvan tavoitteeseesi), ja leipoisi omenapiirakkaa pelkästään viikonloppuisin. Illalliseksi sitten lähes mikä tahansa peruna/ riisi/ pasta - liha/ kala/ kana kombo ja paljon vihanneksia. Uskon että taloutenne kokki osaa noista keksiä aika monta hyvää ruokaa jotka soveltuvat sekä sun tavoitteisiin että muun perheen mieltymyksiin. Toki voit myös ehdottaa että itse tekisit ruuan perheelle esim kerran tai kaksi viikossa, jolloin voit soveltaa enemmän omia juttuja.
Musta tuntuu että jengi vähän liikaa luulee että se kana-riisi-parsakaali on ainoa vaihtoehto jolla voi päästä tuloksiin. Toki ruokavalio on tärkeä, mutta hyvän ruokavalion voi toteuttaa niin monella eri tavalla.