AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mielenkiintoista pohdintaa. Esitin tuon rouvalle, hän esitti vastakommenttina että mikä on mielipide siitä kun isi syö aina eri ruokaa. Meillä on ainakin usein tilanne että äiti ja lapset syö esimerkkeinä nyt vaikka kinkkukiusausta, kasvissosekeittoa yms ei tavoitteellisesti kehonrakennusta harrastavan ruokaa ja itse näen ainakin haastavaksi noissa tilanteissa syödä sitä samaa ruokaa mitä muu perhe. Hyvin usein tule syötyä em syistä siis eri ruokaa kuin muu porukka, ihan vain että saa makrot täyteen.

Vähän erilainen kysymys, menee sellaiselle alueelle että ymmärrän jos et halua vastata. Mutta kun on tulossa ensimmäinen lapsi, niin olen miettinyt että antaako se, että minulla on tapana punnita ruokiani, huonon esimerkin sitten kun lapsi alkaa ymmärtää asioita. Oletko miettinyt samaa koskaan?
Mielestäni tähän riittää kun toteaa ihan neutraalisti, että isillä on erikoisruokavalio.

Sitten eteisen peilin ääressä voi todeta housut kintuissa neutraalisti, että isi laskee reisistä kutseja.

Mielenkiintoista pohdintaa. Esitin tuon rouvalle, hän esitti vastakommenttina että mikä on mielipide siitä kun isi syö aina eri ruokaa. Meillä on ainakin usein tilanne että äiti ja lapset syö esimerkkeinä nyt vaikka kinkkukiusausta, kasvissosekeittoa yms ei tavoitteellisesti kehonrakennusta harrastavan ruokaa ja itse näen ainakin haastavaksi noissa tilanteissa syödä sitä samaa ruokaa mitä muu perhe. Hyvin usein tule syötyä em syistä siis eri ruokaa kuin muu porukka, ihan vain että saa makrot täyteen.

"AINA eri ruokaa" ... jokainen tyylillään, mutta kyllä meillä ainakin syödään 90%:sesti samaa ruokaa koko perhe.
En ole ikinä ymmärtänyt mitä eroa muka on perusterveellisellä monipuolisella kotiruualla ja ns. tavoitteellisella bodyruualla. Ihan samoja ruoka-aineita molemmat. Bataattiranut ja itsetehdyt lihapullat, spagetti ja jauhelihakastike, riisi ja kana, pottumuusi ja lohi, lihamakaronilaatikko, uuniperuna ja pihvi, leipää ja leikkeileitä, rahkaa ja marjoja ja hedelmiä, puuroa ja kananmunia... kasvissosekeitto varmaan meneekin siihen eroavaan 10%:iin ellei satu olemaan dieetti päällä ja silloin sinne tuunataan lihaa joukkoon. Ja kyllä sitä nyt voi bodarikin kerran kuussa syödä vaikka makkarakeittoa.

Entäpä sitten se millaista ruoka- ja liikuntakulttuuria suurin osa väestöstä lapsiinsa siirtää. Kyllä. Suurin osa eli yli puolet, koska sen verran alkaa ylipainoisia olemaan. Syödään liikaa pikaruokaa ja muuta paskaa sekä einestehtaan mikroaterioita, lihotaan perse homeessa sohvalla eikä saippuasarjojen ja tositeeveen katsomiselta ehditä harrastamaan liikuntaa. Muksulle annetaan sipsiä, karkkia, limsaa ja laitetaan piirretty pyörimään, koska hiekkalaatikon reunalla istuminen on niin kovaa hommaa.

Yli puolelle lapsista malli on tätä luokkaa tai ainakin jotain sen suuntaista, niin jos nyt jonkun tavoitteellisesta treenaavan ja suunnitelmallisesti syövän pienen prosentin jälkikasvu saa sen kuvan, että pitää syödä terveellisesti ja vieläpä tarkkailla syömäänsä määrää, niin se on vain ja ainoastaan hyvä asia.

Hyvin kirjoitettu. Usein tullut miettineeksi, että ainakin näin jonkinlaista ravintotietoisuutta omaksuvan näkökulmasta "normiväestön" ruokailutottumukset ovat ihan viturallaan. Osa jopa luulee syövänsä terveellisesti, vaikka eivät todellakaan niin tee. Otan esimerkiksi vaikka omat yliopistokaverini, jotka kehuvat yliopistoruokalan safkoja, että kun on niin terveellistä ja hyvää... Helvetti eineslihapullia, liivatekastikkeita, paskinta mahdollista lihaa jne. Sitten näillä(kin) tyypeillä aika monesti muut ei-lämpimät ateriat saattavat olla sellaisia, joissa ei ole mitään valkuaislähteitä, esim. joku leipä + kahvi.

Toinen juttu, joka tulee mieleen, on mm. koulujen ja päiväkotien välipalatarjoilut. Aivan liian usein välipalana tarjotaan esim. lihapiirakoita, sokerimuroja, mikropitsoja, pannukakkua ja jäätelöä. Satun tietämään omasta kokemuksesta, ja erityisesti siitä, että äitini on perhepäivähoitaja ja saa viikottain kunnilta ruokalistan, jossa em. ruoat ovat edustettuna välipaloissa enemmistössä päivistä. Kuka opettaisi kunnille ravitsemustietoisuutta?? Toki asia on myös kustannuskysymys ja "helppouskysymys", mutta olen aivan varma, että samalla hinnalla einespaskat pystyttäisiin korvaamaan terveellisimmillä vaihtoehdoilla.

Kuinka usein ja kuinka kovaa lihakset täytyy treenata suoralla rasituksella kun tavoitteena on säilyttää lihasmassa mutta palautua silti riittävästi dieetillä?
Eli suunnitelmissa olisi dieetata kymmenisen kiloa rasvaa pois ensi keväällä, vaihtelun vuoksi ajattelin ottaa yksijakoisen voimaohjelman perusliikkeillä käyttöön, ja pohdin minkä verran niitä sivuolkapäitä, hauiksia, pohkeita ja muita vähemmälle rasitukselle jääviä lihoja pitää laittaa ohjelmaan eristävillä liikkeillä piestäväksi. Nyt olen treenaillut Layne Nortonin PHAT mukaelmalla, eli aika kovaan voluumiin olen tottunut.

Kuinka usein ja kuinka kovaa lihakset täytyy treenata suoralla rasituksella kun tavoitteena on säilyttää lihasmassa mutta palautua silti riittävästi dieetillä?
Eli suunnitelmissa olisi dieetata kymmenisen kiloa rasvaa pois ensi keväällä, vaihtelun vuoksi ajattelin ottaa yksijakoisen voimaohjelman perusliikkeillä käyttöön, ja pohdin minkä verran niitä sivuolkapäitä, hauiksia, pohkeita ja muita vähemmälle rasitukselle jääviä lihoja pitää laittaa ohjelmaan eristävillä liikkeillä piestäväksi. Nyt olen treenaillut Layne Nortonin PHAT mukaelmalla, eli aika kovaan voluumiin olen tottunut.

Heitän oman kokemuksen. Mielestäni hyvin pystyy näiden perus 1-jakoisten loppuun hakata vaikka kaikki pikkulihat läpi, tai ripotella eri päiville. Vuorosarjoilla kun vetelee, niin ei mene edes kauaa.

Edit: En kyllä tiedä onko kummoista hyötyä, mutta parempi mieli tulee ainakin. Niin ja enemmän bodari olo. :D

Kyllä osana 1-jakoista riittää vallan hyvin, jos nyt edes kerran viikossa muutaman sarjan suoraa rasitusta antaa mainitsemillesi pienille lihasryhmille, jotka jäävät isommissa liikkeissä vain epäsuoran rasituksen varaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko Sensein tekemissä ruokavalioissa huomioitu (tarvittaessa) vuorotyöläiset? Itse esim teen 2-vuorotyötä. Aamuvuoroviikolla aamupalan ja treenin välillä on 9h ja iltavuoroviikolla n.3h. Optimaalisessa tilanteessahan noi aamupalat eroaisi toisistaan..?

Viimeksi muokattu:
Onko Sensein tekemissä ruokavalioissa huomioitu (tarvittaessa) vuorotyöläiset? Itse esim teen 2-vuorotyötä. Aamuvuoroviikolla aamupalan ja treenin välillä on 9h ja iltavuoroviikolla n.3h. Optimaalisessa tilanteessahan noi aamupalat eroaisi toisistaan..?

Tarvitseeko tähän oikeasti edes vastata?!

Mitä luulisit?
Onko yksilöllisen elämäntilanteen mukaisesti rakennetussa henkilökohtaisessa ruokavaliossa otettu huomioon työpäivän tai treenin ajankohdan vaikutukset.

Ymmärrän toki, että olen siitä harvinainen valmentaja, että minulla tuo em. lause tarkoittaa juuri sitä mitä se tarkoittaa eikä ole pelkästään mainoslause, jonka sanottua annetaan kaikille sitten se tasan sama lappu :D

Joskin... sanoisin, että riippuu ruokavaliosta kokonaisuutena, että tarvitseeko aamiaisen edes olla erilainen noissa kahdessa mainitsemassasi tilanteessa. Käytännössä siis puhutaan siitä, että mikä on tavoite, mikä on ruokamäärä, miten kalorit ja makrot ylipäätään on päivään jaettu, miten treeniin liittyvät lisäravinteet menee... sekä sitten yksilöllisistä ominaisuuksista, kuten ruokahalu aamulla, nälkäkontrolli illalla, hiilihydraattien sietokyky jne.

Tarvitseeko tähän oikeasti edes vastata?!

Mitä luulisit?
Onko yksilöllisen elämäntilanteen mukaisesti rakennetussa henkilökohtaisessa ruokavaliossa otettu huomioon työpäivän tai treenin ajankohdan vaikutukset.

Ymmärrän toki, että olen siitä harvinainen valmentaja, että minulla tuo em. lause tarkoittaa juuri sitä mitä se tarkoittaa eikä ole pelkästään mainoslause, jonka sanottua annetaan kaikille sitten se tasan sama lappu :D

Joskin... sanoisin, että riippuu ruokavaliosta kokonaisuutena, että tarvitseeko aamiaisen edes olla erilainen noissa kahdessa mainitsemassasi tilanteessa. Käytännössä siis puhutaan siitä, että mikä on tavoite, mikä on ruokamäärä, miten kalorit ja makrot ylipäätään on päivään jaettu, miten treeniin liittyvät lisäravinteet menee... sekä sitten yksilöllisistä ominaisuuksista, kuten ruokahalu aamulla, nälkäkontrolli illalla, hiilihydraattien sietokyky jne.
Ei ole pakko vastata. Tietenkään. Kyselen tässä hölmöjä, koska olen harkinnut vakavasti jo tovin teikäläisen palveluiden ostamista. Meikäläisen omassa ruokavaliossa ei ole suuria kompastuskiviä. Lähinnä se ammattilaisen viimeinen silaus houkuttelisi. Itselleni joku rasvakahvi+protskudrinkki aamupala olisi tod.näk. toimiva vaihtoehto. En vain ole jaksanut sitä vielä toteuttaa, koska se pyöräyttäisi makrojen paletin täysin ympäri. Myönnettäkööt, että kysymys oli hieman typerä ja vastaus ilmiselvä. Menkööt vaikka oman ostopäätösharkinnan ja (mahdollisen) asiakaslähtöisyyden testaamisen piikkiin.
Niin ja sori vaan jos pilasin jonkun päivän mun paskalla kysymyksellä. :D

Anna ihmisten kysyä. Idioottimaista jos joku ei uskalla siksi kysyä, että ajattelee jonkun sun kaltasen tulevan itkemään.

Totta tämä. On parempi, että ihmiset kysyvät ne "tyhmätkin" kysymykset kuin, että eivät kysyisi. Tuli vain naurahdettua tuolle kysymykselle.

Ei ole pakko vastata. Tietenkään. Kyselen tässä hölmöjä, koska olen harkinnut vakavasti jo tovin teikäläisen palveluiden ostamista. Meikäläisen omassa ruokavaliossa ei ole suuria kompastuskiviä. Lähinnä se ammattilaisen viimeinen silaus houkuttelisi. Itselleni joku rasvakahvi+protskudrinkki aamupala olisi tod.näk. toimiva vaihtoehto. En vain ole jaksanut sitä vielä toteuttaa, koska se pyöräyttäisi makrojen paletin täysin ympäri. Myönnettäkööt, että kysymys oli hieman typerä ja vastaus ilmiselvä. Menkööt vaikka oman ostopäätösharkinnan ja (mahdollisen) asiakaslähtöisyyden testaamisen piikkiin.

Optimaalisuudesta kun puhutaan niin siinä on kuitenkin hyvä muistaa, että ruokavalion on oltava fiksu mutta myös TOTEUTETTAVISSA. Aina siis pitää ottaa huomioon myös, että miten asian HALUAA toteuttaa. Vaikka joku tapa (esim. rasvakahvi aamulla) olisi teoriassa optimaalisin tapa tehdä asia, mutta et syystä tai toisesta tykkää / viitsi / jaksa sitä toteuttaa, niin eihän se sitten sitä ole. Kehitys kun kuitenkin loppupeleissä mitataan kuukausissa ja vuosissa, niin se ei vaan käytännössä toimi, että yrittää väkisin vääntää jotain näennäistä optimia mikä ei tippaakaan kiinnosta. Ei sellaista kukaan jaksa pidemmän päälle.

Mikä on paperilla optimaalista on ihan täyttää psskaa jos sitä ei käytännössä viitsi päivästä, viikosta, kuukaudesta, vuodesta toiseen tehdä :)
Ja tästä syystä minulla on aina yksilöllinen lähestymistapa ruokavalion tekemiseen...

Saattaapi olla tyhmä kysymys tämäkin, mutta onnistuuko sellaisen ruokavalion teko, jossa ei punnita safkoja + vedetään yksi lounas työpaikan lounasruokalassa, jossa voi olla käytännössä mitä vain ruokana. Tavoitteena polttaa rasvaa siten, että saavutan kunnon jossa päkki näkyy.

Optimaalisuudesta kun puhutaan niin siinä on kuitenkin hyvä muistaa, että ruokavalion on oltava fiksu mutta myös TOTEUTETTAVISSA. Aina siis pitää ottaa huomioon myös, että miten asian HALUAA toteuttaa. Vaikka joku tapa (esim. rasvakahvi aamulla) olisi teoriassa optimaalisin tapa tehdä asia, mutta et syystä tai toisesta tykkää / viitsi / jaksa sitä toteuttaa, niin eihän se sitten sitä ole. Kehitys kun kuitenkin loppupeleissä mitataan kuukausissa ja vuosissa, niin se ei vaan käytännössä toimi, että yrittää väkisin vääntää jotain näennäistä optimia mikä ei tippaakaan kiinnosta. Ei sellaista kukaan jaksa pidemmän päälle.

Mikä on paperilla optimaalista on ihan täyttää psskaa jos sitä ei käytännössä viitsi päivästä, viikosta, kuukaudesta, vuodesta toiseen tehdä :)
Ja tästä syystä minulla on aina yksilöllinen lähestymistapa ruokavalion tekemiseen...
Toi on kyllä niin totta, että liian hifistelyksi tätä hommaa ei kannata viedä jos siitä elämä muuten liikaa vaikeutuu. Väkisinkin se homma jossain vaiheessa sitten kosahtaa. Mulle se samojen ruokien syöminen ei niinkään ole ongelma ollut ikinä vaan ton rasvakahvi-keissin suhteenkin lähinnä se päivän ruoka-aineiden ja makrojen uudelleen laskeminen ja järjestely on ollut se asia, jonka takia on homma jäissä. Jos saan sisäisen Roope Ankkani taltutettua, niin laitan äijän pistämään hommat jiiriin. Nykyinen aamupala on toi teikäläisen aamupalasörsseli (kaurahiutaleet, banaani, whey, oliiviöljy, maito) johon olen laittanut hieman vettä lisäksi. Teen ton illalla valmiiksi jääkaappiin, ettei tarvitse aamulla herättää muuta perhettä melulla. Aamulla, kun ton yli puolen kilon sörsselin kippaa huiviin muutamassa minuutissa niin onhan se hieman "kylmä kivi vatsassa" fiilis. Ja nälkä meinaa iskeä jo 2,5h päästä vaikka tossa on 870kcal. :D

Saakeli kun tekisi mieli itsekkin lyödä ravintopuoli kuntoon suunnittelemalla makrot/ateriat, mutta päivässä tulee kaksi ateriaa, joista ei kaloreita voi oikein laskea, kun tulee käytyä lukiota ja asuttua vielä kotona.:D

Eli toinen kouluruokailu ja toinen vanhempien valmistama ateria, molemmat siis perus "kotiruokaa". Miten Markku neuvoisit tälläisessä tilanteessa tekemään, koska osittain tuossa alkaa tulemaan lompakko ja osittain oma laiskuus vastaan jos pitää noikin korvata itse tehdyllä aterialla? :rolleyes:

Lisäyksenä vielä, että plussakaloreille tulisi tuo ruokavalio tehdä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom