AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Varmaan jossain tullutkin esiin, mutta... minkälaista sinkin lisäystä pitäisit vielä ns. turvallisena, olettaen että normiruoasta saanti on 10-15mg? Entä missä vaiheessa pitäisi kiinnittää huomiota myös kromin määrään.

Mistä keksit, ettei olisi mitään vaikutusta lihaskasvuun? Layne puhuu nimenomaan, ettei se välttämättä ole niin ja hormoneilla ei ole lineaarista vastetta, että tuplataan tasot ja se on 2x lihasmassa. Ei ole koskaan sanonut, ettei olisi vaikutusta lihaskasvuun.

Ja toivoisin Tikaltakin vähän tarkkuutta siihen, mitä siteerataan ja sanotaan kaverin väittäneen :)

Keksin sen siitä kun hän fläppitaululle piirtelyn päätteeksi (@ 5:08 -->) sanoo, että "[- -] in the physiological range isn´t gonna make a difference in muscle mass". Fläppitaululle toki piirtää aavistuksen nousevan käyrän, mutta puhuu siitä termillä "flat". Oletko vieläkin sitä mieltä, että laitoin sanoja hänen suuhunsa?

Keksin sen siitä kun hän fläppitaululle piirtelyn päätteeksi (@ 5:08 -->) sanoo, että "[- -] in the physiological range isn´t gonna make a difference in muscle mass". Fläppitaululle toki piirtää aavistuksen nousevan käyrän, mutta puhuu siitä termillä "flat". Oletko vieläkin sitä mieltä, että laitoin sanoja hänen suuhunsa?

En enää tuossa mielessä, koska tosiaan noin sanoi, mutta kontekstista irroitettuna tuo yksi lause. Ei koita absoluuttisesti kuvata, ettei olisi eroja, vaan että ei ole lineaarista ja sanoi aiemmin, että ei välttämättä kasva lihasmassa, eli ei siis kiistä :) Vähän tahallista väärin ymmärtämistä tuo jo, kun tuosta videosta yhden lauseen itselleen poimii.

En ymmärrä miten ton lauseen vois tahallaan ymmärtää väärin, ja että ois kontekstista irrallista "cherry pickingä"? Mun mielestä Nortonin kanta on aika selkee: viiterajoissa tapahtuvat muutokset teston määrässä eivät vaikuta lihasmassaan. Vaikka mun mielestä kanta on noinkin ehdottoman kuulonen, en usko hänen tarkoittavan, että kenelläkään milloinkaan missään ei ole lihasmassa lisääntyny tai tule lisääntymään, vaan että vasta viiterajojen ulkopuolella alkaa todella tapahtumaan (ja niistä muutoksista en oo missään vaiheessa puhunu). Ja mistä edes sait kuvan tuosta lieventävästä lisäyksestä (ei välttämättä lihasmassa kasva)? "In the physiological range you don´t really get an increase" (@4:49), sana really? Really? :D Sitä paitsi mähän sanoin, että oon Markun - ja ilmeisesti sun - kanssa samoilla linjoilla (alla). En siis ymmärrä miksi tähän tartuit.

Kyllähän sen on ihan käytännössä nähnyt, että kun tasot korjataan T-hoidolla ylemmäs jos ne ovat viitearvon alarajoilla olleet, niin kaikki elämässä menee paremmin. Mukaanlukien lihaskasvu. Jos nyt leikitään että kokonaistesto 9 nmol/l oikeuttaa hoitoon ja 11 nmol/l ei oikeuta ja ensin mainittu saa parempaa kehitystä hoidon kanssa kun taso nousee, niin en oikein usko etteikö toinen saisi jos tasot jotenkin kummasti ihan luonnollisesti nousisi vaikka 37 nmol/l mikä vielä normaaliin viitearvoon menee.

En ymmärrä miten ton lauseen vois tahallaan ymmärtää väärin, ja että ois kontekstista irrallista "cherry pickingä"? Mun mielestä Nortonin kanta on aika selkee: viiterajoissa tapahtuvat muutokset teston määrässä eivät vaikuta lihasmassaan. Vaikka mun mielestä kanta on noinkin ehdottoman kuulonen, en usko hänen tarkoittavan, että kenelläkään milloinkaan missään ei ole lihasmassa lisääntyny tai tule lisääntymään, vaan että vasta viiterajojen ulkopuolella alkaa todella tapahtumaan (ja niistä muutoksista en oo missään vaiheessa puhunu). Ja mistä edes sait kuvan tuosta lieventävästä lisäyksestä (ei välttämättä lihasmassa kasva)? "In the physiological range you don´t really get an increase" (@4:49), sana really? Really? :D Sitä paitsi mähän sanoin, että oon Markun - ja ilmeisesti sun - kanssa samoilla linjoilla (alla). En siis ymmärrä miksi tähän tartuit.

OIllaan, mutta koska internet :D Videon alussa taitaa sanoa, että ei mene välttämättä näin ja videon pointti : testot 400 -> 800 = ei 2x lihasmassa. Tuossa lauseessa taas sanoo noin, että ei ole vaikutusta :)

Ajattelin, että voin jättää vastaamatta, koska taidetaan olla tästä pitkälti samoilla linjoilla kunnes luin Mikan ketjusta selkeesti tähän keissiin liittyvän lauseen sulta:
Jokainen 70kg vinkuheinä treenaa tuplatreenejä, reverse diettaa ja väittelee IFYYM vs. intermittent fasting. Layne Norton ei ole mitään, kun se nyt siinä videossa sanoi näin ja niin edelleen :D

Asia kun on itse asiassa täysin päin vastoin. Nortonin toin siitä syystä esille, että arvostan hänen tietotaitouttaan niin paljon.

Varmaan jossain tullutkin esiin, mutta... minkälaista sinkin lisäystä pitäisit vielä ns. turvallisena, olettaen että normiruoasta saanti on 10-15mg? Entä missä vaiheessa pitäisi kiinnittää huomiota myös kromin määrään.

Kaikkiaan 30-50mg eli ruoka + lisäravinne. Olettaen että sen mallin sinkkiä, että imeytyminen ihan ok.
Itse asiassa urheilijoille / aktiiviliikkujille suositellaan juuri 30-50mg/vrk ja sitä isommat määrät on liitetty jo muiden mikroravinteiden imeytymisen haittaamiseen (mm. Mg).

Eikös kaikissa vaiheissa pidä keskittyä kaikkien mikroravinteiden sopivaan saantiin. Kromi ei ole tästä poikkeus.

Mitäs sensei sanoo että onko suotavaa jo tänään mennä treenille kun viime viikolla ollut kevyttä kuumetta ti-to ja flunssaa. Nyt kuitenkin tämä viikko käyty töissä ihan normaalisti ja olo muutenkin ihan fresh mutta vähän yskittää vielä varsinkin iltaisin ja nokan joutuu pari kertaa päivän mittaan niistämään.. Olo muutenkin aivan hyvä mutta vähän tämä yskä välillä yhä vaivaa vaikka ei edes mitään limaa irtoa enää.
Kohta taukoa tulee nyt se pari viikkoa jo kasaan niin mietein jos menisi kevyttä peruspumppailua harrastamaan tänään kun kuumeettomia päiviä nyt jo 6 täynnä.
Mitä mieltä tästä? Kannattaako?

Mitäs sensei sanoo että onko suotavaa jo tänään mennä treenille kun viime viikolla ollut kevyttä kuumetta ti-to ja flunssaa. Nyt kuitenkin tämä viikko käyty töissä ihan normaalisti ja olo muutenkin ihan fresh mutta vähän yskittää vielä varsinkin iltaisin ja nokan joutuu pari kertaa päivän mittaan niistämään.. Olo muutenkin aivan hyvä mutta vähän tämä yskä välillä yhä vaivaa vaikka ei edes mitään limaa irtoa enää.
Kohta taukoa tulee nyt se pari viikkoa jo kasaan niin mietein jos menisi kevyttä peruspumppailua harrastamaan tänään kun kuumeettomia päiviä nyt jo 6 täynnä.
Kyllä sun äiti tähän tietää vastauksen paremmin, kuin sensei.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pientä kuumetta viikko sitten, etkä vieläkään reenaa? Nyt kasvata munat ja lopeta se tekosyiden keksiminen :david:

Eipä tällaiseen pääse muuta sanomaan kuin, että ihan oman olotilan mukaan katso mikä on kunto ja salliiko se treeniä vai ei.
Kuumeessa ei tietenkään pidä treenata ikinä, mutta eipä ainakaan omalla kohdalla ole ollut tapana pitää kuin yksi kuumeeton päivä ja sitten jo kevyesti jatkamaan treenejä, jos olo muuten jokseenkin siedettävä.

Vähän erilainen kysymys, menee sellaiselle alueelle että ymmärrän jos et halua vastata. Mutta kun on tulossa ensimmäinen lapsi, niin olen miettinyt että antaako se, että minulla on tapana punnita ruokiani, huonon esimerkin sitten kun lapsi alkaa ymmärtää asioita. Oletko miettinyt samaa koskaan?

Vähän erilainen kysymys, menee sellaiselle alueelle että ymmärrän jos et halua vastata. Mutta kun on tulossa ensimmäinen lapsi, niin olen miettinyt että antaako se, että minulla on tapana punnita ruokiani, huonon esimerkin sitten kun lapsi alkaa ymmärtää asioita. Oletko miettinyt samaa koskaan?
Sama mielessä meilläkin. Poika on nyt jo reipas 3v ja kyselee paljon mutta ei vielä ole ruokiin liittyviä asioita kysellyt. Tai jos onkin niin ei mitenkään kummastellen. Vähän pitää aina luovia ja välillä mietityttää, jääkö tästä lapselle takaraivoon jotain.. :confused:

Kehotan kääntymään Jari Sinkkosen puoleen ;)

Ihan hyvä kysymys tuo ruokien punnitseminen, ei siinä mitään, mutta toisaalta ei niitä ruokavaakoja varmaan bodareita varten kaupassa ole että ihan normaaliin ruuanlaittoonhan se punnitseminen ym mittaaminen kuuluu. Ja itseasiassa soisi kuuluvan enemmänkin ettei tarvitsisi ihmisten syödä liikaa "kun on kerran laitettu ettei pilaannu" ja läskistyä, tai sitten toisaalta heittää ruokaa kilokaupalla roskiin.

Olen joskus miettinyt tasan samaa asiaa, mutta ei ainakaan toistaiseksi ole tuntunut ongelmia tuottavan. Lapset huomaavat ja kuulevat aina kaiken, mutta uskallan väittää, että meidän 5-vuotias ei ole edes varsinaisesti tietoinen, että punnitsen ruokiani, koska en tee siitä mitään numeroa. En istu pöytään ja totea ”jaahas, isi tässä punnitsee paljonko pitää mitäkin syödä”.

En kiinnitä asiaan yhtään ylimääräistä huomiota, vaan valmistusvaiheessa katson asian kuntoon. Riisit, pastat, perunat, kaurahiutaleet ovat koko lailla ainoat mitä edes tarvitsee punnita. Eikä siinä kai mitään ihmeellistä ole muutenkaan, että mittaa tai punnitsee esim. riisit ja puurohiutaleet. Normaali osa kenen tahansa ruuanlaittoa.

Jos kattilassa on 300g riisiä ja minun annokseni 100g, niin otan siitä lautaselle kolmanneksen. En minä ainakaan sitä enää uudelleen siinä kohtaa ole ikinä punninnut. Jauhelihapaketissa on 400g lihaa ja minun annokseni 200g niin otan siitä lautasella puolet. Ei tarvinnut punnita missään vaiheessa. Purkki rahkaa on purkki rahkaa ja yksi banaani on yksi banaani. Asiaa kun oikein miettii, niin loppujen lopuksi vaa’alla tapahtuvaa punnitsemista on todella vähän. Sitten kun syön jossain muualla kuin kotona, niin silmämääräisellä arviolla mennään. Suunnitelmallinen syöminen ja pikkutarkka pilkun viilaaminen ovat kuitenkin kaksi eri asiaa. Ensin mainittu ei todellakaan vaadi jälkimmäistä.

Sitten se filosofisempi näkökanta asiaa. Mietitäänpä mitä kaikkia huonoa omia tapojaan vanhempi kasvatusprosessissa lapseensa siirtää. Osan tietoisesti ja osan tiedostamatta. Tyhmiä mielipiteitään, rajoittuneita näkemyksiään, huonoja tapojaan: kiroileminen, tupakointi, ryyppääminen jne. Joten jos oletetaan ruokien punnitsemisen olevan huono tapa, niin onko se huonojen tapojen paremmasta vai huonommasta päästä?

Entäpä sitten se millaista ruoka- ja liikuntakulttuuria suurin osa väestöstä lapsiinsa siirtää. Kyllä. Suurin osa eli yli puolet, koska sen verran alkaa ylipainoisia olemaan. Syödään liikaa pikaruokaa ja muuta paskaa sekä einestehtaan mikroaterioita, lihotaan perse homeessa sohvalla eikä saippuasarjojen ja tositeeveen katsomiselta ehditä harrastamaan liikuntaa. Muksulle annetaan sipsiä, karkkia, limsaa ja laitetaan piirretty pyörimään, koska hiekkalaatikon reunalla istuminen on niin kovaa hommaa.

Yli puolelle lapsista malli on tätä luokkaa tai ainakin jotain sen suuntaista, niin jos nyt jonkun tavoitteellisesta treenaavan ja suunnitelmallisesti syövän pienen prosentin jälkikasvu saa sen kuvan, että pitää syödä terveellisesti ja vieläpä tarkkailla syömäänsä määrää, niin se on vain ja ainoastaan hyvä asia.

Joo on totta etta kun ruokaa valmistetaan varsinaisessa ruuanlaitossa, niin punnitseminen ja mittaaminen toki kuuluu asiaan. Ajattelin enempi tilannetta jossa aamiaisella ja iltapalalla mittaan ruokavaa´alla samaan kuppiin sopivan maaran kaurahiutaleita, oliivioljya, rahkaa ja jogurttia sen enempaa valmistamatta ruokaa.
Taustalla on tietysti se kun nykyaikana kaikenlaiset syomishairiot tuntuvat olevan niin kovin yleisia, niin ei haluaisi itse vaikuttaa siihen suuntaan yhtaan yhteiskunnassa ja vertaisryhmissa esiintyvien paineiden lisaksi. Olen kylla miettinyt etta siina suhteessa voisi olla tarkeampaa etta vanhemmat eivat lasten kuullen arvostele omaa tai muidenkaan ulkonakoa, ettei tule siirrettya eteenpain turhia ulkonakokomplekseja.
Sinansahan tama keskustelu on aika hassua jos asiaa ajattelee historiallisessa perspektiivissa. Suurimmalle osalle koskaan elaneita vanhempia (ja aikamoiselle osalle ihmiskuntaa vielakin) ylivoimaisesti suurin kasvatusongelma on ollut etta miten saa lapsille ja itselle TARPEEKSI ravintoa. Nyt keskustelemme etta miten voisi estaa ettei lapset eika vanhemmat syo LIIKAA.

Hyviä ajatuksia aiheesta.

Ite ainakin ottaisin mieluummin fyysisesti terveen ruokia punnitsevan lapsen kuin ylipainoisen mikropitsoja syövän lapsen. Voihan niitä ruokia mitata mitoilla (kaurahiutaleet desimitalla jne), jos huolettaa lasten suhtautuminen vaa'an käyttöön.

Sensei kirjoitti asiaa. Aika vähän sitä nykyajan ihmisen tarvitsee punnita ruokiaan, kun kaikki mittailtu jo paketteihin valmiiksi. Ja tietty määrä hiutaleita tai riisiä painaa tietyn määrän. Siistinä pysyy kuosi punnitsemattakin. Tietty jos kisakireyttä haetaan, asia eri

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom