Morjesta Markku!
Olisi kysymys koskien alaselän vaivoja. Vähän reilu vuosi sitten naksautin alaselkäni kyykätessä ja se on vieläkin jumissa sen jäljiltä. Tilanne oli sellanen, että tanko oli pykälän verran liian korkealla ottaessani sen irti telineestä, jonka jälkeen jouduin asettelemaan sitä selkääni ennen ensimmäistä toistoa. Siihen, kun lisätään vielä se, että alaselkäni oli eteenpäin notkolla, niin soppa olikin sitten valmis. Viimeisellä toistolla ylös noustessa tuntui alaselässä vasemmalla puolella luja sähköiskun kaltainen tunne. Pari kaveria ryntäsi apuun, mutta jääräpäisenä junttina puristin painot (160kg) väkisin ylös käyttäen jalkojen lisäksi selkää. Tämän jälkeen lähdin kotiin, mutta kävely oli erittäin hankalaa kipujen takia. Lihasrelaksantit ja tulehduskipulääkkeet eivät auttaneet, eivätkä ole tähän päivään asti mennessä auttaneet. Selkä ei kuitenkaan enää kipuile, mutta on jatkuvasti jumissa. Sivuoireina vasen pakara puutuu usein ja välillä myös koko jalka.
Tilannetta ei myöskään edesauta se, että teen keräystyötä, joka rasittaa alaselkääni jatkuvasti. Sain alkuvuodesta työpaikan kautta käyntikertoja fysioterapeutille, joka väitti kipujen johtuvan notkoselästäni ja antoi minulle ns. "kotiläksyksi" tehdä erilaisia harjotteita, joista ei kuitenkaan ollut mitään hyötyä. Olen myös käynyt työpaikan lääkärillä, joka omaa kiropraktikon koulutuksen. Hän sanoi selkäkipujeni johtuvan eripituisista jaloista ja naksautteli selkääni. Ei apua.
Salilla maastavetoa tehdessä, varsinkin isommilla painoilla, tuntuu alaselässä outo puristava tunne/paine, joka rajoittaa huomattavasti voimiani kyseisessä liikkeessä. Hioin onnettomuuden jälkeen kyykkytekniikkani paremmaksi, jonka jälkeen olen siinä kylläkin pystynyt nostamaan sarjapainoja. Kyykyssä rajoittaa nykyään oikeastaan vain pelko selän uudestaan naksahtamisesta. Jalkaprässissä tunnen myös hieman kyseistä "painetta". Etukyykyssä taas ei esimerkiksi tunnu mitään. Pelaan kerran viikossa myös salibandya, eikä siinäkään tunnu juostessa mitään, tai sitten adrenaliiniryöppy peittää sen.
Tässä tais tulla kaikki oleellinen tieto. (?)
Onko sulla mitään vinkkejä/ideoita asiaan liittyen? Olo on neuvoton ja tuntuu, ettei kukaan löydä ratkaisua tähän tilanteeseen.