Oletko koskaan kokeillut pätkäpaastoa? Suositteletko salitreenaajalle? Mitä mieltä olet BCAA:n käytöstä paaston aikana? Voiko sillä olla myös negatiivisia vaikutuksia paaston toimivuuteen?
Olen kokeillut pätkäpaastoa.
Olen kokeillut kerran viikossa paastopäivää.
Olen kokeillut kaksi kertaa viikossa paastopäivää.
Yhden kerran kokeilin myös kauanko tarvitsee olla syömättä, että tulisi nälkä. Olin suomatta vähän reilu 2 vrk = 50 tuntia ja sen jälkeen katsoin parhaaksi syödä... vaikka ainakaan siihen mennessä ollut vielä nälkä tullut.
Kaikkia muita paitsi tätä viimeksi mainittua siis ihan useita viikkoja / kuukausia... sanan "kokeilla" kun voi ymmärtää monella tapaa.
En suosittele lähtökohtaisesti kenellekään. Toki kysymys on suuremmalti osin MIELTYMYKSISTÄ... miten tykkää syödä.
Ehkä fiksuin käyttökelpoinen käyttötarkoitus voisi olla dieetillä nälkäkontrolli.
On totuttelun jälkeen helpompi olla syömättä tai syödä harvemmin enemmän kuin syödä surkean pieniä määriä usein. Ja tämäkin vahvasti yksilöstä kiinni.
Tosin ainakin oma tapani on sitten vaan syödä tasaisesti pitkin päivää 4 kertaa päivässä (eli kerran vähemmän kuin harjoituskaudella).
Kun taas lihasmassan tai voiman kasvattaminen syömättä olemalla ei vaan mitenkään päin tunnu optimaaliselta :D
Tosin jos päivän kokonaisruokamäärä on pätkäpaastoilemalla sama kuin tasaisesti syömällä, niin en väitä että siitä nyt isosti haittaakaan on.
Ja sekin riippuu vähän miten sen tekee... jos skippaa aamiaisen ja iltapalan, niin periaatteessa silloin pätkäpaastoilee. Eikä se nyt mitenkään valtaisa muutos ole. Mielestäni.
Jos kokonaisruokamäärä on sama ja treeni sitten osuu jonnekin iltapäivälle eikä heti paaston perään tai juuri ennen, niin ei mitään ongelmaa.
Olen lukenut aiheesta paljon ja tähän mennessä ei ole kunnolla auennut, että mitä se "paaston toimivuus" sitten oikein on?? Jos siis kehonkoostumuksellisesti puhutaan.
Kaiken maailman väitteitä siitä että rasva palaa ja lihas kasvaa tms. mutta ne nyt on ihan höpöhöpöä. Joko energiastatus kaikkiaan on miinukselle niin rasva palaa... jos energiastatus kaikkiaan on plussalla niin lihaksella on mahdollisuus kasvaa. Se että syökö päivässä 3 kertaa vai 6 kertaa vai jotain tältä väliltä ja tekeekö sen 8 tunnin vai 15 tunnin aikana ei asiaan isommin vaikuta... jos kuitenkin energiamäärä ja makromäärä täsmää joka tapauksessa.