AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko kokemus- tai teoriaperäistä tietoa rasvaprosentista ja treenivasteesta? Oletko hoksannut jotain set-point-tyyppistä rasvapitoisuutta (yksilöllistä tietenkin), johon asti rasvaa kertyy hyvinkin helposti treenipainojen pysyessä suht samoina ja vasta sen jälkeen alkaa näkyä tuloksia treenissä ja lihasmassassa huomattavasti selvemmin?

Oletko koskaan kokeillut pätkäpaastoa? Suositteletko salitreenaajalle? Mitä mieltä olet BCAA:n käytöstä paaston aikana? Voiko sillä olla myös negatiivisia vaikutuksia paaston toimivuuteen?

Olen kokeillut pätkäpaastoa.
Olen kokeillut kerran viikossa paastopäivää.
Olen kokeillut kaksi kertaa viikossa paastopäivää.
Yhden kerran kokeilin myös kauanko tarvitsee olla syömättä, että tulisi nälkä. Olin suomatta vähän reilu 2 vrk = 50 tuntia ja sen jälkeen katsoin parhaaksi syödä... vaikka ainakaan siihen mennessä ollut vielä nälkä tullut.
Kaikkia muita paitsi tätä viimeksi mainittua siis ihan useita viikkoja / kuukausia... sanan "kokeilla" kun voi ymmärtää monella tapaa.

En suosittele lähtökohtaisesti kenellekään. Toki kysymys on suuremmalti osin MIELTYMYKSISTÄ... miten tykkää syödä.

Ehkä fiksuin käyttökelpoinen käyttötarkoitus voisi olla dieetillä nälkäkontrolli.
On totuttelun jälkeen helpompi olla syömättä tai syödä harvemmin enemmän kuin syödä surkean pieniä määriä usein. Ja tämäkin vahvasti yksilöstä kiinni.
Tosin ainakin oma tapani on sitten vaan syödä tasaisesti pitkin päivää 4 kertaa päivässä (eli kerran vähemmän kuin harjoituskaudella).

Kun taas lihasmassan tai voiman kasvattaminen syömättä olemalla ei vaan mitenkään päin tunnu optimaaliselta :D
Tosin jos päivän kokonaisruokamäärä on pätkäpaastoilemalla sama kuin tasaisesti syömällä, niin en väitä että siitä nyt isosti haittaakaan on.

Ja sekin riippuu vähän miten sen tekee... jos skippaa aamiaisen ja iltapalan, niin periaatteessa silloin pätkäpaastoilee. Eikä se nyt mitenkään valtaisa muutos ole. Mielestäni.
Jos kokonaisruokamäärä on sama ja treeni sitten osuu jonnekin iltapäivälle eikä heti paaston perään tai juuri ennen, niin ei mitään ongelmaa.

Olen lukenut aiheesta paljon ja tähän mennessä ei ole kunnolla auennut, että mitä se "paaston toimivuus" sitten oikein on?? Jos siis kehonkoostumuksellisesti puhutaan.
Kaiken maailman väitteitä siitä että rasva palaa ja lihas kasvaa tms. mutta ne nyt on ihan höpöhöpöä. Joko energiastatus kaikkiaan on miinukselle niin rasva palaa... jos energiastatus kaikkiaan on plussalla niin lihaksella on mahdollisuus kasvaa. Se että syökö päivässä 3 kertaa vai 6 kertaa vai jotain tältä väliltä ja tekeekö sen 8 tunnin vai 15 tunnin aikana ei asiaan isommin vaikuta... jos kuitenkin energiamäärä ja makromäärä täsmää joka tapauksessa.

Onko kokemus- tai teoriaperäistä tietoa rasvaprosentista ja treenivasteesta? Oletko hoksannut jotain set-point-tyyppistä rasvapitoisuutta (yksilöllistä tietenkin), johon asti rasvaa kertyy hyvinkin helposti treenipainojen pysyessä suht samoina ja vasta sen jälkeen alkaa näkyä tuloksia treenissä ja lihasmassassa huomattavasti selvemmin?

En nyt oikein ymmärrä mitä ajat takaa??
Olenko havainnut rasvaprosenttia missä ei onnistuisi voimatasojaan nostamaan? Ei sellaista olekaan.

Vai puhutko nyt nimenomaan set-pointista?
...eli epätavallisen pienissä rasvoissa kehon hormonitoiminta on niin kuralla, että ei saa kummoista treenivastetta aikaiseksi.
Ja vasta kun rasvamäärä nousee, nousee myös hormonitoiminta ja saa paremman treenivasteen.

Vai puhutko nyt nimenomaan set-pointista?
...eli epätavallisen pienissä rasvoissa kehon hormonitoiminta on niin kuralla, että ei saa kummoista treenivastetta aikaiseksi.
Ja vasta kun rasvamäärä nousee, nousee myös hormonitoiminta ja saa paremman treenivasteen.

Niin ja laajentaen nimenomaan siihen henkilökohtaiseen set-pointiin, eli vaihteleeko tuo kokemustesi mukaan paljonkin ihmisten välillä? Onko toisten vaan turhaa yrittää kituuttaa ja pitää rasvat tietyllä tasolla, kun toisilla samoissa rasvoissa menee mainiosti?

Niin ja laajentaen nimenomaan siihen henkilökohtaiseen set-pointiin, eli vaihteleeko tuo kokemustesi mukaan paljonkin ihmisten välillä? Onko toisten vaan turhaa yrittää kituuttaa ja pitää rasvat tietyllä tasolla, kun toisilla samoissa rasvoissa menee mainiosti?

Miten sen nyt ottaa mikä on PALJON vaihtelua... ei ole tullut ketään vastaan, jolle 10% rasvat (miehistä kun puhutaan) olisi ollut ongelma. Enemmän se on sitten sitä, että joku voi olla 6% ja elää normaalia elämää :) Toiselta ei onnistu 6% mutta 8% on ihan ok. Joltain ei onnistu 8% mutta sitten 10% on ihan ok. Että kyllä siinä jonkun verran yksilökohtaista hajontaa on. Ja mitä pienemmästä rasvaprosentista puhutaan, niin sitä pienempi prosentti porukkaa sieltä löytyy. Aika hiton harvassa ovat ne jotka voivat 6-7% rasvoissa tallustella ympäri vuoden ja kroppa pelaa loistavasti. Puhutaan sitten jo pienestä geneettisestä eliitistä. Mutta ei ketään ole ikinä ollut sellainen että ei kroppa pelaa rasvaprosentista johtuen jossain 12% kohdilla ja siitä syystä täytyisi ottaa lisää läskiä, että menisi mukavammin. Ja edelleen puhutaan miehistä... naiset nyt eivät yleensä änkyräkireitä edes halua olla ja fitnessurheilijoidenkin kanssa niissä pienissä rasvoissa vaan käydään.

Oma henkilökohtainen kokemukseni on, että kun itseäni ihan tarkoituksella pidin muutamia kuukausia 7-8% rasvoissa, että ei todellakaan ollut itselleni sopiva kireys. Treeneissä ei parhaita tehoja, vähän väsy usein, syöminen piti pitää pirun tiukassa kontrollissa eikä oikein pystynyt ruokaa sittenkään lisäämään. Siitä tarkoituksella nostin sitten 10-11% ja se oli paljon parempi. Treeni kulki, ei väsyä, ruokaa sai lisätä ilman että siitä seurasi lisää läskiä eli aineenvaihdunta kiihtyi. Että eipä itsellenikään ne yksinumeroiset rasvat mikään paras mahdollinen olotila ollut.

Ensinnäkin kiitos että jaksat vastailla meidän typeriin kysymyksiin, näin sivusta seuranneellekkin on selvinnyt monta asiaa noista vastauksistasi.
Mutta koska olen utelias pirulainen haluaisin tietää: kannattaako natu treenaajan käydä ottamassa verenkuva ja tutkituttaa kropan sisäinen toiminta? Eli voiko treenaaminen/syöminen hyvin/huonosti vaikuttaa suurissa määrin negatiivisesti esim hormoni toimintaan. Jos ei siis puhuta turboahdetusta treenaamisesta taikka kisadiettaamisen aiheuttamista haitoista?

Kysymyksiä:
1) Mielipiteesi vakuumien treenaamisesta, onko höpöhöpöä vai kannattaisiko sisällyttää treeniohjelmaan?
2) Onko ns. tuplatreenit välttämättömiä natuna maksimaaliseen lihaskasvuun tähdättäessä? Entäs kisakireyden saavuttamisessa?
3) Treenikaverin merkitys, onko mielestäsi mahdollista päästä vastaaviin tuloksiin yksin treenateessa kuin että tekisi kaverin kanssa pakkoja yms?

Olisi mukava kuulla mielipiteitä rasvan käytöstä. Mielipide kuinka paljon se on miehelle ollessa plussalla ja entä kun ollaan miinuksella?
Kuinka paljon itse kiinnität huomiota missä suhteessa tulee tyydyttyneitä, kerta- ja monityydyttymättömillä rasvoja? Vaihteleeko eri rasvojen tarve mielestäsi sen mukaan syödäänkö plussalla vai miinuksella?

50h syömättä eikä nälkä?!:hyper: Tähän kykenee vain ja ainoastaan Sensei! Kyllä perus punttijormalla nälkä tulee aina kahden tunnin välein;)

Ensinnäkin kiitos että jaksat vastailla meidän typeriin kysymyksiin, näin sivusta seuranneellekkin on selvinnyt monta asiaa noista vastauksistasi.
Mutta koska olen utelias pirulainen haluaisin tietää: kannattaako natu treenaajan käydä ottamassa verenkuva ja tutkituttaa kropan sisäinen toiminta? Eli voiko treenaaminen/syöminen hyvin/huonosti vaikuttaa suurissa määrin negatiivisesti esim hormoni toimintaan. Jos ei siis puhuta turboahdetusta treenaamisesta taikka kisadiettaamisen aiheuttamista haitoista?

Ei sellaiseen erityistä syytä mielestäni ole, jos mitään oireita ei ole havaittavissa. Tosin jollain tasolla perusteltuna voidaan pitää perustason "terveystarkastusta" ihan kenelle tahansa. Natu tai ei. Treenaaja tai ei. Jos taas on jotain oireita, niin sitten totta kai. Ei vaadi turboa eikä kisadieettiä, että vääränlaisilla elämäntavoilla saa kroppansa sekaisin. Jos syö huonosti, nukkuu huonosti, ryyppää liikaa ja stressaa liikaa, niin kyllä sillä saa hormonitoimintansa kuralla. Kyllä naturaalin kisadieettiä vastaavan stressikumulaation voi itselleen saada aikaiseksi ihan vaan pirullisella stressikuormalla, kun kaikki kakka osuu tuulettimeen yhtä aikaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
1) Mielipiteesi vakuumien treenaamisesta, onko höpöhöpöä vai kannattaisiko sisällyttää treeniohjelmaan?

Keksin kyllä parempiakin tapoja treenata poikittaista vatsalihasta (transversus abdominis) eli ns. syviä vatsalihaksia.
Ei ole vakuumit välttämättömiä eikä tähän tarkoitukseen mielestäni edes erityisen hyvä harjoite. Siitäkin on paljon spekulaatiota, että aktivoiko vakuumit syviä lihaksia oikeastaan ollenkaan vai saadaanko se aikaan enemmänkin vinoilla vatsalihaksilla (ja jossain määrin jopa suoralla vatsalihaksella).

2) Onko ns. tuplatreenit välttämättömiä natuna maksimaaliseen lihaskasvuun tähdättäessä? Entäs kisakireyden saavuttamisessa?

Ei ja ei... ei ole tuplatreenit välttämättömiä kumpaankaan. Minä sanoisin jopa että tuplatreenaaminen on erittäin yliarvostettu metodi.
Ei räjäytä kasvua ja kehitystä uusiin sfääreihin ollenkaan siinä määrin mitä moni tuntuu kuvittelevan. Itse asiassa kun mietitään, että kuinka paljon enemmän tuplatreenaaminen vaatii tekijältään, niin sen hyötysuhde kerran päivässä treenamiseen verrattuna on suorastaan surkea.

3) Treenikaverin merkitys, onko mielestäsi mahdollista päästä vastaaviin tuloksiin yksin treenateessa kuin että tekisi kaverin kanssa pakkoja yms?

On mahdollista. Tosin voisin olettaa, että riippuu yksilöstä. Jotkut eivät saa itsestään irti tarpeeksi, kun treenaavat yksin, vaan tekeminen jää mukavuusalueelle. Ja sitten on niitä hulluja jotka saavat parhaat treenit aikaiseksi ihan yksin omassa autotallissaan :D Kun katsotaan esim. tämän maan CBB-kärkeä eli korkealle tasolle päässeitä treenaajia, niin kyllä 90% porukasta treenaa ihan vaan yksinään. Aika harva edes jotenkin säännöllisesti treenikaverin kanssa treenaa.

Olisi mukava kuulla mielipiteitä rasvan käytöstä. Mielipide kuinka paljon se on miehelle ollessa plussalla ja entä kun ollaan miinuksella?
Kuinka paljon itse kiinnität huomiota missä suhteessa tulee tyydyttyneitä, kerta- ja monityydyttymättömillä rasvoja? Vaihteleeko eri rasvojen tarve mielestäsi sen mukaan syödäänkö plussalla vai miinuksella?

No mitään varsinaista ylärajaa ei olekaan, mutta mielestäni sopivasti offilla on noin 1-1.2g / painokg. Voi olla enemmänkin ja usein onkin sellaisissa tapauksissa missä riittävän energiamäärän alas saaminen on ongelma. Dieetillä pidän rajana, että alle 60g / päivä ei saisi mennä. Ellei nyt sitten henkilö itse paina 65-75kg niin sitten voi mennä vähän allekin.

Kiinnitän huomiota siihen että kaikkia rasvatyyppejä tulee. Ja kyllä minä ainakin huomaan ruokavaliosta ihan vain pintapuolisellakin katsomisella, jos kovasti yksipuolisesti syödään vain yhtä rasvatyyppiä. Useimmiten tarkoittaa sitä, että ensimmäistäkään "pehmeiden rasvojen" rasvalähdettä ei jonkun ruokapäiväkirjasta löydy. Eli jos jotain tyyppiä tulee todella vähän niin sitä lisätään. Tai jos jotain tulee suhteettoman paljon niin vähennetään sitä, mutta ei siinä asiassa pidä marginaaleihin liikaa takertua.

Dieetillä yleensä joutuu joka tapauksessa hieman joustamaan "tavoitteesta" kun rasvamäärää joudutaan ihan vain kaloreiden näkökulmasta pienentämään.

Markulle muutama kysymys. Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista :)

Mitkä ovat mielestäsi yleisimmät ongelmat natutreenaajilla jotka jarruttavat kehitystä lihasmassan kasvun suhteen?

Minkä tyyppisellä treenillä olet itse saanut parhaiten kehitystä aikaan nimenomaan lihasmassan suhteen?

Samoilla linjoilla Markun kanssa paastoilun kannalta. Noin puoli vuotta harrastaneena molempia versioita, eli pätkä- ja kokonaisia paastopäiviä, sekä diettaamiseen, että bulkkaamiseen, voin todeta, että kokonais kalorit yhä ratkaisee eniten kehonkoostumuksen muutoksen kannalta.
Kuka mitenkin tykkää syödä, itse tykkään tästä.

Silti yksi ryhmä jolle voisin lähtökohtaisesti suositella edes kokeilemista on suolisto vammaiset. Itse sairastan kroonista suolistontulehdusta ja olen huomannut, että suoli tuntuu toimivan paremmin, kun se saa välillä kunnolla lepoaikaa kaikesta ruuan sulattamisesta.

Tämä pohjautuu siis vain omaan kokemukseen, en tiedä onko tuolla mitään tieteellistä perää.

Mitkä ovat mielestäsi yleisimmät ongelmat natutreenaajilla jotka jarruttavat kehitystä lihasmassan kasvun suhteen?

Nro 1 Syöminen... ei säännöllisyyttä, ei järjestelmällisyyttä, ei rutiinia, joko ei uskalleta nostaa painoaan tai sitten sikabulkataan niin pirusti.

Nro 2 Treenissä pitkäjänteisyyden ja säännöllisyyden puute... vaihdellaan koko ajan kaikkea ja hypätään jatkuvasti johonkin mitä ei vielä olla koskaan tehty kun haetaan "optimaalista" mitä ei todellisuudessa olekaan.

Nro 3 Kokeneemmilla treenaajilla kaavoihin kangistuminen... väännetään sitä samaa pro-potarin tasapaksua bro splittiä vielä pitkään sen jälkeen kun on lakannut jo aikaa sitten toimimasta.

Minkä tyyppisellä treenillä olet itse saanut parhaiten kehitystä aikaan nimenomaan lihasmassan suhteen?

Ei ehkä se vastaus mitä haluat mutta totuus. Olen treenannut kohta 17 vuotta niin se mikä oli parasta vuoden 1 kohdalla on eri kuin vuoden 5 kohdalla on eri kuin vuoden 10 kohdalla on eri kuin vuoden 15 kohdalla. Tästä ehkä saisi hyvä blogi-artikkelin tai videosarjan, mutta yhdessä foorumispostissa en lähde koko rotlaa käsittelemään. Ja jos sitten mietitään milloin kasvu oli absoluuttisen kilomäärän osalta parasta niin ensimmäinen treenivuosi... eikä tekemisessä ollut mitään ohjelmaa tai rakennetta tai oikein järkeäkään. Tein kaikkea mahdollista mitä salilla pystyi, olin siellä yleensä 3 tuntia kerrallaan ja aina kun johonkin laitoin jaksaa lisää painoa niin laitoin :D

Silti yksi ryhmä jolle voisin lähtökohtaisesti suositella edes kokeilemista on suolisto vammaiset. Itse sairastan kroonista suolistontulehdusta ja olen huomannut, että suoli tuntuu toimivan paremmin, kun se saa välillä kunnolla lepoaikaa kaikesta ruuan sulattamisesta.

Hyvä pointti. En sitten tiedä onko suolistovammaisia paljon vai onko sellaisia vain minun kohdalleni paljon osunut, mutta ylipäätään kaikki millä saadaan ruokailukertojen määrää ja ruokamäärää pienemmäksi ja muutenkin koko palettia säännöllisemmäksi niin useimmiten auttaa. Kun syömiset on laitettu kuntoon, niin siinä on monella oireet poistuneet lähes kokonaan. Toki tapauksen vaikeudesta riippuen. Mutta varsinkin rasvanpolttodieetille lähteminen toimii tähän erittäin hyvin :)

Mitenkäs Sensein polven kuntoutuminen on mennyt ? Joko kestää kyykkäystä ?

Olen lisännyt kuormaa ja voluumia hiljalleen... 2 x 10 x 150kg olen menossa, että kyllä tämä tästä.
Tosin kyykkään kapeammalta enkä ihan täyteen voimanostosyvyyteen, mutta sen verran kuitenkin että voi sanoa kyykyksi eikä pyllistykseksi.

Mitä mieltä Sensei on Lyle Macdonaldin rapid fat loss dietistä, sopiiko mielestäsi sellaisen hlön rasvanpolton alkuun "raketiksi", jos poltettavaa rasvaa on paljon?

Niin mikä juttu tämä nyt taas olikaan?? Ei pysty muistamaan kaikkea. Tunnustan :D Liikaa koutseja ja dieettejä.
Minulla tulee vaan mieleen vihreä kirja, mutta se olikin Cris Aceton "Everything you need to know about fat loss".

Mutta joku radikaali aloitus ilmeisesti? En ole sellaisten kannattaja.

Suositut

Back
Ylös Bottom