AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No jos laitan kyykyn pidempään sarjaan ja hackin sitten lyhyempään. Mitäs mieltä olet lantion nostosta smithissä/tangolla? Netistä bongasin nimillä: hip thrust ja glute bridge. Noita näkee monen naisen (ja muutaman miehen) tekevän salilla aika tiuhaan. Mikä on mielipiteesi, jos siis verrataan noihin SJMV ja GHR?

Kiitos erittäin paljon sinulle Markku! Ollut suunnaton apu vastauksistasi!

PS. Tuota GHR:ää pystyy vissiin tekeen suhteellisen hyvin ylätaljassa. Vähän no toki nihkeää tehdä varsinkin kiireisenä aikana, kun ylätaljoja kaksi ja aika kovassa käytössä..

Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. Mikä noista GHR:n varioaatioista on itsellesi mieluisin?

Lantion nosto on paraliike. Hyvä sellainen.
GHR ja SJMV on enemmänkin takareisiliikkeitä.

PS. Riippuu ylätaljasta. Ei kaikissa oikein pysty.

Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. Ankkuroidaan jalat "jonnekin" (käytän sit-up lautaa) ja kevennän vastuskumilla / -kumeilla.
https://4.bp.blogspot.com/-h4CERiUF...50tiPfmAIbz3JtSB_uFwCLcB/s1600/vatsalauta.jpg

Zabo; kokeile tehdä lähentäjiä/loitontajia viimeisinä liikkeinä jalkatreenin päälle kevyesti pumpaten supereina. Itse ainakin pääsin pitkään jatkuneista nivusvaivoista eroon. Kevyesti aloitat ja jeesaa käsillä alkuun lähentäjiä, itsellä ainakin ekat sarjat oli vähä huteraa/sattui. Muutaman viikon jälkeen nivusvaivat helpotti. Kai sinne menee verta sitten paremmin ja vähä venyttää.

Lantion nosto on paraliike. Hyvä sellainen.
GHR ja SJMV on enemmänkin takareisiliikkeitä.

PS. Riippuu ylätaljasta. Ei kaikissa oikein pysty.

Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. Ankkuroidaan jalat "jonnekin" (käytän sit-up lautaa) ja kevennän vastuskumilla / -kumeilla.
https://4.bp.blogspot.com/-h4CERiUF...50tiPfmAIbz3JtSB_uFwCLcB/s1600/vatsalauta.jpg

Järkevintä on vissiin nollakokemuksella lähteä liikkelle ihan tuosta perusversiosta, jossa jalat "lukotetaan" johonkin (treenikaveri välillä mukana, joten siinä yksi variaatio) ja siitä sitten tekemään käsien (vai vastuskumien) avulla noita 6-8 toiston sarjoja?

Tuolla Youtubessa kun näkee niin montaa eri variaatiota (yksi mielenkiintoinen oli sellainen "puolikas jumppapallo" mikä laitetaan reisien alle), että ei oikein enää tiedä, mikä soveltuisi parhaiten ensimmäistä kertaa kyseistä liikettä tekevälle ihmiselle.

Zabo; kokeile tehdä lähentäjiä/loitontajia viimeisinä liikkeinä jalkatreenin päälle kevyesti pumpaten supereina. Itse ainakin pääsin pitkään jatkuneista nivusvaivoista eroon. Kevyesti aloitat ja jeesaa käsillä alkuun lähentäjiä, itsellä ainakin ekat sarjat oli vähä huteraa/sattui. Muutaman viikon jälkeen nivusvaivat helpotti. Kai sinne menee verta sitten paremmin ja vähä venyttää.

Kiitos tästäkin vinkistä! Nuo nivusvaivat on vähentyneet paljon, kun aloin keskittymään pelkästään highbarina tehtävään todella syvään kyykkyyn. Lowbarina kun tein, niin jotenkin varmaan työnsin nivusia (ainakin itselleni) luonnottomaan asentoon. Highbarina kun teen, niin tuntuu kovin samanlaiselta kuin hack sillä erotuksella, että hack on siltikin minulle se "luonnollisemman" tuntuinen liike.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jatketaampa lisää vielä hyvin, HYVIN mielenkiintoisesta aiheesta. Kumpi sensein mielestä korreloi enemmän ulostuskertojen määrän kanssa, ateria kertojen määrä vai kokonais kalorien määrä?

Omien empiiristen kokeiden perusteella kallistuisin aterioiden määrän puoleen, koska nykyiseltään syön IF tyylisesti 8 tunnin ikkunan sisällä kaikki päivän kalorit (treenipäivänä n.3000kcal) 2-3 aterialla ja tosiaan kuten artikkelin perus kansalainen,

käyn yleensä vain kerran päivässä, aamukahvin jälkeen rutasemassa setit (tosin en kuvailisi sitä kuivaksi kääkyleeksi, vaan varsin mahtipontiseksi ja vihaiseksi anakondaksi) pönttöön. Toisaalta 3000kcal ei kyllä vielä ihan mikään bodarimäärä ole edes ruokaa.

Mistä on muuten peräisin tuo edellinen nimimerkki T-101 ?

Innokkaana Arnold ja Terminaattori-fanina jotain sen suuntaista halusin ja kaikki "Terminaattori" "Terminator" tms. olivat menneet niin tuollainen sitten valikoitui käyttöön.

Jatketaampa lisää vielä hyvin, HYVIN mielenkiintoisesta aiheesta. Kumpi sensein mielestä korreloi enemmän ulostuskertojen määrän kanssa, ateria kertojen määrä vai kokonais kalorien määrä?

Omien empiiristen kokeiden perusteella kallistuisin aterioiden määrän puoleen, koska nykyiseltään syön IF tyylisesti 8 tunnin ikkunan sisällä kaikki päivän kalorit (treenipäivänä n.3000kcal) 2-3 aterialla ja tosiaan kuten artikkelin perus kansalainen,

käyn yleensä vain kerran päivässä, aamukahvin jälkeen rutasemassa setit (tosin en kuvailisi sitä kuivaksi kääkyleeksi, vaan varsin mahtipontiseksi ja vihaiseksi anakondaksi) pönttöön. Toisaalta 3000kcal ei kyllä vielä ihan mikään bodarimäärä ole edes ruokaa.

Kaikki vaikuttaa. Sekä ruokailukertojen määrä että ruuan kokonaisruokamäärä ja myös ajoitus. Mitään tieteellistä tutkimusta ei ole tosin antaa väitteeni tueksi.
Offi-kaudella kun syö yhteensä esim. 3500kcal 5 aterialla niin olettaisin, että enemmän ulostuskeroja sillä saa aikaan kuin 3500kcal syötynä 3 aterialla.
Mutta taas toisaalta 3500kcal 3 aterialla tuottaa enemmän ulostuskertoja kuin esim. dieetillä 2500kcal 5 aterialla syötynä.
Tosin IF-kokeiluiden perusteella myös väittäisin, että laittaako 3 ateriaa tasaisesti koko päivälle vai esim. 6 tunnin sisään niin sekin vaikuttaa vessareissujen määrään.

Jos vain yksi pitää valita niin sitten sanoisin, että ruuan kokonaisruokamäärä on suurin yksittäinen uloskertojen määrään vaikuttava tekijä.

...ja siinä olet oikeassa ei tuollainen 3000kcal ole isoa syömistä nähnytkään :D

Moi Sensei!

Olet varmaan käyttänyt aika paljon paussitoistoja penkkitreeneissä itselläsi valmenettavilla? Itse olen tottunut käyttämään mausteena aika ajoin penkissä sekä apuliikeissä paussia rinnalla. Mulle suositeltiin nyt kokeileman myös paussia 1 - 3s noin 1-2cm rinnan yläpuolella,, miten näät moisen harjoitteen ja mihin tarkoitukseen?

Olet varmaan käyttänyt aika paljon paussitoistoja penkkitreeneissä itselläsi valmenettavilla? Itse olen tottunut käyttämään mausteena aika ajoin penkissä sekä apuliikeissä paussia rinnalla. Mulle suositeltiin nyt kokeileman myös paussia 1 - 3s noin 1-2cm rinnan yläpuolella,, miten näät moisen harjoitteen ja mihin tarkoitukseen?

Kyllä olen käyttänyt paljon :)
Mutta puhutaanko nyt sitten penkkipunnertamisesta voimatreeninä penkkiä varten liikkeenä vai penkkitreenistä rintatreeninä lihasta varten? Se muuttaa aina että mikä soveltuu paremmin ja mikä huonommin. Tuollaiset "leijutustekniikat" missä jätetään hieman rinnasta vajaaksi ihan vaan lihaksen varaan soveltuvat mielestäni paremmin hypertrofia-treeniin, jossa haetaan constant tensioo eli jatkuvaa jännitystä tai halutaan säästää olkapäitä jos niissä ongelmaa. Jos vajaan liikeradan paussi olisi lattiapunnerruksessa tai räkkipunnerruksessa niin sitten soveltuu paremmin rinnaltalähdönkin kehittämiseen (voimantuotto). Tosin olen kyllä sitä mieltä, että penkissä rinnalta asti rinnalta lähtöä kehittää paremmin rinnalta asti rinnalta lähtö. Ei uskoisi :D ...eli paussipenkki rinnalta eikä vajaan liikeradan liikkeet. Lattiapunnerrukset ym. vajaat ovat enemmän penkkipaidalla punnertavien juttu kun sellaisen kanssa ei tarvitse itse niitä ensimmäisiä senttejä olla nostamassa.

Mitä mieltä olet putkirullauksesta ja venyttelystä? Olen venytellyt aina noin 4 tuntia treenin jälkeen treenatut lihakset, ja tämä toimii hyvin. Lepopäivänä olen rullaillut koko kropan läpi (40min). Tuo rullailu pistää selän niin jumiin, että seuraavan päivän työntävät-treenistä tulee tönkköinen. Rullailua edeltävänä päivänä on vetävät-treeni, enkä ole kokeillut olisiko domsit kevyemmät, jos en rullailisi ollenkaan. Jotenkin jäänyt tavaksi tuo lepopäivän rullailu, vaikka se vaikeuttaa työntävät-treeniä (erityisesti rintaosuutta) lähes aina.

Mitä jos siirtäis tuon rullailun aina venyttelyn yhteyteen siten, että ensiksi rullaan treenatut lihakset ja siihen päälle sitten venyttelyt? Olen lukenut jonkin verran netistä tästä aiheesta ja on vastaan on tullut aika ristiriitaista tietoa. Osa sanoo, ettei rullailu ole hyväksi treenipäivänä, mutta esimerkiksi Utti kertoo artikkelissaan, että rullailee treenatut lihakset käytännössä joka päivä.

Markulle kysymys.

Jos lähdetään priorisoimaan lihasryhmiä vaikka rinta / takareisi. Tarkoituksena olisi pistää kaikki muut lihasryhmät ns. ylläpitomoodiin jossa niitä treenataan vain kerran viikossa ja näitä priorisoitavia lihaksia sitten 3 kertaa viikossa. Miten tuollaiseen treeniin kannattaa siirtyä jos on aikaisemmin treenannut 2 jakoisella 4 kertaa viikkoon? Pitäisikö totuttaa priorisoitavia lihaksia tiheämpään treeniin nostamalla treenikertoja esim. viikkotasolla, vai suoraan vain siirtyä tekemään ne kolme kertaa viikkoon?

Mitkä ois Sensein suosittelemat salit Turussa? Ilmeisesti Sali-82 kuuluu parempaan osastoon, onko muita? Rehti old school-harjoittelu sekä myös kehonpainoharjoittelu omina lajeina, joista jälkimmäistä voin toteuttaa myös salin ulkopuolella.

Viimeksi muokattu:
Mitä mieltä olet putkirullauksesta ja venyttelystä? Olen venytellyt aina noin 4 tuntia treenin jälkeen treenatut lihakset, ja tämä toimii hyvin. Lepopäivänä olen rullaillut koko kropan läpi (40min). Tuo rullailu pistää selän niin jumiin, että seuraavan päivän työntävät-treenistä tulee tönkköinen. Rullailua edeltävänä päivänä on vetävät-treeni, enkä ole kokeillut olisiko domsit kevyemmät, jos en rullailisi ollenkaan. Jotenkin jäänyt tavaksi tuo lepopäivän rullailu, vaikka se vaikeuttaa työntävät-treeniä (erityisesti rintaosuutta) lähes aina.

Mitä jos siirtäis tuon rullailun aina venyttelyn yhteyteen siten, että ensiksi rullaan treenatut lihakset ja siihen päälle sitten venyttelyt? Olen lukenut jonkin verran netistä tästä aiheesta ja on vastaan on tullut aika ristiriitaista tietoa. Osa sanoo, ettei rullailu ole hyväksi treenipäivänä, mutta esimerkiksi Utti kertoo artikkelissaan, että rullailee treenatut lihakset käytännössä joka päivä.

Molemmat hyvää lihashuoltoa. Jokaisen treenin jälkeen pitäisi palauttavasti venytellä ainakin ne lihasryhmät mitä treenannut. Minä suosittelen sen tekemään heti treenin perään niin on lihakset kunnolla lämpimät ja silloin se tulee suurimmalla osaa porukkaa varmimmin myös tehtyä. Joskaan en mitään ongelmaa näe siinä jos sen haluaa muutama tunti treenin jälkeenkin tehdä... kunhan sitten ottaa vähän lämpöä ennen eikä kylmiltään ala repimään.

Putkirullausta voi käyttää moneen lähtöön.
Kevyesti kun tekee niin ennen treeniä avaavana. Toiset tykkää tehdä treenin aikana sarjojen välissä. Molemmat käytännöt voimantuottoa hieman "vaarantaa" (siksi ei yleisesti suositella) mutta kun ei se ole ainoa mittari siinä, että meneekö treeni hyvin vain huonosti... riippuu treenistäkin. Kesken voimatreenin ei kannata, tuntumalla kun pumppailee niin jopa helpottaa sellaisen saamista.

Sitten tietty huoltona treenistä erikseen menee samaan kategoriaan hieronnan kanssa. Ei ihan yhtä hyvää mutta melkein. Avaa paikkoja, laittaa verta kiertämään jne. Mutta kyllä sinä sitten liian kovasti runttaat tai liian kovaa rullaa käytät jos lihakset siitä kipeytyvät. Ei se ole tarkoitus, että huollosta johtuen tulee domssit.

Minä en suosittele molempia kerralla tekemään... venyttelyä ja rullausta. Molemmat kun pitäisi olla kuitenkin LIHASHUOLTOA eikä siinä yritetä silloin "hakata" lihaa liikaa.

Markulle kysymys.

Jos lähdetään priorisoimaan lihasryhmiä vaikka rinta / takareisi. Tarkoituksena olisi pistää kaikki muut lihasryhmät ns. ylläpitomoodiin jossa niitä treenataan vain kerran viikossa ja näitä priorisoitavia lihaksia sitten 3 kertaa viikossa. Miten tuollaiseen treeniin kannattaa siirtyä jos on aikaisemmin treenannut 2 jakoisella 4 kertaa viikkoon? Pitäisikö totuttaa priorisoitavia lihaksia tiheämpään treeniin nostamalla treenikertoja esim. viikkotasolla, vai suoraan vain siirtyä tekemään ne kolme kertaa viikkoon?

Jos kerta olet jo tottunut 2x viikossa koko kroppa frekvenssillä tekemään, niin ei pitäisi olla ongelmia hypätä ihan suoraan siihen, että osa lihasryhmistä tippuu 1x / vko ja osa nousee 3x / vko frekvenssiin.
Pidät vaan treenin kokonaismäärän samana.
Eli jos on ollut vaikka 25 sarjaa / treeni x 4 = 100 sarjaa viikossa, niin älä lisää sitä määrää, vaan se sitten vain jaetaan eri tavalla lihasryhmien kesken.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom