AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mitäs mieltä Sensei on Doggcrapp-ohjelmasta? Olet käyttänyt ja kehittynytkin sen avulla, mutta onko aika ajanut kyseisen ohjelman ohi?

Mitäs mieltä Sensei on Doggcrapp-ohjelmasta? Olet käyttänyt ja kehittynytkin sen avulla, mutta onko aika ajanut kyseisen ohjelman ohi?

Edelleen erittäin hyvä HIT-mallin treenisysteemi.
Ei siitä aika ole ajanut ohi ollenkaan. Ihan samoilla periaatteilla lihas tänä päivänä kasvaa kuin 12 vuotta sitten :D

@T-101 Sinulla kun on vissiin aiemmin patellajänne leikattu niin saako kysyä, että repesikö kokonaan/osittain ja minkälaisia oireita oli ennen sitä. Ihan vaan kiinnostaa, kun mulla on jo vuoden alusta molemmat patellajänteet olleet ärtyneenä ja nyt oikea on jokseenkin kunnossa, mutta vasen sen tuntuinen etten uskalla ainakaan kyykätä isompia rautoja ollenkaan. Aiemminkin on ollut muutamia kertoa ärtyneet nuo ja aina on mennyt kylmällä ja ibuprofeiinilla ohi, mutta nyt on tosiaan vaivannut jo 5 kk.

Sensei nyt loppu tommonen höpöhöpö! Multa puuttuu käytännössä molemmat kierukat eikä se vaikuta meikäläiseen millään tavalla, korkeintaan vaan auttaa, kun ei ole mitään ylimääräistä hajoavaa :D:D

@T-101 Sinulla kun on vissiin aiemmin patellajänne leikattu niin saako kysyä, että repesikö kokonaan/osittain ja minkälaisia oireita oli ennen sitä. Ihan vaan kiinnostaa, kun mulla on jo vuoden alusta molemmat patellajänteet olleet ärtyneenä ja nyt oikea on jokseenkin kunnossa, mutta vasen sen tuntuinen etten uskalla ainakaan kyykätä isompia rautoja ollenkaan. Aiemminkin on ollut muutamia kertoa ärtyneet nuo ja aina on mennyt kylmällä ja ibuprofeiinilla ohi, mutta nyt on tosiaan vaivannut jo 5 kk.

Kyllä 2011 leikattiin... Patellajänteessä ei varsinaista repeämää ollut, vaan enemmänkin nirhaumaa hapsuuntumista + toistuvan mikrotrauman aiheuttamaa kroonista tulehdusta eli vähän sellaista "hyppääjän polvi" tyyppistä oiretta. Ja se nyt oli sellainen muna vai kana tilanne, että kumpi nyt sitten johtui kummasta, mutta joka tapauksessa ruokkivat toisiaan. Oireet alkoi 2010 kesällä ja oli juuri patellajänteen kipeytymistä mikä meni vaan koko ajan pahempaan suuntaan. Keventäminen ei auttanut, rasituksen kokonaan pois jättäminen ei auttanut, ei kortisoni, ei fysioterapia, syksyllä 2011 se sitten leikattiin. Hapsuuntumiset tasoiteltiin ja jänteen verenkiertoa pyrittiin parantamaan "poraamalla siihen reikiä".

Mutta enhän minä tuon 2010 jälkeen ole pystynyt kovin etureisipainotteista treeniä tekemään ollenkaan... tai sanotaan, että siinä on tietty määrä rasitusta minkä oikea patellajänne kestää ennen kuin alkaa oireilemaan. Siitä syystä takareisiin/pakaroihin vahvasti nojaamaava kyykkytyyli minulle on hyvin sopinut kun se ei aseta liikaa rasitusta etureidelle / patellajänteelle. Prässiä / hackkia / etukyykkyä pystyy tekemään rajallisen määrän ja ojennuksia / sissy kyykkyjä ei parane tehdä ollenkaan ellei halua, että polvea särkee koko seuraavan viikon. Mäkivedot, rappuspurtit, voimareki, kovatkaan HIIT-vedot ei ole ikinä aiheuttaneet mitään tähän liittyviä oireita.

Että jos sinulla on oiretta ollut jo 5kk niin äkkiä hakeudu jonnekin... kortisonia + totaalisempaa kevennystä, fyssaria että ei mitään virheasentoja ole, kaikki lihaskiristyksen pois reisistä... koska jos menee siihen, että aina vaan pahempaan suuntaan tai ei ainakaan parempaan vielä puolen vuoden jälkeen niin kohta alkaa jo muutaman rappusen nouseminen olemaan veemäistä ja sitten alkaa olemaan vaihtoehdot vähissä.

Kyllä 2011 leikattiin... Patellajänteessä ei varsinaista repeämää ollut, vaan enemmänkin nirhaumaa hapsuuntumista + toistuvan mikrotrauman aiheuttamaa kroonista tulehdusta eli vähän sellaista "hyppääjän polvi" tyyppistä oiretta. Ja se nyt oli sellainen muna vai kana tilanne, että kumpi nyt sitten johtui kummasta, mutta joka tapauksessa ruokkivat toisiaan. Oireet alkoi 2010 kesällä ja oli juuri patellajänteen kipeytymistä mikä meni vaan koko ajan pahempaan suuntaan. Keventäminen ei auttanut, rasituksen kokonaan pois jättäminen ei auttanut, ei kortisoni, ei fysioterapia, syksyllä 2011 se sitten leikattiin. Hapsuuntumiset tasoiteltiin ja jänteen verenkiertoa pyrittiin parantamaan "poraamalla siihen reikiä".

Mutta enhän minä tuon 2010 jälkeen ole pystynyt kovin etureisipainotteista treeniä tekemään ollenkaan... tai sanotaan, että siinä on tietty määrä rasitusta minkä oikea patellajänne kestää ennen kuin alkaa oireilemaan. Siitä syystä takareisiin/pakaroihin vahvasti nojaamaava kyykkytyyli minulle on hyvin sopinut kun se ei aseta liikaa rasitusta etureidelle / patellajänteelle. Prässiä / hackkia / etukyykkyä pystyy tekemään rajallisen määrän ja ojennuksia / sissy kyykkyjä ei parane tehdä ollenkaan ellei halua, että polvea särkee koko seuraavan viikon. Mäkivedot, rappuspurtit, voimareki, kovatkaan HIIT-vedot ei ole ikinä aiheuttaneet mitään tähän liittyviä oireita.

Että jos sinulla on oiretta ollut jo 5kk niin äkkiä hakeudu jonnekin... kortisonia + totaalisempaa kevennystä, fyssaria että ei mitään virheasentoja ole, kaikki lihaskiristyksen pois reisistä... koska jos menee siihen, että aina vaan pahempaan suuntaan tai ei ainakaan parempaan vielä puolen vuoden jälkeen niin kohta alkaa jo muutaman rappusen nouseminen olemaan veemäistä ja sitten alkaa olemaan vaihtoehdot vähissä.

Joo oon miettinyt, että jos yhtään vielä pahenee niin tankokyykyt kokonaan tauolle. Joka toisessa treenissä oon tehnyt ns. dippivyökyykkyä tosi raskaasti ja siinä toi polvi ei tunnu yhtään, joten sillä + huoltavilla reisiojennuksilla pysyisi varmaan reisissä voimat ihan hyvin. Varsinaista kipua tossa ei missään vaiheessa ole tuntunut treenatessa, enempi sellaista varoittavaa ärsytystä isommissa painoissa.

Sensei nyt loppu tommonen höpöhöpö! Multa puuttuu käytännössä molemmat kierukat eikä se vaikuta meikäläiseen millään tavalla, korkeintaan vaan auttaa, kun ei ole mitään ylimääräistä hajoavaa :D:D

Siinäpä se että tykkäisin pitää loput kierukasta polvessa... kun ei sen [osittainen] puuttuminen vielä hetkeen missään tunnu, mutta kun pitää miettiä 10 20 30 40 vuotta tilannetta eteenpäin. Jos ei ole kierukka pehmentämässä, niin kyllä ne luiden päiden nivelrustot sieltä hiljalleen kuluu ja sitten seurauksena onkin nivelrikko. Omalla kohdalla vielä löytyy vahvana sukurasitteena alaraajojen nivelten kihtiä, niin sitä suuremmalla syyllä tarvii pitää huolta nivelistään.

Joo oon miettinyt, että jos yhtään vielä pahenee niin tankokyykyt kokonaan tauolle. Joka toisessa treenissä oon tehnyt ns. dippivyökyykkyä tosi raskaasti ja siinä toi polvi ei tunnu yhtään, joten sillä + huoltavilla reisiojennuksilla pysyisi varmaan reisissä voimat ihan hyvin. Varsinaista kipua tossa ei missään vaiheessa ole tuntunut treenatessa, enempi sellaista varoittavaa ärsytystä isommissa painoissa.

Ja vaikka tulisi pidempääkin ja jopa totaalitaukoa, niin kyllä ne kerran saavutetut voimat sieltä äkkiä takaisin tulee, jos vaan sitten pääsee taas ehjänä ja kivutta treenaamaan. Minulla ainakin mahtuu montakin noin puolen vuoden totaalista jalkatreenitaukoa tähän 16 vuoden treeniuralle milloin mistäkin syystä... lonkan ylirasitus, akilleen ylirasitus, alaselkäongelmat, pienen pakaralihaksen repeämä, jo mainittu patellajänne... näitähän riittää :D

edit. Minä ainakin olen todennut sen että ainoa tapa saada jänteen tulehdus pois on että se ei saa tekemisestä kipeytyä YHTÄÄN... kaikki sellainen pois mikä kipua vähänkin aiheuttaa. Silloin se paranee ja muuten ei.

Muistutettakoon myös kokeneelle, että tankokyykyt ovat monesti polviystävällisempiä kuin enemmän etureisipainotteiset liikkeet (kuten esim. hack). Mulla monesti nimenomaan yllämainittujen oireiden/ vammojen takia kipeytyneet polvet kiittää kun jättää vähäksi aikaa pois semmoiset joissa polven nivelkulma pääsee todella pieneksi, ja tekee vaihteeksi vaikka pelkkää tankokyykkyä, maltillisilla painoilla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Muistutettakoon myös kokeneelle, että tankokyykyt ovat monesti polviystävällisempiä kuin enemmän etureisipainotteiset liikkeet (kuten esim. hack). Mulla monesti nimenomaan yllämainittujen oireiden/ vammojen takia kipeytyneet polvet kiittää kun jättää vähäksi aikaa pois semmoiset joissa polven nivelkulma pääsee todella pieneksi, ja tekee vaihteeksi vaikka pelkkää tankokyykkyä, maltillisilla painoilla.

Tankokyykyistä mulla polvet ärtyy, ei mistään muusta. Mutta kyykkään usein ja etureisipainottaisesti, joten tuo ylirasitus pääsee helposti kumuloitumaan. Hackihan hajottaa monelta polvet huonosti säädetyn jalustan tai paskan tekniikan takia. Monesti näkee miten ihmisillä selvästi nousee kantapäät irti isoilla painoilla, vaikka ei edes tehdä mitään platz versiota.

Mitä mieltä Markku olet kick back -ojentajaliikkeestä? Yleisesti mielletään helposti "tyttöjen liikkeeksi", mutta olisiko se mielestäsi sovellettavissa tehokkaasti osaksi bodaustreeniä?

Mitä mieltä Markku olet kick back -ojentajaliikkeestä? Yleisesti mielletään helposti "tyttöjen liikkeeksi", mutta olisiko se mielestäsi sovellettavissa tehokkaasti osaksi bodaustreeniä?

En ole Markku, mutta tuossa näyttää itse John mehustelevan ojentajia tuolla liikkeellä.

Voidaan sanoa, että ei ole olemassa huonoja liikkeitä... on vain huonoja käyttötarkoituksia erilaisille liikkeille. Jopa kick back liikkeelle vaikka yleisellä tasolla vähän tuollainen pikkuliike onkin. Tosin kun Lihastohtori-blogiin joskus ojentajatreenistä kirjoitin niin sielläkin sanotaan, että kick back, yläkeho pienessä etunojassa (60°), olkavarsi silti vaakatasossa (eli ojentajalihas mahdollisimman lyhyenä) oli EMG-tutkimusten mukaan kaikista voimakkaimman aktivaation ojentajaan aikaansaava liike (pitkä pää). Tutkimuksessa oli käytetty käsipainoa mutta itse tykkään että alatalja ja köysi (yhdellä kädellä) on vielä parempi yhdistelmä.

Yksi hyvä paikka on ojentajatreenin ensimmäisenä liikkeenä aktioimaan / esiväsyttämään lihasta ja toinen hyvä paikka on sitten viimeisenä ns. "viimeistelemään" lihas. Kick backit tosin tekisin aina yksi käsi kerrallaan niin siitä saa oikein viimeisen päälle hyvällä keskittymisellä tehtävän tuntumaliikkeen kun keskittyy vieläpä vain yhteen käteen kerrallaan.

Mitä mieltä olet tarviiko kevennyksiä pitää jos reenaa 1-jakoisella 2x viikkoon torstai ja sunnuntai päivinä. Eli siis joka viikko lepopäiviä ois ma,ti,ke,pe,la.

Missä lajissa mielestäsi Natuna olet lahjakkain? Triathlon, cbb vai voimanosto? Jos oletetaan että kaikki paikat pysyisivät ehjinä, eikä tarvitsisi tehdä kompromisseja.

Mitä mieltä olet tarviiko kevennyksiä pitää jos reenaa 1-jakoisella 2x viikkoon torstai ja sunnuntai päivinä. Eli siis joka viikko lepopäiviä ois ma,ti,ke,pe,la.

Millä tahansa treenimäärällä kannattaa jollain aikavälillä pitää sellainen viikko kun ei ole minkäänlaista "henkistä painetta" kovasta suorittamisesta.
Pienemmällä treenimäärällä kevennyksen tarve vaan ei tule eteen yhtä usein. Ja tietty ensisijaisesti oman palautumisen ja jaksamisen mukaan katso aikaväli, mutta joka tapauksessa jossain kohtaa pidä viikko kun otat ihan vaan rennosti. Treenimäärä voi tuollaisessa tapauksessa sillonkin olla sama 2x viikkoon, mutta intensiteetti sitten jotain ihan muuta kuin yleensä. Olettaen, että nyt kuitenkin ihan kovaa treenaa ne vähät treeninsä.

Missä lajissa mielestäsi Natuna olet lahjakkain? Triathlon, cbb vai voimanosto? Jos oletetaan että kaikki paikat pysyisivät ehjinä, eikä tarvitsisi tehdä kompromisseja.

Ehdottomasti parempi olen "teholajeissa" kuin äärimmäisessä kestävyydessä. Ja jos vielä tarkemmin sanotaan niin olen parhaimmillani melko lyhyissä voimakkaan hapotuksen suorituksissa.
Jos juoksumatkana pitäisi ilmaista niin minun ominta aluettani olisi 400-800m sprinttimatkat. Että kumpikaan voiman/kestävyyden ääripää ei ole minulle luonnostaan parasta aluettani.

Missä minä olen parhaimmillani on lihasmassan kasvatus ja rasvanpoltto.
Esim. rasvattoman massan indeksi ( FFMI ) on minulle parhaimmillaan ollut muutaman kymmenyksen yli 26 mitä yleisellä tasolla voitaisiin pitää jo hieman kyseenalaisena natuna saavutettavaksi.

Tältä pohjalta CBB / natubodaus olisi minulle paras laji... MUTTA... kun se ei ole mikään lihasmassankasvatuskilpailu sen enepää kuin laihdutuskilpailukaan. Ja se on sitten vaan iso henkilökohtainen voivoi kun lihasten muoto ja kropan malli eivät ole sellaiset että kehonrakennuksellisesti erityisen lahjakkaasta fysiikasta voitaisiin niiltä osin puhua.

Että miten sen lahjakkuuden lajiin sitten haluaa määritellä. Tosin vain yhdestä noista minulta valtakunnan tason SM-mitaleja löytyy ja se on CBB.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom