AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hola arvon Sensei :worship:

Suunnaton kiitos kaikesta informaatiosta, mitä olet ilmaiseksi suoltanut.
Olen saanut hyviä perusteita ja varmistusta omaan tekemiseen.

Mutta asiaani...
Miten suosittelisit toimimaan tilanteessa, jossa kesken dietin täytyy lähteä viikoksi kertausharjoituksiin.
Ei ole ensimmäinen kertausreissu, joten kokemuksesta tiedän, että eiköhän sielä mettässä suurimman osan ajasta olla.

Ajattelin itse olla hirveesti stressaamatta asia ja sielä nyt joutuu syömään, mitä saa, jos saa :D
En ole mikään proteiinipatukoiden ystävä ja "suurkuluttaja", mutta tässä tilanteessa olisivat varmasti pätevä ratkaisu ottaa mukaan?

Ehkä sitten kotiutumisen jälkeen pari-kolme päivää paremmilla kaloreilla koko kroppa treenaten läpi, että saa takasin painetta pönttöön ja jatkaa siitä sit diettiä.
(Dietin tila on tällä hetkellä tyyliä 4 viikon loppurutistusta vaille)

Mitä mieltä Markku on glutamiinin käytöstä? Jotkut bodylajeja harrastavat tuntuvat käyttävän melko suuriakin määriä glutamiinia päivittän, jopa 50g/päivä. Aloin asiaa miettimään ,että mikä tarkoitus tällaisella käytöllä on ja löysin tällaisen artikkelin http://www.punttis.net/l-glutamiini/ , jonka mukaan glutamiini saattaisi hetkellisesti nostaa kasvuhormonitasoja, antaa pientä lisäapua katabolian torjumiseen, ylläpitää happo-emästasapainoa, sekä parantaa immuniteettia. Tuossa artikkelissa suositeltaisiin käytettäväksi esimerkiksi 5g glutamiinia neljä kertaa päivässä ja lisäksi 5-10g ennen ja jälkeen salitreenin.

Käytätkö itse miten glutamiinia ja tai suositteletko valmennettavillesi glutamiinin käyttöä ja millaisia määriä?

Kiitos jo etukäteen jos jaksat vastata, ja kiitos kaikesta muustakin informaatiosta jota täällä ketjussa jaat meille perus pakkislaisille! :puntti:

Ajattelin kokeilla sellaista viritystä pääliikkeissä että neljän viikon blokissa vähentää volyymia ja lisää intensiteettiä (vko1 5x8, vko2 4x6, vko3 3x5, vko4 2x3, vko5 kevennys). Voisikohan tuohon kevennykseen yhdistää ykkösten testaamisen järkevästi, jos vaikka kahdessa treenissä kokeilisi kahden liikkeen ykköset (lopputreeni hyvin kevyttä jos mitään) ja sitten pitäisi loppuviikon (4-5pv) taukoa? Vai kannattaako ensin pitää tauko ja sitten kokeilla ykkösiä? En välttämättä mitään aivan ykkösmaksimia hakisi mutta kuitenkin isommilla millä nuo viimeisen viikon kolmoset että tottuisi siihen "isompaan" rautaan.

Editoidaan sen verran että varmaan noin voi tehdä, mutta lähinnä tuo että kannattaako tuollaisessa tilanteessa missä ei varsinaisesti piikata (kun ehkä tuon yhden 2x3 -viikon verran) kokeilla niitä ykkösiä ennen vai jälkeen tauon, yleensä kai ohjeistetaan ensin vähän keventämään? Mutta jos pitää totaalilepoa 4-5pv niin ei ehkä ole aivan parhaimmillaan. Jos taas pitää kevyen viikon ja lisäksi ykköstentestailuviikon niin siinä tulee mulle vähän liian pitkä tauko normi bodausvoimailuryskäyksestä mitä tykkään tehdä :p

Toki sen nyt niin voi tehdä, että tuohon 5. viikon alkuun otat 1RM mutta eihän se ykkösten nostaminen silloin vielä osa kevennystä ole... vaan se 4-5 päivän kevennys alkaa sitten niiden jälkeen.
4-5 päivän totaalilevon perään en suosittele 1RM nostamaan, kun tuo aika jo vähän hukkaa paineita.

Jos tarkoitus ei totaaliseen 1RM ole mennä, niin voihan sen silloin ottaa [toisinaan] jopa tuon 2x3 treenin perään.

Miten suosittelisit toimimaan tilanteessa, jossa kesken dietin täytyy lähteä viikoksi kertausharjoituksiin.
Ei ole ensimmäinen kertausreissu, joten kokemuksesta tiedän, että eiköhän sielä mettässä suurimman osan ajasta olla.

Ajattelin itse olla hirveesti stressaamatta asia ja sielä nyt joutuu syömään, mitä saa, jos saa :D
En ole mikään proteiinipatukoiden ystävä ja "suurkuluttaja", mutta tässä tilanteessa olisivat varmasti pätevä ratkaisu ottaa mukaan?

Ehkä sitten kotiutumisen jälkeen pari-kolme päivää paremmilla kaloreilla koko kroppa treenaten läpi, että saa takasin painetta pönttöön ja jatkaa siitä sit diettiä.
(Dietin tila on tällä hetkellä tyyliä 4 viikon loppurutistusta vaille)

Niin mikä oli ongelma?

Menet sinne. Syöt sopivia annoksia sitä mitä on tarjolla. Palauttelet salitreenistä, Tulet pois.
Vedät dieetin ihan normaalisti loppuun.
Se on vaan viikko niin en ryhtyisi mihinkään kovin erikoisiin toimenpiteisiin sen jälkeenkään, vaan jatkaisin normaalisti dieettiä.

Ruoka noissa on yleensä lähinnä hiilaria ja rasvaa niin pari proteiinipatukkaa päivässä voi toki olla ihan hyvä idea tai annospusseja jauhetta.
Jos sellaiset ei maistu, niin tunaa, kuivalihaa tms.

Mitä mieltä Markku on glutamiinin käytöstä? Jotkut bodylajeja harrastavat tuntuvat käyttävän melko suuriakin määriä glutamiinia päivittän, jopa 50g/päivä. Aloin asiaa miettimään ,että mikä tarkoitus tällaisella käytöllä on ja löysin tällaisen artikkelin http://www.punttis.net/l-glutamiini/ , jonka mukaan glutamiini saattaisi hetkellisesti nostaa kasvuhormonitasoja, antaa pientä lisäapua katabolian torjumiseen, ylläpitää happo-emästasapainoa, sekä parantaa immuniteettia. Tuossa artikkelissa suositeltaisiin käytettäväksi esimerkiksi 5g glutamiinia neljä kertaa päivässä ja lisäksi 5-10g ennen ja jälkeen salitreenin.

Käytätkö itse miten glutamiinia ja tai suositteletko valmennettavillesi glutamiinin käyttöä ja millaisia määriä?

Kiitos jo etukäteen jos jaksat vastata, ja kiitos kaikesta muustakin informaatiosta jota täällä ketjussa jaat meille perus pakkislaisille! :puntti:

En käytä. En laita valmennettavillekaan.

Jos mm. sellaisia nimiä kuin Juha Hulmi (kirja: Lihastohtori), Olli Ilander (kirja: Liikuntaravitsemus) ja Layne Norton on uskominen, niin eipä glutamiinin käytölle ole perusteita olemassa katabolian vähentämiseen tai hypertrofian lisäämiseen.

Keho tuottaa itse paljon glutamiinia. Sitä saa jo muutenkin proteiinipitoisesta ruokavaliosta paljon. En näe tarvetta ottaa enää erikseen. Ruuansulatukseen / suoliston toimintaan sillä kai jotain pieniä positiivisia vaikutuksia voi olla, mutta muuten kaikki hyöty treenajalle on kovin hataralla pohjalla.

...ja mikä ihmeen lisäravinnekauppiaan artikkeli tuokin mahtoi taas olla. "Imeytä kielen alla 50g glutamiinia päivässä"... joo antaa mennä vaan jos välttämättä haluaa :confused: Muutenkin hyvä nyrkkisääntö on, että kun jossain aletaan kehon happo-emästasapainoon vaikuttamisesta puhumaan niin voi niputtaa olevan höpöhöpöä. Kun ei siinä ole kuin kaksi vaihtoehtoa: joko se on kunnossa tai sitten on kuollut [tai vähintäänkin terminaalihoidossa].

Mortonki!

Miten Markku suosittelet toteutettavan 3-jakoinen ohjelma niin, että treenipäivät sijoittuvat maanantai-perjantai välille? Oma sali on juhannuksesta lähtien elokuuhun asti la-su kiinni, enkä aio hankkia muualle korttia ainoastaan sen takia.

Treenit oon jakanut seuraavanlaisesti: selkä-rinta-vatsa / jalat / olkapää-ojentaja-hauis

Moi! Mitä tehdä asialle love handlesit aka kahvat? Eli sitkeä rasvakertymä vyötärön ja alavatsan vinojen välissä sivuilla kyljissä sekä alaselässä?

Ei ne nyt isot ole, mutta sitäkin harmittavattavammat. Kiristely toki auttaa, mutta kun tälle dieetille lähtökuntokin oli n. 18%, ja lopetus on n. 14% kohdalla. (Olen siis nainen.) Ja tossa nuo yhä möllöttää dieetin puolivälissä vielä. Ensimmäiseksi ne aina tulee ja viimeksi lähtee.

Kiertoliikkeitä en voi tehdä, enkä vatsapyörää aiemman vatsalihaksen repeämän takia, ja joka vatsapyörästä aina oireilee. Muuten olen valmis vaikka seisomaan päälläni, että sais ton hommelin paremmin haltuun. Kaikkihan näyttää aina paremmalta bulkillakin, kun pohjat kunnossa.

Aiheesta googlettaessa informaatio on tosi ristiriistaista. Toisaalla kerrotaan, että ehdottamasti kylkiä ja vinoja, toisaalla se sitten taas kielletään perustelulla että vyötärö levenee. Ja se ei toki minunkaan tapauksessani ole missään nimessä toivottua.

Ruokavalio on siistihkö iifym, 80/20 periaatteella. Se kaksikymmentä pinnaa koostuu puhtaasti kovista rasvoista ja höttöhiilarista.

Mortonki!

Miten Markku suosittelet toteutettavan 3-jakoinen ohjelma niin, että treenipäivät sijoittuvat maanantai-perjantai välille? Oma sali on juhannuksesta lähtien elokuuhun asti la-su kiinni, enkä aio hankkia muualle korttia ainoastaan sen takia.

Treenit oon jakanut seuraavanlaisesti: selkä-rinta-vatsa / jalat / olkapää-ojentaja-hauis

En ole Markku, mutta aattelin antaa pari ajatusta.
1. Miksi 3-jakoinen tuossa tilanteessa? Viikkotason frekvenssi per lihastyhmä jää 1x viikko tasolle kun taas kaksijakoisella saisit frekvenssin nätisti 2x viikko tasolle.
Esim. Ma vetävät, ti työntävät, ke lepo, to vetävät pe työntävät.
2. Jos kolmijakoisella haluaa välttämättä vetää ja sen kolme treeniä per viikko niin toi sun jako on ihan hyvä kun siinä tulee epäsuoraakin rasitusta.
3. Jos kolmijakoisella olet aikeissa treenata noina kaikkina arkipäivinä niin sitten jaoksi vetävät- työntävät- jalat, jotta epäsuora rasitus on minimoitu ja on freshimpänä seuraavassa treenissä. Tässä etuna myös 2 kohtaan se, että viikkofrekvenssi per lihasryhmä on sen 1,66.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En ole Markku, mutta aattelin antaa pari ajatusta.
1. Miksi 3-jakoinen tuossa tilanteessa? Viikkotason frekvenssi per lihastyhmä jää 1x viikko tasolle kun taas kaksijakoisella saisit frekvenssin nätisti 2x viikko tasolle.
Esim. Ma vetävät, ti työntävät, ke lepo, to vetävät pe työntävät.
2. Jos kolmijakoisella haluaa välttämättä vetää ja sen kolme treeniä per viikko niin toi sun jako on ihan hyvä kun siinä tulee epäsuoraakin rasitusta.
3. Jos kolmijakoisella olet aikeissa treenata noina kaikkina arkipäivinä niin sitten jaoksi vetävät- työntävät- jalat, jotta epäsuora rasitus on minimoitu ja on freshimpänä seuraavassa treenissä. Tässä etuna myös 2 kohtaan se, että viikkofrekvenssi per lihasryhmä on sen 1,66.

Juu elikä oon nyt koko treeniurani (kohta 4 vuotta) mennyt aina 4-jakosella (poislukien viimeiset 9vk ja seuraavat 3vk, kun oon dieetillä), koska oon ollut suht tietämätön siitä, miten lihasta kasvatetaan ja ylipäätään monesta muustakin asiasta. Ravintoon oon kylläkin panostanut jo kaks vuotta kunnolla.

Mutta treenistä sen verran, että esim. en oo 1. vaihtanu ikinä treenijakoja 2. oon aina treenannu samalla laiskalla voluumilla 3. en oo tehnyt erikoistekniikoita kuin muutaman kerran elämässä ennen kuin dieetti alkoi ja 4. poislukien kyykky&mave, en oo treenannut nousujohteisesti, paitsi nyt dieetin aikana sen ansiosta, että löysin tän palstan muutama kuukaus sitten ja heräsin oikeesti miettimään asioita. Kevyitä viikkoja tajusin alkaa pitämään ekaa kertaa ikinä syyskuussa. Eli päin mäntyä on menty monessa asiassa.

Isojen liikkeiden raudat ollu mulle aina se ykkösjuttu ja kaikki muu on tullut aina siinä sivussa, mutta nyt haluan nähdä, paljon saan rakennettua lihasmassaa ens kesään asti -ja toki sen jälkeenkin- kun otan oikeesti ensin asioista selvää, laadin kunnon gameplanin ja sen jälkeen alan toteuttamaan niitä laaserintarkalla fokuksella. Siksi ajattelin alkaa rakentaa treeniä pääsääntöisesti 3-jakoisen ohjelman ympärille heti juhannuksen tienoilla, kun kiristely loppuu.

Dieetistä myös sen verran, että onneks löysin tän palstan ja otin kaiken mahdollisen tiedon ylös asiaa koskien, mitä Markku on tänne kirjottanu. Nyt on kohta 9vk takana, miinus 11kg ja joka treenissä noussu sarjapainot ja/tai toistomäärät. Myös reverse dieetti oli mulle entuudestaan täysin tuntematon käsite.

Sori tää hemmetin pitkä raapustus, mutta tää tuli sydämestä. :D

Mortonki!

Eihän tuossa mitään ongelmaa ole... usein muutenkin palautuminen on paljon parempaa kun pitää viikossa jossain välissä 2 päivää peräkkäin lepoa.
Mikä onnistuu helposti millä vaan treenijaolla, kun viikon treenipäivien määrä on korkeintaan 4 treenipäivää viikossa.

MA - 1. treeni
TI - 2. treeni
KE -
TO 3. treeni
PE 1. treeni ( = kierto alusta )
LA -
SU -

MA 2. treeni ( = kierto jatkuu siitä mihin jäi )
jne.

Treenipäivät siis ma, ti sekä to, pe ja eri treenit sitten vaan kiertävät siinä järjestyksessä kuin ohjelmassa ovat.

Moi! Mitä tehdä asialle love handlesit aka kahvat? Eli sitkeä rasvakertymä vyötärön ja alavatsan vinojen välissä sivuilla kyljissä sekä alaselässä?

Ei ne nyt isot ole, mutta sitäkin harmittavattavammat. Kiristely toki auttaa, mutta kun tälle dieetille lähtökuntokin oli n. 18%, ja lopetus on n. 14% kohdalla. (Olen siis nainen.) Ja tossa nuo yhä möllöttää dieetin puolivälissä vielä. Ensimmäiseksi ne aina tulee ja viimeksi lähtee.

Kiertoliikkeitä en voi tehdä, enkä vatsapyörää aiemman vatsalihaksen repeämän takia, ja joka vatsapyörästä aina oireilee. Muuten olen valmis vaikka seisomaan päälläni, että sais ton hommelin paremmin haltuun. Kaikkihan näyttää aina paremmalta bulkillakin, kun pohjat kunnossa.

Aiheesta googlettaessa informaatio on tosi ristiriistaista. Toisaalla kerrotaan, että ehdottamasti kylkiä ja vinoja, toisaalla se sitten taas kielletään perustelulla että vyötärö levenee. Ja se ei toki minunkaan tapauksessani ole missään nimessä toivottua.

Ruokavalio on siistihkö iifym, 80/20 periaatteella. Se kaksikymmentä pinnaa koostuu puhtaasti kovista rasvoista ja höttöhiilarista.

Ensinnäkin vatsatreeni tai kylkiin kohdennettu treeni ei tee kylkiläskeille aka jenkkakahvoille yhtään mitään... hauiskäännöt ei polta rasvaa hauksista, kylkiliikkeet ei polta rasvaa kyljistä. Piste.

Hieman yleistäen voidaan sanoa, että kohdennettu rasvanpoltto ei ole mahdollista, vaan rasva palaa joka paikasta tai ei mistään ja ainoa tapa saada rasvaa pois jostain tietystä paikasta on vaan ihan yleisesti polttaa rasvaa eli olla dieetillä. Keskivartalo ja lantio/reidet taas nyt ovat ihan luonnostaan ne paikat missä on sen mallin rasvaa, että viimeisenä lähtee ja ensimmäisenä tulee ja ainoa keino päästä kokonaan eroon on vaan repiä itsensä riittävän kireäksi.

Tämän sanottuani todettakoon, että kuitenkin HORMONIT pelaavat roolia siinä, että millä tavalla rasva kroppaan varastoituu. En mene sanomaan, että mikä on genetiikan osuus, mikä erilaisen rasvasolukon osuus ja mikä hormonien osuus kokonaiskuvassa, mutta näihin kolmeen asiaan osatekijät kulminoituu.

JOS biosignature ym. "hormonibalanssin määritysmetodeita" on uskominen... henk koht en ole ihan vakuuttunut näistä tai niiden tärkeydestä loppupeleissä... niin se hormoni mikä jenkkakahvoihin ensisijaisesti vaikuttaisi on INSULIINI. Toisin sanoen jos jenkkikset tulee herkästi eikä lähde millään, niin se viittaisi näiden mukaan jonkinasteiseen insuliiniresistenssiin tms. tilaan, että kroppa ei isoja määriä insuliinia / hiilareita tai varsinkaan niitä höttöhiilareita oikein siedä. Dieettimetodi siis pitäisi olla kokolailla VHH-mallia, höttöhiilarit karsia kokonaan (10-20% on sekin liikaa), liikunnan olla intensiivistä (salitreeni, HIIT ym.) eli sellaista mikä herkistää kroppaa hiilarille mahdollisimman hyvin ja sitten jotkut lisäravinteetkin saattavat auttaa herkistämisessä ja niistä omega 3 sekä vihreä tee tulee ensimmäisenä mieleen.

Mutta kuten todettu niin tästä asiasta edelleen väännetään asiantuntijoidenkin keskuudessa, mutta pääsääntöisesti voidaan todeta että kohdennettu rasvanpoltto (eng. spot reduction) ei ole mahdollista tai JOS on niin vain vähäisissä määrin.

...ja ihan oma mutu-tuntumani on, että tältä kantilta katsottuna hormoneilla ei ole niinkään merkitystä siinä kun rasvaa poltetaan että mistä se palaa, vaan niiden vaikutus olisi suurempi siinä, että miten rasva VARASTOITUU sitten kun sitä tulee takaisinpäin.

Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksesta, pahoittelut että muotoilin kysymyksen huonosti. Tiedän, että mikään treeni ei kohdistetusti polta rasvaa mistään kohtaa. Mutta jos joku kohta on sellainen, jossa lihaksisto paremmassa kunnossa, se auttaa. Aiemmin oli harmituksena myös alavatsan pieni pömppö, sen metodilla sinnikäs jumppa captains chairissa sain niin hyvään kuosiin lihaksiltoltaan, ettei ole enää kertaakaan plussakaudellakaan pullahtanut vastaavasti. Eli yhdistelmä läskiä ja lihasta visuaalisesti parempi kuin pelkkä läskiä.

Ja tämä sama olisi nyt ajatuksena kokeilla kylkiin, ainoa vaan että sen osalta on kahdenlaista, päinvastaista infoa eli leventää vyötäröä/ ei levennä. Ja treeni pitäisi tehdä ilman kiertoliikkeitä. Mistään muffin top-setistä tai omenalihavuudesta tässä ei ole kyse, enemmänkin siitä että nyt kun alkaa olla jo kohtuullisen kireässä kunnossa, nuo pari löllökohtaa, ja jotka ovat samalla vähiten lihaskuntoa omaavat kohdat, korostuvat.

VHH ei ole vaihtoehto, se on yrityksen ja erehdyksen kautta testattuna että tarvin jopa kohtuullisen korkean määrän hiilareita että palaudun, ja että pystyn mun pääasiassa epämukavuusalueella vietettävät treenit tekemään ilman että silmissä sumenee. Siinä hiilareiden laadussa on kyllä parantamisen varaa.

Omega 3 ja vihreä tee ovat molemmat kuvioissa. Ensimmäinen jatkuvasti, jälkimmäinen dieetillä. Iso kiitos että asiasta mainitsit, sillä molemmat unohdin ottaa eilen, ja tänään vaaka näyttää kilon vähemmän eiliseen aamupainoon, ja peilissä keskikroppa varsin ok. Joten tuo, mitä rasvaksi kuvittelen, saattoikin eilen olla taas enimmäkseen nestepöhöä. Voiko ne siis tehdä päinvastaistakin? Muutenkin nesteherkän kropan omaan, ja jos sillä nyt on merkitystä, niin olen toki testaillut sitä, millä pöhöä tulee ja millä ei. Jopa iso hiilarimäärä ei usein haittaa, mutta jos kun nostan ruokavaliossani rasvan osuutta, se näkyy heti kohonneena vaakalukemana ja yleisenä pöhönä.

Viimeksi muokattu:
Koitin tossa googlella hakea sitruunaveden vaikutusmekanismista juttua, mut en löytänyt kuin jotain höpöhöpö-blogeja. Muistelisin, että Senseillä on tapana juoda aamuisin sitruunatiivistettä sekoitettuna veteen ja teelusikallinen suolaa. Tiedän, että tää liittyy nesteytykseen, mutta mikä tuo sitruunan tehtävä siinä on ja mihin se perustuu? (Muutkin saa mun puolesta vastata)

Aiemmin oli harmituksena myös alavatsan pieni pömppö, sen metodilla sinnikäs jumppa captains chairissa sain niin hyvään kuosiin lihaksiltoltaan, ettei ole enää kertaakaan plussakaudellakaan pullahtanut vastaavasti. Eli yhdistelmä läskiä ja lihasta visuaalisesti parempi kuin pelkkä läskiä.

Ja tämä sama olisi nyt ajatuksena kokeilla kylkiin, ainoa vaan että sen osalta on kahdenlaista, päinvastaista infoa eli leventää vyötäröä/ ei levennä. Ja treeni pitäisi tehdä ilman kiertoliikkeitä. Mistään muffin top-setistä tai omenalihavuudesta tässä ei ole kyse, enemmänkin siitä että nyt kun alkaa olla jo kohtuullisen kireässä kunnossa, nuo pari löllökohtaa, ja jotka ovat samalla vähiten lihaskuntoa omaavat kohdat, korostuvat.

Jos vatsa pömpöttää niin siihen syynä voi olla enemmänkin syvien vatsalihasten heikkous. Enkä nyt mene varmuudella sanomaan, että voiko vatsa siitä johtuen edes pömpöttää sivusuunnassa... jotenkin sellainen tuntuma olisi, että EI VOI. Että jos sellaista haluaa ylipäätään yrittää, niin pitäisi sitten olla jonkinlaista STAATTISTA keskivartalotreeniä mitä syviin lihaksiin yleensäkin käytetään... tässä tapauksessa kylkilankkua tms. Että ihan niitä perinteisen mallin suoria sivutaivutuksia käsipainolla tms. en suosittele kenellekään jos tavoitteena ei ole kylkiin kohdistuva hypertrofia = lihaksen koon kasvattaminen... ei sillä että kyljissä nyt suuri hypertrofiapotentiaali olisi, mutta jos tarkoitus on kylkien koko minimoidan niin minun näkemykseni on että tuo vie sitä juuri toiseen suuntaan... siitä voidaan olla montaa mieltä, että paljonko kylkitreeni leventää.

Koitin tossa googlella hakea sitruunaveden vaikutusmekanismista juttua, mut en löytänyt kuin jotain höpöhöpö-blogeja. Muistelisin, että Senseillä on tapana juoda aamuisin sitruunatiivistettä sekoitettuna veteen ja teelusikallinen suolaa. Tiedän, että tää liittyy nesteytykseen, mutta mikä tuo sitruunan tehtävä siinä on ja mihin se perustuu? (Muutkin saa mun puolesta vastata)

Korjaa kehon happotasapainon, nostaa testotasoja ja ehkäisee syöpää.

.
.
.

Senseillä suurin syy on ihan vaan maku... koska en juurikaan juo mitään muuta kuin vettä ja kahvia. Joten vaihtelu on mallia vesi, kuplavesi, sitruunavesi.
Mutta jos oikein syvällisesti mietitään niin onhan sitruunassa elektrolyyttejä niin se periaatteessa jonkun verran paremmin imeytyy kuin pelkkä vesi.
Kaliumia siinä on paljon ja vitamiinipuolelta c-vitamiinia.

Haha, uppoo ainakin meikäläiseen tää Sensein kuiva huumori, kun skrollasin just tohon tyhjään väliin ja luulin että siinä oli koko vastaus :p
Joo sama täällä. Sarkasmiviisari käväsi punasella ja sitten mietin pari sekuntia että hetkinen.. kunnes oikea vastaus löytyi. :p

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom