Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
saataskos me millon se "tour" salilta videon muodossa? ;)
Käyttääkö Sensei leipää ruokavaliossaan tai/ja valmennettavillaan jos kalorit sen mahdollistavat. Jos näin niin onko leivän "laadulla" väliksi vai pitääkö olla esim. ruisleipä, jonka ainesosina vain ruisjauho, vesi ja suola.
Nyt olis Senseille niin sekava kysymys ettei mitään rajaa o_O
Useasti on ollut puheena ollut tuo proteiinisynteesin keston & treenifrekvenssin suhde, niin miten tuommoinen suhtautuu siihen että kroppa tavallaan ottaa 'kiinni' annetun rasituksen kun ylikuormittavaa rääkkiä höllätäänkin esim. load-kevennyksellä? Onko ns. aktiivilevon (mitä itsekin suosin suurimman osan aikaa keventäessä) rooli juuri stimuloida lihasaktivaation kautta proteiinisynteesiä että lihas kasvaisi? Tai vaikkapa viikon totaalilevon ja sen aikana tapahtuvan (mahdollisen) lihaskasvun suhde, vaikka kasvua stimuloivaa treeniä (ja sitä myöten proteiinisynteesiä?) ei olisikaan?
Tuo kysymys on mua jo jonkin aikaa hämmästyttänyt/kummastuttanut, vaikka keskitynkin kyllä itse treenissäni ihan olennaiseen :D
En ole Matti. Tietääkseni Minun mielestä tuossa vain jo olevat lihakset palautuvat rasituksesta. Natuna en usko että tuo kasvua toisi.
Yritetääs uudestaan.
Natikkana kun treenaa, niin keskimäärin aloittelijavaiheen ohittaneella treenaajalla on lihaskasvun maksimoimiseksi kannattavaa treenata lihasta tiheämmällä frekvenssillä kuin esim. kerta viikkoon, kun ei se proteiinisynteesi kestä kokeneella treenaajalla vuorokauttakaan.
Tästä pääsemme hypoteettiseen tilanteeseen, jossa on vaikka treenattu kovaa vaikka 8 viikkoa, saatu progressiotakin tavalla tai toisella, mutta nyt kroppa alkaa olla loppu ja kevyttä ylirasitustilaa päällä. Päätetään lähteä etelään lomalle, missä syödään ja levätään, mutta ei perisuomalaisesti ollakaan ölppä kourassa kourassa. Kappas, kroppa ottaa rasituksen kiinni ja lihas kasvaa sen minkä kasvaa.
Eli mun perimmäinen kysymys oli että mikä _mahdollistaa_ tämmöisen kevennyksen aikana tulevan lihaskasvun, vaikka sitä treeniä ei olekaan stimuloimassa. Vai tuleeko sitä tuolla totaalilevolla juurikaan, ja parempi olisi antaa vaikka se kevennetty treeni tuon 'lomajakson' aikana. Juurikin jotta annettaisiin edes jotain ärsykettä ja pumpattaisiin ravinteita lihaksiin.
Tämä on uskonnon ja tieteen välillä tämä kysymys. Jos nyt tuosta ei saanu tolkkua, niin ei se mitään. Mä käännyn buddhalaiseksi asian suhteen ja jatkan harjoituksia normaaliin malliin :D Tänks enivei!
En ole Matti. Tietääkseni Minun mielestä tuossa vain jo olevat lihakset palautuvat rasituksesta. Natuna en usko että tuo kasvua toisi.
Matille ehkä ?
Jos joku tykkää syödä leipää niin ruokavaliossa on leipää.
Jos joku ei halua syödä leipää niin sitten ruokavaliossa ei ole leipää.
Henkilökohtaisesti syön leipää melko harvoin.
Ei leivässä lähtökohtaisesti perusruoka-aineena mitään vikaa ole... ruis ja täysjyvä laadukkaampaa kuin vehnäpulla, mutta toki höttöhiilarillakin oma aikansa ja paikkansa voi olla.
Kaikki riippuu henkilöstä, kokonaisuudesta ja ajoituksesta.
Samaan ainakin epäsuorasti viittasi myös Hulkki jollain Q&A -videollaan, kysymystä tai videota en muista. Taisi puhua kuvitteellisesta kaverista, joka ei kovastakaan treenivolyymista huolimatta saa kehitystä aikaan, siirtyy HD-tyyppiseen treeniin jossa tekee yhden kovan sarjan per liike ja alkaa taas saada kehitystä aikaan. Ja todennäköisesti kehityksen syynä on se että kroppa ottaa kevennetyn volyymin aikana edeltäneen treenin rasitusta kiinni, eikä se että HD-treeni olisi se (ainoa) oikea tie optimaaliseen kehitykseen.
Natikkana kun treenaa, niin keskimäärin aloittelijavaiheen ohittaneella treenaajalla on lihaskasvun maksimoimiseksi kannattavaa treenata lihasta tiheämmällä frekvenssillä kuin esim. kerta viikkoon, kun ei se proteiinisynteesi kestä kokeneella treenaajalla vuorokauttakaan.
Tästä pääsemme hypoteettiseen tilanteeseen, jossa on vaikka treenattu kovaa vaikka 8 viikkoa, saatu progressiotakin tavalla tai toisella, mutta nyt kroppa alkaa olla loppu ja kevyttä ylirasitustilaa päällä. Päätetään lähteä etelään lomalle, missä syödään ja levätään, mutta ei perisuomalaisesti ollakaan ölppä kourassa kourassa. Kappas, kroppa ottaa rasituksen kiinni ja lihas kasvaa sen minkä kasvaa.
Eli mun perimmäinen kysymys oli että mikä _mahdollistaa_ tämmöisen kevennyksen aikana tulevan lihaskasvun, vaikka sitä treeniä ei olekaan stimuloimassa. Vai tuleeko sitä tuolla totaalilevolla juurikaan, ja parempi olisi antaa vaikka se kevennetty treeni tuon 'lomajakson' aikana. Juurikin jotta annettaisiin edes jotain ärsykettä ja pumpattaisiin ravinteita lihaksiin.
Et siis näe, että esim. hiiva olisi ainesosana sellainen, jota pitäisi erityisemmin välttää?
Vähän näyttää, että menee porukalla aika pahasti puurot ja vellit sekaisin kun sotketaan keskenään juttuja täysin erilaisista treenityyleistä mitä eri "auktoriteetit" täällä pakkiksella ja muuallakin mainostaa.
Toivottavasti et meikäläiseen viitannut? Mulla henkilökohtaisesti on suht selkeä sapluuna mitä toteutan, ja millä kehityn tällä hetkellä. Noita teorioita / valistuneita arvauksia näiden toimivaksi havaittujen juttujen takana on vain kiva tietää, ne auttavat tekemään muutosta/vaihtelua mahdollisesti oikeampaan suuntaan siinä vaiheessa kun kehitys tuntuu stoppaavan.
Mutta turha sotkea Tikan ketjua tällä enempää
No siis vähän näytti, että mietit tommosia korkean frekvessin treenejä mihin on yleensä ohjelmoitu esim. joka neljäs viikko kevyeksi, mutta sitten ajattelit kuitenkin sekoittaa siihen jotain täyslepoviikkoja mitä nää aina failureen ja siitä yli erikoistekniikoilla vetävät kaverit täällä suosittelee.
En minä juuri täyslepoviikkoja harrasta, vaan kysyin vain teoriaa niiden aikana tapahtuvan mahdollisen kehityksen takana Leijonanosan kevennyksistä pidän aktiivilepona, jolloin se salitreeni on sitten varsin leppoisaa touhua. Kerran vuoteen olen nyt ottanut tavaksi pitää sen 1,5-2 viikkoa totaalilepoa salilta, se on ihan tutkitusti kannattavaa pitkän tähtäimen nousujohteisuuden kannalta. Kaksikin kertaa vuodessa olisi varmaan hyvä, mutta hinku salille on kova, niin ei meinaa malttaa o_O
Treeni puolestaan on tässä hyvän tovin ollut kolmijakoinen työntävät-vetävät-jalat, jota treenaan 2on-1off -sekvenssillä. Kantapään kautta on opittu myös keventämään, viimeistään siinä vaiheessa kun ne ylirasitustilan oireet alkavat ilmaantua.
Itse kyllä kevennyksellä ymmärrän, että pikkasen vähennetään volyymistä tai intensiteetista, tapoja on monia. Aktiivinen lepo taas on jotain asteen rankempaa kuin sohvalla löhoily. :p Mutta tosiaan viikon täyslepo kyllä vaikuttaa jo negatiivisesti, jos ei siellä ole jotain pahempaa ylirasitusta.