AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Blogille on tullut suoritettua tällä viikolla sekä sisällön että ulkoasun osalta extreme makeoveria. Toisin sanoen kyseessä ei ole enää pitäjänsä edesottamuksiin salilla keskittyvä treeniblogi, vaan idea on jakaa entistä enemmän ammattivalmentajan aivoituksia kuntosalikulttuurista sekä tuottaa salimaailmaan, ravitsemukseen ym. liittyvää informaatiota. Tässä remontissa myös kolmisen vuotta sitten aloitetun blogin postausten määrä putosi lähes kolmesta sadasta hieman yli kolmeen kymmeneen, kun kaikki yksittäiset treenipäivitykset jäivät pois.

Tervetuloa tutustumaan: SENSEI BLOG

Lisäksi kerään blogiin facebookin puolella julkaistut muutamat pidemmät kirjoitukset, jotta nekin ovat sitten jatkossa helpommin löydettävissä eivätkä katoa jonnekin aikajanan syövereihin. Pari ensimmäistä niistä blogista jo löytyvätkin eli 11/2014 kirjoitettu "Puutteellista ruokavaliovalmennusta liikkeellä" sekä alkujaan 02/2015 julkaistu "Viinako viisasten juomaa". Käykääpä lukemassa, jos sitä FB:n puolelta ette ole aikoinaan vielä tehneet.

Terve kysyisin luonnollisesti kysymyksen ruokavaliosta. Olen tällä hetkellä n. 112kg painava kaveri treenitaustaa on vaihtelevasti. https://lihastohtori.wordpress.com/2015/09/22/kehittymisen_vuokaavio/ tämän linkin mukaan arvioisin rasvaprosenttini alle tuon 20% mutta yli 15%. Treenaan 3-4 x viikko 40-60min kerralla ja söin vähän aika sitten tuommoiset 2700kcal päivässä makroilla n.200g proteiini, 130-140g rasva ja loput hiilareista aika usein siis alle 200g. Paino tippui aina välillä ja nousi takaisin, vatsa ei toiminut. Ruuan lähteet puhtaat eli tumma riisi, vähärasvaiset lihat, kanamunat, kasviksia 600-700g päivä, kaurapuuro, oliiviöljy, pähkinät lähinnä cashew. Eli jos tällainen tapaus tulisi valmennukseen, niin mistä lähtisit ruokavalion suhteen liikkeelle? Kalorit ylös ja hiilaria lisää koneeseen? Oma tavoitteeni olisi pudottaa painoa tuonne 100kg tasolle ainakin aluksi.

Terve kysyisin luonnollisesti kysymyksen ruokavaliosta. Olen tällä hetkellä n. 112kg painava kaveri treenitaustaa on vaihtelevasti. https://lihastohtori.wordpress.com/2015/09/22/kehittymisen_vuokaavio/ tämän linkin mukaan arvioisin rasvaprosenttini alle tuon 20% mutta yli 15%. Treenaan 3-4 x viikko 40-60min kerralla ja söin vähän aika sitten tuommoiset 2700kcal päivässä makroilla n.200g proteiini, 130-140g rasva ja loput hiilareista aika usein siis alle 200g. Paino tippui aina välillä ja nousi takaisin, vatsa ei toiminut. Ruuan lähteet puhtaat eli tumma riisi, vähärasvaiset lihat, kanamunat, kasviksia 600-700g päivä, kaurapuuro, oliiviöljy, pähkinät lähinnä cashew. Eli jos tällainen tapaus tulisi valmennukseen, niin mistä lähtisit ruokavalion suhteen liikkeelle? Kalorit ylös ja hiilaria lisää koneeseen? Oma tavoitteeni olisi pudottaa painoa tuonne 100kg tasolle ainakin aluksi.

En nyt oikein ymmärrä että onko tuo 2700kcal ruokamäärä siis sinulla normaali ruokamääräsi vai joku itse kyhätty dieettiruokavalio?

Ja kuinka pitkä oikein olet??
Koska joko olet tosi pitkä, erittäin lahjakas tai sitten rasvaprosenttiarvio ei ole lähelläkään... jos VAIHTELEVALLA treenillä meinaan saa aikaan 90-95kg rasvattoman kehonmassan :eek:

En nyt oikein ymmärrä että onko tuo 2700kcal ruokamäärä siis sinulla normaali ruokamääräsi vai joku itse kyhätty dieettiruokavalio?

Ja kuinka pitkä oikein olet??
Koska joko olet tosi pitkä, erittäin lahjakas tai sitten rasvaprosenttiarvio ei ole lähelläkään... jos VAIHTELEVALLA treenillä meinaan saa aikaan 90-95kg rasvattoman kehonmassan :eek:

Pituutta on 180cm. Voihan rasvaprosenttini olla toki jotakin muutakin, vaikea arvioida kun en ole koskaan mitannut, mutta ihan noin hylkeeltä en näytä kuin kaveri 20-22% rasvoissa. Itsellä rasva kertynyt ehkä alavatsaan, mutta sopivassa valossa kyllä ylävatsalihakset erottuu hyvin, mutta sanotaan sitten vaikka 22%. Varmaan sitä vuosia sitten tuli syötyä enemmän. Itselleni tuli vuosien maitotuotteiden kanssa läträämisen kanssa stoppi, eli maidot, jugurtit ja rahkat jäivät pois ja mm. leipiä söin muutenkin satunnaisesti. Samalla oikeastaan ruokamäärä tippui alle tuon 3000kcal. Jos käy hampurilaisella, niin silloin pääsee helposti yli, muuten joutuu tekemään töitä. Olen pikkuhiljaa kokeillut nostaa kaloreita nyt ylöspäin, koska oma arvioni on, että varmaan reilusti 3000kcal pitäisi saada. Nyt esim. muutama päivä syöty 3200kcal ja paino tippunut vähän kun 2700 kanssa ei tapahtunut mitään ja laskemaankaan en viitsinyt tuosta enää huonojen kokemusten vuoksi. Ajattelin, että kyllä kai noita hiilareita pitää enemmän saada, mutta kun tuota riisiä on niin hemmetin vaikea saada uppoamaan tarpeeksi ja maitoa en ainakaan vielä aloita uudelleen juomaan.

Vaihteleva treeni tarkoittaa omalla kohdalla, että 2003-2009 se oli kuitenkin koko aikaista 3-4xviikko, mutta selkeää tavoitetta ei ollut lihaskasvatukseen tai voimanhankintaan. Pääsääntöisesti menin 1 jaksoilla ohjelmilla ja treenasin liikaa=>olin 4-5 viikon välein kipeä. Nukuin liian vähän, söin sinne päin ja kuitenkin harjoitukset olivat siihen kokonaisuuten nähden liian kovia. Treeneissä tein kuitenkin kyykkyjä pääsääntöisesti 170-230kg painoilla toistot 6-20, vetoja samoin sarjoja ja penkistä se 200kg on nostettu. Pyrin kaikki tekemään vielä ilman varusteita ja huonoina päivinä vyö. Leukoja sain 50kg lisäpainolla 6kpl. Käytin kuminauhoja yms penkeissä ja kyykyissä lisävastuksena. Eli kaikenlaista tuli tehtyä, mutta ilman suunnitelmallisuutta. Salilla olen käynyt kuitenkin viimeksi 2013/14 en muista tarkkaan. Sen sijaan kotona harjoittelut sen mitä pystyy ja jotta lihasmassa säilyy edes vähän. Eli kai sitä voisi sanoa, että en ihan lahjaton ole, mutta en lahjakkaimmasta päästä.

Kysymys kuitenkin kuuluu, että jos näillä tiedoilla tulisin luoksesi, niin mistä lähtisit liikkeelle ruokavalion suhteen tavoitteena pudottaa paino tuonne 100kg tuntumaan. Nykyinen ruokavalio on itse kyhätty 5 ateriaa päivässä sisältävä. Uusimmassa tuo 3214kcal ja hiilareita 257g, proteiini 238g, rasva 124g. Aamupala 23%, lounas 21%, päivällinen 22%, illallinen 18% ja iltapala 15%. Hiilarimäärä pitäisi varmaan saada vielä tuosta ylöspäin. Proteiinistä 180-190g tulee kananmunista, lihasta pähkinöistä ja loput kasviksista, riisistä ja mm. kaurahiutaleista. Jos hiilarimäärää nostaisi reilusti, niin kuinka kauan menisi, ennen kuin kroppa tottuisi vai onko parempi vaan nostaa esim. päivätasolla 25g/pv ja viikon jälkeen toiset 25g/pv niin kauan kunnes paino lähtee selkään nousuun.

Kysymys kuitenkin kuuluu, että jos näillä tiedoilla tulisin luoksesi, niin mistä lähtisit liikkeelle ruokavalion suhteen tavoitteena pudottaa paino tuonne 100kg tuntumaan.

180cm 112kg mies 2700kcal isolla rasvamäärällä ei toimi niin lähtisin sitten ihan makrojen suhteen kokolailla tasapainoisesta / perusmallin setistä liikkeelle ja vähän korkeammista kaloreista ja siitä sitten seurannan perusteella tarvittavia muokkauksia tekemään. Kalorit tosin katsoisin kohdilleen enemmänkin ruokapäiväkirjan perusteella kuin minkään oletetun kulutuksen.

Mutta joku 3200kcal kuulostaa ihan ok lähtökohdalta... proteiinit 2g / painokg eli jotain 220g rasvat vähän alle 1g / painkokg eli 90g paikkeilla ja hiilaria loput mikä noiden jälkeen tekisi noin 370g / vrk.
Toki nuo sitten vähän vaihtelisi sen mukaan onko treenpäivä vai lepopäivä mutta keskimäärin jotain tuon suuntaista.

Onko kokemusta, että makrot olisi säädetty kehontyypin mukaan? Vai onko aina ollut niin, että rasvat on säädetty tuonne alas alle 1g/kg ja hiilareita enemmän, vai onko jollain joskus toiminut korkeampi rasvamäärä? Sillä kysyn, kun luonnollisesti rasvasta olisi helpompi saada energiaa vs. hiilarit kun juurikaan nestemäisestä muodosta sitä ei tule. Itse näen, että tuohon 370g hiilareita pitää jo tehdä töitä :D.

Onko kokemusta, että makrot olisi säädetty kehontyypin mukaan? Vai onko aina ollut niin, että rasvat on säädetty tuonne alas alle 1g/kg ja hiilareita enemmän, vai onko jollain joskus toiminut korkeampi rasvamäärä? Sillä kysyn, kun luonnollisesti rasvasta olisi helpompi saada energiaa vs. hiilarit kun juurikaan nestemäisestä muodosta sitä ei tule. Itse näen, että tuohon 370g hiilareita pitää jo tehdä töitä :D.
Eikä pidä, varsinkaan treenipäivinä. Intra + pari annosta riisiä + muutama banaani niin ollaan jo siinä. Puurot, riisikakut, ja corn flakesit päälle niin helposti ollaan 500: ssä ;).

Eikä pidä, varsinkaan treenipäivinä. Intra + pari annosta riisiä + muutama banaani niin ollaan jo siinä. Puurot, riisikakut, ja corn flakesit päälle niin helposti ollaan 500: ssä ;).

Syön tällä hetkellä päivässä 180g riisiä jaettuna 3 osaan, 100g kaurahiutaleita jaettuna kahteen osaan ja banaania 100-150g, loput tuleekin sitten kasviksista, marjoista ja vähän pähkinöistä. Määrä tosiaan n. 260g päivä. Jauhoja en mielellään hirveästi syö, kun niissä tuppaa aina olemaan jokin makeutusaine kaupanpäälle. Satunnaisesti recovery, mutta sitäkin n. 40-50g. Eli jos lisään hiilaria, niin melkein se pitäisi riisistä/perunasta/bataatista saada sitten. n. 100g lisää hiilaria tulee kun syö n.150g riisä lisää eli tuplaa nykyisen riisimäärän. Mutta voisin pikkuhiljaa yrittää kasvattaa tuota määrää ensin nyt vaikkapa lähemmäs tuota 300g ja katsoa miten käy. Työstä se syöminen käy.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

En ole ikinä käyttänyt kehotyyppimäärityksiä mihinkään, koska lähden aina yksilöllisemmältä tasolta liikkeelle. Kehotyypit perustuu liikaa oletuksiin. Se kun katsotaan että mitä on tehnyt ja mitä sillä on tapahtunut ei perustu oletuksiin vaan siltä pohjalta pääsee jo ihan oikeasti jotain toimivaa rakentamaan.

Ei todellakaan ole aina rasvat säädettynä alle 1g/kg vaan kyllä korkeimmillakin rasvamäärillä on hyvillä tuloksilla dieetattu. Ketoosidieetithän tuollaisesta ovat oikein hyvä esimerkki. Se riippuu yksilöstä mikä toimii ja mikä ei. Mutta jos sinä olet jo matalilla hiilareilla ja korkeilla rasvoilla yrittänyt eikä se toimi, niin miksi jatkaa pään hakkaamista seinään eikä kokeilla jotain muuta. Ei se niin ainakaan mene että sama tapa johtaisi eri lopputulokseen jos sitä oikein toivoo.

Ja oikein syöminen on opeteltu / opeteltava tapa. Ei aina pidä etsiä sitä mallia mikä on HELPOIN toteuttaa. Ja aivan varmasti yli 100kg miehessä on potetiaalia syödä PALJON enemmänkin hiilihydraattia kuin 370g päivässä... sehän on suorastaan vähän. Nyt pikkasen yrtystä siihen hommaan...

Oletteko te laskeneet makrot parsakaaleista, marjoista ja salaateistakin? Itse olen pitänyt noita em. ruokia dieetilläkin "vapaana riistana", millä olen täyttänyt mahaa ihan mielin määrin.

Pahoittelen, jos on vastattu tähän (ja edelliseenkin), mutta silti: miten Sensei toteuttaa kevyet viikot nykyään? Vedätkö saman treenin kevyempänä, vai teetkö jotain täysin erilaista?

Ne kehotyypit (somatotyypit) repäisi hatusta, eli nyhjäisi tyhjästä yhdysvaltalainen psykologi 1940-luvulla. Niillä ei ole mitään tekemistä ihmisen fysiologian tai luotettavan tieteellisen tutkimuksen kanssa, silkkaa mytologiaa, kuten vaikka kallon muotoon perustuva frenologiakin. Jospa väki jo molemmat voisi unohtaa täysin. Tätä en siis sano Markulle, vaan yleisluontoisena kommenttina siitä, ettei annettaisi erinäisten pöljien ja aikoja sitten paikkansapitämättömäksi todistettujen myyttien enää elää.
https://en.wikipedia.org/wiki/Somatotype_and_constitutional_psychology
https://en.wikipedia.org/wiki/Phrenology

Oletko ollut tyytyväinen ostamaasi:

- Hack/prässi
- Ylä/alatalja
- Ristikkäistalja

Tarkoitan niinkuin sinulle itsellesi sopivuutta, vaikea selittää. Sinun välityksille jne. Jos olisi jotain parannettavaa niissä, niin mitä?

Onko Sensein mielestä reverselle siirtymisessä eroa, oli sitten dietattu "kivaan kesäkuntoon", tai kisakuntoon? Eli miten olisi järkevää siirtyä dietiltä pois, jos dietin lopulla kalorit on 600-700kcal miinuksella ja millaisilla hiilarien nostoilla olisi hyvä lähteä etenemään?

Onko Sensein mielestä reverselle siirtymisessä eroa, oli sitten dietattu "kivaan kesäkuntoon", tai kisakuntoon? Eli miten olisi järkevää siirtyä dietiltä pois, jos dietin lopulla kalorit on 600-700kcal miinuksella ja millaisilla hiilarien nostoilla olisi hyvä lähteä etenemään?

En ole Markku,mutta mielestäni Markku on Reversestä kirjoittanut artikkelin blogiin kokeileppa googlata.Muistelisin myös,että ensimmäinen nosto tulisi tehdä niin,että ollaan vielä miinuksilla.

Oletteko te laskeneet makrot parsakaaleista, marjoista ja salaateistakin? Itse olen pitänyt noita em. ruokia dieetilläkin "vapaana riistana", millä olen täyttänyt mahaa ihan mielin määrin.

Olemme laskeneet...
Sehän riippuu täysin dieetistä että voidaanko pitää "vapaana riistana" vai ei ja minulle se on yksinkertaisempi toteuttaa kun lasken sitten aina ja kaikille, niin tarvitse arpoa, että onkohan nyt tässä tapauksessa laskettu vai eikö ole tai jos dieetti menee siihen, että täytyykin alkaa nekin huomioimaan niin ei tule mitään ristiriitaa kesken kaiken.

Yhdestä annoksesta rehuja jos tulee vaikka niinkin vähän kuin 30kcal ja annoksesta marjoja sama 30kcal, niin voihan niitä kuitenkin mennä jopa se 5-6 annosta päivässä eli 150-180kcal päivätasolla, niin ei se ole ollenkaan yhdentekevää kun puhutaan noin 1500kcal/pv dieettiruokavaliosta. Päinvastoin... sehän on sitten jopa yli 10% päivän kokonaisenergiansaannista.

Pahoittelen, jos on vastattu tähän (ja edelliseenkin), mutta silti: miten Sensei toteuttaa kevyet viikot nykyään? Vedätkö saman treenin kevyempänä, vai teetkö jotain täysin erilaista?

Viimeisin Q&A eli nro 12 "8. Mikä on järkevin tapa toteuttaa kevyt viikko? 19:28" kerrotaan miten noin oletusarvoisesti kevennyksen suosittelen pitämään.

Oletko ollut tyytyväinen ostamaasi:

- Hack/prässi
- Ylä/alatalja
- Ristikkäistalja

Tarkoitan niinkuin sinulle itsellesi sopivuutta, vaikea selittää. Sinun välityksille jne. Jos olisi jotain parannettavaa niissä, niin mitä?

Olen ollut tyytyväinen, kun kaikki ovat hyvin toimineet. Alkuun oli hiemen jäykkää taljojen painopakkojen liikkuminen, mutta sekin oli ihan vaan uudenkarheutta... ja toki niitä pitää muistaa "liukasteella" huoltaa aina sillon tällöin. Barbarian hack/prässi on suorastaan yllättänyt laadullaan, koska on erittäin hyvä vaikka hintaluokka ei ollut sitä kaiken korkeinta edes "kotikäyttöön" tarkoitettujen yhdistelmälaitteiden kategoriassa. Ainoa miinus siitä, että prässin kelkan lauta (se mihin jalkapohjat tulee) saisi olla leveämpi kun nyt se on siinä ja siinä, että minä en saa edes ihan hartialevyista jalka-asentoa (mikä riippuu toki hartialeveydestä) ja tykkäisin jopa ihan sumomallin jalka-asenolla tehdä. Toki saahan siihen leveämmän laudan tehtyä kun tekisi vaan :)

Suositut

Back
Ylös Bottom