AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mitä sanoo Sensei minun vaivasta ?
Viikko takaperin oli armeijassa Cooper testi. Vuoteen en ole juossut, yhtäkkiä sitten juostiinkin kovaa.
Molempien polvien sisäsyrjät ovat olleet kipeät siitä asti ja kävelykin sattuu.
Armeijassa kun olen niin pakko roikkua perässä, kun ei voi koko ajan olla vapautuksessa tai jää lomat välistä.
Hirveästi ei siis lepoa jalat saa, ellei tule oppitunteja.
2 päivää sain punkalla maata, mutta eipä auttanut.
Lääkäri täällä tokaisi, että on normaalia, mutta eipä sitä mikään tuntunut kiinnostavan. Äkkiä pihalle vaan.

Aikaisemmin ei ole ollut mitään polvivaivoja.
En tiedä osaatko mitään sanoa, mutta halusin kuitenkin sinulta kysyä. Kiitos.

Markun mielipide BEEF-proteiineista? Olen joutunut jättämään heraproteiinit pois, kun maitotuotteet ei sovi omalle kohalle. Palkkarin hera ja tarvittaessa aterioiden kyljessä ennen otettu hera pitäisi siis jollain korvata. Onko BEEF-protein käypä vaihtoehto vai onko se vain jotain teurastamon lattialta kolattua jänneroskaa huonoilla aminohappoarvoilla mitä sitten myydään ylihintaan ja mitä ei missään nimessä kannata omaan kroppaan syöttää? Ja mikä olisi paras korvaaja heraproteiinille mikä ei sisällä maidonjohdannaisia?
Liiallista punaisen lihan syömistä pidetään epäterveellisenä. Kuormittaako BEEF proteiini kroppaa samoin kuin liha? Itse syön paljon punaista lihaa ja vaikea päästä lähellekään suosituksia. Sitten jos vielä vetäisi ihan jauheena niin huh huh...

Viikko takaperin oli armeijassa Cooper testi. Vuoteen en ole juossut, yhtäkkiä sitten juostiinkin kovaa.

Vastaan vaikka Senseiltä kysyit. Itse oli samoja ongelmia intissä. Lähes varmasti kyse on reisilihaksien kireydestä tai askelvirheestä juoksussa. Rullaa reisiä tai venyttele paljon jos ei ole mahdollista intissä rullata (minulla oli rulla mukana) ja lomille kun tulet niin hierontaan. Jos ei auta niin käy tarkastuttamassa onko jalassa ylipronaatiota, saa tukipohjallisella korjattua. Intersportista sai ennen footbalance pohjallisia suht edullisesti ja niissä on rahat takaisin - tyytyväisyystakuu, samalla tarkastavat jalan asennon. Ja jos juokset intin lenkkareilla niin heivaa kaapin perälle ja tuot lomilta omat lenkkarit. Intin lenkkareita en pitänyt kertaakaan jalassa ja maihareita yhdet sulkeiset, sen jälkeen vaihdoin omiin kenkiin eikä jalkavaivoja tullut.

Armeijassa kun olen niin pakko roikkua perässä, kun ei voi koko ajan olla vapautuksessa tai jää lomat välistä.
Lääkäri täällä tokaisi, että on normaalia, mutta eipä sitä mikään tuntunut kiinnostavan. Äkkiä pihalle vaan.

Ei ne lomat siitä mihinkään pala vaikka vemppaisikin. Ainakaan Kajaanissa. Kajaanissa liikkui tornari että jos on VUP tai sitä vakavampi vapautus, niin lomille ei pääse, mutta kyllä siellä vuodelevostakin kavereita lähti lomille. Kunhan pitää vain mahdollisimman matalaa profiilia sen vapautuksen kanssa, niin ei sitä lomillelähtöä kukaan ole estämässä.

Itsellänihän oli vuosi sitten intissä samanlaista ongelmaa, tosin kipu oli vain toisen polven ulkosyrjässä. Oli joku rasitusvamma, seurausta cooperista myöskin. Oli polvitukea ja kylmägeeliä, oli sitä sun tätä, mutta aina kun joutui rasittamaan polvea vähänkään pitempään kipu palasi. Vemppailin sitten satunnaisesti 3-4pv viikosta varmaan yli kuukauden ajan, ja aina viikon lopulla kokeilin tetsauksissa että pystyykö olemaan mukana. Ei pystynyt. Ei siihen mitään muuta parannuskeinoa ollut kuin lepo, ja lopulta se lähtikin vemppaamalla ja sillä, että ilmoitti aina harjoituksissa ja koulutuksissa vaivasta ryhmänjohtajalle/skapparille että sattui saamaan sellaisen nakin missä sitä ei tarvinnut hirveästi rasittaa. P-kaudella tosin vähän vaikeampi varmasti välttää rasitusta, koska jalkaisin siirtymisiä yms. yhteiskoulutuksia on sen verran enemmän.

Kyssäriä.. Miten hyvin olet saanut säilytettyä lihasmassaa bodausta ajatellen, kun olet tahkonut tota voimanostoa? Onko sitä jopa tullut lisää?

Ei nyt pariin vuoteen ole tullut uutta lihasmassaa kun en ole sitä yrittänytkään... siihen aikaväliin kun mahtuu lähinnä dieettiä, loukkaantumista, reverse dieettiä ja ylläpitoa. Kun syömisestähän se on kiinni. Jos ei pidä järjestelmällistä plussakautta niin ei tule lihastakaan. Ei lihasta tosin ole tässä välissä yhtään lähtenytkään. Jos vaan ruokavalio on kunnossa niin ei lihas naturaalilla ainakaan mihinkään lähde riippumatta siitä treenaako bodausta, voimanostoa vai crossfittiä. Kunhan nyt jotain edes treenaa. Aikaisemmin kun voimanostopainotteisesti treenasin ja pidin samalla plussakautta niin kyllä silloin tuli lihastakin.

Mitenkään Sensein omat treenit kulkevat tällä hetkellä ?
Tuleeko montakin treeniä viikkoon ?
Mitenkäs ravintopuolella ?

Koko vuosi 2015 oli lähinnä ylläpitoa kolmella treenillä viikossa, kun elämän prioriteetit menivät enemmän muille osa-alueille kuin oman kropan rakentamiseen. Loppusyksystä / alkutalvesta rasitusvammat vaivasi liian nopean treenien koventamisen myötä vähän liikaakin, että siinä meni pari - kolme kuukautta aikalailla penkin alle. Joulukuu meni sitten jo ihan ok ja tammikuu on nyt lähtenyt hyvin liikkeelle, neljä treeniä viikossa.

Syömisissä ei minulla mitään ihmeellistä... elämäntapatasolla ovat olleet 15 vuotta niin siinähän ne pyörii samat safkat puoliksi itsestään :) Tosin nyt tällä hetkellä järjestelmällisempi ruokamäärän nostaminen menossa, että tulisi treeniin lisää tehoja.

Markun mielipide legendaarisen Serge Nubretin suosittelemasta tavasta treenata?

Ohessa linkki:

https://www.t-nation.com/training/serge-nubret-pump-training

Pähkinänkuoressa: Älytön määrä volyymia pumppailemalla lyhyin sarjatauoin ja failurea vältellen.

Ukko teki myös oman kertomansa mukaan istumaan 2000 toiston sarjan joka päivä :)

En nyt ihan tuollaista voluumia suosittele tekemään. Serge taisi olla vähän oma lukunsa jopa 70-80-luvun bodareiden joukossa, vaikka silloin ukoilla olikin tapana tehdä hullua voluumia. Sinänsä on ihan asian ytimessä, että tehdään voluumia ja vältellään liiallista failurea, mutta ei nyt ihan niin pitkälle kannata siinä voluumissakaan mennä.

Suurin syy taitaa olla tuossa, että "vuoteen en ole juossut, yhtäkkiä sitten juostiin kovaa".
Aivan sama onko kyseessä juokseminen vai kyykkääminen vai mikä vaan... jos sitä ei ensin vuoteen tee ja sitten aloittaa täysillä, niin ongelmia on luvassa.

Voihan siinä jotain lihaskireyksiä ja virheitä askelluksessakin olla kuten edellä oli juttua, mutta niihin nyt paha ottaa tältä pohjalta kantaa.

Takuuvarma SA-INT ratkaisu auttaa... lepoa ja buranaa.

Taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus, että intissä saa aikaan rasitusvammoja. Vähän... tai ehkä paljon... saisi olla siellä hommissa enemmän tolkkua. Ja tämän sanon siltä pohjalta että olin joskus ylikessuna töissä siellä samalla kasarmilla missä sinä nyt olet. Omalla kohdalla hajosi AUKissa penikat ja RUKissa lonkat, kun ei se asfaltilla maihareissa juokseminen oikein nivelille sopinut... mutta mitäpä näistä pienistä.

Viimeksi muokattu:
Liiallista punaisen lihan syömistä pidetään epäterveellisenä. Kuormittaako BEEF proteiini kroppaa samoin kuin liha? Itse syön paljon punaista lihaa ja vaikea päästä lähellekään suosituksia. Sitten jos vielä vetäisi ihan jauheena niin huh huh...

En ole ravintoterapeutti niin ei ole tähän asiaan mitään kovin syvällistä näkemystä.
Lihan vaarallisuutta kun perusteellaan joskus hemiraudalla, toisella kertaa liialla proteiinilla ja kolmannella valmistuksessa syntyvillä yhdisteillä enkä suoraan sanoen tiedä miten liha prosessoidaan että siitä saadaan proteiinijauhe aikaiseksi ja mitä siinä prosessissa siitä lähtee pois.

Punaisen lihan suositus on muistaakseni 500g viikossa ja syöpäliiton taitaa olla 300g viikossa... niin aika hiljaista niiden urheilijoiden ja varsikin body/fitness-urheilijoiden löytäminen kenellä nuo määrät ei ylittyisi. Koko kansan keskiarvo on sekin yli kilon viikossa.

Kalassa on elohopeaa. Kana on eettisesti väärin. Kananmunissa on kolesterolia. Viljassa on gluteenia mikä ei sovi kenellekään. Puhumattakaan nyt sitten maitotuotteista. Vedessäkin kaiken maailman epäpuhtauksia. Ja jos ei syö yhtään mitään niin siihenkin kuolee. Yritä tässä nyt olla sitten o_O

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Suurin syy taitaa olla tuossa, että "vuoteen en ole juossut, yhtäkkiä sitten juostiin kovaa".
Aivan sama onko kyseessä juokseminen vai kyykkääminen vai mikä vaan... jos sitä ei ensin vuoteen tee ja sitten aloittaa täysillä, niin ongelmia on luvassa.

Voihan siinä jotain lihaskireyksiä ja virheitä askelluksessakin olla kuten edellä oli juttua, mutta niihin nyt paha ottaa tältä pohjalta kantaa.

Takuuvarma SA-INT ratkaisu auttaa... lepoa ja buranaa.

Taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus, että intissä saa aikaan rasitusvammoja. Vähän... tai ehkä paljon... saisi olla siellä hommissa enemmän tolkkua. Ja tämän sanon siltä pohjalta että olin joskus ylikessuna töissä siellä samalla kasarmilla missä sinä nyt olet. Omalla kohdalla hajosi AUKissa penikat ja RUKissa lonkat, kun ei se asfaltilla maihareissa juokseminen oikein nivelille sopinut... mutta mitäpä näistä pienistä.

Kiitos. Eipä niitä täällä kiinnosta muiden vaivat. Kaikille tulee vaivoja, kyllä ne siitä ajan kanssa ohi menevät ja se on heille ihan fine.
Samaa mieltä olen, ettei kaikessa touhussa ole mitään järkeä.
Kyllä täällä kaikille jotain kipuja tulee. Toisella selkä, polvi tai penikat tai vastaava.

Tupakaverilla selkävaivoja ollut pienestä pitäen.
Lääkäri löi paketin buranaa ja pari päivää vapautusta olettaen että se siitä johonkin muuttuisi.

Mitä mieltä olet tuosta kipeän polven rullaamisesta / venyttelemisestä ?
Onko enemmän haittaa kuin hyötyä ?

Mitä mieltä olet jalkojen treenaamisesta kivun rajoissa ?
Tekee enemmän vaikka lonkkadominantteja liikkeitä, jotka eivät polveen kipua tuo yhtä vahvasti.

@JH4 Lenkkarit ihan ok, uudet asicset.
Maihareissa tulee kantapäät kyllä kipeäksi, kun joka päivä jalassa pitää lähes 12 h.
Aina vaan pois jalasta, kun mahdollista.
Onhan tässä vempattua tullut muutama päivä. Ensi viikolla voisi lisää hakea.
Kiitos myös sinulle vastauksesta.

Mitä mieltä olet tuosta kipeän polven rullaamisesta / venyttelemisestä ?
Onko enemmän haittaa kuin hyötyä ?

Mitä mieltä olet jalkojen treenaamisesta kivun rajoissa ?
Tekee enemmän vaikka lonkkadominantteja liikkeitä, jotka eivät polveen kipua tuo yhtä vahvasti.

Niin kauan kun on tulehdus päällä niin tulehduskipulääkettä, kylmää ja lepoa.
Ei venytystä, ei varsinkaan rullausta/hierontaa eikä treeniä... ei edes lonkkadominanttia.

Sitten kun tulehdus ohi niin kivun rajoissa VAROVASTI kevyttä jumppaa ja kevyttä venytystä.
Rullailua tms. manuaalista vasta myöhemmin, kun paikat jo ihan ok mallilla.

Pari kysymystä jäi edelliseltä sivulta näemmä välistä...

Mikä on Markun mielipide siihen, kannattaako joka aterialla pitkin päivää syödä hiilihydraattia vai keskittää hiilihydraatit treenin ympärille? Kysyn nyt siis omaa preferenssiäsi, eli kumpaa itse suosisit/suosit omassa ruokavaliossasi? Päivän kokonaiskalorithan sen toki ratkaisevat että lihoaako vai laihtuuko ihminen, mutta onko hiilihydraattien nauttimisen ajoituksella mitään vaikutusta rasvan kertymiseen esim. maltillisilla plussakaloreilla? Ja muuttuuko tilanne mitenkään jos ollaan dieetillä? Lähinnä omakohtaiset kokemukset kiinnostavat aiheen tiimoilta.

Kiitos mahdollisesta vastauksesta jo etukäteen.

Minun näkemykseni ja miten itse olen asian aina [tai ainakin jo todella kauan] toteuttanut on, että hiilihydraatteja tulee melko tasaisesti pitkin päivää. Kun syön viisi kertaa päivässä niin yleensä yksi ateria niistä on vähähiilihydraattinen ja se on aina päivän ensimmäinen tai viimeinen riippuen treenin ajankodasta. Ainoa miten treenipäivän ja lepopäivän syömiset eroavat toisistaan on treenijuoma ja palautusjuoma. Niitä ei tule lepopäivänä. Että niiden kautta tulee kaikki hiilihydraattien keskittäminen treenin ympärille mitä on tullakseen ja treenipäivinä suurempi hh-määrä. Kiinteän ruuan ateriat eivät muutu.

Tilanne ei muuttuu offin ja dieetin osalta vain jos/kun dieetillä tiputan ruokailukertojen määrän neljään... koska sillon saa kerralla syödä enemmän.
Silloin päivän hiilihydraatit tulevat pitkin päivää vielä tasaisemmin kuin offilla.

Markun mielipide BEEF-proteiineista? Olen joutunut jättämään heraproteiinit pois, kun maitotuotteet ei sovi omalle kohalle. Palkkarin hera ja tarvittaessa aterioiden kyljessä ennen otettu hera pitäisi siis jollain korvata. Onko BEEF-protein käypä vaihtoehto vai onko se vain jotain teurastamon lattialta kolattua jänneroskaa huonoilla aminohappoarvoilla mitä sitten myydään ylihintaan ja mitä ei missään nimessä kannata omaan kroppaan syöttää? Ja mikä olisi paras korvaaja heraproteiinille mikä ei sisällä maidonjohdannaisia?

Jos hera ei sovi niin sen jälkeen minun mielestäni aivan sama mitä vaihtoehtoista käyttää... lihaproteiini, soijaproteiini ja kananmunaproteiini ensimmäisenä tulevat mieleen. Ja toki joku sellainen mikä ihan luonnostaan sisältää kaikki välttämättömät aminohapot... eli ei nyt sentään mitään vehnä- tai herneproteiinia tms.

Miten kannattaa syödä totaalilevossa, joka saattaa kestää pidempään, esim. vaikka 3kk? Itsellä tulossa aika, jolloin ei yksinkertaisesti tahdonvoima riitä kaikkien elämänalueiden pyörittämiseen, joten sali on hetkeksi jätettävä pois. Jos ei salilla käy tänä aikana tai se on hyvin, hyvin satunnaista, kannattaako syödä ns. lepopäivän kaloreita vai kenties jopa vähemmän?

Leventääkö mave keskivartaloa or not? (Natikalla) Sensein mielipide/kokemus asiaan olisi kiva kuulla, kun olet ainakin mavea tosissasi tehnyt. Itse olen siinä uskossa, ettei juurikaan leventäisi, mutta mistäs minä mitään tietäisin..

Mikä on Markku mielipiteesi SST(sacroplasma stimulating training)- treenimetodista?

En nyt kovin syvällisesti tunne, että voihan siinä joku "metodi" taustalla olla, mutta en sitä metodiksi kutsuisi, että laitetaan epämääräisessä järjestyksessä erikoistekniikoita putkeen.
Eihän siinä edes hyödynnetä eri lihastyötapoja fiksussa järjestyksessä kun rest-pausejen jälkeen hitaat positiiviset laitetaan hitaan negatiivisen ja isometrisen väliin... ihan väärä järjestys o_O

Ja kovasti tulee Dante Trudelin DoggCrapp treenisysteemi mieleen 2000-luvun alkupuolelta, kun ensin tehdään parin paussin rest-pause sarja ja siihen päälle hidasta negatiivista ja/tai isometristä toistoa. Ei se nyt kovin mullistava uusi keksintö ole sinne vielä hidas positiivinen tunkea.

Miten kannattaa syödä totaalilevossa, joka saattaa kestää pidempään, esim. vaikka 3kk? Itsellä tulossa aika, jolloin ei yksinkertaisesti tahdonvoima riitä kaikkien elämänalueiden pyörittämiseen, joten sali on hetkeksi jätettävä pois. Jos ei salilla käy tänä aikana tai se on hyvin, hyvin satunnaista, kannattaako syödä ns. lepopäivän kaloreita vai kenties jopa vähemmän?

Mahdollisimman lähelle ylläpitokulutusta.
Kaikki mikä menee yli tulee läskinä.
Kaikki mitä jää alle vaarantaa lihaksen, jos ei ole treeniä antamassa sille syytä säilyä.

Leventääkö mave keskivartaloa or not? (Natikalla) Sensein mielipide/kokemus asiaan olisi kiva kuulla, kun olet ainakin mavea tosissasi tehnyt. Itse olen siinä uskossa, ettei juurikaan leventäisi, mutta mistäs minä mitään tietäisin..

Minun mielipiteeni ja kokemukseni on, että ei levennä. Ei sillä tavalla mitä sillä aina "peloitellaan".
Eli kyllähän mave voi vähän hypertrofiaa saada keskivartaloonkin aikaan ja sekin "leventää" mutta eipä keskikropan hypertrofiapotentiaali niin suuri ole, että siitä syystä pitäisi varoa. Ja paremmaltahan se ainakin näyttää kun on syvempiä vatsapaloja näytillä. Että sitä samaahan vatsalihasliikkeillä pyritään tekemään... keskivartalon hypertrofiaa.

Viime Q&A:ssa oli puhetta, että tarvitaan noin 3g leusiinia proteiinisynteesin maksimoimiseen. Miten tuohon vaikuttaa eri proteiinien imeytymisnopeus? Jos otat jotain bcaa-jauhetta, niin se 3g leusiiniahan imeytyy erittäin nopeesti, mutta kun vetäsee pihvin (tai vaikka kaseiinia), ni sitähän elimistö sulattelee monta tuntia, joten eikö silloin tuo leusiinin imeytyminenkin kestä huomattavasti kauemmin? Ja jos/kun se kestää kauemmin, niin eihän proteiinisynteesi pystyisi käynnistymään kunnolla, kun se tarvitsee kerta sen ns. nopean leusiinipiikin?

Suositut

Back
Ylös Bottom