AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
En nyt oikein ymmärrä kysymystä? Että onko fisumpi syödä vähän yli kulutuksen, mutta kuitenkin yli kulutuksen. Vai onko fiksumpaa syödä paljon yli kulutuksen ja olla dieetillä useammin??
Minun mielestäni on fiksumpaa syödä vain vähän yli kulutuksen, koska enemmänhän jatkuva diettailu lihasmassan kasvatusta haittaa kuin EHKÄ tapahtuvä PIENI insuliiniherkkyyden heikentyminen.

Pakulskin mielestä on fiksumpaa bulkata kunnolla tietty jakso(3-6viikkoa) ja sitten tiputtaa kaloreita tietyn jakson ajaksi jne. Ainakin näin ymmärsin.

View: http://youtu.be/b8CjWFUhxsE

Tossa toi pätkä missä tuosta puhuvat.

Pakulskin mielestä on fiksumpaa bulkata kunnolla tietty jakso(3-6viikkoa) ja sitten tiputtaa kaloreita tietyn jakson ajaksi jne. Ainakin näin ymmärsin.

Tossa toi pätkä missä tuosta puhuvat.

Kyllä minä tuon videon olen katsonut jo yli vuosi sitten mutta olen rankasti eri mieltä asiasta...

Minun näkemykseni on, että mitä enemmän esim. vuoden ajanjaksoon saa mahtumaan plussaviikkoja ja mitä vähemmän miinusviikkoja niin aina vaan parempi lihasmassan kasvattamisen kannalta, koska ei se lihas ole miinuksilla kasvamassa, vaan ainoastaan plussalla ollessa. Tietyn raja-arvon ylityttyä [eli ollaan plussalla ruokamäärässä siinä määrin, että se lihaskasvulle riittää] ei ole väliä ollaanko sen rajan yli vähän, vähän enemmän vai paljon enemmän, niin lihaskasvu ei ole siitä mihinkään kiihtymässä. Ainoastaan läskin kerääntyminen kiihtyy.

Tämä laiffin sääntö että "lihas kasvaa vain plussakaloreilla" ei tietenkään koske hormoniahdettuja bodareita niin helppohan siinä sitten on useamminkin miinuksilla kruisailla, mutta naturaalin kohdalla suosittelen toimimaan ehdottomallani tavalla.

Moi.

Mä olen yrittänyt syödä vain kohtuullisesti yli kulutuksen, mutta paino tahtoo silti nousta liiankin nopeasti ja olen sitten kahdeksan viikon jälkeen ollut pari viikkoa kovilla miinuksilla. Sellaista olen pohtinut, että samoin kuin pitemmän dieetin aloituksessa, niin siirryttäessä tähän välikiristelyyn, tuntuu voimatasot muutaman päivän jälkeen pomsahtavan ylöspäin. Mistä se johtuu, vaikka nyt on hiilaria ja rasvaakin vähemmän koneessa kuin plussakaudella. Eikö kropan pitäisi reagoida juuri päinvastoin? Voisko tätä ilmiötä hyödyntää jotenkin viikko tai kuukausitasolla?

Moi.

Mä olen yrittänyt syödä vain kohtuullisesti yli kulutuksen, mutta paino tahtoo silti nousta liiankin nopeasti ja olen sitten kahdeksan viikon jälkeen ollut pari viikkoa kovilla miinuksilla. Sellaista olen pohtinut, että samoin kuin pitemmän dieetin aloituksessa, niin siirryttäessä tähän välikiristelyyn, tuntuu voimatasot muutaman päivän jälkeen pomsahtavan ylöspäin. Mistä se johtuu, vaikka nyt on hiilaria ja rasvaakin vähemmän koneessa kuin plussakaudella. Eikö kropan pitäisi reagoida juuri päinvastoin? Voisko tätä ilmiötä hyödyntää jotenkin viikko tai kuukausitasolla?

Jos mitään muuta muutosta ei tapahdu niin johtunee siitä, että syöt plussalla liikaa hiilihydraatteja siihen nähden paljonko kehosi niitä sietää. Toisin sanoen syöt niin paljon hiilihydraattia, että se alkaa väsyttää sinua. Ja sitten kun määrä tippuu olet niin paljon "skarpimpi" hermostollisesti että voimatasot nousevat. Voimatasot eivät siis nouse siitä huolimatta, että hiilaria on koneessa vähemmän vaan juuri siitä syystä.

Se mitä tältä pohjalta suosittelen tekemään on, että ota plussalla vähemmän hiilaria ja enemmän rasvaa ja/tai ainakin ajoita hiilarit paremmin treeniin nähden eli sellaiseen aikaan kun hh-herkkyys on paremmalla tasolla. Sinun tapauksessasi siis treenin ajaksi ja jälkeen suurin osa... ennen treeniä et niitä kummoisesti halua, että eivät ala siinä kohtaa väsyttämään.

Mitä mieltä Sensei on raa'asta rinnallevedosta dieetillä yläkroppatreenissä? Ideana säilyttää lihasmassa ja voima ja samalla saada sykettä nousemaan ja rasvaa palamaan. Ajattelin treenin ekana liikkeenä selälle ja takaolkapäille.

Mitä mieltä Sensei on raa'asta rinnallevedosta dieetillä yläkroppatreenissä? Ideana säilyttää lihasmassa ja voima ja samalla saada sykettä nousemaan ja rasvaa palamaan. Ajattelin treenin ekana liikkeenä selälle ja takaolkapäille.

Ihan hyvä liike se on dieetillekin, jos vaan osaa tehdä.
En tosin painonnostoliikkeitä kategorioisi kuuluvan oikein millekään tietyille lihasryhmille, vaan kokovartaloliikkeitä ne ovat.
Raaka rive menee mielestäni jalkatreeniin ihan siinä missä selkätreeniinkin.

Nyt on seuraava osa nauhoitettuna... viikonlopun aikana pitäisi vielä saada editoitua.

Uusiksi meni sitten se nauhoitus.
Nykyisessä kamerassa on huono äänenlaatu muutenkin, niin nyt kun nauhoitin eri tilassa ja kamera vähän kauempana kuin ihan naamassa kiinni, niin äänenlaatu on niin surkea, että ei voi käyttää.

Suosituksia uudesta kohtuuhintaisesta semi-ammatilliseen käyttöön soveltuvasta kamerasta otetaan vastaan :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sensein mielipide jos samaa herakonsentraattia käyttää pitkän aikaa niin heikkeneekö sen pilkkoutuminen hyötykäyttöön? Näin muistelen lukeneeni <lisäravinteet> kirjasta, onko väitteessä perää :)? Eli tulisiko vaihdella konsentraatin ja isolaatin välillä?

Moro. Kolme juttua askarruttaisi tällä kertaa:
1) Kalorisyklittelyyn tavataan suositella 1-2 viikon reiluja miinuskaloreita. Toisaalta olen lukenut että dieetin alussa lähtee ensin jopa pari kiloa glykogeeniä ja nesteitä ennen kuin rasva alkaa palaa. Eli kerkiääkö silloin 1-2 viikon miinuskalorisyklillä oikeasti polttaa plussakalorisyklillä tulleita rasvoja pois?
2) Mietityttää vielä ns. isot moninivelliikkeet vaikka niistä paljon on juttua ollut tässäkin ketjussa. Ymmärrän, että niiden idea on se että ne ottavat kerralla useampaan lihakseen vaikkakin eniten johonkin tiettyyn kohdelihakseen. Nyt kuitenkin tuntumakoulukunta mm. Ari Uusitalo opettaa tekemään monivelliikkeetkin niin, että ne tuntuvat VAIN kohdelihaksessa, esim. kyykkyä niin että tuntuu vain etureisissä. Kyllä tämä vähän harrastelijaa hämää, että miten nyt oikeasti pitäisi tehdä. Vai onko juju se että mitä kokeneempi treenaaja, sitä kohdennetummin ja eristetymmin pitäisi liikkeet tehdä?
3) Aki Mähösen haastatteluvideolla oli mielenkiintoinen ajatus siitä, että lihasryhmät voitaisiin sijoittaa jatkumolle sen mukaan miten paljon niitä käytetään arkielämässä. Silloin jatkumon ääripäät olisivat pohkeet, joita voi harjoittaa tiheimmin ja toisessa päässä rinta, jota harvimmin. Olkapäät taisi olla jatkumossa ne, joita yläkropasta voisi harjoittaa tiheimmin. Mitä mieltä tästä?

Markku, kuinka kauan kestää että naturaalitreenaaja saa lihasmuistin avulla dieetillä poltetut lihat takaisin vai onko se ihan huuhaata ja aloitetaan sen lihaksen kasvatus niin sanotusti alusta?
Idea tässä on se että onko järkeä pudottaa 1kg viikkoon 10 viikkoa jolloin lihasta palaa enempi ja sen jälkeen ruveta takomaan sitä takaisin verrattuna että tiputtaa 0.5kg viikkoon 20 viikkoa missä sitä palaa vähemmän.
Kummalla vaihtoehdolla on enemmän lihasmassaa 20 viikon jälkeen kun nopeammalla dieetillä keretään kuitenkin 10 viikkoa takoa sitä lihasta takaisin? Treeniä tulee tarpeeksi 5 tai 6krt viikko ja tavoitteellista treeniä takana 2.5 vuotta.

Markku, kuinka kauan kestää että naturaalitreenaaja saa lihasmuistin avulla dieetillä poltetut lihat takaisin vai onko se ihan huuhaata ja aloitetaan sen lihaksen kasvatus niin sanotusti alusta?
Idea tässä on se että onko järkeä pudottaa 1kg viikkoon 10 viikkoa jolloin lihasta palaa enempi ja sen jälkeen ruveta takomaan sitä takaisin verrattuna että tiputtaa 0.5kg viikkoon 20 viikkoa missä sitä palaa vähemmän.
Kummalla vaihtoehdolla on enemmän lihasmassaa 20 viikon jälkeen kun nopeammalla dieetillä keretään kuitenkin 10 viikkoa takoa sitä lihasta takaisin? Treeniä tulee tarpeeksi 5 tai 6krt viikko ja tavoitteellista treeniä takana 2.5 vuotta.
En ole Tikka mutta jos tiputtaa kilon viikossa, niin eikö se vaadi 40-50% kalorivajeen verrattuna ylläpitokulutukseen? Jaksaako sellaisella ruokamäärällä treenata noin paljon?

En ole Tikka mutta jos tiputtaa kilon viikossa, niin eikö se vaadi 40-50% kalorivajeen verrattuna ylläpitokulutukseen? Jaksaako sellaisella ruokamäärällä treenata noin paljon?
Itsellä dieettiä eka viikko menossa ja paino tippunut juurikin kilon.Miinusta tulee n-400-500 päivätasolla,mutta luulen,että nesteet vaan tyhjentyneet tms.Mukavahan yllätys se olisi jos saisi kaloreita nostaa vielä muutaman viikon päästä jos paino näyttää laskevan noin radikaalisti.Tämä nyt ei mitenkään liittynyt viestiisi,mutta selvensin taustaa koska itsellä miinuskalorit ovat noin -20-25% ylläpidosta. Sori sekavasta viestistä :D

Hyvä huomio. Eikös kilo sen tonnin vajeen päivään pyöreesti tartte. En ole kaloreita hirveästi laskeskellut vaan syönyt ns. vaa an mukaan ja lisännyt/vähentänyt safkaa tarpeen mukaan. Veikkaan että ei se paino kiloa tule tippumaan kun vuodenvaihteen jälkeen rupeaa tiputtelemaan. Pointti kysymyksessä oli lähinnä tuo lihasten takaisinsaanti lihasmuistin avulla jos liian rajun dieetin vetää vai onko paras vaihtoehto vaan hitaasti ja varmasti.

Onko senseillä, tai miks ei muillakin, esim. linkkiä tai tarkempaa tietoa siitä, miksi aerobinen treeni ei kehitä lihasta? Siis esimerkiksi kun optimaalisessa lihaskasvun tavoittelussa kannattaa välttää liiallista aerobista. Tietoa siis ihan lihassolutasolla.

Kummalla vaihtoehdolla on enemmän lihasmassaa 20 viikon jälkeen kun nopeammalla dieetillä keretään kuitenkin 10 viikkoa takoa sitä lihasta takaisin?
Tuli viela mieleen etta et ymmartaakseni voi laskea noin yksioikoisesti 20 viikosta 10 takaisintakomisaikaa, koska kyllahan tarvitset reversen sen ekan kymmenen viikon jalkeen jolloin olet viela muutaman viikon miinuskaloreilla ja miinuskaloreillahan lihas ei tunnetusti kasva.

Hieman epäloogiselta vaikuttaa tämä kysely, miksi kukaan haluaisi lihaksen palavan jos sitä on tarkoitus kasvattaa? Vedetään tuollainen pikainen diettirykäisy jonka jälkeen tavoitteena saada hirveällä kiirellä kaikki ''poltettu lihas'' takaisin?? Mikäs järki tuossa dietissä sitten on? Pari instakuvaa ja äkkiä takaisin vanhaan :D Kokeilemallahan tuo varmasti selviää mikä sinulle toimii.

Suositut

Back
Ylös Bottom