AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Onkos Makedonialla mitään faktaa lyödä tiskiin tai mielipidettä, naturaalilla lisäravinteiden reilumman käytön vaikutuksesta sisuskaluihin, esim. maksaan? Eli lähinnä jos ottaa jatkuvasti päivittäin vitamiinit, omega3:t, zma:t, pwo:t, aminointrat, kreatiinit, herat, hiilarit...?

Ei ole oikeastaan näkemystä tähän asiaan, koska eipä tällaista mikään taho ole tutkinut. Tosin kyllähän mitä vaan lähtökohtaisesti hyödyllistä tai terveellistä pystyy ihan päin helvettiä käyttämään, kun siinä vaan menee liian pitkälle... ihan niinkin tavallinen juttu kuin C-vitamiini niin liiallisen käytön mahdolliset sivuvaikutuset on pitkä lista munuaiskivistä syöpäsoluihin ja kaikkea siltä väliltä.

Miltä kuulostaa Markun korvaan 2+3 jakoinen ohjelma massakaudella siten, että kaikki treenit tehdään bodaustyyliin eikä phatin tyyliin siten, että 2-jakoinen tehtäisiin voimapainotteisesti ?

Mikäs siinä ollessa... ihan ok... jonkinlaista vaihtelua tuossakin.
Ei sellaista olekaan kuin lähtökohtaisesti "huono" treenijako... 3-jako, 2-jako, 3+2, 2+3, 4+1, 2+4, 3+1... kaikki voi toimia hyvin tai huonosti riippuen mitä ja miten siellä tekee.

Suositko palautusjuomassa proteiinina isolaattia vai konsentraattia? Onko suurtakaan merkitystä kumpaa ottaa treenin jälkeen?

Suuret kiitokset kun jaksat täälä vastailla! :)

Olen treenannut pidemmän aikaa phatilla 5 kertaa viikkoon (2+3 jakoinen), nyt haluaisin vaihtelua ja mielessä joko 4-jakoinen 5 kertaa viikossa tai suoraan 5-jakoinen, sen takia nämä koska haluan treenata sen 5 kertaa viikossa ja mieluiten vakiopäivillä. Kumpaa itse suosittelisit? 4-jakoinen olisi perusrunko 1. rinta hauis 2. etureidet pohkeet 3. olkapäät ojentajat 4. selkä takareidet, 5-jakoisessa ainoa muutos että takareidet omana päivänään. Kannattaako toistomäärät pitää esim viikoittain samana joka liikkeessä, vai "perinteisesti" aloittaa treeni pääliikkeessä lyhkästä sarjaa ja treenin loppua kohden hakea hyvä pumppi pitkillä sarjoilla? Ja siis hiilaridieetillä tässä olen, tarkotuksena pudotella 10kg.

Joko Sensei on kerinnyt analysoimaan, mistä johtui penkkimaksimitestin epäonnistuminen? Yrityksen puutteesta se ei ainakaan voi johtua, eikä panostamisesta.

Moi, Markku! Olisi kiva kuulla Sensein viisaasta pääkopasta mielipiteitä seuraaviin kysymyksiin:

1. Mitä mieltä olet esim. Malton korvaamisesta irtokarkeilla tms. muulla vastaavalla nopealla hiilarilla. Eli jos normaalisti intra+post-juomassa menee yhteensä 60g Maltoa, niin tämä korvattaisiin 65 g irtokarkkeja? Karkkeja kun mukavampi syödä kuin litkiä maltoa :)

2. Mielipiteesi Blood flow restriction-harjoittelusta? Onko kokemusta, oletko valmennettaviasi pistänyt tekemään?

3. Miten toteutaan käytännössä syömiset matkustaessa, esim. ulkomailla viikon lomareissu tms?

Olen treenannut pidemmän aikaa phatilla 5 kertaa viikkoon (2+3 jakoinen), nyt haluaisin vaihtelua ja mielessä joko 4-jakoinen 5 kertaa viikossa tai suoraan 5-jakoinen, sen takia nämä koska haluan treenata sen 5 kertaa viikossa ja mieluiten vakiopäivillä. Kumpaa itse suosittelisit? 4-jakoinen olisi perusrunko 1. rinta hauis 2. etureidet pohkeet 3. olkapäät ojentajat 4. selkä takareidet, 5-jakoisessa ainoa muutos että takareidet omana päivänään. Kannattaako toistomäärät pitää esim viikoittain samana joka liikkeessä, vai "perinteisesti" aloittaa treeni pääliikkeessä lyhkästä sarjaa ja treenin loppua kohden hakea hyvä pumppi pitkillä sarjoilla? Ja siis hiilaridieetillä tässä olen, tarkotuksena pudotella 10kg.

Ei mitään väliä... täydellistä jakoa ei olekaan vaan kaikilla on hyvät ja huonot puolensa... eikä sitä yhtä ja samaa kuitenkaan pidä loputtomiiin käyttää, vaan vaihtamaan sen joutuu kuitenkin jos parasta mahdollista kehitystä haluaa. Jos itse en osaisi päättää omalla kohdallani, niin heittäisin kolikolla kummasta aloitan, tekisin sitä 3kk ja sitten vaihtaisin siihen toiseen mikä hävisi ensimmäisellä kerralla :)

Minä pidän parhaana lyhyttä mikrosykliä mihin mahtuu kaikkea mahdollista toistoaluetta... eli samaan viikkoon sekä lyhyttä että pitkää sarjaa eikä vuoroviikoin jompaa kumpaa

Joko Sensei on kerinnyt analysoimaan, mistä johtui penkkimaksimitestin epäonnistuminen? Yrityksen puutteesta se ei ainakaan voi johtua, eikä panostamisesta.

Totta kai olen :D
Suurin syy siinä, että joku muu kuin minä itse vastasi treenien ohjelmoinnista :)

Useitakin "suboptimaalisuuksia" ohjelmoinnissa havaitsin, mutta jos joku yksittäinen iso tekijä pitäisi mainita miksi kehitys ei kummoista ollut ja miten erosi suuresti minun metodeistani, niin se että HEIKKOUKSIIN ei panostettu tarpeeksi. Minun tekemäni voimaohjelmointi lähtee periaatteessa aina siitä, että toki kisanosto on hermotuksen takia liikevalikoimassa mukana, mutta sen jälkeen treenataan heikot lenkit edellä. Heikkouksiin kun saa kehitystä, niin kyllä ne vahvuudet kehittyvät puoliksi itsellään. Näin omalla kohdallani ja tuossa mesosyklissä tarkoitti sitä, että siellä ei ollut tarpeeksi ojentaja- sekä olkapääpainotteista punnertelua vaan panostus oli ihan liikaa rintaan ja penkkiin.

Jos on hyvä penkkipunnertaja niin penkkipunnerrus on yleensä paras liike sitä kehittämään.
Jos on huono penkkipunnertaja niin lisää ja lisää penkkipunnerrusta harvoin on paras ratkaisu ...olettaen toki että nostotekniikka on kunnossa.

Moi, Markku! Olisi kiva kuulla Sensein viisaasta pääkopasta mielipiteitä seuraaviin kysymyksiin:

1. Mitä mieltä olet esim. Malton korvaamisesta irtokarkeilla tms. muulla vastaavalla nopealla hiilarilla. Eli jos normaalisti intra+post-juomassa menee yhteensä 60g Maltoa, niin tämä korvattaisiin 65 g irtokarkkeja? Karkkeja kun mukavampi syödä kuin litkiä maltoa

Jos lähdetään siitä ajatuksesta että kaikki hiilari on yhtä hyvää niin mikä ettei anna mennä vaan... mutta eihän se oikeasti niin ole.
Karkit on glukoosifruktoosisiirappia ja/tai sokeria... kumpikin koostuu glukoosimolekyylistä ja fruktoosimolekyylistä. Toisin sanoen PUOLET karkin hiilarista on "teollista fruktoosia" ... eli "ihan täyttää paskaa" lienee kuvaava termi.

2. Mielipiteesi Blood flow restriction-harjoittelusta? Onko kokemusta, oletko valmennettaviasi pistänyt tekemään?

Ei ole mielipidettä. En ole kokeillut enkä ole laittanut ketään tekemään. Varmasti jossain kohtaa tulen tätäkin kokeilemaan sekä luottovalmennettavista "pienryhmän" mukaani siihen rekrytoin... eli sama metodi millä montaa muutakin "treenierikoisuutta" on tullut testattua. Mutta tähän asti hyvin pärjännyt ilmankin BFR-treeniä niin en ole asialla kiirettä pitänyt.

3. Miten toteutaan käytännössä syömiset matkustaessa, esim. ulkomailla viikon lomareissu tms?

En oikeasti ymmärrä miten tästä asiasta saa niin ison ongelma rakennettua mitä moni siitä tekee. Kyseessä nyt yleensä on lyhytkestoinen ja väliaikainen tilanne niin ei sen tarvitse niin vakavaa olla, jos nyt ei ihan kisadieetin viimeisellä viikolla ole. Eikö ihmiset enää hallitse sellaista asiaa kuin KOHTUUS... vaan joko syödään 100% suunnitelmallisesti joka gramma punniten tai sitten kaikki lähtee aivan totaalisesti lapasesta. Minä ainakin syön ihan samalla tavalla kotona kuin reissussa... sopivan kokoisen näköisiä annoksia perusterveellistä ruokaa tai jos ei aina niin terveellistä löydy niin sitten parhaita valintoja siitä mitä sattuu tarjolla olemaan. Juuri sillä hetkellä sitä paskaa sitten vaan syödään vähän vähemmän, että voi tilanteen sattuessa syödä jotain kunnollista enemmän.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Senseille pari kysymystä.
1. Iifym syömiseen liittyen. Elikkäs tällä hetkellä töissä ei oikein pysty kuljettamaan mukana mitään omia safkoja joten kaupasta tulee melkein aina ostettua jotain. Näetkö mitenkään pahana syödä yhdellä aterialla eines yms muita safkoja, yleensä menee semmoinen valmis patonki/leipä, mikäli nämä menevät sopivasti makroihin?
2. Toinen kysymys liittyen margariinin käyttöön. Mitä mieltä olet siitä ,että ottaa rasvaa margariinista jota levittelen leipien päälle? Ei tietenkään mitään kauheita määriä mutta sellainen 10g per leipä.

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

mitä mieltä tästä treenijaosta?

ma: takareidet /pohkeet

ti: -

ke:kädet olkapäät

to: etureidet /pohkeet

pe: -

la: rinta

su: selkä

1. Iifym syömiseen liittyen. Elikkäs tällä hetkellä töissä ei oikein pysty kuljettamaan mukana mitään omia safkoja joten kaupasta tulee melkein aina ostettua jotain. Näetkö mitenkään pahana syödä yhdellä aterialla eines yms muita safkoja, yleensä menee semmoinen valmis patonki/leipä, mikäli nämä menevät sopivasti makroihin?

Vähän samansuuntaiseen kysymykseen löytyy Markun vastaus syöttämällä pakkiksen hakukenttään: sensei "pelkkää paskaa" :rolleyes:

Mielipiteesi tehonlisääjiin/kofeiiniin, suositteletko ja käytätkö itse? Lähinnä, että miten usein mielestäsi noita kannattaa vetää ettei toleranssia pääse syntymään jne. Vain silloin jos on aivan rättiväsynyt? Entä jos treenit on tunnin sisällä heräämisestä, onko perusteltua silloin nappailla vaikka ennen joka treeniä jotain piristystä?

Vähän samansuuntaiseen kysymykseen löytyy Markun vastaus syöttämällä pakkiksen hakukenttään: sensei "pelkkää paskaa" :rolleyes:

Niinpäs löytyykin :D
Koko IIFYM homman voi tehdä äärimmäisen hyvin... tai sitten sen voi tehdä ihan päin helvettiä. Onko eines tai mikä vaan valmis kuinka pahaksi tai hyväksi riippuu ihan siitä, että kuinka kovat ovat tavoitteet ja miten tosissaan niiden kanssa on. Kuntoliikkujalle riittää vähemmäkin optimaalinen suorittaminen, mutta jos tavoite on ihan oikeasti maksimoida salilta saatava tulos niin sitten tekeminen sen mukaisesti. Kyllä sitä nyt hengissä pysyy mitä vaan syömällä, mutta suorituskyvyn äärimmilleen vieminen on sitten asia erikseen.

Senseille pari kysymystä.
2. Toinen kysymys liittyen margariinin käyttöön. Mitä mieltä olet siitä ,että ottaa rasvaa margariinista jota levittelen leipien päälle? Ei tietenkään mitään kauheita määriä mutta sellainen 10g per leipä.

Henk. koht. en käytä. Samaa asiaa kuin edellä. Ihan ok, mutta ei paras mahdollinen. Onhan se nyt kuitenkin kasviöljyjä... flora ainakin ilmoittaa, että auringonkukka- soija- pellava- ja rypsiöljyä. Joskaan ei niitä koviakaan rasvoja demonisoida pidä vaan kaikkia tarvitaan. Se kuinka hyvänä tuotteena näitä sitten pitää vai haluaako panostaa extra virgin oliiviöljyyn, kalaöljyyn tms. niin on taas omasta hierarkiastaan kiinni.

mitä mieltä tästä treenijaosta?

ma: takareidet /pohkeet
ti: -
ke:kädet olkapäät
to: etureidet /pohkeet
pe: -
la: rinta
su: selkä

En mitään mieltä.
Treeni tai lihasryhmäjako nyt on vain 10% koko treeniohjeman toimivuutta ja sekin pitää aina suhteuttaa omaan tasoon, taipumuksiin ja siihen mitä on ennen tätä ohjelmaa tehnyt.

Mielipiteesi tehonlisääjiin/kofeiiniin, suositteletko ja käytätkö itse? Lähinnä, että miten usein mielestäsi noita kannattaa vetää ettei toleranssia pääse syntymään jne. Vain silloin jos on aivan rättiväsynyt? Entä jos treenit on tunnin sisällä heräämisestä, onko perusteltua silloin nappailla vaikka ennen joka treeniä jotain piristystä?

En käytä, enkä suosittele mitään piristepohjaista. Aminolaturi nyt on sitten eri asia... sellainen on paikallaan jos edellisestä ateriasta on pitkä aika ja veren aminotasot alhaalla. Muussa tapauksessa ei tarvetta sillekään
Toleranssit piristeisiin kehittyy nopeasti enkä ainakaan itse halua opettaa kroppaani millään tapaa riippuvaiseksi siitä, että treeniteho on mistään "ulkopuolisesta" tekijästä kiinni.

Jos tuollaista välttämättä joku haluaa käyttää niin harvoin ja satunnaisesti.
Ja sittenkin rättiväsyneenäkin kropan / hermoston herättely ihan vaan riittävällä aktivoinnilla ennen kovia sarjoja / varsinaista treeniä on parempi kuin piristeet... minun mielestäni.

Hyvät ja huonot puolet 3-jakoisessa aloittelijalle? Treenitaustaa on käytännössä vähän ja sekin on toteutettu 1-jakoisena hyödyntäen kehonpainoa. Eli leuanvetoa, punnerruksia jne. Eli treenattu on joskus enemmän ja joskus vähemmän ja nyt tällä hetkellä treenaamisesta noin 2kk tauko.

3-jakoinen tuntuu vain paljon mielekkäämmältä kuin esimerkiksi 1-jakoinen. Kannattaako aloittelijan ylipäätänsä lähteä liikkeelle 3-jakoisesta ja mitä kannattaa ottaa huomioon?

Henk. koht. en käytä. Samaa asiaa kuin edellä. Ihan ok, mutta ei paras mahdollinen. Onhan se nyt kuitenkin kasviöljyjä... flora ainakin ilmoittaa, että auringonkukka- soija- pellava- ja rypsiöljyä. Joskaan ei niitä koviakaan rasvoja demonisoida pidä vaan kaikkia tarvitaan. Se kuinka hyvänä tuotteena näitä sitten pitää vai haluaako panostaa extra virgin oliiviöljyyn, kalaöljyyn tms. niin on taas omasta hierarkiastaan kiinni.

Mitä itse käytät leivänpäälle vai laitatko levitettä (voi, oivariini...) ollenkaan?

Onko dieetillä suositeltavaa käyttää kuituvalmistetta eli ottaa se ns. purkista? Kun luonnollisesti hiilarinsaantia vähennetään (olettaen toki, että offilla se hiilari otetaan jostain muustakin kuin pullariisistä) ja tätä kautta kuidun saanti vähenee, vai riittääkö vihanneksista tullut kuitu? Riippuen tietty paljonko niitä päivässä vetää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom