AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
No mitäs siinä vastauksessa seisoo? Luehan ajatuksella, ei tarvitse edes rivien välistä etsiä =)

Tää on nyt täysin Offtopic ja T-101 varmasti itse sanoisi jos asia häntä häiritsisi, mutta mun mielestä noi perus treenijakokysymykset sun muut on vähän turhia tähän ketjuun. Pätevän vastauksen kun saisi aloittelijoiden puolelta / stickyjä lukemalla jne.

Samoin jos pitää jostain itse kyhäämästä treenijaosta (jossa ei edes liikkeitä eritellä) kysyä, että "onko tämä hyvä" niin todennäköisesti silloin ei ole oma tietotaito sillä tasollla, että kannattaisi itse jakoja alkaa värkkäämään. Etsii mieluummin sitten täältä palstalta / muualta netistä tai osaavalta kaverilta sen ohjelman. Sama pätee toki myös ravintokysymyksiin jne. mihin olisi helposti vastaus saatavilla. Pahoittelen offtopiccia, välillä vaan alkaa mennä raskaaksi tän ketjun lukeminen, jos samaa settiä voisi lukea aloittelijoiden kysymysketjusta. Tässä toki se viihdearvo, että Tikan suorat vastaukset on aina aika hauskaa luettavaa.

Tuntuu myös jotenkin "epäreilulta", että nykyisin vasta-alkajat voivat suoraa paukuttaa aloittelijatason kysymyksenä ihan ammattilaiselle, kun normaalisti siihen nyt edes pitäisi nähdä se vaiva, että etsii internetistä sitä tietoa. Ennen tätä bodauksen nettiaikakautta olikin sitten vielä hitusen vaikeampaa touhu. Ei mulla muuta =)

En nyt oikein ymmärrä sunkaan viestin pointtia. Ihmisethän kysyy Markulta ihan perustason juttuja ihan sen takia, että saisi kokeneen ammattilaisen mielipiteen asiaan. Netissä sanotaan sitä sun tätä ja aloittelijan on vaikea poimia sieltä ne oleelliset jutut.

Mäkin kyllä olen lukenut aloittelijaosion keskusteluita ja etsinyt tietoa tästä asiasta, mutta koska tilanteeni on sellainen, että pystyn treenaamaan sen 3 kertaa viikossa ja en pidä 1-jakoisella treenaamisesta niin päätin kysyä Markulta neuvoja, miten tämä olisi järkevää toteuttaa, koska suoraa vastausta on vaikea netistä löytää. Luultavasti etsinkin jonkin valmiin ohjelman, koska en osaa sellaista itse tehdä, mutta eihän sitä koskaan mitää opi, jos ei kysy. Kun luen netistä jotain ja asia jää jollain tavalla epäselväksi niin etsin jonkun, joka osaa neuvoa ja selventää asiaa.

Sanoit myös, että on turhaa kysyä Markulta ravinnosta, koska saman tiedon löytäisi netistä. En usko, että ihmiset kysyvät täällä ravinnosta sen takia, etteivätkö löytäisi siitä tietoa netistä, vaan ne kysyvät Markun mielipidettä esimerkiksi siitä, kannattaako ennen treeniä ottaa MTC-öljyä tai mitä mieltä hän on margariinista.

Eiköhän tämä ketju ole jokaista varten, jotka haluavat Markulta jotain kysyä. Toki Markku voi itse kertoa, jos hän haluaa, että kysymyksiä saa esittää vain kokeneet ja edistyneet treenaajat.

Ei toi mun viesti ollut alkua lukuunottamatta sulle sen kummemmin osoitettu, vaikka nyt uudelleen lukiessa kieltämättä siltä saattaa näyttää. Ihan yleisenä huomautuksena tarkoitin. Toki tämä ketju on kysymyksille, eikä varmasti kukaan ole estämässä kysymistä. Tietysti varmaan monet edistyneemmille täällä turhaksi koetut viestit on tärkeitä joillekkin.

Viimeksi muokattu:
Sanoit vielä, että kerran viikossa ei mielestäsi ole optimaalinen tapa treenata lihasryhmää. Eikö näin juuri yleensä tehdä suuremmissa jaoissa, kuten 4- ja 5-jakoisissa? Eli oletko ylipäätänsä enemmän pienempi jakoisten kannalla?

Näinhän se juuri yleensä tehdään... eikä ole ollenkaan ainoa tyhmä tapa mitä tavalliset saliharrastajat pro-kehonrakentajilta ovat kopioineet. Ja onko tarpeellista sanoa, että siellä niin treenataan lähinnä siitä syystä, että lihaskasvu on kiinni jostain ihan muusta kuin treenifrekvenssistä. Eikä se kerta viikkoon lihasta jakokaan yleistynyt vasta kun Dorian Yatesin olympia-putken myötä... Lee Haney taisi vielä tehdä tunnetuksi 4-päivän treenikiertoa ja Arska, Zane ym. ennen häntä paukuttivat koko kropan 2-3 kertaa viikkoon. Mutta sehän olikin sitä aikaa, kun kehittyminen oli vielä treenaamisestakin riippuvaista eikä vain apteekkarista...

Ja nykyäänhän tätä ihan tutkimusnäyttökin tukee kun treenillä aikaansaatu lihasproteiinisynteesi kestää harjoittelijan tasosta riippuen noin 16-48 tuntia (aloittelijoilla enemmän, kokeneilla vähemmän), joten vähän on turha luulla parasta mahdollista kasvua saavansa jos tuon ajan jälkeen odottaa vielä 5-6 päivää ennen kuin antaa seuraavan kasvusykäyksen ko. lihasryhmälle. Hermolihasjärjestelmän palautuminen toki tulee huomioida, joten ei sekään optimaalista ole, että lihas treenataan joka päivä.

Kookosrasvaahan moni suosittelee otettavaksi ennen treeniä kun se vapauttaa energiaa paremmin kuin pelkkä hiilari ja ei nosta verensokeria tappiin?

Ei se ainakaan salitreenin AIKAISEEN lihaksen energia-aineenvaihduntaan liity mitenkään.
Siihen ei rasvasta energiaa saada, aivan sama onko MCT:tä vai mitä tahansa.

Riittääkö pelkkä Gatorade intra juomaksi treenin ajaksi vai pitäisikö sen lisäksi siihen lisätä jotain muuta?

Pelkällä vedelläkin pärjää ei se siitä kiinni ole... mutta jos jotain jauhoa haluaa treenin aikana ottaa, niin kyllä minä suosittelen ennemmin pelkät aminohapot (BCAA) kuin pelkät hiilarit (Gatorade tms.).

Omalla kohdalla lähteneet penkkitreenitkin kulkemaan mukavasti, kun olen taas viimeiset 3 viikkoa itse ohjelmoinut omat treenini... ensimmäinen viikko oli vielä vähän tahmea, toisella huomasi jo selkeää parantumista ja tämä kolmas on mennyt jo suorastaan hyvin. Käytännössä penkkipunnerrusta otan nyt kerran viikossa "nopeustreeninä" ja muuten sitten painotan ojentaja- sekä olkapääpunnerruksia... eli heikkouksiani. Tällä viikolla ykkösiä ja kapeassa penkissä 145kg asti... ihan ok kun kaikkien aikojen PR taitaa kapealta olla 150 tai 152½kg.

...niin ja hanskat on kädessä, koska molempien peukaloiden juuresta lähti hieman nahkaa toissapäiväisessä maastavetotreenissä.

Viimeksi muokattu:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko jokin syy miksi teet kapean penkin apinaotteella vai tuntuuko vain paremmalta?

Syynä voi olla ranteiden saaminen erilaiseen asentoon jolla saadaan vietyä kyynerpäitä lähemmäs kylkiä. Tai sitten Markku haluaa nostoon mukaan vähän kuoleman pelkoa.;)

Tuossa varsinaisessa kyynärpäiden kylkiin viemisessä ei ole kyllä mitään järkeä, lisää vain olkapäiden kuormitusta nostossa. Ei niitten tietenkään suoraan sivuillekaan kuulu osoittaa kuten penkissäkään, mutta se että niitä kapeassa penkissä jotenkin korostetusta kylkiä pitkin pyritään viemään, on idiotismia. Apinaote kapeassa penkissä sen sijaan voi olla ihan fiksua, mikäli ranteet kipuilee muuten.

Enkä tässä nyt Sensein videoon viittaa tällä kommentillani.

Tottakai tarpeen mukaan kyynärpäät kyljissä tai ei mutta kiinnostuksesta kysyin että miksi markku näin tekee. Kyllä niitä kyynärpäitä saa kylkiin normaaliotteellakin.

En kyllä sanoisi että kylkiin vieminen on idiotismia tai toisin päin vaan riippuu ihan kunkin henkilön tarpeesta miten kannattaa tehdä. Välityksistä riippuu pelkästään meneekö millä tyylillä paremmin ojentajille vai olkapäille.

Alkuperäisellä kysymykselläni hain takaa sitä että mikä tällä tyylillä on tarkoitus juuri tässä tapauksessa.

Jes, juuri tuollaista perinpohjaista selvennystä kaipasinkin. Nyt ollaan taas paljon fiksumpia ja osataan ehkä ottaa alun kehityksestä enemmän irti! ;)

Onko jokin syy miksi teet kapean penkin apinaotteella vai tuntuuko vain paremmalta?

Lisää ojentajien aktivaatiota ja saa ranteet parempaan asentoon. Ei liity kyynärpäiden linjaan mitenkään.

Käytän apinaotetta kaikissa myötäote ojentajaliikkeissä... punnerrukset, ranskalaiset, ylätaljaojennukset ym.
Jotkut pitää "vaarallisena" enkä minäkään apinaotetta oletusarvoisesti kenellekään suosittele, koska useimmilla on ongelmana että tankoa ei puristeta tarpeeksi ja ranteet on muutenkin miten sattuu. Jos taas puristaa tankoa niin kuin kuuluu (eli kunnolla) ja ranteet pysyy ryhdissä, niin ei mitään ongelmia pitää tangosta kiinni ilman peukaloa.

Jos oikein toteutetulla dieetillä palaa pelkkä läski, niin millä prosentilla päin prinkkalaa tehdyllä dieetillä lihakset pahimmillaan palaa? (Tietty nestettä lähtee joka tapauksessa, mutta jos mietittäisiin vain rasvan ja lihaksen välistä suhdetta)

Oisko Tikalla antaa niksiä pohkeitten treenaamiseen, kun sattuu välillä nuo penikat vaivaamaan? Välillä ei vaivaa ja välillä taas tuntuu vaivaavan.

Tossa kapea penkki-videolla kuuluu aina tietyssä kohtaa nostoa sellainen napsahdus, tuleeko ihan Sensein nivelistä tuo ääni? :D Jollain sun vanhemmalla punnerrusvideolla muistan kuulleeni ton myös ja vielä vahvempana. Oisko silloinkin ollut kapea penkki kyseessä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom