AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

Morjes Markku! Jos haluaa änkeä väkisin yhden herkkupäivän muuten siistiin bulkkiruokavalioon (jossa protskut 2-2,5 g/painokilo, hiilaria sopivasti ja rasvaa n. 1-1,2 g/painokilo), mikä olisi järkevin tapa toteuttaa tällainen? "Herkkuihin" kuuluu siis tyyliin 200-200 g makeisia tai 200 - 300 g perunalastuja sekä alle 1 l sokerilimpparia.

Otetaan kaksi eri skenaariota: a) salitreeni sattuu juuri tuolle herkkupäivälle ja b) herkkupäivänä on lepopäivä salilta. Onko järkevää kikkailla makrojen kanssa herkkupäivisin siten, että jos syö esimerkiksi rasvaisia herkkuja, pudottaa ko päivän hiilarit alas tai jos syö makeita herkkuja, pudottaa ko päivän rasvat alas. Tarkoituksena minimoida herkuttelulla aiheutetut vahingot.

Ja tarkoituksena ei ole sitten ottaa kantaa siihen, onko tämä järkevää vai ei tai että kannattaisiko yksinkertaisesti tällaiset herkkupäivät unohtaa, koska kaikkihan me tiedetään että tällaisia ei kannata tehdä itselleen vaan 100 % hard bodybuilding sacrifation dedication life on optimaalisinta kehitykselle. Mutta tässä tilanteessa henkilö haluaa toteuttaa tällaista herkkupäivää tietoisesti, minimoiden "vahingot". Mikä on järkevin menettely kummassakin skenaariossa? Jos asialla on merkitystä, niin kyseessä naishenkilö 50 kg.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Moi! Tuossa aiemmin sanoit, että iltapalla ei kannata vetää mitään isoa hiilari määrää ellei tietenkin treeni ole illalla. Miten siis kun jos treenan iltasella sen jälkeen minulla on yleensä kaksi ateriaa vielä jäljellä ensin päivällinen, josta 2-3h päästä iltapala niin onko ihan aiheellista ottaa myös runsaammin hiilaria tuossa iltapalalla? Kauanko se "avoin ikkuna" treenin jälkeen kestää, että pitääkö ne hiilarit vetää tiheäänkin tahtiin treenin jälkeen?

Soveltuuko voimahakuinen treeni ollenkaan miinuskaloreilla ollessa, vai onko turhaa pään hakkaamista seinään? Ajattelin vain, että onko järkevää dieetillä pitää joku 2 - 3 kk:n mittainen voimakausi (kyykky, penkki, mave) ilman pelkoa, että lihat lähtee kävelemään. Lisäksi jos tekisi ylläpitävää bodytreeniä selälle, käsille ja olkapäille. Iso kiitos, jos viitsit kommentoida.

"Lisäämällä proteiini- ja hiilihydraattipitoiselle aterialle luontaisia rasvoja saadaan kyseisen aterian insuliinivaikutusta lievennettyä, ja verensokeri pidettyä täten tasaisempana pidempään". Hulkin rasvojen ajoitus artikkelista luin tuommoisen kohdan ja kysymys tähän liittyen. Eli jos syön runsaan määrän hiilihydraattia kerralla pitäisikö aterialla lisätä tällöin rasvaa jos haluan välttyä suuremmalta läskin kerääntymiseltä?

Eihän tuo Hulkin lausunto läskin kertymiseen liity...

Kalorimäärästä se läskin kertyminen on kiinni... ei hiilarin mallista... tai edes siitä onko kyseessä hiilari. Syö liikaa ihan mitä vaan... vaikka proteiinia... niin jos kalorit paukkuu siitä syystä yli niin läskiksi menee.

- - - Updated - - -

Bisleyn uusimpaan blogikirjoitukseen(natrium ja kalium viimeistelyissä kehonrakentajilla) liittyvä kysymys.
Kuinka paljon cbb-kisaajilla yleensä joutuu kikkailemaan viimeistelyissä? Kikkaillaanko natriumin/kaliumin kanssa? Kuinka paljon yleensä rajoitetaan veden määrää ? Jne.
Itsellä jäänyt vähän semmoinen kuva noista viimeistelyistä että vähemmän on enemmän ja jos ollaan oikeasti kunnossa niin kikkailuja ei kannata harrastaa.

Ihan henkilöstä kiinni, että minkä verran joutuu nesteillä ja niihin vaikuttavilla asioilla "kikkailemaan" ... jollakin kroppa kerää nestettä ihan mistä syystä tahansa ja jollain toisella kuntoa ei saa nesteiseksi yhtään millään. Niin silloin on viimeistelytkin eri malliin tehtävä.

Viimeistelyt pilaa kondiksen vain jos ne tekee väärin... tai toisaalta jos kondis ei muuten ole riittävä niin ei viimeistelyt sitä pelasta.

Muutama kysymys:

Mitkä ovat merkkejä dietillä siitä, että nyt aineenvaihdunta on hiipunut sellaiselle tasolle, että muutosta tarvitaan kaloreissa tai liikunnassa?

Eiköhän se ole aika selkeä merkki siitä, että muutosta kaivataan jos paino lakkaa putoamasta / kondis kiristymästä.

Mitä ovat hyviä keinoja aerobisen ja ruokailujen rinnalla buustaamaan hidastunutta metaboliaa, oletetaan, että ei haluta heti puuttua liikuntaan tai kaloreihin? Esim. Runsas veden ja teen juonti?

Tasatahtinen aerobinen ei buustaa aineenvaihduntaa sitten kyllä yhtään... se vaan kuluttaa enemmän tasan sen aikaa kun sitä tekee (juuri tästä syystä suosin paljon enemmän HIIT liikuntaa, koska se taas buustaa aineenvaihduntaa pitkäksi aikaa).

Jos liikuntaan ja kaloreihin ei haluta puuttua niin vastaus on hyvin helppo... ei yhtään mikään.
...tai noh... sanotaan että oleellisissa määrin ei yhtään mikään. Vihreä tee ja tulinen ruoka voi jonkun marginaalisen vaikutuksen antaa, mutta ei niin paljoa että sillä dieetin lopputuloksen kannalta oikeasti mitään väliä olisi.

Moi,

Ilmeisesti kannatat saman lihaksen reenaamista kaksi kertaa saman päivän aikana (ns. tuplareenit), mutta mitä mieltä olet saman lihaksen harjoittamisesta kahtena peräkkäisenä päivänä? Päähuomio on lihasten kasvatuksessa. Luin Christian Thibaudeaulta ihan mielenkiintoisen artikkelin, jossa tämä oli aiheena:

https://www.t-nation.com/workouts/double-stimulation-training

Idea siis oli tehdä ensimmäisenä päivänä esim. kova selkäreeni ja toisena päivänä nopeasti (n. 15 min) pumpata hyvällä tekniikalla selkä uudestaan. Kaikkea tietysti luvataan maan ja taivaan väliltä, mutta osa pointeista oli ihan järkevän kuuloisia. Vaikka itseni kaltaiseen tavalliseen salijantteriin eivät ehkä pädekään ihan samat lait kuin ammattilaisbodariin, niin voiko tämä metodi olla silti ihan toimiva? Kiinnostaisi suuresti koittaa ja saada hieman vaihtelua muuten hyvin palvelleeseen reeniohjelmaan.

En nyt saman päivän tuplatreeniin vertaisi jos kuitenkin välissä nukutaan yö koska silloin kroppa laskee niitä valmiuksia mitä tuplatreeni samana päivänä juuri herkistää. Ei tuo nyt huono tapa ole tuokaan, mutta menee enemmänkin samaan kategoriaan kuin muutkin tavat tehdä ns. "aktivointi-treeni" ja sitten varsinainen "päätreeni" myöhemmin saman mikrosyklin sisällä. Sitähän tuo nimenomaan on... VAIHTELUA treenifrekvenssissä. Ja se nyt kannattaa aina.

Morjes Markku! Jos haluaa änkeä väkisin yhden herkkupäivän muuten siistiin bulkkiruokavalioon (jossa protskut 2-2,5 g/painokilo, hiilaria sopivasti ja rasvaa n. 1-1,2 g/painokilo), mikä olisi järkevin tapa toteuttaa tällainen? "Herkkuihin" kuuluu siis tyyliin 200-200 g makeisia tai 200 - 300 g perunalastuja sekä alle 1 l sokerilimpparia.

Otetaan kaksi eri skenaariota: a) salitreeni sattuu juuri tuolle herkkupäivälle ja b) herkkupäivänä on lepopäivä salilta. Onko järkevää kikkailla makrojen kanssa herkkupäivisin siten, että jos syö esimerkiksi rasvaisia herkkuja, pudottaa ko päivän hiilarit alas tai jos syö makeita herkkuja, pudottaa ko päivän rasvat alas. Tarkoituksena minimoida herkuttelulla aiheutetut vahingot.

Ja tarkoituksena ei ole sitten ottaa kantaa siihen, onko tämä järkevää vai ei tai että kannattaisiko yksinkertaisesti tällaiset herkkupäivät unohtaa, koska kaikkihan me tiedetään että tällaisia ei kannata tehdä itselleen vaan 100 % hard bodybuilding sacrifation dedication life on optimaalisinta kehitykselle. Mutta tässä tilanteessa henkilö haluaa toteuttaa tällaista herkkupäivää tietoisesti, minimoiden "vahingot". Mikä on järkevin menettely kummassakin skenaariossa? Jos asialla on merkitystä, niin kyseessä naishenkilö 50 kg.

No nyt oikeesti... tosissaanko kysyt että miten 50kg naisen päivään saisi tungettua 1500-2000kcal edestä paskaa ja samalla "minimoida vahingot".

Kalorit... kalorit ratkaisee. Aivan sama millä skenaariolla mennään.
Se miten vahingot oikeasti minimoidaan on olla pari edeltävää päivää muutaman 100kcal miinuksilla ja pari seuraavaa päivää muutaman 100kcal miinuksilla ja herkkupäiväkin sen perusruokavalion osalta muutama 100kcal miinuksilla. Silloin tuo 1500-2000kcal tulee nollattua niillä miinuksilla.

Alkaa kuulostaa ihan "cycle dietiltä"...

- - - Updated - - -

Moi! Tuossa aiemmin sanoit, että iltapalla ei kannata vetää mitään isoa hiilari määrää ellei tietenkin treeni ole illalla. Miten siis kun jos treenan iltasella sen jälkeen minulla on yleensä kaksi ateriaa vielä jäljellä ensin päivällinen, josta 2-3h päästä iltapala niin onko ihan aiheellista ottaa myös runsaammin hiilaria tuossa iltapalalla? Kauanko se "avoin ikkuna" treenin jälkeen kestää, että pitääkö ne hiilarit vetää tiheäänkin tahtiin treenin jälkeen?

Eikös se "anabolinen ikkuna" myytti ole jo aikaa sitten rikottu. Että ihan rauhassa ilman isompaa kiirettä saat päivällisen ja iltapalan hiilarit vetää. On siinä tietty oikein "äärimmäisen herkistymisen" aika treenin jälkeen jolloin mm GLUT4 kuljettajaproteiini on erityisen aktiivinen, mutta ei siitä tarvitse välittää, vaan taas tullaan siihen että kokonaisuus ratkaisee... kunhan päivän kokonaishiilarimäärä on kohdallaan niin niistä voi ihan rauhassa syödä isonkin osan ilta-aikaan jos treenikin on niillä paikkeilla.

Soveltuuko voimahakuinen treeni ollenkaan miinuskaloreilla ollessa, vai onko turhaa pään hakkaamista seinään? Ajattelin vain, että onko järkevää dieetillä pitää joku 2 - 3 kk:n mittainen voimakausi (kyykky, penkki, mave) ilman pelkoa, että lihat lähtee kävelemään. Lisäksi jos tekisi ylläpitävää bodytreeniä selälle, käsille ja olkapäille. Iso kiitos, jos viitsit kommentoida.

Soveltuu jos kroppasi on tottunut sellaiseen... eli jos pääasiassa teet maksimivoimaharjoittelua niin hyvin voit sitä dieetilläkin tehdä. Jos taas pääsääntöisesti olet vain bodaillut keskipitkillä sarjoilla niin sitten älä mitään voimajaksoa dieetille ota. Tietty treenissä voi selkeä "pääliike / voimaliike" olla mutta älä tee siinä alle 5 toiston sarjoja tai yli 90% kuormia... ellei tosiaan ole vankkaa maksimivoimaharjoittelutaustaa.

Ei lihakset voimatreenistä mihinkään ole lähtemässä... apuliikkeillä sitten vaan sopivasti voluumia niin varmasti pysyvät. Olen sitä mieltä, että paremmin lihakset raskaammalla treenillä miinuskaloreilla pysyy kuin "kevyesti pumppailemalla".

Ovatko instant oatsit pätevä valinta palautusjuomaan eli 100g niitä ja herat päälle? Vielä tarkennuksena siis nuo Myproteinin instant oatsit ei pikakaurahiutaleet.

Moi Markku! Käyn kerran viikossa pelailemassa sählyä ja kiinnostaisi tietää miten kannattaisi tommoiselle aerobiselle päivälle jakaa hiilarit aterioille. Kannattaako niistä suurin osa laittaa sen sählytreenin ympärille (ennen ja jälkeen) kuten ihan normi salipäivänäkin vai jakaa tasaisesti pitkin päivää? Olen tähän asti tehnyt niin että syön pelailun jälkeen banaanin ja sen jälkeen ison aterian.

Ovatko instant oatsit pätevä valinta palautusjuomaan eli 100g niitä ja herat päälle? Vielä tarkennuksena siis nuo Myproteinin instant oatsit ei pikakaurahiutaleet.

Käytännössä on pieneksi jauhetta kaurahiutaletta.
Pikakauran glykeeminen indeksi on noin 80 (vähän lähteestä riippuen) ja minä ainakin miellän instant oatsin yms. menevän aika lähelle sitä (normi kaurapuuro olisi noin 55), joten melko nopeasti ja nestemäisyydestä johtuen helposti imeytyvästä hiilarista puhutaan, niin ihan hyvä valinta, jos palkkariinsa haluaa hiilaria laittaa.

Moi Markku! Käyn kerran viikossa pelailemassa sählyä ja kiinnostaisi tietää miten kannattaisi tommoiselle aerobiselle päivälle jakaa hiilarit aterioille. Kannattaako niistä suurin osa laittaa sen sählytreenin ympärille (ennen ja jälkeen) kuten ihan normi salipäivänäkin vai jakaa tasaisesti pitkin päivää? Olen tähän asti tehnyt niin että syön pelailun jälkeen banaanin ja sen jälkeen ison aterian.

Toki kaikki liikunta kehoa jossain määrin herkistää ravinteita vastaanottamaan ja niitä myöskin kuluttaa. Salitreeniin en sählyä kuitenkaan vertaisi. Toki sähly ei ihan tasaista aerobista ole eli sisältää pientä intervallielementtiä, koska sisältää pyrähtelyä. Jos ihan oikeasti haluaa suorituskykyynsä panostaa (tarkoittaa siis jo jotain sarjatasoa) niin pelin aikana aminohappo + glukoosi + elektrolyytit urheilujuomaa ja pelin jälkeen samansuuntainen "palautusjuoma" vaikka sähly ei lihaskudosta salitreenin tapaan rikokaan. Kiinteän hiilarin ajoittamisella en niin väliä pidä, koska lihasglykogeenin muodostus vie 12-24 tuntia niin ei se juuri siinä ja silloin niin oleellista ole... tärkeintä on kokonaismäärä / vrk ja että edellisenä päivänä on syönyt riittävästi hiilaria. Pelin päälle pitää syödä hyvin eikä sinne ihan paastosta mennä, mutta en nyt suuressa määrin lähtisi keskittämään hiilaria niihin aikoihin.

Kohta pärähtää reverse -vaihde käyntiin. Onko Senseillä mitään vinkkejä koskien Kreatiinia reversellä? Eli en ole koskaan aiemmin kreatiinia käyttänyt ja nyt tuli tilattua purkki. Kannattaisiko esimerkiksi suolan määrää lisätä jotta saadaan parempi vaikutus? Tavoitteena olisi työntää nestettä lihaksiin eikä rasvasolujen ja lihassolujen väliin, nestepöhöksi :D

Onko jollain oikeesti aikaa pohtia tälläsiä asioita? Otat ne kreat ja vaikutukset on mitä on tai sitten et ota.

Onhan tälläisiä asioita aikaa pohtia.
Onko jollain oikeesti aikaa pohtia onko jollain oikeesti aikaa pohtia tälläisiä asioita? :D

Menee ohi lihaskasvun ja ehkä myös osaamisalueesi, mutta onko glutamiinista hyötyä suoliston kuntoa ajatellen? Onko glutamiinilla mahdollisesti jotain haittavaikutuksia? Usein olen kuullut, että lisäravinteena ainakin runsaasti otettuna saattaisi olla ongelmallista aivoille.

Kohta pärähtää reverse -vaihde käyntiin. Onko Senseillä mitään vinkkejä koskien Kreatiinia reversellä? Eli en ole koskaan aiemmin kreatiinia käyttänyt ja nyt tuli tilattua purkki. Kannattaisiko esimerkiksi suolan määrää lisätä jotta saadaan parempi vaikutus? Tavoitteena olisi työntää nestettä lihaksiin eikä rasvasolujen ja lihassolujen väliin, nestepöhöksi

Miten sinun mielestäsi suolan käyttö kreatiiniin liittyy? Minun mielestäni ei mitenkään.
Kroppa säätelee ihan itse ja itsestään tuon solun sisäisen ja ulkoisen nesteen vaihtelut... et pysty näissä asioissa (suola ja kreatiini) siihen vaikuttamaan. Toisilla kreatiini aiheuttaa enemmän nestepöhöä ja toisilla vähemmän... ihan on yksilöstä kiinni. Ne jotka siitä saa enemmän näkyvää pöhöä saavat kyllä sitten myös enemmän hyötyä voimatasoihin.

Menee ohi lihaskasvun ja ehkä myös osaamisalueesi, mutta onko glutamiinista hyötyä suoliston kuntoa ajatellen? Onko glutamiinilla mahdollisesti jotain haittavaikutuksia? Usein olen kuullut, että lisäravinteena ainakin runsaasti otettuna saattaisi olla ongelmallista aivoille.

Kyllä urheilulisäravinteet ihan minun osaamisalueeseeni kuuluu. Me kyllä sitten luetaan jotain eri julkaisuja, koska minä en ole ikinä kuullut tai lukenut, että glutamiini vaikuttaisi suoliston tai aivojen toimintaan mitenkään. Se on ihan vaan yksi yksittäinen ja yksi yleisimmistä aminohapoista... kaikki proteiiniruoka sisältää "paljon" glutamiinia. Ainoa vaikutus mistä minä olen glutamiinin osalta kuullut on, että se ei vaikuta mihikään mitenkään koska hajoaa ruuansulatuksessa.

Miten sinun mielestäsi suolan käyttö kreatiiniin liittyy? Minun mielestäni ei mitenkään.
Kroppa säätelee ihan itse ja itsestään tuon solun sisäisen ja ulkoisen nesteen vaihtelut... et pysty näissä asioissa (suola ja kreatiini) siihen vaikuttamaan. Toisilla kreatiini aiheuttaa enemmän nestepöhöä ja toisilla vähemmän... ihan on yksilöstä kiinni. Ne jotka siitä saa enemmän näkyvää pöhöä saavat kyllä sitten myös enemmän hyötyä voimatasoihin.

Kyllä urheilulisäravinteet ihan minun osaamisalueeseeni kuuluu. Me kyllä sitten luetaan jotain eri julkaisuja, koska minä en ole ikinä kuullut tai lukenut, että glutamiini vaikuttaisi suoliston tai aivojen toimintaan mitenkään. Se on ihan vaan yksi yksittäinen ja yksi yleisimmistä aminohapoista... kaikki proteiiniruoka sisältää "paljon" glutamiinia. Ainoa vaikutus mistä minä olen glutamiinin osalta kuullut on, että se ei vaikuta mihikään mitenkään koska hajoaa ruuansulatuksessa.

Kyllähän siitä on jotakin näyttöä, että siitä on hyötyä mm. vuotavan suolen ja suoliston mikrobikannan suhteen. Runsain määrin glutamiinin on arveltu olevan lievästi maksa/neurotoksinen.

Eikös glutamiini auta vähentämään kehon happamuutta, jota bodarille tyypillinen proteiini pitoinen ruokavalio aiheuttaa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom