Onko nää "pumppi-aminot" arginiini ja sitruliini mistään kotoisin? Ei sillä että olisin itse placeboa suurempaa vaikutusta huomannut.Muutenkin ainoat mistä on mihinkään ovat kreatiini ja beta-alaniini.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko nää "pumppi-aminot" arginiini ja sitruliini mistään kotoisin? Ei sillä että olisin itse placeboa suurempaa vaikutusta huomannut.Muutenkin ainoat mistä on mihinkään ovat kreatiini ja beta-alaniini.
Onko nää "pumppi-aminot" arginiini ja sitruliini mistään kotoisin? Ei sillä että olisin itse placeboa suurempaa vaikutusta huomannut.
Mutta siis sanoit tuossa joku kerta, että joillakin ihmisillä eivät lihakset kasva, jos ollaan liian pienillä plussilla? Eli siis onko tällaisessa tilanteessa mahdollista, että ainoastaan rasvamassa kasvaa, ilman lihasmassa kehitystä? Oletetaan nyt vaikka henkilön x olevan noin 200kcal plussilla...
Lue sieltä rivien välistä "ainoat mistä on mihinkään ovat kreatiini ja beta-alaniini"
Se mitä tarkoitin on, että käytännössä oikein hiton pienestä plussamäärästä (tyyliin 50-100kcal) keho ei tuota mitään kudosta vaan aineenvaihdunta sopeutuu pieneen plussamäärään... eli aineenvaihdunta kiihtyy. Joskaan aineenvaihdunta ei loputtomiin kiihdy. Jotkut kun jaksavat unelmoida siitä että miinuksilla pystyy lihasta kasvattamaan, niin on hyvä näpäyttää, että mitäs luulee onnistumisprosentiksi kun liian pieni plussakaan ei riitä
Toki jos sitten mietitään vähän laajemmin niin onhan se tietty mahdollista, että plussakaloreilla keho tuottaa rasvaa eikä lihasta... mutta se on sitten yhdistelmä vajavaista kasvuärsykettä sekä sitä liian pientä plussamäärää. Keho käyttää kaikki kalorit aina siihen mihin sen mielestä on järkevintä investoida. Ja elimistölle prioriteetti nro 1 on aina hengissä pysyminen. Jotta keho saadaan laittamaan ylikalorit lihaskasvuun niin plussaa on tultava riittävän paljon ja kasvuärsykkeen on oltava riittävän voimakas.
Jos plussamäärä on ihan siinä ja tässä eli esim. 100-150kcal niin kasvuärsykkeen on oltava aivan helvetillinen jotta keho noin pienen plussan laittaa lihaskasvuun eikä talteen (läskiksi) pahan päivän varalle. Eli kehon näkökulmasta treeni uhkaa henkiin jäämistä enemmän kuin nälkäkuolema. Jos taas plussamäärä on suurempi esim. 400-500kcal niin keho on alttiimpi "tuhlaamaan" energiaa lihaskasvuun myös kehnommallakin kasvuärsykkeellä, koska energiaa tulee ovista ja ikkunoista eikä sitä ole siinä tilanteessa syytä pantata nälänhätään varten.
1. Mitä mieltä olet nopeusvoiman harjoittamisesta hypertrofian ollessa tavoitteena? Esim. Layne Norton alkuperäisessä PHAT-ohjelmassaan suosittelee bodaus-päivinä alkuun tehtäväksi jonkun nopeusvoimaa kehittävän liikkeen, esim. nopeuspenkin, tekemistä nopeusvoimaan nähden lyhyin palautteluin (90 sek sarjojen välissä).
2. Mitä mieltä olet, voiko naturaali adaptoitua järkevästi kolmijakoiseen, jossa neljän päivän kierto: 3 treenipäivää-yksi lepopäivä. Itse olen ajatellut tämän tapaista ohjelmaa kokeilla kun taas plussakaloreille siirrytään, jakona: 1. Vetävät (Selkä/takareidet/Pohkeet) 2. Työntävät (Etureidet/Rinta/Vatsat) 3. Kädet/Olkapäät.
Tuo kolmas treeni on tietenkin intensiivisyydeltään aivan toista luokkaa noihin kahteen sitä seuranneeseen treeniin verrattuna, joissa käydään läpi kehon isot lihakset.
3. Mielipiteesi vuorosarjoista/supersarjoista dieetillä? Itse olen käyttänyt nyt dieetillä ja tuntuu, että cardiokondis ainakin parantunut.
4. Mielipiteesi IIFYM-syömisestä? Itse olen tehnyt tällaista välimallia, missä syön 5 päivässä. Aamupala, välipala ja iltapala vakiot (koska olen laiska enkä jaksa laskea makroja joka kerta :P ), mutta lounaaseen ja päivälliseen omat makronsa, joidenka mukaan sitten ruoka tehdään. Ainakin käytännöllinen systeemi ollut.
5. Mielipiteesi bodausharjoittelun "henkisen" puolen jutuista? Eli tarkoitan esim. Arnoldin ja kumppaneiden mielikuvaharjoituksia ("picture your biceps as mountains" jne.), äärimmäistä mind-muscle-connectionia, mantrat yms. Itse olen esim. huonosti hermottuneita takaolkapäitäni treenatessa sulkenut silmiäni ja kuvitellut takaolkapäät "irti" kehosta, toistojen tahtiin sykkivinä erillisinä kumpuina jne. Kunnon hippimeininkiä
Senseille kyssäri liittyen safkaamiseen. Onko ateriavälillä merkitystä millään tapaa jos muuten päivän aikana suunnitellut kalorit/ateriat syödään sinä aikana esim. Kun herätään aamulla klo 6 - illalla nukkumaan klo 10 eli jos vaikka aamupalan ja lounaan välille tulee 4h ja lounaan ja välipalan väliin 2h niin onko kummallaan ajalla mitään merkitystä jos x määrä ruokaa syödään tuona aikana?
Selvä peli [emoji1] kysyin siksi koska aamupalan jälkeen tulee aina töissä ennen lounasta 4h jolloin on mahdollista vasta syödä ja lounaan jälkeen yleensä jo 2h päästä kahvitauko millo kerkee syömään pienemmän välipalan että onko merkitystä jos ravitsee kroppaa "ison" aterian jälkeen heti 2h päästä. Mutta jos ei ole nii mitäpä tällä enää päätä vaivaamaa.[emoji15]Eipä oikeastaan... mutta onhan se toki "järkevämpää" että ison aterian jälkeen tulee isompi tauko syömiseen ja pienemmän aterian jälkeen pienempi tauko... silloin kroppa pysyy tasaisesti ravittuna.
Treenin ajankohta (tai liikunta ylipäätään) sitten vähän sekoittaa kuviota kun siellä ei pitäisi liian maha täynnä tai täysin paastotilassa olla.
Kokonaismäärä on kuitenkin loppupeleissä tärkein yksittäinen tekijä ja ajoitus on siihen nähden toissijaista.
Kiitos kaikista vastauksista. Haluaisin vielä kuulla mielipiteesi seuraavista asioista:
1) Voiko naturaali kuntoilija ylläpitää 6% rasvat ja säilyttää lihaksensa, tai jopa kasvattaa niitä? Jos ei niin mikä olisi minimi rasvaprosentti noin keskimäärin?
2) Miten joillain kilpailijoilla näyttää kuin rasvaprosentti varsinkin käsivarsissa ja jaloissa olisi hyvin alhainen jo dietin alussa. Johtuuko tämä yksinkertaisesti hyvästä lähtötasosta vai voiko bodaus ja jatkuva diettaus muuttaa kehon rasvajakaumaa pysyvästi?
3) Voinko pitää ketoosidietin lopussa tankkauksen jossa täyttäisin kerralla hiilarivarastot? Miten tämä kannattaisi suorittaa? Kannattaako ketoosin jälkeen jatkaa vähähiilarisella dietillä ja kuinka kauan?
Mistähän johtuu, kun mulla pystypunnerruksessa tangolla istuen saa ottaa ainakin 10kg sarjapainoista pois, jos teen sen ensimmäisenä liikkeenä? :D Pari viikkoa sitten penkin ja vinopenkin jälkeen yläkropan voimatreenissä 6x90kg täydellä liikeradalla, tänään selkä/olkapäätreenissä olkapäille ekaksi pystäriä ja 75 kilolla hikisesti kaseja.
Onko järkevää tehdä aerobista dietillä heti salitreenin jälkeen vai olisiko parempi tehdä se erikseen eri päivänä tai esim. aamulla aerobinen ja illalla salitreeni?
Mitäs mieltä Sensei on siitä, kun jotkut on sitä mieltä, että kroppa tottuu tiettyihin ruoka-aineisiin, jos niitä syö joka päivä. Riittääkö vaihteluun vaikka pelkästään riisin,makaronin ja perunan välillä? Ja silti ottaa rasvat ja proteiinit samoista lähteistä kuin aina.
Onko kiristely mahdollista ns. taviksilla ilman suurempaa painonpudotusta? Olen joskus kuullut, että vaikka rasvaa olisikin palanut kropasta, niin tilalle voi tulla nestettä, onko tämä ilmiö kuinka tavallinen? Onko painon seuraaminen siis ehdoton dieetin kehityksen mittari, jos tavoitteena on vain siistiä kuntoa?
Mistä voi johtua dietillä painon jämähtäminen, jos ruokapuoli on suht kurinalainen ja kaiken järjen mukaan mentäisiin miinuksilla?
Nostin kalorit 2600/3000 tasolle puolen vuoden aikana ja näillä kaloreilla aamupaino pysyi alle 83kg. Nyt viikko sitten laskin kalorit 2300/2550 tasolle ja alkuun näytti, että paino lähtisi laskemaan, mutta eipä sittenkään. Tänään aamupaino 83.2kg mikä on korkein tankkaamaton aamupaino. Pitäiskö tässä tehä paniikkiratkasu ja puottaa kaloreita edelleen tasolle 2100/2400(20% leikkaus alkuperäisistä kaloreista), vai jatkaako edelleen nykyisillä kaloreilla? Tässä reilun viikon aikana ei liene aineenvaihunnan olisi vielä pitänyt hidastua?