AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

Purnukan kyljessäkin lukee ettei tuohon suositella. Ei ilmeisesti ole syttyvää matalassa lämpötilassa vaan maku muuttuu palaneeksi jossain 160 asteen hujakoilla (voi olla täyttä shaibaa), eli ei pannulle. Kahvissa monet käyttävät, itse käytän sellaisenaan jauhojen kanssa juomassa.

+ suht tyyristä tavaraa

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse joskus massipäissäni ostin dietille pullon mct-öljyä. Paistaessa maku kärventyi mutta safkaan sellaisenaan tai kahviin aika bueno. Mutta tikan mielipiteen öljystä kuulisin mielelläni :)

tikan mielipiteen öljystä kuulisin mielelläni :)
Ainakin näkyy itse käyttävän, MCT-oljyä siis (2:22)

[video=youtube_share;RqGuWukexc4]http://youtu.be/RqGuWukexc4?t=2m22s[/video]

Mutta tikan mielipiteen öljystä kuulisin mielelläni :)

Ihan ok öljyä sekin... kattavampi vastaus tästä ketjusta jo jostain löytyy.

Paistamiseen en käyttäisi.
Tai toki siihenkin voi käyttää, mutta ei mitään järkeä, koska koko idea miksi MCT öljyä käytetään tuohoutuu siinä samalla kun tuohoutuu lämmössä ne "hauraat" rasvahapposidoksetkin... eli juuri siitä syystä sitä käytetään kun se "hajoaa" helposti energiakäyttöön.

Moi!
Aktivoituuko rintalihas mielestäsi enemmän venyttävissä liikkeissä vain yläosastaan tai supistavissa alaosasta? Mulla on sellanen ongelma, että on vaikea saada rinta domsseille kauttaaltaan ja erityisesti tuolta alaosista. Eli supistavia liikkeitä koittanut ottaa mukaan paljon, mutta ne on yleensä vaikeita tehdä riittävän raskaasti ja suurin rasitus tulee punnerruksista etuolka-ylärinta alueelle. Kehittyykö mun tissit siis riittävästi alhaalta, onko mitään hyviä liikkeitä tuohon heittää? :)

Moi!
Aktivoituuko rintalihas mielestäsi enemmän venyttävissä liikkeissä vain yläosastaan tai supistavissa alaosasta? Mulla on sellanen ongelma, että on vaikea saada rinta domsseille kauttaaltaan ja erityisesti tuolta alaosista. Eli supistavia liikkeitä koittanut ottaa mukaan paljon, mutta ne on yleensä vaikeita tehdä riittävän raskaasti ja suurin rasitus tulee punnerruksista etuolka-ylärinta alueelle. Kehittyykö mun tissit siis riittävästi alhaalta, onko mitään hyviä liikkeitä tuohon heittää? :)

Ei se asiaan liity mitenkään, että onko liike venyttävä vai supistava... sillä on merkitystä, että missä kulmassa ja mihin suuntaan punnerrat tai supistat tai venytät, että liike menee rinnan alaosalle... joskaan ei ne domssit siitä mitään kerro vaan ihan täysin tuntuma mikä treenin aikana tulee. Jos liike siis tuntuu rinnan alaosassa niin se menee sinne riippumatta siitä seuraako domsseja vai ei. Ei domsseilla kehityksen kannalta oli mitään merkitystä. Ja se että alarinnalle tarkoitetut liikkeet menee etuhartioille tai ylärinnalle kertoo vaan siitä, että sinä teet ne väärin... ei siitä, että liikkeessä olisi jotain vikaa.

Mutta kokeile nyt vaikka sellaista supersarjayhdistelmää kuin flyessit alaviistopenkillä + dippi ...mutta edelleen nekin liikkeet pitää tehdä oikein (eli rintalihaksilla) että osuvat sinne minne pitää.

Onko mielestäsi järkevää olla lyhyellä 4-8viikon dieetillä jopa 1000kcal miinuksen puolella? Vai onko lihasten lähtö näin suurilla miinuksilla iso riski?

Olen ollut pari viikkoa ketoosidietillä noin 35g hh ja 2200-2500 kaloria. Paino on 102kg ja rasvaprosentti alle 9%. Ihan ok sujuu.

Nyt tarvisi vain päästä lauantai-iltapäiväksi ns. normaalitilaan tiedossa olevan liikunnan ja sen jälkeisen mahdollisen alkoholitarjoilun vuoksi. Mikä olisi paras tapa nyt tankata hiilareita? Tänään olisi tarkoitus vielä tehdä illalla normisalitreeni.

Oon yrittänyt viimeaikoina vähän rasvaa ujuttaa pois ja laittaa hiilaria tilalle. Treenipäivän makrot tällä hetkellä 180/495/60 omapaino n.10% rasvat 74kg/170cm) Tosta siis ei olis enää tarkotuksena rasvoja laskea. Niin kysymys kuuluu tulenko noilla rasvoilla toimeen?

60g rasvaa koostuu seuraavista lähteistä:

14g luomu kananmunat
14g kookosöljy
6g omega 3
15g avokado
loput n. 11g rasvaa tulee lihasta, vihanneksista yms.

Mainittakoot vielä että lepopäivinä tulee reippaammin vedeltyä fläsää. (80g)

Oon yrittänyt viimeaikoina vähän rasvaa ujuttaa pois ja laittaa hiilaria tilalle. Treenipäivän makrot tällä hetkellä 180/495/60 omapaino n.10% rasvat 74kg/170cm) Tosta siis ei olis enää tarkotuksena rasvoja laskea. Niin kysymys kuuluu tulenko noilla rasvoilla toimeen?

Ihan mielenkiinnosta kyselisin paljon tulee kaloreita päivään?

Onko mielestäsi järkevää olla lyhyellä 4-8viikon dieetillä jopa 1000kcal miinuksen puolella? Vai onko lihasten lähtö näin suurilla miinuksilla iso riski?

Minun mielestäni 4 viikon dieetti on ihan eri juttu kuin 8 viikon dieetti.
Ja sopivat miinukset nyt riippuu ihan siitä, että mikä on kokonaiskulutus ja mitä jää ruokaa niiden miinuksien jälkeen... on ihan eri tilanne olla 1000kcal miinuksellä syöden 1000kcal päivässä kuin olla saman verran miinuksilla syöden 2000kcal päivässä... puhumattakaan nyt 3000kcalorista.

Olen ollut pari viikkoa ketoosidietillä noin 35g hh ja 2200-2500 kaloria. Paino on 102kg ja rasvaprosentti alle 9%. Ihan ok sujuu.

Nyt tarvisi vain päästä lauantai-iltapäiväksi ns. normaalitilaan tiedossa olevan liikunnan ja sen jälkeisen mahdollisen alkoholitarjoilun vuoksi. Mikä olisi paras tapa nyt tankata hiilareita? Tänään olisi tarkoitus vielä tehdä illalla normisalitreeni.

Ensinnäkin koko ketoosiin adaptoituminen menee ihan vituiksi jos parin viikon jälkeen pitää jo tankkauksen... ja 3 viikkoakin on vielä ihan siinä ja siinä. Normi on 4 viikkoa mitä siihen adaptaatioon käytetään... eli ketoviikon nro 4 lopussa on eka tankkaus. PARAS tapa on olla tankkaamatta ja ryyppäämättä... jos sitten pakko on tankata niin se nyt riippuu sitten ihan dieetin kokonaisrakenteesta ja hh-tarpeesta että mitä määrää tarvii. Joskus tankataan dieettikalorit (sinulla 2200-2500) mutta 60-70% siitä on hiilaria ja joskus tankataan sitten enemmän tai paljon enemmän...

60g rasvaa koostuu seuraavista lähteistä:

14g luomu kananmunat
14g kookosöljy
6g omega 3
15g avokado
loput n. 11g rasvaa tulee lihasta, vihanneksista yms.

Mainittakoot vielä että lepopäivinä tulee reippaammin vedeltyä fläsää. (80g)

Kyllä nuo riittää jos kuitenkin lepopäivinä tulee sitten enemmän... jos joka päivä olisi 60g niin sitten sanoisin, että liian vähän tai ainakin ihan siinä ja tässä.

Onko tästä koko versiota?

Ei.

- - - Updated - - -

3276. Enemmän pitäis syödä kun ei paino saatana nouse :D

Jos on varaa lisätä kaloria, niin laita 10g rasvaa ;)

Ensinnäkin koko ketoosiin adaptoituminen menee ihan vituiksi jos parin viikon jälkeen pitää jo tankkauksen... ja 3 viikkoakin on vielä ihan siinä ja siinä. Normi on 4 viikkoa mitä siihen adaptaatioon käytetään... eli ketoviikon nro 4 lopussa on eka tankkaus. PARAS tapa on olla tankkaamatta ja ryyppäämättä... jos sitten pakko on tankata niin se nyt riippuu sitten ihan dieetin kokonaisrakenteesta ja hh-tarpeesta että mitä määrää tarvii. Joskus tankataan dieettikalorit (sinulla 2200-2500) mutta 60-70% siitä on hiilaria ja joskus tankataan sitten enemmän tai paljon enemmän...
Näinhän se varmaan menee mutta ketoosiin adaptoitumisesta on erilaisia kokemuksia. Olen ollut kahdesti ketodietillä, aiemmin 2,5 viikkoa ACKD dietillä hyvin mataleilla kaloreilla ja nyt normaali diettikaloreilla. ACKD dietillä viikon päästä aloittamisesta alkoi henki ja hiki haista asetonilta, olo oli euforinen ja ketostickit näytti punaista. Nyt jälkimmäisellä dietillä 2 viikon jälkeen mikään ei haise, ketostickit näyttää nollaa ja nälkä piinaa. Johtopäätökseni onkin että kalorivaje vaikuttaisi ketoon adaptoitumiseen. Vaihtoehtoni onkin elää kuin munkki 4 viikkoa normikaloreilla, tai vetää reilusti miinuksella ja toivoa pikaista ketoosia. Olenko väärillä linjoilla?

Näinhän se varmaan menee mutta ketoosiin adaptoitumisesta on erilaisia kokemuksia. Olen ollut kahdesti ketodietillä, aiemmin 2,5 viikkoa ACKD dietillä hyvin mataleilla kaloreilla ja nyt normaali diettikaloreilla. ACKD dietillä viikon päästä aloittamisesta alkoi henki ja hiki haista asetonilta, olo oli euforinen ja ketostickit näytti punaista. Nyt jälkimmäisellä dietillä 2 viikon jälkeen mikään ei haise, ketostickit näyttää nollaa ja nälkä piinaa. Johtopäätökseni onkin että kalorivaje vaikuttaisi ketoon adaptoitumiseen. Vaihtoehtoni onkin elää kuin munkki 4 viikkoa normikaloreilla, tai vetää reilusti miinuksella ja toivoa pikaista ketoosia. Olenko väärillä linjoilla?

Se mikä ensisijaisesti vaikuttaa on hh-määrä... rasvamäärä ei vaikuta yhtään. Kalorimäärä vaikuttaa siinä kohtaa kun aletaan puhua proteiinimäärästä, koska salitreenaajat syö yleensä niin paljon proteiinia, että siitä muuttuu iso osa glukoneogeneesin kautta glukoosiksi. Eli jos syö proteiinia enemmän kuin mitä keho tarvitsee rakennusaineeksi niin se on ketoosin kannalta osaltaa sama kuin söisi hiilaria... ei proteiini tietenkään gramma grammalta ole sama kuin glukoosi mutta muistaakseni noin 30% on glukoneogeneettistä (tai jotain sinne päin) eli jos syö 30g liikaa proteiinia niin vastaa ketoosin kannalta 10g glukoosia.

Ja ketoosin adaptoituminen on silloin vielä kesken jos ketostickit antaa lukemaa... se on sitä aikaa kun keho alkaa vasta tuottaa kunnolla ketoaineita (siinä menee yleensä se ensimmäinen 1-2 viikkoa). Sitten kun keho oppii myös KÄYTTÄMÄÄN kunnolla niitä ketoaineita niin niitä ei pitäisi virtsaan asti enää edes riittää käytännössä ollenkaan (siinä menee se toinen 1-2 viikkoa). Toisin sanoen ketoosiin adaptoituminen on silloin vasta kunnolla tapahtunut kun ketostickit ei sitä enää näytä.

Juuri tämä montaa ihmetyttää että on ollut ketolla vaikka jo pari kk ja silti ei ketostickit näytä ketoosia, mutta johtuu siis juuri tästä efektistä, että ne ketoaineet menee käyttöön ei virtsan mukana ulos.

Sinäkin siis tuolla 2½ viikon ACKD dieetillä pääsit juuri siihen vaiheeseen, että olit ketoosissa kyllä ja keho ketoaineita voimakkaasti tuotti, mutta et ollut vielä siihen kunnolla adaptoitunut (ts. rasva-adaptoitunut) eli kehosi ei vielä parhaalla mahdollisella tavalla niitä ketoaineita energiaksi käyttänyt, kun virtsaan asti niitä paljon päätyi. Tällä hetkellä et sitten ilmeisesti ole edes siinä vaiheessa vielä ja voi johtua liiallisesta proteiinimäärästä?? Ja toki sekin vaikuttaa, että mitä ennen keton alkua olet tehnyt... eli millä tasolla hh-määrä oli ennen varsinaista ketoosidieettiä.

Esim. jos on ollut pitkään hh-rajoitteiselle dieetillä tai ihan vhh-dieetillä, niin ketoosiinkin adaptoituu nopeammin kuin jos siihen hyppää suoraan runsaan hh-määrän (massa)ruokavaliosta.

Kysymys ruokavaliosta ja treenistä koskien leuanvetoja.

Olen huomannut itselläni, että leuat kehittyy parhaiten (ehkä) , jos niitä vetää useasti päivän aikana muutaman päivän ajan, jonka jälkeen täyslepo. Esim: 3 päivän ajan - 3 kertaa päivässä - 3 maksimi yritystä, jonka jälkeen 2-3 päivän täyslepo. Sensein mielipide?

Kuinka hyvin painonnousu ja leuanveto kulkee /ei kulje käsikädessä? Maltillinen painonnousu =lihaksen kasvatus tässäkin varmaan paras vaihtoehto. Paljonko lihaksen hermotus pelaa roolia tässä? Viime vuonna 50-päivän ajalta sain maksimitoistot( leveä hammer-ote) nostetta 3+2+2 -- 7+5+4 vaikka aamupaino tippui, 600g. Melko mitätön, mutta paino ei ainakaan nousut. Olisinko saanut paremmin tuloksia, jos olisin syönyt 25 päivää yli kulutuksen ja sitten toiset 25 päivää miinuksilla, jotta aamupaino olisi ollut lähtötilanne?

Miten kannattaa syödä optimaalisesti, jos samaa lihasta treenaa useamman päivän ajan useaan otteeseen?
Se perus 1g rasvaa, prodea 1.5-2 g /painokilo ja sitten hiilareista loput?
Kiitos!

Viimeksi muokattu:
Heitäs Markku vinkkiä pienelle miehelle... Painoa 76 kg eikä millään meinaa nousta. Aamulla & lounaalla menee joku + 90 g hiilaria, ennen treeniä joku 40, palkkarisa n. 82 g, päivällisellä joku 130 + ja illalla ennen nukkumista vielä 50 g... Jostain joskus lukenut, ettei palautusjuomasa ole hyötyä yli 1 g hiilari / painokilo ja alkaa vähän tökkii toi päivällisen 180 g riisiä raakapainona. Kannattasko tosta siirtää hiilaria iltapalalle vai palkkariin tai sitten alkaa treenin aikana vetään maltoo ? Vähän on tukkonen olo ton riisin jälkeen näin iltasella. Vai pitäskö alkaa treenin jälkeen jotain puuroa syömään, se voisi jopa upota paremmin.

Kysymys ruokavaliosta ja treenistä koskien leuanvetoja.

Olen huomannut itselläni, että leuat kehittyy parhaiten (ehkä) , jos niitä vetää useasti päivän aikana muutaman päivän ajan, jonka jälkeen täyslepo. Esim: 3 päivän ajan - 3 kertaa päivässä - 3 maksimi yritystä, jonka jälkeen 2-3 päivän täyslepo. Sensein mielipide?

Kuinka hyvin painonnousu ja leuanveto kulkee /ei kulje käsikädessä? Maltillinen painonnousu =lihaksen kasvatus tässäkin varmaan paras vaihtoehto. Paljonko lihaksen hermotus pelaa roolia tässä? Viime vuonna 50-päivän ajalta sain maksimitoistot( leveä hammer-ote) nostetta 3+2+2 -- 7+5+4 vaikka aamupaino tippui, 600g. Melko mitätön, mutta paino ei ainakaan nousut. Olisinko saanut paremmin tuloksia, jos olisin syönyt 25 päivää yli kulutuksen ja sitten toiset 25 päivää miinuksilla, jotta aamupaino olisi ollut lähtötilanne?

Miten kannattaa syödä optimaalisesti, jos samaa lihasta treenaa useamman päivän ajan useaan otteeseen?
Se perus 1g rasvaa, prodea 1.5-2 g /painokilo ja sitten hiilareista loput?
Kiitos!

Jos vaan liikkeen takia liikettä treenaa niin mikä vaan liike kehittyy "parhaiten" korkealla frekvenssilllä failurea vältellen. Vedä leukoja vaikka joka päivä monta kertaa päivässä, mutta älä mitään maksimitoistoja ota kuin harvakseltaan. Kaiken maailman "russia pull up challengee" tms löytyy ja niissähän vedetään muutama leuka monta kertaa päivässä jatkuvasti ja joskus sellaisen itsekin tehneenä (tosin punnerruksille) niin kyllä siinä taito ja toistovoima kehittyy ihan ennätystahtia.

Paljonko lihaksen hermotus pelaa roolia... voimanhankinnassa... no aika helvetisti :)
Ensinnäkin -600g = lähtötilanne... ei noin vähä vaikuta. Minä olen aina saanut saman verran leukoja aivan sama mitä olen painanut... en ole leuanvedon erikoismies niin mitään syvällistä näkemystä tulosekn ja kehonpainon suhteesta en ole muodostanut.

Optimaalinen syöminen on ihan samat perusjutut kuin muutenkin.... ei tämän sortin treeni siihen vaikuta.

Heitäs Markku vinkkiä pienelle miehelle... Painoa 76 kg eikä millään meinaa nousta. Aamulla & lounaalla menee joku + 90 g hiilaria, ennen treeniä joku 40, palkkarisa n. 82 g, päivällisellä joku 130 + ja illalla ennen nukkumista vielä 50 g... Jostain joskus lukenut, ettei palautusjuomasa ole hyötyä yli 1 g hiilari / painokilo ja alkaa vähän tökkii toi päivällisen 180 g riisiä raakapainona. Kannattasko tosta siirtää hiilaria iltapalalle vai palkkariin tai sitten alkaa treenin aikana vetään maltoo ? Vähän on tukkonen olo ton riisin jälkeen näin iltasella. Vai pitäskö alkaa treenin jälkeen jotain puuroa syömään, se voisi jopa upota paremmin.

Syö enemmän :) Jos alkaa tekemään kiinteän hiilarin syöminen tiukkaa niin sitten vaan nestemäistä tilalle tai lisäksi. Eli ilman muuta olisi hyvä veto laittaa tuosta 130 grammasta vaikka 50g treenin ajalle. Silloin menee kivuttomasti. Ei vaikuta mielestäni edes ruokahaluun kun sen vetelee treenin aikana hiljalleen... toisin kuin jos saman ottaa palkkarissa kerralla, niin ei välttämättä ole pariin tuntiin nälkää yhtään.

Ja olihan tuossa sinulla hiilaria jo 6,5g / kehonpainokg että kyllä sen luulisi riittävän ja voit ihan energiatarpeeseen alkaa rasvaakin ruokavalioon lisäämään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom