AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

Kyllä jumankauta saa olla avutonta porukkaa jos tommoiseenkin pitää saada varmistus. Kyllä nyt herranjumala aikuisen ihmisen pitää itsensä sen verran hyvin tuntea, että osaa sanoa onko totaalilevon paikka. Muuttujia on niin miljoona, että ei Tikkakaan mikään jeesus ole joka osaa automaattisesti sanoa ultimaalisen vastauksen kysymykseen, johon parhaimman vastauksen tietää treenaaja itse.

Luottakaa nyt herranjumala itseenne edes ton verran.
Osaan kyllä kuunnella kroppaani ja pitää lepoa salista tarvittaessa, siitä ei nyt ole kyse. Olen kuitenkin kuullut tästä aiheesta niin jyrkkiä ja vastakkaisia näkemyksiä muita valmentavilta henkilöiltä, että ajattelin kysyä mielipidettä sellaiselta ihmiseltä, jonka koulutusta, kokemusta ja ammattitaitoa arvostan todella paljon. Vastauksen sainkin huumorilla höystettynä 😁
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Totaalilepo vai kevytviikko kuulostaa just semmoselta kysymykseltä mihin vastaajan pitäs tietää kysyjästä jotakin muutakin kuin nimimerkki?
 
Osaan kyllä kuunnella kroppaani ja pitää lepoa salista tarvittaessa, siitä ei nyt ole kyse. Olen kuitenkin kuullut tästä aiheesta niin jyrkkiä ja vastakkaisia näkemyksiä muita valmentavilta henkilöiltä, että ajattelin kysyä mielipidettä sellaiselta ihmiseltä, jonka koulutusta, kokemusta ja ammattitaitoa arvostan todella paljon. Vastauksen sainkin huumorilla höystettynä 😁
Hyvänä nyrkkisääntönä, jos oot voimailija -> säännölliset kevennykset, jos bodaaja -> totaalilepo.
 
Nyt kun oma tallisali hiljalleen valmistuu, mutta on vasta tanko ja kyykky/penkkiteline, niin mitäs ideoita markulla ja miksei muillakin ois olkapäille? Pystypunnerrus onnistuu istuen, seisten ei ihan mahdu
 
Nyt kun oma tallisali hiljalleen valmistuu, mutta on vasta tanko ja kyykky/penkkiteline, niin mitäs ideoita markulla ja miksei muillakin ois olkapäille? Pystypunnerrus onnistuu istuen, seisten ei ihan mahdu
Viparit ja pystysoutu.
Jos ei kässäreitä oo niin levypainoilla onnistuu yhtä hyvin
 
Nyt kun oma tallisali hiljalleen valmistuu, mutta on vasta tanko ja kyykky/penkkiteline, niin mitäs ideoita markulla ja miksei muillakin ois olkapäille? Pystypunnerrus onnistuu istuen, seisten ei ihan mahdu
Istuen vallan mainio, ei niin helppo huijaa. Pystysoutu sitten varmaan onnistuu seisten.
 
Moro Markku ja saa muutkin vastata jos pystyy sen yhtä selkokielellä tekemään kun itse sensei.

Jos syö 100g riisiä (hh75g) ja siihen kylkeen vaikka se kana 200g. Mitä eroa on jos lyö sekaan ateriakastikkeen jossa hh 30g joista sokereita 25g kun että tuon 30g hiilihydraatteja ottaisi riisistä jolloin kokonais hiilarit olisi sama?

Toinen kysymys, mitä nämä 5g hiilihydraatteja on kolmestakymmenestä grammasta kun 25 on sokeria? Tämä kysymys koskee ylipäätään tapaa ilmoittaa hiilarit elintarvikkeista.
 
:ROFLMAO:
Missä tilanteessa suosisit toista? Joidenkin mukaan kevyet viikot ovat syntiä ja ajanhukkaa ja kun rauta alkaa painamaan, niin silloin otetaan muutaman päivän totaalitauko; toiset taas kannustavat pitämään säännöllisesti kevyitä viikkoja, koska "kuoppaan putoamisen välttäminen on fiksumpaa kuin kuoppaan tippuminen ja sieltä ylös kapuaminen".
Koska Tikka oli ilmeisesti pissalla ja joillakin ampu paineet kattoon, niin annan tähän yhden kevennys mallin, jos se tulee jollekin uutena tietona 😁. ( ketään ei loukattu kirjoitettaessa tätä viestiä).
Jos se raudan painaminen jännittää kevennyksen jälkeen, niin tee kevennys sillain, että kevennys viikolla on yhtä isot painot, mutta leikkaat sarjat puoleen. Eli jos esim penkkiä edellis viikolla 4 sarjaa 120kg, niin sama 120kg tankoon ja sillä 2 sarjaa. Ja jos normaalisti teet 3 sarjaa penkkiä, niin kevennys viikolla yksi sarja ja sama kaikkiin liikkeisiin.
Moni voimapuolen ihminen on kokenut tämän kevennys mallin mukavimpana.
Mutta kokeilemalla löytyy paras.
 
Nyt kun oma tallisali hiljalleen valmistuu, mutta on vasta tanko ja kyykky/penkkiteline, niin mitäs ideoita markulla ja miksei muillakin ois olkapäille? Pystypunnerrus onnistuu istuen, seisten ei ihan mahdu
Älä sitten unohda takahartiota ... vipunostot levyille myös taakse sekä takahartiasoutu tangolla. LEVEÄ ote ja selkä lattiansuuntainen.
Ja myös pystysoutu LEVEÄLLÄ otteella, jotta menee sivuhartioille herkemmin kuin epäkkäille.

Myös pystypunnerrus LATTIALLA istuen on aika veikeä liike tehdä.

Unohtamatta ns. "landmine press" voidaan kutsua myös "lever press" ... eli tangon toinen pää nurkkaan, itse korkeaan polviasentoon (jos kerta ei paljoa korkeutta tilassa ja voi muutenkin) ja siitä olkapääpunnerrus yksi käsi kerrallaan.

Onhan näitä :giggle:
 
Moro Markku ja saa muutkin vastata jos pystyy sen yhtä selkokielellä tekemään kun itse sensei.

Jos syö 100g riisiä (hh75g) ja siihen kylkeen vaikka se kana 200g. Mitä eroa on jos lyö sekaan ateriakastikkeen jossa hh 30g joista sokereita 25g kun että tuon 30g hiilihydraatteja ottaisi riisistä jolloin kokonais hiilarit olisi sama?
Käytännön tasolla oikeassa elämässä ... ei sitten niin yhtään mitään eroa lopputuloksessa :giggle:

Toinen kysymys, mitä nämä 5g hiilihydraatteja on kolmestakymmenestä grammasta kun 25 on sokeria? Tämä kysymys koskee ylipäätään tapaa ilmoittaa hiilarit elintarvikkeista.

Sokeriksi ravintosisältöihin merkitään mono- ja disakkaridit... eli yksittäiset hh-molekyylit (esim. glukoosi) tai kahden hh-molekyylin ketjut (esim. sakkaroosi = glukoosi-fruktoosi). Loput ovat sitten polysakkaridejä eli edellä mainittuja pidempiä hh-molekyylien ketjuja (esim. tärkkelys). HH-molekyylejä siis ihan kaikki ovat.
 
Onko järkevää aloittaa plussakalorikausi kun rasvaprosentti on 23? Pitäisikö rasvaa hieman polttaa esim 20 tienoille tai jopa vähän alle sitä ennen? Tarkoitan että onko odotettavissa että turhan paljon painonnoususta olisi rasvaa kun vartalossa jo muutenkin on vähän jenkkakahvaa? nykyinen kehonkoostumus saavutettu ns virallisterveellisillä ruokailutottumuksilla ilman rasvanpolttotavoitetta eikä tarkoitus ole ollut myöskään bulkata. Olen aloittanut uudestaan systemaattisen kuntosaliharjoittelun vasta puoli vuotta sitten muun liikuntaharrastelun jäätyä taka-alalle. Pitkän aikavälin tavoitteena kasvattaa ensisijaisesti lihasmassaa ilman että rasvaa kertyisi missään vaiheessa esteettisesti liikaa. Olen 28 vuotias nainen.
 
Onko järkevää aloittaa plussakalorikausi kun rasvaprosentti on 23? Pitäisikö rasvaa hieman polttaa esim 20 tienoille tai jopa vähän alle sitä ennen? Tarkoitan että onko odotettavissa että turhan paljon painonnoususta olisi rasvaa kun vartalossa jo muutenkin on vähän jenkkakahvaa? nykyinen kehonkoostumus saavutettu ns virallisterveellisillä ruokailutottumuksilla ilman rasvanpolttotavoitetta eikä tarkoitus ole ollut myöskään bulkata. Olen aloittanut uudestaan systemaattisen kuntosaliharjoittelun vasta puoli vuotta sitten muun liikuntaharrastelun jäätyä taka-alalle. Pitkän aikavälin tavoitteena kasvattaa ensisijaisesti lihasmassaa ilman että rasvaa kertyisi missään vaiheessa esteettisesti liikaa. Olen 28 vuotias nainen.

Ei ole tarvetta poltella tähän hätään. 23% on erittäin optimaalinen rasvaprosentti NAISELLE kehityskautta ajatellen. Voisin väittää, että suurimmalle osalle väestöstä jopa hormonaalisesti ym. ajatellen parempi kuin 20% saatikka sen alle. Ei nyt ole tasan nyt kovaa dataa lainata väitteeni tueksi, mutta muistelisin, että jotta naisilla insuliiniherkkyyden ym. hormonitasapainon saisi rasvamassan paljoudella heittämään lihaskehitystä heikentävällä tavalla, niin kyllä siinä silloin saa prosentti alkaa 3-numerolla.

Yleisenä optimaalisena vaihteluvälinä voidaan pitää jotain 21-26% luokkaa ja esim. urheilijatkin joutuvat lähinnä lajinsa vaatimusten takia (toki lajista riippuen) menemään sen alle, sanotaan 15-20% välille, mutta ei se siitä todellakaan lihaskehitykselle parasta ympäristöä tee. Toki näissä nyt sitten on isoakin yksilöllistä hajontaa, että missä lukemissa kenelläkin kroppa on sinut itsensä kanssa, mutta näin keskimäärin.
 
...23% on erittäin optimaalinen rasvaprosentti NAISELLE kehityskautta ajatellen. Voisin väittää, että suurimmalle osalle väestöstä jopa hormonaalisesti ym. ajatellen parempi kuin 20% saatikka sen alle. Ei nyt ole tasan nyt kovaa dataa lainata väitteeni tueksi, mutta muistelisin, että jotta naisilla insuliiniherkkyyden ym. hormonitasapainon saisi rasvamassan paljoudella heittämään lihaskehitystä heikentävällä tavalla, niin kyllä siinä silloin saa prosentti alkaa 3-numerolla.

Tähän onkin luontevaa kysyä jatkokysymyksenä, että mikä on miehelle paras alue olla rasvaprosentin suhteen, että kehon hormonitoiminta jne. on niin sanotusti optimaalista? Oma ymmärrys on, että oltaisiin jossain ehkä 10-15% rasvoissa. Itse olen hiukan tästä yli ja asiaa olen miettinyt lähinnä hyvinvoinnin näkökulmasta. Oma prioriteetti tällä hetkellä on olla hyvässä toiminnallisessa kunnossa, ikää 43v.
 
Tähän onkin luontevaa kysyä jatkokysymyksenä, että mikä on miehelle paras alue olla rasvaprosentin suhteen, että kehon hormonitoiminta jne. on niin sanotusti optimaalista? Oma ymmärrys on, että oltaisiin jossain ehkä 10-15% rasvoissa. Itse olen hiukan tästä yli ja asiaa olen miettinyt lähinnä hyvinvoinnin näkökulmasta. Oma prioriteetti tällä hetkellä on olla hyvässä toiminnallisessa kunnossa, ikää 43v.
bodyfat_table_men_EN.jpg


Tämä kuva avaa tilanteen mielestäni aika hyvin ... tuollainen 10-15% on sellainen perinteinen turvallinen vastaus, mutta aika suppea sellainen. Oikeasti puhutaan selvästi laajemmasta prosenttiyksikköjen vaihteluvälistä mitä voidaan optimina / terveellisenä pitää. Ei se toki sitä tarkoita, että JOKAISELLE alle 40v aikuiselle miehelle tuollainen koko 8-20% alue on oma optimi, mutta +90% todennäköisyydellä se oma sieltä löytyy. Yhdelle se on 8-13% siinä missä toiselle 12-17% ... mutta en nyt silti sanoisi, että tämän taulukon "overweight" pykälässäkään nyt heti olisi testot tai insuliiniherkkyys kyykkäämässä, vaan kyllä se on vielä tehokasta pelikenttää ja vasta "obese" alueella alkaa olemaan, että pitäisikö tehdä itselleen jotain, kun kuolema on voitolla.
 
Väliin treeniaiheinen kysymys:

Mitä mieltä Markku ja miksei muut ovat kohtuullisen minimalistisesta treeniohjelmasta painoa pudottaessa yhdistämällä elementtejä joiden treenaamisesta pidän itse, tavoite ei ole niinkään ulkonäkö vaan saavutetun voimatason säilyttäminen tai jopa kasvattaminen mutta painon pudottaminen.

Elementteinä raskaalla kuulalla rive+punnerrus, etuheilautus, turkkilainen ylösnousu. Levytangolla maastaveto ja penkkipunnerrus sekä leuanveto. Voimailun lisäksi hölkkään, pyöräilen, melon ja uin mutta maltillisilla tehoilla.

Tämän hetken treenikierto:

1 päivä
rive + punnerrus kuulalla, välillä 3 kiertoa 1-2-3 portaat isolla, välillä jopa 5 kiertoa 1-2-3-4-5 portaat vähän pienemmällä
leuanveto kuulasarjojen välissä 5-10 sarjaa
etuheilautuksia

2 päivä
mave 5 sarjaa 3-5 toistoa
Penkki 5 sarjaa 3-5 toistoa
molemmissa toisto/painomäärä aaltoilee kuten kuulatreenissä

3 päivä
simple sinister
1 käden etuheilautus 10*10
TGU 10 toistoa

Olen päätynyt näihin liikkeisiin parin viime vuoden aikana koska vammat sallivat tehdä näitä maksimikuormalla kun esim kyykkimään en pysty kovilla kuormilla. Kuulan pariin olen ajautunut Koronan aikana koska kotigymille ei muita välineitä puolapuiden lisäksi mahdu ja nuo pavelin ROP ja simple & sinister ovat olleet mukavaa touhuamista viimeiset 1,5 vuotta -> en kuitenkaan jaksa jauhaa pelkästään niitä forever.

Näitä treenejä teen 3-5 kertaa viikossa ihan aikatauluista riippuen ja nyt tulee 10. viikko täyteen, painoa lähtenyt 5 kiloa ja voimapuolella rauhallista kehitystä.

Muuttaisitko tässä jotain lyhyellä jänteellä tai jääkö tässä jotain oleellista huomaamatta ? En pidä varsinaisesti lepoviikkoja vaan nyt 10 viikon ahkeroinnissa joka toinen tai kolmas treeni per liike on ns all in ja seuraavat kevyempiä. Pitäisikö sekaan työntää pidempää sarjaa ?
 
Väliin treeniaiheinen kysymys:

Mitä mieltä Markku ja miksei muut ovat kohtuullisen minimalistisesta treeniohjelmasta painoa pudottaessa yhdistämällä elementtejä joiden treenaamisesta pidän itse, tavoite ei ole niinkään ulkonäkö vaan saavutetun voimatason säilyttäminen tai jopa kasvattaminen mutta painon pudottaminen.

Elementteinä raskaalla kuulalla rive+punnerrus, etuheilautus, turkkilainen ylösnousu. Levytangolla maastaveto ja penkkipunnerrus sekä leuanveto. Voimailun lisäksi hölkkään, pyöräilen, melon ja uin mutta maltillisilla tehoilla.

Tämän hetken treenikierto:

1 päivä
rive + punnerrus kuulalla, välillä 3 kiertoa 1-2-3 portaat isolla, välillä jopa 5 kiertoa 1-2-3-4-5 portaat vähän pienemmällä
leuanveto kuulasarjojen välissä 5-10 sarjaa
etuheilautuksia

2 päivä
mave 5 sarjaa 3-5 toistoa
Penkki 5 sarjaa 3-5 toistoa
molemmissa toisto/painomäärä aaltoilee kuten kuulatreenissä

3 päivä
simple sinister
1 käden etuheilautus 10*10
TGU 10 toistoa

Olen päätynyt näihin liikkeisiin parin viime vuoden aikana koska vammat sallivat tehdä näitä maksimikuormalla kun esim kyykkimään en pysty kovilla kuormilla. Kuulan pariin olen ajautunut Koronan aikana koska kotigymille ei muita välineitä puolapuiden lisäksi mahdu ja nuo pavelin ROP ja simple & sinister ovat olleet mukavaa touhuamista viimeiset 1,5 vuotta -> en kuitenkaan jaksa jauhaa pelkästään niitä forever.

Näitä treenejä teen 3-5 kertaa viikossa ihan aikatauluista riippuen ja nyt tulee 10. viikko täyteen, painoa lähtenyt 5 kiloa ja voimapuolella rauhallista kehitystä.

Muuttaisitko tässä jotain lyhyellä jänteellä tai jääkö tässä jotain oleellista huomaamatta ? En pidä varsinaisesti lepoviikkoja vaan nyt 10 viikon ahkeroinnissa joka toinen tai kolmas treeni per liike on ns all in ja seuraavat kevyempiä. Pitäisikö sekaan työntää pidempää sarjaa ?

En tee ohjelma-arviointeja, vaan sitä varten Pakkiksella on ihan oma ketjunsa... mutta en pidä millään mittarilla optimaalisena minimalistista tulokulmaa, koska vaikka miinuskaloreilla palautumiskapasiteetti laskee, niin toisaalta MEV nousee niin voimatasojen kuin lihasmassankin osalta... eli se työmäärä, jolla kehitetään tai ylläpidetään.

Mutta mitä oikeastaan edes kyselet?! ... jos tämä on sitä mitä TYKKÄÄT tehdä, mitä vammat SALLIVAT tehdä ja mitä kotigymillä ylipäätään mahtuu ja PYSTYY tekemään ja muutenkin kysymyksen asettelusta saa sen käsityksen, että ei siellä nyt joka tavalla pyritä itsestään maksimipotentiaalia repimään, vaan treeni menee kaiken muun ehdoilla eikä päinvastoin, niin ANNA MENNÄ VAAN. Kyllä tuo sohvalla makaamisen voittaa :giggle:
 
Back
Ylös Bottom