Terve Markku!
Olen tässä nyt viikon sisällä töiden ohessa ahminut tämän topaasin lähes kokonaan läpi ja pakko sanoa, että olen viisastunut enemmän kuin ikinä. Vaikka paljon on tullut erilaisia blogeja, artikkeleita, ig-tilejä jne. luettua. Hienoa, että jaksat täällä vastailla ja jakaa vinkkejä meille muille.
Tämän myötä uskallan itsekin tänne pari kysymystä heittää ilmoille. Valota myös hiukan taustaa, joten pahoittelut pitkästä viestistä.
Hiukan taustaa: olen 34-vuotias mies ja mitat tällä hetkellä 168cm/73kg. Kuten päätellä voi, on hiukan ylimääräistä kehossa kiinni ja valitettavasti rasvan muodossa ja lähes kaikki naamassa ja vyötäröllä. Lähes koko (aikuis)ikäni on hieman ylipainoa ollut, huolimatta siitä, että esimerkiksi salibandya on tullut pelailtua ihan korkeallakin tasolla ja muutenkin elämä on ollut suhteellisen urheilullista. Enemmän tai vähemmän. Useita erilaisia "kuureja" on tullut kokeiltua ja nämä nyt on loppunut samantien kuin on kerennyt alkaakin ja nuorempana viikonlopun koittaessa, alettiin vetämään brenkkua sitten kaksin käsin kaksi päivää ja ruokittiin kehoa kebulla ja pizzalla. Nyt hiukan vanhempana kun tuo juopottelu on jäänyt (nykyään menee ehkä 1 olut kuukaudessa) niin tilalle on tullut muut herkut ja pahimmassa tapauksessa päivän aikana on mennyt alas sipsipussi, karkkipussi sekä suklaalevy ja nämä on huuhdottu alas 1,5L limpparilla.
Herkkupäiviä on tullut pideltyä pitkin viikkoa ja en edes muista, koska olisi ollut kokonainen viikko putkeen, ettei olisi esimerkiksi tuota karkkipussia syönyt. Ihan pienestä pitäen on näitä ollut tarjolla, joten vaikeaa on olla ilman. Mutta eiköhän tuokin mahdollista ole.
Sanotaan tähän 10 vuoden sisään kun olen enemmän ja vähemmän painon kanssa kamppaillut, niin mukaan on mahtunut sellaisia päiviäkin jolloin päivän energian saanti on ollut varmasti alle 1000kcal. Huolimatta siitä, että olisi käyty vaikka vetämässä hirveä mäkitreeni (silloin kun tuli enemmän tosissaan pelailtua). Tuon päätteeksi nautin kokonaisen maitorahkan, koska ajattelin treenin menevän muuten hukkaan.
Mutta jos nyt mennään tähän päivään ja itse asiaankin niin... Parin pienen naperon, työn ja vaimon kanssa, elämä on hiukan hektisempää ja aina ei ole voimia taikka aikaa lähteä salille. Yömyöhään en halua käydä, koska pitää välillä nukkuakin ja tykkään muutenkin suhteellisen ajoissa petiin mennä. Mutta kyllä aikaa kuitenkin ihan hyvin löytyy aina töiden päälle ja riippuen esimerkiksi vuorosta, pääsen treenaamaan viikossa sen 1-5 kertaa. Mikäli 5 kertaa saan mahdutettua viikkoon, on yleensä salitreenejä 3 kpl ja sitten pieni juoksulenkki (30-45min) ja/tai pyörälenkki (lähinnä mielenterveysmielessä maisemia katsellen) ja tuo on sellaista 25km/h vauhtia ja reilun tunnin mittaiseksi yleensä venyy. Salilla on tullut varmaan käytyä jokin 7 vuotta, mikä tosin on siis ollut sellaista satunnaisen epäsatunnaista ja varsinaisesti ei mitenkään tavoitteellisesti ole treenailtu. Tai siis ei ollenkaan tavoitteellisesti. Ja aina on tullut tehtyä 1-jakoista (pääasiassa arnoldin g6 tai hiukan mukautettua versiota siitä).
Jos laitan johonkin laskuriin päivän kaloritarpeeni ja aktiivisuus kertoimen 1,5 lisäotsikolla "kevyt työ, jonkin verran vapaa-ajan aktiivisuutta", saan tulokseksi 2422kcal. Oma aktiivisuuteni tieten saattaa olla hieman korkeampi sillä esimerkiksi työmatkat kuljen joka päivä pyörällä (5km suunta) ja työkin on varastohommaa, joten siellä tulee liikuttua jonkin verran. Kun tätä
uutta elämäntapamuutosta aloin päässä pyörittelemään, suunnittelin päivittäiset kalorini 2000kcal kieppeille lepopäiville. Salin päätteeksi yleensä menee hera-annos+banaani, joten siinä aavistuksen isompi olisi. Tätä topicia selatessa, viisastuin ja nuo taitaa olla aivan liian pienet, varsinkin aloitusmääräksi. Josta päästäänkin sitten kätevästi aasinsiltaa käyttäen minun kysymyksiini.
1. Näillä lyhkäisen pitkillä tiedoilla.. kuinka lähtisit toteuttamaan dieettiäni? Paljoonko päivän kaloritarve tulisi alkuun nostaa? Aineenvaihduntani on tässä elämän aikana varmasti jotain damagea (?) ottanut näillä erilaisilla kitupäivillä/tankkauspäivillä. Tulisiko tämä huomioida tässä jollain tapaa?
2. Kuten mainitsin, olen salilla tehnyt vain ja ainoastaan tuota 1-jakoista. Johtuen satunnaisista käynneistä. En tosin siis mitenkään tavoitteellisesti tuota ole suorittanut, mutta tulisiko tämä vaihtaa esimerkiksi 2-jakoiseen? Huolimatta siitä, että saattaa tulla viikko, jolloin salille pääsen vain kertaalleen. Vai voiko tuota 1-jakoista nyt ikäänkuin aloittaa alusta, mutta tällä kertaa hiukan tavoitteellisemmin? Vai onko tuo edes dieetin aikana mahdollista? Jossakin täällä olin lukevinani, että dieetin aikana painojen noston ajatus on vain ylläpitää lihaksistoa? Vai olenko tämän asian ymmärtänyt aivan väärin? :D
3. Ajattelin makrojakauman menevän seuraavanlaisesti. R: noin 1g/kg, P: noin 2g/kg ja hiilaria loput. Onko järkevä?
4. Ja viimeisenä. Onko esimerkiksi puhelimeen saatava FatSecretin kalorilaskuri pätevä vehje seuraamaan näitä? Ainakin näin maallikon silmään vaikuttaa hyvältä peliltä.
Jos tästä sekavasta annista jotain sai irti ja niihin saa edes jonkilaiset vastaukset niin iso kiitos jo etukäteen ja todella hienoa työtä teet!