AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

Hyvä blogikirjoituksen aihe liittyisi tuohon aiempaan kirjoitukseesi tutkimuksesta, jossa oli todettu, että vaikka lantionnostossa on parempi lihastuntuma, niin syväkyykky kehitti pakaralihaksia enemmän. Voi kuitenkin kuvitella miten monet harrastajat alkavat suuntautua treeniurillaan niihin liikkeisiin, joissa saavat parhaan tuntuman. Ainakin itselle on käynyt tuonsuuntainen ilmiö. Ymmärtääkseni on olemassa jopa kokonainen tuntumakoulukunta. Ajatus siitä, että parhaan tuntuman liikkeet eivät välttämättä kehitäkään parhaiten, on siis hyvin kauskantoinen ja merkittävä. Toiveena siis artikkeli siitä, mitkä muut ja muiden lihasryhmien liikkeet voisivat olla vastaavia? Tutkimusten ja/tai kokemuksen ja/tai päättelyn perusteella.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä olen aina ymmärtänyt että tuo tuntumakoulukunta korosta sitä että jos vaikkapa selkätreenissä ei saa mitään aikaan ni lähetään hakemaan sitä tuntumaa ihan lihaksen jännittämisestä alkaen.Paita pois ja toinen kattoo että liikkuuks siellä selässä mikään ku toinen tekee liikkeet,sit vaan treenikaveri sormilla kiinni lihakseen ja yritetään uudestaan kunnes opitaan käyttää sitä lihasta.Ei se ole tarkoitus että tätä samaa opetellaan loppuikä.

Jotkut ihmisethän ei edes osaa kävellä oikein ni miten ne osais treenata kyllä se melko paljon vaikeenpaa on.

Hyvä blogikirjoituksen aihe liittyisi tuohon aiempaan kirjoitukseesi tutkimuksesta, jossa oli todettu, että vaikka lantionnostossa on parempi lihastuntuma, niin syväkyykky kehitti pakaralihaksia enemmän. Voi kuitenkin kuvitella miten monet harrastajat alkavat suuntautua treeniurillaan niihin liikkeisiin, joissa saavat parhaan tuntuman. Ainakin itselle on käynyt tuonsuuntainen ilmiö. Ymmärtääkseni on olemassa jopa kokonainen tuntumakoulukunta. Ajatus siitä, että parhaan tuntuman liikkeet eivät välttämättä kehitäkään parhaiten, on siis hyvin kauskantoinen ja merkittävä. Toiveena siis artikkeli siitä, mitkä muut ja muiden lihasryhmien liikkeet voisivat olla vastaavia? Tutkimusten ja/tai kokemuksen ja/tai päättelyn perusteella.

Ehkä jos on "skeneä" seurannut vain sen infon pohjalta mitä on viimeisen noin 5 vuoden aikana tuotettu saattaa asian ajatella noin. Vielä 10 vuotta sitten jokainen lehtijuttu "Bodarin X parhaat massaliikkeet" oli aina sama juttu ja bodari vaan vaihtui. Leuanveto ja kulmasoutu, penkki ja vinopenkki, kyykky ja prässi, maastaveto ja reisikoukistus, dippi, hauiskääntö tangolla, pystypunnerrus jne. Eikä ne liikkeet siitä ole miksikään muuttuneet, vaikka vuosikymmenet ovatkin. Tämä on se mikä on ollut KAUASKANTOISTA, ei suinkaan tuo mitä sinä sellaiseksi maalailet.

Siinä ne liikkeet tulikin jo mainittua. Yksilölliset mittasuhteet sitten vaikuttavat lähinnä olisiko kyseessä takakyykky vai etukyykky tms. ja sama homma muidenkin liiketyyppien kohdalla, penkki tangolla vai käsipainoilla jne. Ei niihin tuon suurempia absoluuttisia totuuksia ole. Ja harvemmin kukaan nyt minkään lihasryhmän kehitystä yhden liikkeen varaan jättää, joten mitään yhtä oikeaa aina pätevää ole olemassakaan.

Ja siinä kohtaa on "tuntumatreenaamisen" ymmärtänyt väärin (kuten moni tosin on), jos meinaa tehdä vain niitä höpöstelyliikkeitä ja liikeratoja parhaan kehityksen saamiseksi, kun pointti oli lähinnä opetella jännittämään oikeaa kohdelihasta ja sitten toteuttaa sitä tehokkaasti kunnolla kuormittavissa liikkeissä.

blogin avaa aina tietoisesti, tarkoituksena lukea se teksti mikä siihen on kirjoitettu.

Ihan näin se ei mene, kun tarkastellaan kaikkia blogin kävijöitä, vaikka sinun kohdalla olisikin noin.

Iso osa blogien lukijoista päätyy blogiin googlen kautta, kun haetaan kysymystä johonkin yksinkertaiseen asiaan. Osa jää lukemaan koko tekstin, osa poistuu heti. Se, onko blogitekstit oikeesti luetumpia kuin some-postaukset riippuu sisällöstä, teknisestä toteutuksesta ja monista muista eri tekijöistä. Tuota yleistystä ei kuitenkaan voida tehdä.

Onneksi analytiikasta näkee, kuinka kauan ihmiset sivuilla viihtyy ja ketkä poistuvat samantien. Ei siis tarvitse mutuilla avataanko sivu tietoisesti vai "vahingossa". Eli oletettavasti Markku kyllä tietää minkä verran sivun vierailijoista jää tekstejä lukemaan.

Hakukoneiden takia yrityksetkin blogeja kirjoittaa.

Minkälaisia meriittejä Markulle on kertynyt voimanoston puolella, valmentajana ja mahdollisesti kilpailijana?
Ei tainnu olla paras kisa, mut on kyl nätti kyykky ja penkki!

Ei ole tosiaan paras kilpailu tuo, mutta onpa viimeinen. Tuo on kevät 2014, paras kisa oli syksyllä 2013, jolloin YT ennätys 690kg = kyykky 260kg, penkki 155kg, veto 275kg

Eikä minulla mitään omia kovia yleisen SM-tason meriittejä ole. Ei siellä tässä maassa 100kg mies alle 700kg tuloksella pärjää. Viranomaisten SM-kisoja minä lähinnä kävin ja niistä on kaksi kultaa (2013 ja 2014), yksi hopea (2010) ja yksi pronssi (2007). Tuo oma ennätys 690kg oli 2013 syksyllä silloisella vakisalilla Big Boy Barbell Clubilla järjestetyistä GPA-liiton kisoista. Kyseistä liittoa ei ole useampaan vuoteen ollut enää olemassakaan. Kultaa tuli silloin sieltäkin.

Kyykyt ja vedot menivät hiljalleen eteenpäin, mutta kisapenkki 155kg minulla pyöri vuosia. Olen sen siis nätimminkin nostanut kuin tuolla videolla. Jotain tekemistä tuloksen jumittamisen kanssa toki saattaa olla, kun samassa muutaman vuoden aikaikkunassa oli 3x CBB-kisakausi sekä 3x kiertäjäkalvosimen repiminen.

Selkä minulla hajosi tuossa syksyn 2013 ja kevään 2014 viimeisten kisojeni välissä ja viimeinen niitti arkkuun oli polven hajoaminen ja leikkaus 2016 keväällä (toinen leikkaus, edellinen oli 2011). Siihen loppui tavoitteellisen voimanoston tavoittelu. Jäi kyllä hampaankoloon, kun en ikinä sitä 160kg kisapenkkiä saanut ylös asti ja 700kg YT mikä ihan tosissaan oli tavoitteena, jäi 10 kilosta kiinni.

Valmennettavien puolelta sijoituksia SVNL voimanostokisoista on paljonkin. Meriiteiksi jos lasketaan SM-mitalit, niin niitä on kymmenkunta. EM ja MM meriitit vielä odotuttavat itseään, mutta onpa IPF Mastersien EM-kisa ensi kuussa, missä minun valmennuksestani yksi nostaja on. Mitalisija realistisena tavoitteena.

Täysin hypoteettisesti ajateltuna... mikäli doping-testaamattomien liittojen nostajia valmentaisin, mikä olisi äärimmäisen kyseenalaista toimintaa, koska testattujenkin liittojen kanssa tekemisissä olen, niin sieltä saattaa pari ihan MM-tasonkin mitalia olla olemassa.

Ei ole tosiaan paras kilpailu tuo, mutta onpa viimeinen. Tuo on kevät 2014, paras kisa oli syksyllä 2013, jolloin YT ennätys 690kg = kyykky 260kg, penkki 155kg, veto 275kg

Eikä minulla mitään omia kovia yleisen SM-tason meriittejä ole. Ei siellä tässä maassa 100kg mies alle 700kg tuloksella pärjää. Viranomaisten SM-kisoja minä lähinnä kävin ja niistä on kaksi kultaa (2013 ja 2014), yksi hopea (2010) ja yksi pronssi (2007). Tuo oma ennätys 690kg oli 2013 syksyllä silloisella vakisalilla Big Boy Barbell Clubilla järjestetyistä GPA-liiton kisoista. Kyseistä liittoa ei ole useampaan vuoteen ollut enää olemassakaan. Kultaa tuli silloin sieltäkin.

Kyykyt ja vedot menivät hiljalleen eteenpäin, mutta kisapenkki 155kg minulla pyöri vuosia. Olen sen siis nätimminkin nostanut kuin tuolla videolla. Jotain tekemistä tuloksen jumittamisen kanssa toki saattaa olla, kun samassa muutaman vuoden aikaikkunassa oli 3x CBB-kisakausi sekä 3x kiertäjäkalvosimen repiminen.

Selkä minulla hajosi tuossa syksyn 2013 ja kevään 2014 viimeisten kisojeni välissä ja viimeinen niitti arkkuun oli polven hajoaminen ja leikkaus 2016 keväällä (toinen leikkaus, edellinen oli 2011). Siihen loppui tavoitteellisen voimanoston tavoittelu. Jäi kyllä hampaankoloon, kun en ikinä sitä 160kg kisapenkkiä saanut ylös asti ja 700kg YT mikä ihan tosissaan oli tavoitteena, jäi 10 kilosta kiinni.

Valmennettavien puolelta sijoituksia SVNL voimanostokisoista on paljonkin. Meriiteiksi jos lasketaan SM-mitalit, niin niitä on kymmenkunta. EM ja MM meriitit vielä odotuttavat itseään, mutta onpa IPF Mastersien EM-kisa ensi kuussa, missä minun valmennuksestani yksi nostaja on. Mitalisija realistisena tavoitteena.

Täysin hypoteettisesti ajateltuna... mikäli doping-testaamattomien liittojen nostajia valmentaisin, mikä olisi äärimmäisen kyseenalaista toimintaa, koska testattujenkin liittojen kanssa tekemisissä olen, niin sieltä saattaa pari ihan MM-tasonkin mitalia olla olemassa.

Kovia tuloksia kaikin puolin! Mitä voimanostokisaan tähtäävä vuoden pituinen valmennus suurinpiirtein maksaisi?

Kumpaa itse käyttäisit aamulla n. 30 min ennen treeniä hiilarin lähteenä, corn flakeseja vai banaania? Kokeilin tänään corn flakeseja banaanin sijaan (hiilarin määrä 30g), ja tuntui että pumppi ja jaksaminen oli parempaa, tiedä sitten oliko vain placeboa. Ennen treeniä menee toki myös 40g heraa ja suolaa ja treenin aikana maltoa.

Kovia tuloksia kaikin puolin! Mitä voimanostokisaan tähtäävä vuoden pituinen valmennus suurinpiirtein maksaisi?

En tykkää yleisellä foorumilla käyttää palstatilaa hintatiedusteluihin ym. vastailuun, vaan www.ProTrainer.fi osoitteesta selviää ja jos joku asia ei selviä tai muuten tarkennuksia kaipaa, niin yhteydenottolomake löytyy sieltä myös :giggle:

Kumpaa itse käyttäisit aamulla n. 30 min ennen treeniä hiilarin lähteenä, corn flakeseja vai banaania? Kokeilin tänään corn flakeseja banaanin sijaan (hiilarin määrä 30g), ja tuntui että pumppi ja jaksaminen oli parempaa, tiedä sitten oliko vain placeboa. Ennen treeniä menee toki myös 40g heraa ja suolaa ja treenin aikana maltoa.

Hassu kysymys :giggle: ... älä ainakaan niin toimi, miten koet saavasi paremmat treenitehot 😉

Hassu kysymys :giggle: ... älä ainakaan niin toimi, miten koet saavasi paremmat treenitehot 😉

Näinpä. Esim itselle ei toimi kumpikaan edellämainituista esimerkeistä, kuten Markku tietääkin. Täysin paastona treenille herättyä (tai vaikka monen tunnin päästä heräämisestä) intrajuoma treenin aikana. :)

Empäs tiennytkään, että Markku on entinen poliisi. Kuinkas pitkään näitä hommia tuli tehtyä ja millä aikavälillä?

Vuoden työttömyysjakso välissä, mutta periaatteessa vuodesta 2006 vuoteen 2014. Kuusi vuotta tulee kohta täyteen, kun lopetin.

Meikäläisen työura menee näin: leirintäalueen yövalvoja, uimavalvoja, sopimussotilas/ylikersantti, vartija, portsari, poliisi, valmentaja... joten kyllä tässä jonkinlainen käskytysfetissi on pakko olla taustalla :LOL:

Jotenkin helppo kuvitella Sensei poliisin tamineissa (käsiä varustevyöllä lepuuttaen) vahtimaan kännikalojen toilailua, jonnekin Turun torille. Kai se on sitten sitä auktoriteettia. :unsure:

Kentälläkin olen toki ollut, mutta en Turussa vaan täällä viimeiset 5 vuotta uraa rikospoliisina taktinen/tekninen tutkinta ja ominta toimintaa rikospoliisin ensivasteyksikkö eli ns. rikospaikkapartio. Toisin sanoen kentällä siviilit päällä rikospaikkoja ym. vastaavia. Liike- sekä asuntomurrot ym. paikan päällä erikoisempaa vaativat omaisuusrikokset, kaikki vainajat jotka muualla kuin sairaalassa (luonnolliset, tapaturmaiset, henkirikokset), kuolinviestit, isommat työtapaturmat jne. kaikkea sen sellaista enemmän tai vähemmän mukavaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom