AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO

Hyvä perusprinsiipit Markulta!! Kotitreeni voi myös olla kovaa ja tehokasta. Tekniikat kunnossa ja keskittymien perusasioihin eikä antaa itselleen lupaa ns Jane Fonda jumppailuun jota nyt suolletaan joka tuutista. Itse "jumpannut" jo 3 viikkoa täysin kotona/ulkona ja kyllä...lihas on kipeä seuraavana päivänä. Jostain syystä kuulee että esim vastuskumeilla ja kehonpainolla ei saa tarpeeksi hyvin failureita aikaan tai tuntumaa lihakseen??? WTF

Miksi ei punnita joka päivä ja lasketa viikkokeskiarvoa siitä, jolloin tulos olisi vähemmän herkkä satunnaisvaihtelulle?

Jotenkin minusta tuntuu, että et tainnut lukea juttua... :sneaky:

Tosin vaikka se näin tehdäänkin, niin silti moni (useimmiten nainen) onnistuu numeroista sellaisen STRESSIN ottamaan, että kyseinen "numerostressi" voi olla jopa ainoa syy, miksi homma ei etene. Silloin laitetaan vaakakieltoa eli sitten siinä puntarilla ei käydä [tietyn aikaa] ollenkaan. Ja kas kummaa taas toimii.

Tosin vaikka se näin tehdäänkin, niin silti moni (useimmiten nainen) onnistuu numeroista sellaisen STRESSIN ottamaan, että kyseinen "numerostressi" voi olla jopa ainoa syy, miksi homma ei etene. Silloin laitetaan vaakakieltoa eli sitten siinä puntarilla ei käydä [tietyn aikaa] ollenkaan. Ja kas kummaa taas toimii.

Olen jo pitkään ihmetellyt että miksi kukaan ei ole valmistanut sellaista vaakaa (juurikin naisia varten), Josta itse vaaalla kävijä ei näkisi mitä vaaka näyttää, vaan tulos menisi ainoastaan valmentajalle (tai miehelle jos ei ole valmentajaa).

Monella sujuis dietti varmasti paremmin ilman turhaa stressiä.

Olen jo pitkään ihmetellyt että miksi kukaan ei ole valmistanut sellaista vaakaa (juurikin naisia varten), Josta itse vaaalla kävijä ei näkisi mitä vaaka näyttää, vaan tulos menisi ainoastaan valmentajalle (tai miehelle jos ei ole valmentajaa).

Sellainen muuten on olemassa. Tuli vastaan jossain podcastissa, mutta nimeä sille tuotteelle en.enää muista.

Jotenkin minusta tuntuu, että et tainnut lukea juttua... :sneaky:

Luin sen kyllä ja lisäksi olen opettanut mittaustekniikkaa yliopistossa. Ajatellaan nyt, että meillä on viikolla paino keskimäärin 75 kg muina päivinä paitsi yhtenä, jolloin se on nestekertymän takia 77 kg. Tämä yksi päivä sattuu molempiin mittauksiin.

Kolmella punnituksella keskiarvo on [(2 x 75,0) + 77,0] / 3 = 75,7kg
Seitsemällä punnituksella keskiarvo on [(6 x 75,0) + 77,0] / 7 = 75,3kg

Mitä enemmän mittauspisteitä on, sitä vähemmän satunnaisvaihtelu vaikuttaa tulokseen. Jos punnitsisi vain kerran viikossa ja se sattuisi juuri tuolle nestepöhöpäivälle, viikon keskiarvopaino olisi sen 77 kg. Toisaalta jos punnitaan vain kerta tai kolmesti viikossa, tuo 77 kg päivä saattaisi jäädä kokonaan huomaamatta ja tiedostamatta, että nestekertymä voi vaikuttaa henkilön tuloksiin noin paljon.

Yhden ainoa kerran näin olen tehnyt, kun paino oli niin oleellinen osa sen hetken seurantaa. Eli mimmi seisoi selin vaa'alla ja miehensä katsoi painon. Ei oikeastaan ratkaissut ongelmaa... kun oli muitakin stressitekijöitä niin paljon. Ja tästä on jo aikaa vuosikausia. Voi olla 10 vuotta.

Sittemmin valmentajana silmä ja tilanteen tulkinta on kehittynyt omalla kohdalla siinä määrin, että osaan katsoa, että missä ongelma piilee ja jos se on vaan vaakalukemissa, niin jatketaan tekemistä suunnitelmien mukaan ilman vaakaa. Ei se vaakalukema nyt kuitenkaan niin elämän ja kuoleman asia ole minun koko ajan tietää, vaan toimivat systeemit toimii vaikka vaa'alla ei kävisikään :)

Luin sen kyllä ja lisäksi olen opettanut mittaustekniikkaa yliopistossa. Ajatellaan nyt, että meillä on viikolla paino keskimäärin 75 kg muina päivinä paitsi yhtenä, jolloin se on nestekertymän takia 77 kg. Tämä yksi päivä sattuu molempiin mittauksiin.

Kolmella punnituksella keskiarvo on [(2 x 75,0) + 77,0] / 3 = 75,7kg
Seitsemällä punnituksella keskiarvo on [(6 x 75,0) + 77,0] / 7 = 75,3kg

Mitä enemmän mittauspisteitä on, sitä vähemmän satunnaisvaihtelu vaikuttaa tulokseen. Jos punnitsisi vain kerran viikossa ja se sattuisi juuri tuolle nestepöhöpäivälle, viikon keskiarvopaino olisi sen 77 kg. Toisaalta jos punnitaan vain kerta tai kolmesti viikossa, tuo 77 kg päivä saattaisi jäädä kokonaan huomaamatta ja tiedostamatta, että nestekertymä voi vaikuttaa henkilön tuloksiin noin paljon.

Matemaattisesti näin.
Mutta kun siinä on se IHMINEN ketä valmennetaan. Eikä niitä numeroita.

Aika harva haluaa tai muistaa tai viitsii käydä vaa'alla joka päivä tai edes melkein joka päivä. Enkä ala sellaista vaatimaan, eikä sellaista tarvitse tehdä. Jos vaakalukemiin ei osaa suhtautua oikealla RENTOUDELLA... mikä on se oleellisin osa asiaa, niin se ei siitä rennommaksi muutu sillä, että käy vaa'alla useammin. Enemmänkin päinvastoin. Minä sitä seurantaa ja laskentaa siinä kuitenkin teen niin jätän vaan raakasti selvästi poikkeavat lukemat huomiotta keskiarvoissa ja varsinkin jos syykin tiedossa.

Meikäläinen on ihme mittailija joka aamu käytyäni veskissä punnitsen itseni.Jos on treenipäivä ni kirjaan painon ylös treenikirjaan,nyt voin todeta että kohta tulee kolme vuotta täyteen eläkeläisenä. paino on noussu 7,7 kiloa.Samalla voi havaita että voimat on kasvanu kaikissa liikkeissä ja toisaalta samat housut ja paidat mahtuu päälle,hihoista kiristää punteista ikävä kyllä ei yhtä paljon, perse kasvanu leikkausta seuranneen ahkeran pakarajumpan ansiosta.
Mä oon sillai omituinen että ku lehdessä lukee jotta suomalaiset syö likaa suolaa ni ei kauaa kestä ku mä olen mitannu sekä laskenu omat määräni,samoin ku jossain podcastissa puhuttiin rasvan määrästä ja muodosta ni kyllähän mä ne laskin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom