Päällimäisenä aloin miettimään, että miksi edes vaivaantuu kysymään jotain asiaa jos on itse asian päättänyt jo valmiiksi, että näin se kuitenkin on. :D
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Niin, ymmärsin kyllä... minä taas olen aika varma, että et ole ihmisfysiologian puuttuva rengas, vaan johtuu juuri siitä mistä tuossa edellä jo sanoin: glykogeenipaine laskee, tonus heikkenee, hermotus karkaa. Ja näistä lähtökohdista pari treeniä ja taas jännittyy hauis ja voimantuottokyky palautuu normaaliksi.
Ei johdu yllättäen iskeneestä lihaskireydestä. Voi olla, että TUNTUU joltain sen suuntaiselta, mutta ei se sitä silti ole. Jos olisi, niin tuo sama efekti, että taas jännittyy ja huippu nousee ja kuormat liikkuu pitäisi saada HETKELLISESTI aikaan pelkällä nopealla lämmittelyllä ja venyttelyllä, koska kyllä venyttely AKUUTTIA venyvyyttä/liikkuvuutta hetkellisesti tehostaa.
Päällimäisenä aloin miettimään, että miksi edes vaivaantuu kysymään jotain asiaa jos on itse asian päättänyt jo valmiiksi, että näin se kuitenkin on. :D
Herää kyllä epäilys, että tietääkö j.s.p. oikein itsekään, mistä puhuu, kun siihen malliin pukkaa kireyttä, hapotusta pumppia ja tukkoa. Kaikki jo lähtökohtaisesti vähän epämääräisiä käsitteitä.
Tuntemukset/vaste rasituksesta voi toki olla erikoisen voimakas ja erikoinen, mutta kuten mr. Tikkalin jo mainitsi, en lähtisi ensimmäisenä juhlimaan uuden organismin löytymistä...
Markulle muutama yleinen kyssäri( ehkä myös oma lehmä ojassa). Kuinka usein suosittelet treeniohjelman vaihtoa, jos esimerkiksi ajatellaan ylä/alakroppa jakoa siten, että pääosin lihakset tulevat kahdesti tehtyä viikossa, onko 6kk liian pitkä aika vaikka vaihtaisi joitain liikkeitä? Toinen kysymys samaan treenijakoon liittyen. Mikäli viikossa 2 alakroppatreeniä ja 2 yläkroppa treeniä, niin riittäkö esimerkiksi kahden ensimmäisen treenin välistä jättäminen, jos treenit haastavuudeltaan likimain samanlaisia. Hieman ehkä sekavaa pohdintaa, mutta mikäli vastaat, niin olen kiitollinen.
Vastasi, KiitosWestside -treeni on voimanostoa varten yläkroppa/alakroppa -jakoinen ja sitähän nuo pyörittelevät liikkeitä vaihdellen vuodesta toiseen ja tulosta syntyy.
DoggCrapp -treeni on bodaukseen suunnilleen yläkroppa/alakroppa -jakoinen ja sitähän nuo pyörittelevät liikkeitä vaihdellen vuodesta toiseen ja tulosta syntyy.
Henk. koht. vetelin juuri 8kk samalla 3-jakopohjalla liikkeitä ajoittain vaihdellen ja hyvin tuli tulosta alusta loppuun (nyt vuoden alusta vaihdoin 2-jakoon).
Vastasiko kysymykseen Kunhan jostain ärsykevaihtelua hakee, kuten liikkeiden ajoittainen vaihtelu, niin ei siinä pohjana olevassa kaavassa mitään yläaikarajaa sinänsä ole / sitten kannattaa vaihtaa, jos lakkaa toimimasta tai tavoite muuttuu, niin että ei enää palvele sitä parhaalla tavalla tms.
Mutta nyt pakarakysymys. Käsittelet blogissasi tutkimusta jonka mukaan syväkyykyllä tuli hyvin lihaskasvua myös pakaroihin. Entäs jos ei jostain syystä voi tehdä kyykkyä? Ajaako jalkaprässi saman asian pakaroiden suhteen ja onko turvallista/kannattaako se tehdä tuolla samalla 40 asteen polvikulmalla, jolla tutkimuksen kyykyt tehtiin?
Sulla kun on ollut satoja-tuhansia valmennettavia, niin varmasti mukaan on mahtunut myös vajakkeja eli kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsiviä. Osaatko antaa muutamia peruspointteja, mitä vajakkien pitää ottaa huomioon dieetillä? Ite en ole saanut juurikaan painoa putoamaan, vaan ainoastaan hemmetinmoisen väsyn ja ketutuksen. Ja näin on käynyt lähes jokaisella dieettiyritykselläni. Netistä olen yrittänyt kaivella tietoa ja lekureiltakin kysellyt, muttei mistään tunnu löytyvän oikein kunnollista infoa, tai faktaa.
Onko dieetillä järkevää pyrkiä ylikuormitukseen sarjamääriä lisäämällä kevennykseen asti, vai pyrkiä ihan vaan vakiosarjamäärillä ylläpitämään tai nostamaan sarjapainoja aka volyymia?
Jos treenaa ruuhkaisella salilla ja laitteet monesti varattuja niin kumpi on järkevämpi tapa: tehdä kyseiselle liikkeelle jokin variaatio esim vinopenkki varattu niin tekee käsip-inoilla vai vaihtaa liikkeiden järjestystä ohjelmassa jolloin treenin 2. liike tulisi esim treenin viimeisenä?
Muuten, ei ole vähään aikaan tullut blogikirjotuksia. Kaipaatko ideaa sisällölle?
Ymmärrän täysin. Molempia kanavia tuleekin jo seurattua ja niiden sisältö on ollut todella laadukasta.Miten sen nyt ottaa... 2 viikkoa edellisestä blogi-jutusta ja 5 viikkoa sitä edellisestä. Blogit ovat kuolemaa tekevä informaatioväylä, joten huomattavasti enemmän olen kyllä kirjallisen tuotannon keskittänyt sosialistiseen mediaan facebookiin "ProTrainer - Markku Tikka" sivulle sekä jopa instagramiin "@markkutikka" profiiliin. Esim. FB:ssä kaksi postausta ja noin pari A4-sivullista asiaa syömishäiriökäyttäytymisen suhteutumisesta ruokavaliokontrolliin pelkästään tällä viikolla ja nyt vasta keskiviikko.
Mahdollisesti vielä tällä viikolla / ehkä ensi viikolla luvassa minun näkemykseni myös siihen miksi erityisesti kasvis/vegaani-syöminen vetoaa syömishäiriöalttiisiin yksilöihin.