Heitetäänpä Markulle kysymystä johka itse en oikein keksi ratkaisua. Eli olen tässä noin 1.5v aikana pudottanut painoa runsaasti. Nyt kumminkin paino pysynyt samassa noin 6kk, kalorimäärä noin 2000, joo tiedän mahdottoman vähän 180/78 äijälle. Kokeillutkin nyt nostaa kaloreita maltillisesti noin 2300kcal 2-3kk ajan. Paino nousee omasta mielestä näillä kaloreilla liikaa n.200-500g viikko joten tästä päästään varsinaiseen kysymykseen. Onkohan keho vieläkin "säästöliekillä" ja tarraa kaiken ylimääräisen kroppaan, mikä olisi paras keino siis kasvattaa metabolista kapasiteettia / kalorien sietokykyä?. Jos tähän vastaat niin kiitän jo etukäteen suuresti!.
Kokoaika reenattu bodaustyylisesti n.5krt viikkoon. Ekan vuoden myös aerobista.
Aineenvaihdunta aivan jumissa... sinun kokoisella äijällä ylläpitokulutus PITÄISI olla jotain 2700-2800kcal paikkeilla. Ihan liikaa nostat ruokamäärää jos tuon 2000kcal ---> 2300kcal kerrasta olet tehnyt. Nosta max 50kcal kerralla ja sitten pidä siinä pari viikkoa. Ja sitten taas +50kcal ja sitä rataa.
Ja sellainen ”kikka” tällaisissa ääritapauksissa on, että nosta proteiinista tuo 50kcal... se on kuitenkin makroista se kaiken energia-aktiivisin ravinne eli suurin thermogeeninen vaikutus. Sitten kun kalorit on vähän korkeammalla niin alat vasta ”vaihtamaan” proteiinia hiilihydraatiksi.
Lista kyssäreitä, nää oikeesti mietityttää!
Kyllä sä kans Kalervo ihan ihme juttuja mietit...
- mielipiteesi kehon happamuuden mahdollisesta säätelystä? (esim. sitruunamehun juominen tyhjään vatsaan aamulla)
Kysyn tätä siksi, koska proteiini pitoinen ruoka ja kova liikunta "hapottaa" elimistöä. Voiko sitrushedelmillä "helpottaa" kehon omaa ph-säätelyä?
Ihan oikeista asiantuntijoista toiset väittää, että pystyy vaikuttaan ja toiset väittää että ei pysty vaikuttaan vaan kroppa säätelee minkä säätelee. Itse pelaan varman päälle ja otan sitruunamehua aamulla sekä sotken sitä veden joukkoon muutenkin (lähinnä maun takia tosin useimmiten).
-Greippi, onko lihaskasvun kannalta hyvä pitää mukana ruokavaliossa (sisältää fooliohappoa, keskeinen tekijä puna- ja valkosolujen muodostumisessa sekä kudosten uusiutumisessa).
Oletko tutustunut greippeihin tarkemmin (ei Kai Green tavalla..)?
Ei ole greippi sen enempää tuttu... ei läpituttu ainakaan
Ja kyllähän foolihappoa saa vaikka mistä.
Minulla on se lähestymistapa koko syömiseen, että kun kaiken kaikkiaan syö monipuolisesti ja terveellisestä vähän kaikkea niin ei ole mitään sellaista yksittäistä ruoka-ainetta tai ruokaa mitä ruokavalio välttämättä kaipaa.
- Suositteletko tutkimaan ulostetta/virtsaa? Voiko hajusta (mausta?) päätellä jotain? Entä väristä ja rakenteesta?
No jos oikein härski kusi tulee, niin sitten ei ole juonut tarpeeksi tai jos pelkkää varpusparvea pukkaa, niin voi miettiä että onko tullut jotain hassua syötyä, mutta enpä sen tarkemmin ole paskan tutkimiseen syventynyt.
- käytän sekä intra- ja palkkarijuomissa survottuja mustikoita yms. marjoja noin 100g/juoma. Onko tämä ok, vai haittaako c-vitamiini ja antioksidantit BCAA imeytymistä tms.?
Puhutaan useista grammoista c-vitamiinia ENNEN treeniä millä saattaa olla sitten jo käänteistä vaikutusta eli negatiivista, mutta ei sillä jos nyt 100g marjoja menee jossain tai vaikka useammassakin kohtaa.
Jos mustikasta haluaa saada edes sen 1g C-vitamiinia niin niitä pitäisi syödä 6½kg... että ei mitään hätää jos pikkasen maun takia haluat marjoja treenijuomaan laittaa
Mitä mieltä olet kannattaako aminohappoja käyttää ketoosidieetin aikana? Kovasti tuolla internetin maailmassa ne dumataan kokonaan koska voi pilata ketoosiin pääsyn. Mitä mieltä olet -karnitiinin käytöstä ketolla? Olen kuullut et voisi apua rasvanpoltossa nimenomaan ketodieetillä.
No jos aminohappoja käyttää niin kuin niitä kuuluu käyttää... eli EAA ehkä aamulla ja ennen treeniä 10-15g ja treenin aikana BCAA ja/tai EAA 10-20g niin ei niillä sitten ole kuin positiivinen vaikutus kaikkeen tekemiseen... jos niitä sitten ihan janojuomana litkii niin saattaa alkaa ihan oikeasti ketoa haittaamaan.
Ja samahan se koskee ihan kaikkea proteiinia / aminohappoja. Siitä syystä ketodieetillä pitää olla keskimääräistä tarkempana ruokavalion proteiinin kanssa, koska jos sitä syö paljon ylimääräistä eli menee sitten jo energiantuottoon, niin tapahtuu sellainen kiva juttu (tai ketoosin kannalta ei niin kiva) kuin glukoneogeneesi eli kroppa tuottaa ylimääräisesti proteiinista glukoosia... eli liiallinen proteiinin syöminen estää ketoosin.
En minä ainakaan ole karnitiinin käytöllä huomannut mitään vaikutusta yhtään millään dieetillä... ketoosi tai ei-ketoosi. Joskus nimittäin käytin sitä varsin innokkaasti, kun piti niin auttaa mitokondrioiden energianpolttoa, mutta paskan vitut