AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

Sori, asetin kysymyksen vähän harhaanjohtavasti. Tarkoitin siis, että jos tuohon 45 minuuttiin lisäisi, sanotaan puoli tuntia per reenkerta, niin että se tarkoittaisi puolta tuntia lisää voluumia ja muut tekijät pysyisivät ennallaan (edelleen 3-4 kertaa viikossa, samalla intensiteetillä), niin uskoisitko tuosta lisävoluumista olevan suuren hyödyn? Ja juuri ottaen iänkin huomioon, että palautuisiko pidemmästä treenistä todennäköisesti tarpeeksi hyvin?

Vähän mietinkin, että puhuttiinko samasta asiasta ollenkaan :)
Riippuu siitä paljonko siinä sitten alkaa voluumia kaikkiaan olemaan. Että kyllähän voluumin on kerta toisensa jälkeen todettu olevan suurin yksittäinen tekijä siinä, että miten hyvin saa lihaskasvua aikaan, mutta toki siinäkin voi liiallisuuksiin mennä. Ja tietty siitä pitää sitten pystyä palautumaan riittävästi... että jos lisäät voluumia niin älä lisää koko puolta tuntia kerrasta, vaan laita ensin 15min edestä ja sitten kun kroppa siihen sopeutuu eli palautumiskapasiteetti kehittyy, niin lisää toinen 15 minuuttia. Kuten sanottu niin mitä enemmän mitä kovemmin ja mitä useammin treenaa olettaen että myös PALAUTUU niin sitä nopeammin kehittyy :)

Ja kun puhun voluumista niin tarkoitan KOKONAISVOLUUMIA... eli siinä on mukana sekä frekvenssi että treenikohtainen voluumi (jätetään painot pois yhtälöstä ja puhutaan rasituksesta koska kyseessä lihasmassa eikä voimatreeni). Toisin sanoen jos teet vaikka 2 kertaa viikossa 5 sarjaa lihakselle (ihan hatusta heitetty määrä), niin lisävoluumia on sekä 2 x 6 sarjaa viikossa tai sitten 3 x 4 sarjaa viikossa. Ja kun treenimäärä (kerrat tai kertavoluumi kasvaa) niin toki oletetaan että lihaksen rasitustaso myös kasvaa... eli et ala treenaamaan "löysemmin" kun joudut treenaamaan enemmän kerralla tai useammin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitos kovasti neuvoista. Tuli vaan vielä tällainen pointti mieleen, että eivätkös jotkut ole sitä mieltä, että tietyn väsymispisteen jälkeen tehdyistä sarjoista ei yksinkertaisesti olisi enää hyötyä, joskaan ei haittaakaan eli vaikka ei varsinaisesta kataboliauhasta puhuttaisikaan. Ja tähän liittyisi se, että useimmilla treenaajilla ja intensiteettitasoilla tuo väsymispiste olisi noin tunnin kohdalla viimeistään. Ilmeisesti et usko tähänkään teoriaan?

Hei Make, kerro onko mahdollista volyymipainotteisessa treenijaksossa, että paha olo ja oksetus jalkatreeneissä johtuisi jostain ruoasta tai laturista tai intrasta? Lähinnä insuliinin tai verensokerin vaihtelut kävi mielessä.

Kiitos kovasti neuvoista. Tuli vaan vielä tällainen pointti mieleen, että eivätkös jotkut ole sitä mieltä, että tietyn väsymispisteen jälkeen tehdyistä sarjoista ei yksinkertaisesti olisi enää hyötyä, joskaan ei haittaakaan eli vaikka ei varsinaisesta kataboliauhasta puhuttaisikaan. Ja tähän liittyisi se, että useimmilla treenaajilla ja intensiteettitasoilla tuo väsymispiste olisi noin tunnin kohdalla viimeistään. Ilmeisesti et usko tähänkään teoriaan?

Onhan se niin, että kun kasvuärsyke on annettu niin se on annettu, mutta mikä se riittävä väsymispiste sitten on??
Siinäpä mielenkiintoinen ikuisuuskysymys :)
Kyllä sellainen piste varmasti on, mutta ainakaan siihen en usko, että se mitenkään yleistettävissä olisi mihinkään aikamääreeseen.

Hei Make, kerro onko mahdollista volyymipainotteisessa treenijaksossa, että paha olo ja oksetus jalkatreeneissä johtuisi jostain ruoasta tai laturista tai intrasta? Lähinnä insuliinin tai verensokerin vaihtelut kävi mielessä.

Ei kai se insuliiniin tai verensokeriin mitenkään liity... mutta siihen kylläkin mitä vatsalaukussa sattuu olemaan eli juurikin siitä mitä on ennen treeniä tai sen aikana ottanut. Kyllä sen ainakin huomaa huonona olona jos edellisestä ateriasta ei ole tarpeeksi aikaa. Mikä on "tarpeeksi aikaa" riippuu siitä mitä meni syömään. Intrassa elektrolyytit / suola tuntuu aiheuttavan osalla porukkaa ongelmia... eli silloin siellä ei parane mitään urheilujuomajauhetta tai suolaa varsinkaan käyttää.

Mihin asti aineenvaihduntaa voi rakentaa offilla? Jos lähdetään vaikka dietin loputtua siististä kunnosta ensin reversedietillä ylös plussalle ja siitä sitten n. 5-10g hiilaria lisää per viikko (tottakai painoa ja peilikuvaa seuraillen) nostelemaan niin missä tulee raja vastaan? Vai tuleeko? Ideana olisi nimenomaan pitää kunto mahdollisimman siistinä eikä vaan bulkata sokkona.

Ihan mielenkiinnosta, miten itse pyörität ruuat ja lisäravinteet treenin ympärillä (pre/intra/after)?

Otetaas toinen kysymys sitten. Mikä selittää sen, että joillakin yksilöillä raskaiden 3-6 toiston sarjojen tekeminen on tuonut parhaan lihasmassan kehityksen, kun taas joillakin toimii parhaiten sellaset 10-15 toiston sarjat? Itse olen käsittänyt, että just tolla lihassolujakaumalla olisi jotain tekemistä tämän kanssa, mutta onko jotain muuta selitystä, että mikä tuohon vaikuttaisi?

Mihin asti aineenvaihduntaa voi rakentaa offilla? Jos lähdetään vaikka dietin loputtua siististä kunnosta ensin reversedietillä ylös plussalle ja siitä sitten n. 5-10g hiilaria lisää per viikko (tottakai painoa ja peilikuvaa seuraillen) nostelemaan niin missä tulee raja vastaan? Vai tuleeko? Ideana olisi nimenomaan pitää kunto mahdollisimman siistinä eikä vaan bulkata sokkona.

Riippuu ihan siitä että miten alas on dieetillä menty ja mikä se aineenvaihdunnan kapasiteetti on... tai pitäisi kai sanoa kapasiteetin potentiaali. Ja se nyt on sitten tasan niin yksilöllinen asia kun vaan voi olla... mutta kyllä se raja jossain kohtaa vastaan tulee, että loputtomasti ei pysty aineenvaihduntaansa kiihdyttämään.

mites gatorade? toimiiko intra juomana salilla esim kovissa jalkatreeneissä yhdistettynä aminojen kanssa vai mennäänkö nyt metsään?

Juoma vai jauhe? Mutta kyllä se nyt "toimii"... on siinä hiilaria ja elektrolyyttejä.
Juomassa on joku 6g hiilaria desissä, että pullossa sitten 30g. Riippuu käyttäjästä onko hyvä määrä.
Joskus jossain urheiluosastolla eri jauhoja tosin vertailin, niin hiilihydraattiprofiilissa sekä elektrolyyttien määrässä gatorade oli huonompi kuin mikään muu merkki samassa hyllyssä... että ei se ainakaan paras mahdollinen ole.

Ihan mielenkiinnosta, miten itse pyörität ruuat ja lisäravinteet treenin ympärillä (pre/intra/after)?

Syön 4 isoa ateriaa päivässä. Ei ole mitään sen erityisempää treeniä edeltävää ruokaa tai välipalaa.

PRE: jos edellisestä safkasta on yli 3 tuntia niin otan EAA-juoman. En muuten.
En oikein varsinaisia buustereita harrasta kun ei ne meikäläisellä mihinkään vaikuta.
Minulla on todella korkea toleranssi kaikkiin piristeisiin. Vahva kahvikin lähinnä nukuttaa... sitä on kiva juoda illalla kun on lämmintä ja hyvää.

INTRA: bcaa, vitargo, kreatiini, beta-alaniini

AFTER: hydro hera, kreatiini

Otetaas toinen kysymys sitten. Mikä selittää sen, että joillakin yksilöillä raskaiden 3-6 toiston sarjojen tekeminen on tuonut parhaan lihasmassan kehityksen, kun taas joillakin toimii parhaiten sellaset 10-15 toiston sarjat? Itse olen käsittänyt, että just tolla lihassolujakaumalla olisi jotain tekemistä tämän kanssa, mutta onko jotain muuta selitystä, että mikä tuohon vaikuttaisi?

Suurin selittävä tekijä siinä että kasvaako massa paremmin lyhyillä vai pitkillä sarjoilla on henkilön kapasiteetti / suuntautuminen myofibrillisen ja sarkoplasmisen lihaskasvun kesken... eli onko "lahjakkaampi" kehittämään lihaksen voimaa tuottavien osien kokoa (myofibrillinen lihaskasvu) vai niiden välitilaa / aineenvaihduntakomponentteja ym. (sarkoplasminen lihaskasvu).

Mulla on ollut semmonen systeemi, että litkin treenin aikana bcaa+hiilari sekoitusta, mutta treenin jälkeen en sitten juokaan enää tohon päälle "palkkaria". Treenin jälkeen menee max tunti, niin olen lämpimän ruoan kimpussa. Näetkö että menettäisin tossa jotain, kun en juo intran ja safkan välissä enää proteiinipaukkua?

Tämä saattaa johtua myös siitä, että kaikki veri pakkaantuu alaraajoihin = huono olo. Itsellä ainakin tuppaa näin olemaan :p

[

Mulla on ollut semmonen systeemi, että litkin treenin aikana bcaa+hiilari sekoitusta, mutta treenin jälkeen en sitten juokaan enää tohon päälle "palkkaria". Treenin jälkeen menee max tunti, niin olen lämpimän ruoan kimpussa. Näetkö että menettäisin tossa jotain, kun en juo intran ja safkan välissä enää proteiinipaukkua?

Kyllähän siinä silloin sen mahdollisimman nopean ja korkean proteiinisynteesin / veren aminohappotason nousun menettää.
Intra-juoma / BCAA kun ei sitä saa aikaan, kun se menee ihan vaan energiantuottoon treenissä.

...siitä, että kuinka välttämätöntä se sitten on kokonaiskehityksen kannalta kun kuitenkin kohta syö ruokaa voidaan olla montaa mieltä.

edit. Ja miksi kaikki vastaukset tulee tuplana ja sitten saa editoida toisen puolen tekstistä pois.
edit2. Ei mitään... löyty vastaus ilmoitukset osastolta.

Kaikki tuo tieto mikä sinullla on, oletko käynyt jotain kursseja vai oletko itse opiskellut kaiken?
Mielipiteesi Utti Hietalasta? :D

Kysellään välillä vähän voimahommistakin. Kävin tuossa ammattitaitoisella voimanostovalmentajalla hiomassa tekniikoita, mave ja penkki kulkeekin nykyään melko hyvin, mutta: kyykky kangertelee edelleen todella paljon, en saa tekniikkaa ns. vakiintumaan. Joskus saattaa tulla hyväkin treeni, sitten taas huonompi ja aina on ressi ja miettii liikaa tekniikkaa.. ettei vaan menis selkä tai muuta. Teen perinteisellä voimanostosta tutulla leveällä asennolla jalkaterät runsaasti ulospäin, lähinnä nyt kysyn, että onko vinkkejä miten stabiloida alaselkää ja minimoioda "buttwink".
Toiset vannoo tiettyihin venyttelyihin, putkirullaan ja toiset dynaamisiin venytyksiin ym. oletko löytänyt itselle jotain hyviä keinoja?

- - - Updated - - -

Kysellään välillä vähän voimahommistakin. Kävin tuossa ammattitaitoisella voimanostovalmentajalla hiomassa tekniikoita, mave ja penkki kulkeekin nykyään melko hyvin, mutta: kyykky kangertelee edelleen todella paljon, en saa tekniikkaa ns. vakiintumaan. Joskus saattaa tulla hyväkin treeni, sitten taas huonompi ja aina on ressi ja miettii liikaa tekniikkaa.. ettei vaan menis selkä tai muuta. Teen perinteisellä voimanostosta tutulla leveällä asennolla jalkaterät runsaasti ulospäin, lähinnä nyt kysyn, että onko vinkkejä miten stabiloida alaselkää ja minimoioda "buttwink".
Toiset vannoo tiettyihin venyttelyihin, putkirullaan ja toiset dynaamisiin venytyksiin ym. oletko löytänyt itselle jotain hyviä keinoja?

Kohtuullisella painolla tekniikan treenaamista muutama tuhat toistoa niin kyllä se siitä stabiloituu :)
Aina kun lämmittelet, aina kun teet kovia sarjoja... niin se on aina samalla tekniikan treenaamista.

Ja tuossa ne kaikki temput jo tulikin mitä liikkuvuuden suhteen voi buttwinkin eteen tehdä... mutta kun ei se aina ole siitä kiinni. Kyseessä voi olla täysin sinun luuston / lonkan rakenteesta johtuva juttu eikä sille ole tehtävissä silloin mitään. Siitä sen hyvin huomaa, että kyllä sitä buttwinkkiä näkee ihan voimanoston huipullakin sellaisillakin kisaajilla, jotka varmasti on tehneet / tekevät kaikkensa liikkuvuuden eteen. Toki hoida liikkuvuutta niin hyvin kuin kykenet, mutta kokonaan pois ei buttwinkkiä välttämättä saa koskaan.

Kaikki tuo tieto mikä sinullla on, oletko käynyt jotain kursseja vai oletko itse opiskellut kaiken?

Kirjoja, kursseja, luentoja milloin mistäkin jotenkin asiaan liittyvästä, mutta sinänsä tässä laajuudessa mitä minäkin valmennusta teen (treeni, bodaus, voimailu, kisaaminen, ravinto, dieetti, bulkki ym.) ei ole mitään ”kaiken kattavia” kursseja edes olemassa, vaan kyllä se on sitten sitä, että tuosta opiskellaan vähän anatomiaa ja tuosta vähän ravinto-oppia jne.

Kyllä minä yhden firman PT-koulutusta joskus kävin hetken matkaa, mutta se tuntui niin ajan ja rahan tuhlaamiselta, että lopetin kesken. Eikä sellaista kuin ”virallinen PT-koulutus” ole edes olemassa, vaan on lähinnä eri PT-firmojen ja saliketjujen välisiä sopimuksia, että mitä kukakin pitää pätevänä.

Että kai tässä ihan itseoppinut olen, mutta toki siihen jotain kurssejakin kuuluu... kun asia kiinnostaa ja kaikkea mahdollista jotenkin siihen liittyvää on 15 vuotta seurannut ja lisäksi omakohtaista käytännön kokemus aloittelijasta kisalavalle asti samalta ajalta sekä nyt jo 7. vuosi työkseen valmentamisessa menossa ja kokemusta useista sadoista valmennettavista, niin alkaa hahmottua, että miten hommat fiksusti hoidetaan... täysin oppineeksi ei itseään parane väittää ikinä ;)

Ja koko ajan itsensä kouluttaminen jatkuu. Tällä hetkellä minulla on lukemisen alla Liikuntaravitsemus-kirjan ja Urheiluvammat-kirjan uudet painokset. Helmikuussa pidän itse saliseminaarin treenistä ja ravinnosta, mutta sitten taas maaliskuussa osallistun Hulmin ym. luennolle ihan oppilaana. Tieto kehittyy ja uusia ideoita syntyy, niin ei parane pudota kehityksen kelkasta jos haluaa eläkeikään selviytyä :)

segetin sanoi:
Mielipiteesi Utti Hietalasta?

Kerran back stagella sanoin Utille "Moro" ja hän vastasi "Moi" ...että minun kokemukseni mukaan reilu kaveri ja hieno herrasmies :)

Heitetäänpä Markulle kysymystä johka itse en oikein keksi ratkaisua. Eli olen tässä noin 1.5v aikana pudottanut painoa runsaasti. Nyt kumminkin paino pysynyt samassa noin 6kk, kalorimäärä noin 2000, joo tiedän mahdottoman vähän 180/78 äijälle. Kokeillutkin nyt nostaa kaloreita maltillisesti noin 2300kcal 2-3kk ajan. Paino nousee omasta mielestä näillä kaloreilla liikaa n.200-500g viikko joten tästä päästään varsinaiseen kysymykseen. Onkohan keho vieläkin "säästöliekillä" ja tarraa kaiken ylimääräisen kroppaan, mikä olisi paras keino siis kasvattaa metabolista kapasiteettia / kalorien sietokykyä?. Jos tähän vastaat niin kiitän jo etukäteen suuresti!.
Kokoaika reenattu bodaustyylisesti n.5krt viikkoon. Ekan vuoden myös aerobista.

Viimeksi muokattu:
Lista kyssäreitä, nää oikeesti mietityttää!

- mielipiteesi kehon happamuuden mahdollisesta säätelystä? (esim. sitruunamehun juominen tyhjään vatsaan aamulla)
Kysyn tätä siksi, koska proteiini pitoinen ruoka ja kova liikunta "hapottaa" elimistöä. Voiko sitrushedelmillä "helpottaa" kehon omaa ph-säätelyä?

-Greippi, onko lihaskasvun kannalta hyvä pitää mukana ruokavaliossa (sisältää fooliohappoa, keskeinen tekijä puna- ja valkosolujen muodostumisessa sekä kudosten uusiutumisessa).
Oletko tutustunut greippeihin tarkemmin (ei Kai Green tavalla..)?

- Suositteletko tutkimaan ulostetta/virtsaa? Voiko hajusta (mausta?) päätellä jotain? Entä väristä ja rakenteesta?

- käytän sekä intra- ja palkkarijuomissa survottuja mustikoita yms. marjoja noin 100g/juoma. Onko tämä ok, vai haittaako c-vitamiini ja antioksidantit BCAA imeytymistä tms.?

Mitä mieltä olet kannattaako aminohappoja käyttää ketoosidieetin aikana? Kovasti tuolla internetin maailmassa ne dumataan kokonaan koska voi pilata ketoosiin pääsyn. Mitä mieltä olet -karnitiinin käytöstä ketolla? Olen kuullut et voisi apua rasvanpoltossa nimenomaan ketodieetillä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Heitetäänpä Markulle kysymystä johka itse en oikein keksi ratkaisua. Eli olen tässä noin 1.5v aikana pudottanut painoa runsaasti. Nyt kumminkin paino pysynyt samassa noin 6kk, kalorimäärä noin 2000, joo tiedän mahdottoman vähän 180/78 äijälle. Kokeillutkin nyt nostaa kaloreita maltillisesti noin 2300kcal 2-3kk ajan. Paino nousee omasta mielestä näillä kaloreilla liikaa n.200-500g viikko joten tästä päästään varsinaiseen kysymykseen. Onkohan keho vieläkin "säästöliekillä" ja tarraa kaiken ylimääräisen kroppaan, mikä olisi paras keino siis kasvattaa metabolista kapasiteettia / kalorien sietokykyä?. Jos tähän vastaat niin kiitän jo etukäteen suuresti!.
Kokoaika reenattu bodaustyylisesti n.5krt viikkoon. Ekan vuoden myös aerobista.

Aineenvaihdunta aivan jumissa... sinun kokoisella äijällä ylläpitokulutus PITÄISI olla jotain 2700-2800kcal paikkeilla. Ihan liikaa nostat ruokamäärää jos tuon 2000kcal ---> 2300kcal kerrasta olet tehnyt. Nosta max 50kcal kerralla ja sitten pidä siinä pari viikkoa. Ja sitten taas +50kcal ja sitä rataa.

Ja sellainen ”kikka” tällaisissa ääritapauksissa on, että nosta proteiinista tuo 50kcal... se on kuitenkin makroista se kaiken energia-aktiivisin ravinne eli suurin thermogeeninen vaikutus. Sitten kun kalorit on vähän korkeammalla niin alat vasta ”vaihtamaan” proteiinia hiilihydraatiksi.

Lista kyssäreitä, nää oikeesti mietityttää!

Kyllä sä kans Kalervo ihan ihme juttuja mietit...

- mielipiteesi kehon happamuuden mahdollisesta säätelystä? (esim. sitruunamehun juominen tyhjään vatsaan aamulla)
Kysyn tätä siksi, koska proteiini pitoinen ruoka ja kova liikunta "hapottaa" elimistöä. Voiko sitrushedelmillä "helpottaa" kehon omaa ph-säätelyä?

Ihan oikeista asiantuntijoista toiset väittää, että pystyy vaikuttaan ja toiset väittää että ei pysty vaikuttaan vaan kroppa säätelee minkä säätelee. Itse pelaan varman päälle ja otan sitruunamehua aamulla sekä sotken sitä veden joukkoon muutenkin (lähinnä maun takia tosin useimmiten).

-Greippi, onko lihaskasvun kannalta hyvä pitää mukana ruokavaliossa (sisältää fooliohappoa, keskeinen tekijä puna- ja valkosolujen muodostumisessa sekä kudosten uusiutumisessa).
Oletko tutustunut greippeihin tarkemmin (ei Kai Green tavalla..)?

Ei ole greippi sen enempää tuttu... ei läpituttu ainakaan :) Ja kyllähän foolihappoa saa vaikka mistä.

Minulla on se lähestymistapa koko syömiseen, että kun kaiken kaikkiaan syö monipuolisesti ja terveellisestä vähän kaikkea niin ei ole mitään sellaista yksittäistä ruoka-ainetta tai ruokaa mitä ruokavalio välttämättä kaipaa.

- Suositteletko tutkimaan ulostetta/virtsaa? Voiko hajusta (mausta?) päätellä jotain? Entä väristä ja rakenteesta?

No jos oikein härski kusi tulee, niin sitten ei ole juonut tarpeeksi tai jos pelkkää varpusparvea pukkaa, niin voi miettiä että onko tullut jotain hassua syötyä, mutta enpä sen tarkemmin ole paskan tutkimiseen syventynyt.

- käytän sekä intra- ja palkkarijuomissa survottuja mustikoita yms. marjoja noin 100g/juoma. Onko tämä ok, vai haittaako c-vitamiini ja antioksidantit BCAA imeytymistä tms.?

Puhutaan useista grammoista c-vitamiinia ENNEN treeniä millä saattaa olla sitten jo käänteistä vaikutusta eli negatiivista, mutta ei sillä jos nyt 100g marjoja menee jossain tai vaikka useammassakin kohtaa.

Jos mustikasta haluaa saada edes sen 1g C-vitamiinia niin niitä pitäisi syödä 6½kg... että ei mitään hätää jos pikkasen maun takia haluat marjoja treenijuomaan laittaa :)

Mitä mieltä olet kannattaako aminohappoja käyttää ketoosidieetin aikana? Kovasti tuolla internetin maailmassa ne dumataan kokonaan koska voi pilata ketoosiin pääsyn. Mitä mieltä olet -karnitiinin käytöstä ketolla? Olen kuullut et voisi apua rasvanpoltossa nimenomaan ketodieetillä.

No jos aminohappoja käyttää niin kuin niitä kuuluu käyttää... eli EAA ehkä aamulla ja ennen treeniä 10-15g ja treenin aikana BCAA ja/tai EAA 10-20g niin ei niillä sitten ole kuin positiivinen vaikutus kaikkeen tekemiseen... jos niitä sitten ihan janojuomana litkii niin saattaa alkaa ihan oikeasti ketoa haittaamaan.

Ja samahan se koskee ihan kaikkea proteiinia / aminohappoja. Siitä syystä ketodieetillä pitää olla keskimääräistä tarkempana ruokavalion proteiinin kanssa, koska jos sitä syö paljon ylimääräistä eli menee sitten jo energiantuottoon, niin tapahtuu sellainen kiva juttu (tai ketoosin kannalta ei niin kiva) kuin glukoneogeneesi eli kroppa tuottaa ylimääräisesti proteiinista glukoosia... eli liiallinen proteiinin syöminen estää ketoosin.

En minä ainakaan ole karnitiinin käytöllä huomannut mitään vaikutusta yhtään millään dieetillä... ketoosi tai ei-ketoosi. Joskus nimittäin käytin sitä varsin innokkaasti, kun piti niin auttaa mitokondrioiden energianpolttoa, mutta paskan vitut :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom