Tikka mainittu uusimmassa wlogissa! Joko on kaikki valmennettavat kaikonneet muille maille, kun selvisi, että sulla onkin Väärät Metodit (tm) käytössä? :D
Itseäni toi ei niin hetkauta, kun treenityyli on enemmän voimapainotteista, mutta bodauskausillakin olen tollasta viikkosyklittelyä pitänyt järkevänä. Mutta onko se nyt sitten vai eikö se ole.. Vähän laaja kysymys kyllä kun ei puhuttu sen kummemmin treenaajan tasosta, mutta kysytään Sensein mietteet tästä nyt kumminkin.
Eli tossa 16:30 kohdasta eteenpäin
Ihan yhtä mieltä olen siitä, että harjoituskauden / ”kasvukauden” sisäinen tehojen mikrosyklittäminen on enemmän voimatreeni-metodi kuin kehonrakennus-metodi.
Onko se sitten hyvä vai huono tapa toteuttaa riippuu siitä, mikä on treenaajan tilanne. Jos sarjapainojen nousujohteisuus (eli voiman kehittäminen) saa ko. treenaajalla aikaan lihaskasvua, niin silloin tämä metodi on hyvä. Jos sarjapainojen edelleen nostaminen ei ole enää tärkeässä roolissa lihaskasvussa ko. treenaajalla, niin sitten se ei ole optimaalinen tapa treenata.
Minä kun aina kysyn valmennettavalta kun potentiaalinen sellainen yhteyttä ensimmäistä kertaa ottaa, että mikä on
tavoite, niin jos rasvanpolttoa ei lasketa niin kyllä yleisin on ”voimaa
JA lihasmassaa” niin onko se sitten mikään ihme jos voimametodeistakin tulee puhuttua. Ja puolet niistäkin jotka sanovan, että tavoite on vain lihasmassaa piittaamatta voimasta valittaa, jos penkkitulos ei nouse ;)
Ja täytyy sanoa, että WLogissa mainittu tehojen mikrosyklittäminen (tai aallottaminen... miten se pitäisi sanoa) ei suinkaan ole yleisin tapa mitä minä käytän itselläni tai valmennettavillakaan, vaan yleisin tapa on ihan vaan tasatehoilla rasituksen kumuloittaminen ja sen jälkeen kevennys.
Käytännössä tarkoittaa sitä, että jokaisella viikolla treenataan yhtä paljon ja yhtä kovaa (eli ei ole mitään aallotusta), mutta missään vaiheessa ei palauduta täydellisesti, vaan siinä sitten joidenkin viikkojen kuluessa (useimmiten 1-2kk) rasitus kasaantuu / kumuloituu sellaiselle tasolle, että seuraavaksi lähtisi tehot menemään alaspäin tai jopa treenataan niin pitkälle, että ne todella lähtevät alaspäin... ja sitten tulee kevennys.
Kuinka paljon ja kuinka kovaa se treeni sitten on riippuu sitten jo ihan totaalisesti siitä että minkä sortin treenaajasta puhutaan. Mitkä on ne psykologiset ja fysiologiset resurssit mitä on käytettävissä. Sinänsä olen Miken ja Peterin kanssa täysin samaa mieltä, että mitä kovempaa pystyy treenaamaan niin sitä paremmin kehittyy...
JOS sitten vaan myös
PALAUTUU siitä riittävästi.
Palautumiskapasiteetti on kehittyvä ominaisuus ja moni kilpatason naturaalikin voisi treenata paljon kovemmin kuin luuleekaan tai antaa itselleen mahdollisuuden, mutta harvassa silti ovat ne henkilöt kenellä palautumisen palikat ovat sillä mallilla, että treenikovuuden taso voi olla ”all out balls to the wall every set” ... niin silloin sitten joutuu vähän himmailemaan tehoista ja failuren määrästä, jotta saavuttaa riittävästi voluumia.
Ja nämä oli nyt sitten massakauden juttuja... dieettitreeneissä pätee eri säännöt. Naturaaleilla ainakin, kun lihas ei ole silloin kasvamassa... aivan sama kuinka kovaa treenaa.
Yleisesti ottaen kaikilla on aina Väärät Metodit. Ei ole olemassa, eikä ole koskaan ollutkaan olemassa, Oikeita Metodeita. En ymmärrä miksi edes pitää etsiä jotain olemattomia vastakkainasetteluja ja yrittää löytää piilomerkityksiä XYZ sanomisista, kun se on täysin yhdentekevää. "Just Sulle Paras Metodi" ei välttämättä ole paras kenellekkään muulle.
Ja olisi kiva jos näissä ”vastakkainasetteluissa” mihin minua tungetaan mukaan muistettaisiin, että minä olen
VALMENTAJA. Olen yksilövalmentanut
useita satoja treenaajia, niin älkää nyt vaan hetkeäkään luulko, että siinä sitten on käytössä joku yksi tai kaksi tapaa tehdä joku asia... kyllä niitä metodeita täältä riittää joka tilanteeseen kymmenen erilaista ja jos loppuu kesken niin keksitään uusia.
Eikä ole olemassa mitään oikeaa tai väärää the metodia... vaan
on olemassa vain parempia ja huonompia tapoja tietyn treenaajan tiettyyn tilanteeseen riippuen vallitsevista olosuhteista .
Tuskin täällä kukaan haluaa, että alan vain itsestäni puhumaan?? Joku kysyy, että mikä voisi olla sopiva proteiinimäärä hänelle jollain spekseillä, niin vastaus on, että ”minä otan 250g päivässä, joten sen täytyy olla sopiva määrä sinullekin”