AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

Onko koskaan käynyt niin, että olisit joutunut potentiaaliselle asiakkaalle ilmoittamaan, että asiat ovat valmiiksi niin hyvällä mallilla (esim ruokavalion suhteen) ettei suuria parannuksia olisi mahd tehdä?

Ei ole ainakaan toistaiseksi sellaista tapausta tullut vastaan... tai määrittele "suuri parannus".
Jos otan ruokavaliosta yhteensä vaikka 20g proteiinia pois ja laitan oikeisiin paikkoihin yhteensä 60g hiilihydraattia lisää, niin eihän se muutoksena ole sinänsä kummoinenkaan, mutta se kuitenkin voi olla ratkaiseva muutos nolla-kehityksen ja optimaalisten treenitehojen välillä.

Toki aloittelijoitakin ja niitä joilla hommat on alunperin täysin retuperällä valmennuksesta löytyy, mutta kyllä minun suurin asiakaskuntani ja varsinainen kohderyhmäni ovat ne tosissaan harjoittelevat tavoitteelliset salitreenajat, joilla treenin ja ravinnon peruspalikat ovat jo valmiiksi ihan ok mallilla, mutta eivät vaan sitten jostain syystä saa vietyä kehitystään sille seuraavalle tasolle. Ja usein se on pienestä kiinni, mutta kun ne puutokset pitää osata löytää ja tarvittavat muutokset tajuta tehdä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko jotain sellaista "spesiaali" -lisäravinnetta olemassa mitä ilman et laittaisi asiakasta kovalle dieetille? Tarkoitan "spesiaali" -lisäravinteilla esimerkiksi asetyyli-l-karnitiinia, vihreää teetä, cla jne. "rasvanpolttoa" tukevia tuotteita. En siis normaaleja proteiini, aminohappo tai hiilihydraattilisiä.

Moro, haluaisin kysya parista asiasta, joissa naytat olevan ainakin hieman eri linjoilla kuin muut asiantuntijat, esim. Lihastohtori. Q&A-videoidesi perusteella olen ymmartanyt, etta suosittelet treenikerran pituudeksi 1-1,5 tuntia, kun taas yleinen suositus lienee 45-60 minuuttia. Kevennetyn viikon suosittelet 6-8 viikon valein, yleensa taidetaan suositella joka neljas tai viides viikko. Et taida myoskaan suositella kevyeksi viikoksi sita, etta tehdaan 60 prosentin painoilla tai 60 prosenttia toistoista, kuten Lihastohtori. En mitenkaan halua kritisoida, vaan olisin todella kiinnostunut kuulemaan (lukemaan) mitka ovat perustelusi talle linjaerolle? (Tai ehka linjaeroa ei ole, vaan olen ymmartanyt jotain vaarin?)

Lueskelin että dieetillä on jopa mahdollista että voimatasot nousevat? Onko valmennettavien joukossa ollut tälläistä?

Riippuu lähtökohdista dieetille. Mitä surkeampaa on tekeminen ennen dieettiä ollut niin sitä enemmän voimatasot nousee dieetillä. Kyllä siis valmennettavista sitä löytyy ja väittäisin jopa, että useammalla voimatasot nousee dieetillä kuin laskee. Toki se on yksilöllistä, että esim. voimanostajat tms. jotka ihan säännöllisesti kovaa hermostollista voimatreeniä tekevät ja voimatasot ovat korkealla niin harvemmin ne silloin dieetin aikana nousevat. Lisäksi jos kyseessä on piiiitkä dieetti niin harvoin voimat dieetin loppuun asti nousee, vaikka alussa olisivatkin.

Ja sitten riippuu vielä siitä, että kuinka "hiilaripolttoinen" kroppa on eli paljonko vajaat lihasglykogeenit voimaa pudottaa. Esim. itse olen oikein malliesimerkki sellaisesta eli minun ei tarvitse syödä liian vähän hiilaria kuin yksi päivä ja heti näkyy voimatasoissa ja lihaspaineissa... saatika sitten kun dieetillä hiilaria tulee "liian vähän" joka päivä.

Onko jotain sellaista "spesiaali" -lisäravinnetta olemassa mitä ilman et laittaisi asiakasta kovalle dieetille? Tarkoitan "spesiaali" -lisäravinteilla esimerkiksi asetyyli-l-karnitiinia, vihreää teetä, cla jne. "rasvanpolttoa" tukevia tuotteita. En siis normaaleja proteiini, aminohappo tai hiilihydraattilisiä.

"Rasvanpolttolisäravinteet" ovat heti testobuustereiden jälkeen toiseksi turhin lisäravinnekategoria mitä olemassa ja ainoa tarkoitus on ottaa tyhmältä rahat pois. Allekirjoittanut ja pari kisavalmennettavaakin on kisakireyteen eli sinne 3-4% rasvoihin tempassut lisäravinnearsenaalissa aminohapot, hera ja kreatiini niin en pidä mitään merkitystä rasvanpoltollisesti moisilla valmisteilla.

Jos "spesiaalia" pitäisi sanoa, niin dieetillä vastustuskyky on ihan perseestä ja oleellista on kuitenkin pysyä terveenä, niin tärkeimmät lisäravinteet / ravintolisät on monivitamiini, d-vitamiini, c-vitamiini, omega 3 ja vihreä tee kapselit antioksidanttiominaisuutensa takia.

Moro, haluaisin kysya parista asiasta, joissa naytat olevan ainakin hieman eri linjoilla kuin muut asiantuntijat, esim. Lihastohtori. Q&A-videoidesi perusteella olen ymmartanyt, etta suosittelet treenikerran pituudeksi 1-1,5 tuntia, kun taas yleinen suositus lienee 45-60 minuuttia. Kevennetyn viikon suosittelet 6-8 viikon valein, yleensa taidetaan suositella joka neljas tai viides viikko. Et taida myoskaan suositella kevyeksi viikoksi sita, etta tehdaan 60 prosentin painoilla tai 60 prosenttia toistoista, kuten Lihastohtori. En mitenkaan halua kritisoida, vaan olisin todella kiinnostunut kuulemaan (lukemaan) mitka ovat perustelusi talle linjaerolle? (Tai ehka linjaeroa ei ole, vaan olen ymmartanyt jotain vaarin?)

Ei minulla ole suositusta treenikerran pituudesta... minulla on suosituksia riittävästä kokonaisvoluumista ja siihen nyt yleensä menee 1 - 1½ tuntia eikä se ole mikään ongelma ajallisesti. Koko 45-60 min "yleissuositus" tulee siitä että kortisolit ei muka saisi nousta treenin aikana, kun se on teston vastavaikuttaja, mutta kun se on ihan höpöhöpöä... tai siis joo onhan se ja nousee kyllä, mutta niin sen pitääkin nousta. Kortisolin määrä mitä treeni teettää on ihan suoraan verrannollinen treenin kovuuteen/määrään koska se on "hajottava" hormoni ja treenin aikana se hajottaa kehon energiavarastoja lihastyön käyttöön. Eli jos kortisoli ei nousisi niin kovin lyhyeen loppuisi treenitehotkin. Se mitä ei haluta on kroonisesti koholla olevan kortisolitaso, mutta se nyt ei liity treeniin varsinaisesti mitenkään.

Keventelytiehys riippuu ihan treenistä ja henkilön palautumiskapasiteetistä. 6-8 viikkoa on sellainen normaali keskiarvo kun tekee "normaalia" bodaustreeniä ja jos on hyvä palautumiskapasiteetti tai ei juuri harrasta tehokeinoja tai viikon treenimäärä on vain jotain 2-3 treeniä niin voi kevennys olla ihan hyvin 8-10 viikonkin välein. Hermostollisesti kuormittavammissa voimaohjelmissa kevennys on yleensä 3-6 viikon välein.

Enpä ole ikinä edes kuullut moisesta 60% toistoja 60% painoilla kevennystä... kuulostaa ihan liian kevyeltä. Jos normisti teen penkkiä 10 toistoa 100kg niin kevennys olisi 6 x 60kg... eihän tuollaisessa edes nivelet vielä lämpiä.

Kolmenlaista kevennystä yleensä käytän ja laitan muut käyttämään... se mitä näistä riippuu siitä mikä henkilölle sopii ja millaista treeniä tekee.
1. 4-5 päivää totaalikevennystä... ei tehdä mitään (kuin ehkä leppoisaa aerobista)
2. Kevennys-viikko... jolloin vain 2 kevennettyä treeniä (normaalin ollessa 4-5 treeniä viikossa)
3. De-Load tyylin kevennys (eli treenataan ihan kunnoin painoilla mutta määrällisesti vähemmän)... yleensä vain voimaohjelmissa, harvemmin hypertrofian kohdalla, koska liikehermotus ei ole niin oleellista, koska kehonrakennuksessa ei ole pakollisia liikkeitä.

Sori, ilmaisin itseni huolimattomasti. Siis kevennetyllä viikolla treenataan kuten yleensä, mutta JOKO 60% painoilla normaalitoistot TAI normaalipainoilla 60% normaalitoistoista. Taisi olla jossain Lihastohtorin tai Hulkin artikkelissa. Tosin kun itse tein tuollaisen viikon, niin se tuntui kovin kevyeltä että alkoi epäillä homman mielekkyyttä.

Miten lähtisit treeniohjelmaa/suunnitelmaa tekemään valmennettavan kanssa joka ei erinäisten vaivojen ja loukkaantumisien takia pysty sarjapainoprogressiota työkaluna käyttämään?

Ensinnäkin, kiitokset Q&A videoista, hyvää settiä!

Sitten kysymykseen suolasta. Paljonko treenaavan ja runsaasti juovan olisi syytä vetää suolaa päivässä? Itsellä menee ruususuolaa/raffinoimatonta merisuolaa kymmenisen grammaa päivässä, intrajuomaan laitan 5g ja ruoanlaitossa menee se loppu 5g + se mitä tulee mausteseoksista joita ruokiin tulee myös tungettua yks tai kaksi teelusikallista. Vettä menee varmaan 6-7 litraa, treenipäivisin jopa enemmän. Mikä on sun kanta koko suolahommaan, käytätkö itse tarkkoja määriä ja jos käytät niin mitä suolaa suosit ja miksi?

Tikka mainittu uusimmassa wlogissa! Joko on kaikki valmennettavat kaikonneet muille maille, kun selvisi, että sulla onkin Väärät Metodit (tm) käytössä? :D
Itseäni toi ei niin hetkauta, kun treenityyli on enemmän voimapainotteista, mutta bodauskausillakin olen tollasta viikkosyklittelyä pitänyt järkevänä. Mutta onko se nyt sitten vai eikö se ole.. Vähän laaja kysymys kyllä kun ei puhuttu sen kummemmin treenaajan tasosta, mutta kysytään Sensein mietteet tästä nyt kumminkin.

Eli tossa 16:30 kohdasta eteenpäin

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ensinnäkin, kiitokset Q&A videoista, hyvää settiä!

Sitten kysymykseen suolasta. Paljonko treenaavan ja runsaasti juovan olisi syytä vetää suolaa päivässä? Itsellä menee ruususuolaa/raffinoimatonta merisuolaa kymmenisen grammaa päivässä, intrajuomaan laitan 5g ja ruoanlaitossa menee se loppu 5g + se mitä tulee mausteseoksista joita ruokiin tulee myös tungettua yks tai kaksi teelusikallista. Vettä menee varmaan 6-7 litraa, treenipäivisin jopa enemmän. Mikä on sun kanta koko suolahommaan, käytätkö itse tarkkoja määriä ja jos käytät niin mitä suolaa suosit ja miksi?

Kannattaa kattoa aikasempiakin Q&A videoita, Tota aihetta sivuttiin jo Q&A 5 - videossa.

Tikka mainittu uusimmassa wlogissa! Joko on kaikki valmennettavat kaikonneet muille maille, kun selvisi, että sulla onkin Väärät Metodit (tm) käytössä? :D
Itseäni toi ei niin hetkauta, kun treenityyli on enemmän voimapainotteista, mutta bodauskausillakin olen tollasta viikkosyklittelyä pitänyt järkevänä. Mutta onko se nyt sitten vai eikö se ole.. Vähän laaja kysymys kyllä kun ei puhuttu sen kummemmin treenaajan tasosta, mutta kysytään Sensein mietteet tästä nyt kumminkin.

Tossahan puhutaan kehonrakennuksesta, käsittääkseni Tikka ei valmenna kehonrakentajia lainkaan.

Tossahan puhutaan kehonrakennuksesta, käsittääkseni Tikka ei valmenna kehonrakentajia lainkaan.

Kyllä ite ainakin käsitin näin, että tossa puhutaan lihaskasvuun tähtäävästä treenistä ihan yleisellä tasolla. "Kehonrakennusharjoittelu" sanaa Peter käyttää, en usko että sillä ihan pelkästään kehonrakennus-sarjoissa kilpailevia tarkoitettiin. Oli miten oli, joka tapauksessa oltiin eri mieltä Tikan (ja ilmeisesti myös Hulkin) kanssa tosta viikkojaksoittelusta. Kritisoitiin muunmuassa volyymin kasvattamista sillä perusteella, että ne ekat treenit olisi liian löysiä.

Oli miten oli, joka tapauksessa oltiin eri mieltä Tikan (ja ilmeisesti myös Hulkin) kanssa tosta viikkojaksoittelusta. Kritisoitiin muunmuassa volyymin kasvattamista sillä perusteella, että ne ekat treenit olisi liian löysiä.

Yleisesti ottaen kaikilla on aina Väärät Metodit. Ei ole olemassa, eikä ole koskaan ollutkaan olemassa, Oikeita Metodeita. En ymmärrä miksi edes pitää etsiä jotain olemattomia vastakkainasetteluja ja yrittää löytää piilomerkityksiä XYZ sanomisista, kun se on täysin yhdentekevää. "Just Sulle Paras Metodi" ei välttämättä ole paras kenellekkään muulle.

Miten lähtisit treeniohjelmaa/suunnitelmaa tekemään valmennettavan kanssa joka ei erinäisten vaivojen ja loukkaantumisien takia pysty sarjapainoprogressiota työkaluna käyttämään?

Painon eli kuorman lisääminen on vain YKSI progression muoto eikä tietyn tason jälkeen enää edes se kaiken tärkein, jos ihan vaan hypertrofiasta puhutaan... jos se on poissa pelistä niin sitten progressoidaan jotain muuta. Enemmän toistoja samalla painolla, useampia sarja samalla painolla, kyseisen kuorman kasvuärsyke eristetymmin kohdelihakselle, intensiivisyyden nousujohteisuus... onhan näitä.

Vaikka painoprogressio olisi pääasiallinenkin työkalu ohjelmassa, niin eihän se ikinä ainoa ole... ihan joka osa-alueella sitä treeniään kannattaa yrittää parantaa. Toki painotuksen voi laittaa johonkin tiettyyn mihin keskittyy enemmän kuin muihin.

Yhtään tarkemmin tarpeistasi tietämättä, niin 10g suolaa on ihan riittävä sinänsä. Joskin tuo vesimäärä on sen verran korkea, että voi se sen 10-15 grammaakin olla. 20g on jo liioittelua... ellei jotain häikkää verenpaineen ylös saamisessa ole olemassa.

Itse suosin puhdistamaton suolaa... ruususuola, kristallisuola, kalaharin suola... samaa settiä ne kaikkia on se vaan vaihtelee että mistä suola on peräisin (vuoresta, kuopasta vai merestä). Päivittäinen määrä mitä itse käytän on 10-15 grammaa sisältäen kaiken suolan eli lisätyn sekä sen mitä on elintarvikkeissa jo itsessään. Samojen kaavojen mukaan olen syönyt jo niin kauan, että ei vaadi mitään erityisen tarkkaa seurantaa ja silti varmuudella tuolla välillä on.

Ihan yhtä mieltä olen siitä, että harjoituskauden / ”kasvukauden” sisäinen tehojen mikrosyklittäminen on enemmän voimatreeni-metodi kuin kehonrakennus-metodi.

Onko se sitten hyvä vai huono tapa toteuttaa riippuu siitä, mikä on treenaajan tilanne. Jos sarjapainojen nousujohteisuus (eli voiman kehittäminen) saa ko. treenaajalla aikaan lihaskasvua, niin silloin tämä metodi on hyvä. Jos sarjapainojen edelleen nostaminen ei ole enää tärkeässä roolissa lihaskasvussa ko. treenaajalla, niin sitten se ei ole optimaalinen tapa treenata.

Minä kun aina kysyn valmennettavalta kun potentiaalinen sellainen yhteyttä ensimmäistä kertaa ottaa, että mikä on tavoite, niin jos rasvanpolttoa ei lasketa niin kyllä yleisin on ”voimaa JA lihasmassaa” niin onko se sitten mikään ihme jos voimametodeistakin tulee puhuttua. Ja puolet niistäkin jotka sanovan, että tavoite on vain lihasmassaa piittaamatta voimasta valittaa, jos penkkitulos ei nouse ;)

Ja täytyy sanoa, että WLogissa mainittu tehojen mikrosyklittäminen (tai aallottaminen... miten se pitäisi sanoa) ei suinkaan ole yleisin tapa mitä minä käytän itselläni tai valmennettavillakaan, vaan yleisin tapa on ihan vaan tasatehoilla rasituksen kumuloittaminen ja sen jälkeen kevennys.

Käytännössä tarkoittaa sitä, että jokaisella viikolla treenataan yhtä paljon ja yhtä kovaa (eli ei ole mitään aallotusta), mutta missään vaiheessa ei palauduta täydellisesti, vaan siinä sitten joidenkin viikkojen kuluessa (useimmiten 1-2kk) rasitus kasaantuu / kumuloituu sellaiselle tasolle, että seuraavaksi lähtisi tehot menemään alaspäin tai jopa treenataan niin pitkälle, että ne todella lähtevät alaspäin... ja sitten tulee kevennys.

Kuinka paljon ja kuinka kovaa se treeni sitten on riippuu sitten jo ihan totaalisesti siitä että minkä sortin treenaajasta puhutaan. Mitkä on ne psykologiset ja fysiologiset resurssit mitä on käytettävissä. Sinänsä olen Miken ja Peterin kanssa täysin samaa mieltä, että mitä kovempaa pystyy treenaamaan niin sitä paremmin kehittyy... JOS sitten vaan myös PALAUTUU siitä riittävästi.

Palautumiskapasiteetti on kehittyvä ominaisuus ja moni kilpatason naturaalikin voisi treenata paljon kovemmin kuin luuleekaan tai antaa itselleen mahdollisuuden, mutta harvassa silti ovat ne henkilöt kenellä palautumisen palikat ovat sillä mallilla, että treenikovuuden taso voi olla ”all out balls to the wall every set” ... niin silloin sitten joutuu vähän himmailemaan tehoista ja failuren määrästä, jotta saavuttaa riittävästi voluumia.

Ja nämä oli nyt sitten massakauden juttuja... dieettitreeneissä pätee eri säännöt. Naturaaleilla ainakin, kun lihas ei ole silloin kasvamassa... aivan sama kuinka kovaa treenaa.

Yleisesti ottaen kaikilla on aina Väärät Metodit. Ei ole olemassa, eikä ole koskaan ollutkaan olemassa, Oikeita Metodeita. En ymmärrä miksi edes pitää etsiä jotain olemattomia vastakkainasetteluja ja yrittää löytää piilomerkityksiä XYZ sanomisista, kun se on täysin yhdentekevää. "Just Sulle Paras Metodi" ei välttämättä ole paras kenellekkään muulle.

Ja olisi kiva jos näissä ”vastakkainasetteluissa” mihin minua tungetaan mukaan muistettaisiin, että minä olen VALMENTAJA. Olen yksilövalmentanut useita satoja treenaajia, niin älkää nyt vaan hetkeäkään luulko, että siinä sitten on käytössä joku yksi tai kaksi tapaa tehdä joku asia... kyllä niitä metodeita täältä riittää joka tilanteeseen kymmenen erilaista ja jos loppuu kesken niin keksitään uusia.

Eikä ole olemassa mitään oikeaa tai väärää the metodia... vaan on olemassa vain parempia ja huonompia tapoja tietyn treenaajan tiettyyn tilanteeseen riippuen vallitsevista olosuhteista .

Tuskin täällä kukaan haluaa, että alan vain itsestäni puhumaan?? Joku kysyy, että mikä voisi olla sopiva proteiinimäärä hänelle jollain spekseillä, niin vastaus on, että ”minä otan 250g päivässä, joten sen täytyy olla sopiva määrä sinullekin” :)

Onko olemassa minkäälaista sääntöä sille, kuinka paljon hiilaria tulisi saada treenin jälkeen?

Eli onko esim. 200-300g hiilaria liikaa, varastoituuko tuosta osa rasvaksi jne?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom