AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Zone-sarja -42%
Q&A epicondyliitti, eli tenniskyynärpää vinkit ja neuvot? totaalilepo ei mahdollinen. työssä kyynärvarren lihakset lujilla jatkuvasti ja salitaukokaan ei mahdollinen. akuutti tulehdusvaihe mennyt ohitse jo kuitenkin. päivittäinen kyynärvarsien venyttely ja rasituksen jälkeen kylmähoito käytössä tällä hetkellä. lääkäri ehdottaa aina pelkästään lepoa ja tulehduskipulääkettä.

Mainitsit tossa videossa proteiinin tarpeen nousun ikääntyessä,onks sulla jotain tietoa että kuinka paljon?Mä olen sen lisäks että olen vanha myös käynny leikkauksessa joka myös lisää tarvetta,leikkauksesta on kulunu reilu kolme kuukautta ja jälkitarkastus suoritettu eli saa taas treenata.

Tottakai ymmärrän ettet mitään numeroita pysty antamaan mut kiva olis jos tota vähä pohdiskelisit.Noi sun videot on muutenkin hyviä kiitos niistä.

Minua on pitkään jo kiinnostanut hiilihydraattien mierkitys kehonkoostumukseen. Proteiinit ilmeisesti aika selviä on ja samoin rasvat, että syödään kaikkia rasvoja sekasin kuitenkin että saadaan kaikkija ainakin jossain määrin. Miten on sitten hiilarien kanssa? Onko sama syökö pelkkää karkkia, vaaleeta leipää vai vaikkapa kaurahiutaleita? kaikista kuitenkin saa saman hiilari määrän tarvittaessa jos puhutaan vain nyt hiilihydraatista. Eli miten eroaa vaikutus kehonkoostumukseen nähden jos syödään 100g hiilaria esim irtokarkeista vs sama hiilari esim valkoisesta riisistä vs kaurahiutaleista? Vaikea esittää tätä kunnolla tekstimuotoon, mutta varmasti pointti tästä tulee ilmi siinä mitä olen miettinyt.

Minua on pitkään jo kiinnostanut hiilihydraattien mierkitys kehonkoostumukseen. Proteiinit ilmeisesti aika selviä on ja samoin rasvat, että syödään kaikkia rasvoja sekasin kuitenkin että saadaan kaikkija ainakin jossain määrin. Miten on sitten hiilarien kanssa? Onko sama syökö pelkkää karkkia, vaaleeta leipää vai vaikkapa kaurahiutaleita? kaikista kuitenkin saa saman hiilari määrän tarvittaessa jos puhutaan vain nyt hiilihydraatista. Eli miten eroaa vaikutus kehonkoostumukseen nähden jos syödään 100g hiilaria esim irtokarkeista vs sama hiilari esim valkoisesta riisistä vs kaurahiutaleista? Vaikea esittää tätä kunnolla tekstimuotoon, mutta varmasti pointti tästä tulee ilmi siinä mitä olen miettinyt.

En oo Sensei, mutta nopee pikku vastaus. Irtokarkki hiilarina on käytännössä pelekkää sokeria kun taas kaurahiutaleet ovat muutakin kuin sokeria ja sisältää myös kuitua. Sokeri ei ole se ihan optimaalisin energian muoto.

No mietippä nyt ihan järjellä onko eroa ottaa hiilarit karkista tai esim. riisistä, ei oo vaikia päätös.

Sokeriasia kiinnostaa myös mua ja heitinkin sen tyyppistä kyssäriä q&a ta varten. Löytyy jonkun verran kokemusta sen kanssa pelaamisesta. Treeniuralle mahtuu useita "massakausia" ja silloin alkuhuumassa söin pelkästään 100% bodisakrifais tyylisesti. Myöhemmin tuli mukaan sokerilimut, hillot, ym sokerit OSAKSI ateriaa tekemään bodilaiffista vähän mielekkäämpää, välillä isokin osa päivän hiilareista sokerista, mutta kuidut, hyvät rasvat ja riittävä protskumäärä aina mukana hommassa. Kehitysvauhtihan hidastuu vuosi vuodelta niin vaikea sanoa oisinko saanut parempaa kehitystä ahtamalla mahan pullolleen riisiä ja kaurahiutaleita. Voi olla, että ois jopa motivaatio laskenut. Paino ja raudat nousee suunnitelmallisesti niin vaikea sanoa onko joku vialla sokerin lappaamisessa.

On hatara muistikuva että Layne Nortonkin olis kertonu, että huomattavan määrän päivän hiilareista vois tulla sokerista, kunhan hivenaineet ym menee fiksulle alueelle. Normaalisti vois mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta kaveri on kuitenkin jonkunnäköinen ravintotieteiden professori ja natikkavalmentaja. JOS siis muistan oikein

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos vetäs pelkkää sokeria ni joutus puputtaa vitamiineja ja viherjauheita urakalla?Ei vaikuta kauheen mielekkäältä.

Kokeile käytännössä. Muista kuitenki, että niissä on muutakin kuin pelkkää hiilihydraattia.

Sokeriasia kiinnostaa myös mua ja heitinkin sen tyyppistä kyssäriä q&a ta varten. Löytyy jonkun verran kokemusta sen kanssa pelaamisesta. Treeniuralle mahtuu useita "massakausia" ja silloin alkuhuumassa söin pelkästään 100% bodisakrifais tyylisesti. Myöhemmin tuli mukaan sokerilimut, hillot, ym sokerit OSAKSI ateriaa tekemään bodilaiffista vähän mielekkäämpää, välillä isokin osa päivän hiilareista sokerista, mutta kuidut, hyvät rasvat ja riittävä protskumäärä aina mukana hommassa. Kehitysvauhtihan hidastuu vuosi vuodelta niin vaikea sanoa oisinko saanut parempaa kehitystä ahtamalla mahan pullolleen riisiä ja kaurahiutaleita. Voi olla, että ois jopa motivaatio laskenut. Paino ja raudat nousee suunnitelmallisesti niin vaikea sanoa onko joku vialla sokerin lappaamisessa.

On hatara muistikuva että Layne Nortonkin olis kertonu, että huomattavan määrän päivän hiilareista vois tulla sokerista, kunhan hivenaineet ym menee fiksulle alueelle. Normaalisti vois mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta kaveri on kuitenkin jonkunnäköinen ravintotieteiden professori ja natikkavalmentaja. JOS siis muistan oikein
Ei se osana isohkoa seka-ateriaa ole kehonkoostumuksen kannalta niin justiinsa tuleeko se hiilari valkoisesta vai aina ainoastaan tummasta riisistä, jos kuidun ja vitamiinien/hivenaineiden yms määrät on riittävät muuten. Jos siellä on protskua ja rasvaa jne mukana niin se imeytyminen/verensokerivaikutus ei niin kauheasti eroa. Joskus jos harrastaa sellasta vanhan liiton läskibulkkia tai kaloreita tulee muuten kovin runsaasti niin liiallinen kuidunsaanti voi olla jopa ongelma jos runsaasta hiilarimäärästä kaikki on pelkkää tummaa riisiä ja täysjyväpastaa. Se ei ole oikeasti niin tarkkaa terveyden eikä etenkään kehonkoostumuksen kannalta mitä monesti täälläkin annetaan ymmärtää. Vetihän esim Savolainenkin ilmeisesti jotain tyyliin gainereita, keksejä ja irtokarkkeja kun ei muu enää uponnut. Mutta toki nyt joka aterialla ei nyt sokerilimpparia jne ei kannata vetää. Ongelmaksi nuo nykyään lähinnä monella tulevat kun vedetään välipalaksi joku sokerilimu ilman mitään muuta, tulee turha insuliinipiikki ilman mitään hyötyä. Mutta jos esim 4 kertaa päivässä syö normaalin aterian offilla ja joinakin päivinä yhdellä aterialla juomana on Jaffa ja yhden päätteeksi syö sokerimunkin niin no hätä jossei nyt ole tavoitteena jotkut olympialavat tai muu kovan tason kilpailujuttu (en tiedä onko silloinkaan, ei ole kokemusta niin en mene varmaksi sanomaan kuinka tarkkaa silloin on.)

Viimeksi muokattu:
Senseille sellaista palautetta, että lihastohtorin sivuilta rinta-priorisaatio tuntui varsin toimivalta. Kiitos siitä. Ja kiitos myös vinkistä, että priorisaatio-ohjelmallakin kannattaa treenata yhtä pitkään, kuin muillakin ohjelmilla. (Q&A podcast osa 2. Kysymys 8.) Olen ennenkin tehnyt suht kovalla painotuksella olevia priorisaatio jaksoja, mutta lähinnä max yhden mesosyklin mittaisina. Nyt tein kolmen mesosyklin mittaisen priorisaation rinnalle. 14.1-5.4 eli yht: 12viikkoa (3kovaa+1kevyt viikko)
Ekassa mesossa rintaliikkeet olivat:
1a) Penkki
1b) Kp vinopenkki 30°
2a) Lev ote vinop. 40°
2b) Flyeslaite
3a) Rintaprässi maaten
3b) Ristikkäistalja flyes alhaalta-ylös

Tokassa mesossa
1a) Penkki
1b) Kp vinop 40°
2a) Kp penkki
2b) Alaviisto pecdeck
3a) Loiva vinop. Leveä ote. Tangolla
3b) Flyeslaite

Kolmas
1a) Penkki
1b) Kp vinop 30° vastaote
2a) Penkki
2b) Ristikkäistalja flyes alh->ylös
3a) Loiva leveä ote vinop.
3b) Kp alh->ylös flyes vinopenkillä maaten

Treeni taustaa reilu 7v takana ja siihen nähden olen ihan tyytyväinen, että sain tämän 3kk aikana mielestäni selkeää kehitystä rintaan. Ja penkin sarjaennätyksetkin tuli rikottua kevyempänä, kuin aiemmat ennätykset.
Elopaino nousi projektin aikana keskimäärin 150g per viikko.
Tämän jälkeen otin vielä lyhyehkön 3vko piikkauksen penkkiin, mutta siitä ei jäänyt lapsille kerrottavaa. :whistle:
Sori pitkästä länkytyksestä. :david:

Mitä mieltä Markku olet c-vitamiinista? Tulee vedettyä 1 gramman poretabletti aamulla ja appelsiini reenin jälkeisellä aterialla. Uusimpien tutkimusten mukaan c-vitamiinista lienee enemmänkin haittaa kuin hyötyä, niin kannattaako tuo poretabletti jättää kokonaan? Appelsiinilla tuskin mitään väliä, millä aterialla sen syö :D, mutta jos haetaan optimaalista ajoitusta, niin olisiko se sitten ensimmäisellä lämpimällä ruualla, kun treeniin on vielä useampi tunti?

Mitä haittaa olisi?
Inflammation: the major regulator of muscle growth nobody talks about
  • Many multivitamins and pre-workouts have ridiculous amounts of vitamins C and E that have been found to blunt your gains. Check the label! Anything with more than 250 mg vitamin C is probably a bad idea if you’re healthy, especially around your workouts. Pre-workouts and multivitamins generally have a poor choice of ingredients and dosages anyway.
Se on sitten jokaisen oma valinta paljonko jaksaa stressata jostain c-vitamiinin käytöstä/käyttämättä jättämisestä.

Q&A epicondyliitti, eli tenniskyynärpää vinkit ja neuvot? totaalilepo ei mahdollinen. työssä kyynärvarren lihakset lujilla jatkuvasti ja salitaukokaan ei mahdollinen. akuutti tulehdusvaihe mennyt ohitse jo kuitenkin. päivittäinen kyynärvarsien venyttely ja rasituksen jälkeen kylmähoito käytössä tällä hetkellä. lääkäri ehdottaa aina pelkästään lepoa ja tulehduskipulääkettä.

En ihan periaatteesta ota yleisissä yhteyksissä kantaa mihinkään vamma yms. kysymyksiin... vinkkinä, että osaava fysioterapeutti on lääkäriä parempi paikka hakea apua vaivaan. Eikä silläkään koulutuksella netin välityksellä neuvoja huudella, vaan ihan visuaalisen ja manuaalisen tutkimisen pohjalta. Tenniskyynärpää tai muu sen kaltainen vika/kipu on yksi niistä vaivoista, jonka aiheuttaja voi olla ihan muuallakin kuin siellä kyynärpään alueelle, joten sen hierominen voi olla täysin turhaakin. Ranka, olkapäiden asento ja ryhti, kun laitetaan kuntoon niin voi olla, että samalla lakkaa kyynärvarsikin kipuilemasta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom