- ViestejÀ
- 1 192
HyvÀ kysymys, rupesi itseÀkin kiinnostamaan sen verran, ettÀ voisi omankin kilpapyörÀn kaivaa varastosta romujen alta tÀssÀ kevÀÀn aikana.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tavallaan mielenkiintoista, ettÀ pidetÀÀn niin vahvasti kiinni ohjelman viikkosidonnaisuudesta, kun mietit, ettÀ saatko ujutettua yhtÀlöön toisen jalkatreenin. YmmÀrrÀn toki, ettÀ suurin osa meistÀ elÀÀ ja toimii viikkorytmissÀ arjen osalta ja siksi on luonnollisinta pyrkiÀ myös harrastukset jakamaan samaan rytmiin. Sen ei vain tarvitsisi olla nÀin, koska 7 pÀivÀÀ on jokseenkin rajallinen aika.Itsekkin tosiaan tiedostan vahvasti sen, ettÀ molemmissa ei voi kehittyÀ ainakaan optimaalisesti samanaikaisesti ja pÀÀtarkoituksena onkin hakea yleistÀ "atleettisuutta/urheilullisuutta" lisÀÀ kevÀÀn ja kesÀn aikana olettaen, ettÀ kesÀ nyt edes toivottavasti on sÀÀn puolesta sellaista, ettÀ pyörÀilystÀ pÀÀsee nauttimaan ulkona. PienessÀ mielessÀ olen pyöritellyt ajatusleikkiÀ kevÀÀn treenien suhteen siten, ettÀ:
1. Pidempi lenkki ( aluksi n.50km, mutta tÀtÀ joka kierto korottaen 5km, kunnes kesÀ tulee ja tavoitteena tehdÀ +70-100km).
2.YlÀkroppa lyhemmÀt sarjat
3.lepo
4.Jalat lyhyet sarjat/korkea intensiteetti.
5.YlÀkroppa painotus pidemmissÀ sarjoissa.
6. Pienempi lenkki (25km)
7.Lepo
Ja tÀmÀn jÀlkeen uusiksi. PÀivÀt ei sidottu viikonpÀiviin. Aluksi mietin, ettÀ saisiko yhtÀlöön jotenkin toisen jalkatreenin ujutettua fiksusti, mutta tÀmÀ voisi olla omasta mielestÀ fiksumpi ratkaisu.
HyvÀ pointti! Itselle on kÀytÀnnön syistÀ muodostunut tapa rakentaa treeniohjelmat 7 pÀivÀn kierrolla, mutta voisihan sitÀ tulevaisuudessa kokeilla muutakinTavallaan mielenkiintoista, ettÀ pidetÀÀn niin vahvasti kiinni ohjelman viikkosidonnaisuudesta, kun mietit, ettÀ saatko ujutettua yhtÀlöön toisen jalkatreenin. YmmÀrrÀn toki, ettÀ suurin osa meistÀ elÀÀ ja toimii viikkorytmissÀ arjen osalta ja siksi on luonnollisinta pyrkiÀ myös harrastukset jakamaan samaan rytmiin. Sen ei vain tarvitsisi olla nÀin, koska 7 pÀivÀÀ on jokseenkin rajallinen aika.

Ihan mielenkiinnosta kyselen, ettÀ mikÀ nÀin pitkien lenkkien pointti on?1. Pidempi lenkki ( aluksi n.50km, mutta tÀtÀ joka kierto korottaen 5km, kunnes kesÀ tulee ja tavoitteena tehdÀ +70-100km).
Kasvattaa aerobista kapasiteettia.Ihan mielenkiinnosta kyselen, ettÀ mikÀ nÀin pitkien lenkkien pointti on?
MikÀ ero on romanialaisella ja suorinjaloin maastavedolla? Olin aiemmin ollut siinÀ kÀsityksessÀ ettÀ ne ovat sama liike eri nimellÀ mutta Bret Contreras edellisessÀ IG-postauksessaan luetteli mielestÀÀn parhaat takareisiliikkeet ja siinÀ oli erikseen romanian deadlift ja stifflegged deadlift.
MikÀ ero on romanialaisella ja suorinjaloin maastavedolla? Olin aiemmin ollut siinÀ kÀsityksessÀ ettÀ ne ovat sama liike eri nimellÀ mutta Bret Contreras edellisessÀ IG-postauksessaan luetteli mielestÀÀn parhaat takareisiliikkeet ja siinÀ oli erikseen romanian deadlift ja stifflegged deadlift.
Ihan mielenkiinnosta kyselen, ettÀ mikÀ nÀin pitkien lenkkien pointti on?
Itse olen tehnyt sjmv:n aina siten ettÀ painot ei osu koskaan lattiaan, vaan persettÀ taakse siten ettÀ takareisissÀ tuntuu venytys. HÀviÀÀkös se kuormitettu venytys takareisiltÀ jos laskee maahan asti?Eikös romanialaisessa ole polvet koukussa ja tanko lasketaan vain polvien alle asti. Suorin jaloin sitten vedetÀÀn lattiasta asti. ItsellÀkin aina teknisesti lÀhempÀnÀ tuota romanialaista, vaikka SJMV:stÀ tulee puhuttua.
Itse olen tehnyt sjmv:n aina siten ettÀ painot ei osu koskaan lattiaan, vaan persettÀ taakse siten ettÀ takareisissÀ tuntuu venytys. HÀviÀÀkös se kuormitettu venytys takareisiltÀ jos laskee maahan asti?
Itsekkin tosiaan tiedostan vahvasti sen, ettÀ molemmissa ei voi kehittyÀ ainakaan optimaalisesti samanaikaisesti ja pÀÀtarkoituksena onkin hakea yleistÀ "atleettisuutta/urheilullisuutta" lisÀÀ kevÀÀn ja kesÀn aikana olettaen, ettÀ kesÀ nyt edes toivottavasti on sÀÀn puolesta sellaista, ettÀ pyörÀilystÀ pÀÀsee nauttimaan ulkona. PienessÀ mielessÀ olen pyöritellyt ajatusleikkiÀ kevÀÀn treenien suhteen siten, ettÀ:
1. Pidempi lenkki ( aluksi n.50km, mutta tÀtÀ joka kierto korottaen 5km, kunnes kesÀ tulee ja tavoitteena tehdÀ +70-100km).
2.YlÀkroppa lyhemmÀt sarjat
3.lepo
4.Jalat lyhyet sarjat/korkea intensiteetti.
5.YlÀkroppa painotus pidemmissÀ sarjoissa.
6. Pienempi lenkki (25km)
7.Lepo
Ja tÀmÀn jÀlkeen uusiksi. PÀivÀt ei sidottu viikonpÀiviin. Aluksi mietin, ettÀ saisiko yhtÀlöön jotenkin toisen jalkatreenin ujutettua fiksusti, mutta tÀmÀ voisi olla omasta mielestÀ fiksumpi ratkaisu.
Saattaa olla hassu kyssÀri, mutta sopiiko normaali maastaveto korvaamaan romanialaisen maastavedon? Jos ajatellaan takareisien kehityksen kannalta, jossa romanialainen on toiminut itsellÀni todella hyvin. Halu kumminkin tehdÀ normaali maastavetoa pitkÀstÀ aikaa ja kokeilla miten se nyt toimisi. Kuitenkin oma maastavetoni on lÀhtöasennoltaan luokkaa ''suorinjaloin''.
Aivan anteeksi huolimattomuuteni, en lukenut Iso-MÀyrÀn viestiÀ tarkasti, vaan oletin ettÀ hÀn meinaa juosta tuon + 50 km.Ainakin jos puhutaan pyörÀilijÀstÀ joka haluaa kehittyÀ niin ei tuo ole mikÀÀn erityisen pitkÀ lenkki, pÀinvastoin, ihan perus usein (ajankÀytöllisistÀ syistÀ) viikonloppuna tehtÀvÀ treeni.
Kiitos vastauksesta!1 + 2 -jakoisella ohjelmalla onnistuisi hyvinkin kÀtevÀsti... eli tuo 2. pÀivÀn treeni olisikin koko kroppaa.
Se on lÀhinnÀ makuasia ja mitÀ haluaa priorisoida, ettÀ onko se sitten lyhyempÀÀ vai pidempÀÀ sarjaa. Jos nyt ylipÀÀtÀÀn haluaa sellaisen eron treeneihinsÀ tehdÀ.
SiinÀ kohtaa tosin voisi olla hyvÀ idea laittaa 1. pÀivÀn pidempi lenkki (olettaen, ettÀ on myös vaativampi) ja 6. pÀivÀn pienempi lenkki toisin pÀin. EhkÀ.
EikÀ 1-jakoinen tarkoita, ettÀ siellÀ tarvitsee olla 20 eri liikettÀ vaan jo 7 riittÀÀ siihen, ettÀ saadaan tÀhÀn tarkoitukseen koko kroppa katettua... jokainen pikkulihasryhmÀ ei saa omaa pikkuliikettÀÀn, vaan tulee treenattua isomman ohessa ja kuinka vahvasti riippuu liikevalinnoista.