AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Itsekkin tosiaan tiedostan vahvasti sen, että molemmissa ei voi kehittyä ainakaan optimaalisesti samanaikaisesti ja päätarkoituksena onkin hakea yleistä "atleettisuutta/urheilullisuutta" lisää kevään ja kesän aikana olettaen, että kesä nyt edes toivottavasti on sään puolesta sellaista, että pyöräilystä pääsee nauttimaan ulkona:whistle:. Pienessä mielessä olen pyöritellyt ajatusleikkiä kevään treenien suhteen siten, että:

1. Pidempi lenkki ( aluksi n.50km, mutta tätä joka kierto korottaen 5km, kunnes kesä tulee ja tavoitteena tehdä +70-100km).
2.Yläkroppa lyhemmät sarjat
3.lepo
4.Jalat lyhyet sarjat/korkea intensiteetti.
5.Yläkroppa painotus pidemmissä sarjoissa.
6. Pienempi lenkki (25km)
7.Lepo
Ja tämän jälkeen uusiksi. Päivät ei sidottu viikonpäiviin. Aluksi mietin, että saisiko yhtälöön jotenkin toisen jalkatreenin ujutettua fiksusti, mutta tämä voisi olla omasta mielestä fiksumpi ratkaisu.
Tavallaan mielenkiintoista, että pidetään niin vahvasti kiinni ohjelman viikkosidonnaisuudesta, kun mietit, että saatko ujutettua yhtälöön toisen jalkatreenin. Ymmärrän toki, että suurin osa meistä elää ja toimii viikkorytmissä arjen osalta ja siksi on luonnollisinta pyrkiä myös harrastukset jakamaan samaan rytmiin. Sen ei vain tarvitsisi olla näin, koska 7 päivää on jokseenkin rajallinen aika.

Viimeksi muokattu:
Saattaa olla hassu kyssäri, mutta sopiiko normaali maastaveto korvaamaan romanialaisen maastavedon? Jos ajatellaan takareisien kehityksen kannalta, jossa romanialainen on toiminut itselläni todella hyvin. Halu kumminkin tehdä normaali maastavetoa pitkästä aikaa ja kokeilla miten se nyt toimisi. Kuitenkin oma maastavetoni on lähtöasennoltaan luokkaa ''suorinjaloin''.

Tavallaan mielenkiintoista, että pidetään niin vahvasti kiinni ohjelman viikkosidonnaisuudesta, kun mietit, että saatko ujutettua yhtälöön toisen jalkatreenin. Ymmärrän toki, että suurin osa meistä elää ja toimii viikkorytmissä arjen osalta ja siksi on luonnollisinta pyrkiä myös harrastukset jakamaan samaan rytmiin. Sen ei vain tarvitsisi olla näin, koska 7 päivää on jokseenkin rajallinen aika.
Hyvä pointti! Itselle on käytännön syistä muodostunut tapa rakentaa treeniohjelmat 7 päivän kierrolla, mutta voisihan sitä tulevaisuudessa kokeilla muutakin:)

Zone-sarja -42%
Mikä ero on romanialaisella ja suorinjaloin maastavedolla? Olin aiemmin ollut siinä käsityksessä että ne ovat sama liike eri nimellä mutta Bret Contreras edellisessä IG-postauksessaan luetteli mielestään parhaat takareisiliikkeet ja siinä oli erikseen romanian deadlift ja stifflegged deadlift.

Mikä ero on romanialaisella ja suorinjaloin maastavedolla? Olin aiemmin ollut siinä käsityksessä että ne ovat sama liike eri nimellä mutta Bret Contreras edellisessä IG-postauksessaan luetteli mielestään parhaat takareisiliikkeet ja siinä oli erikseen romanian deadlift ja stifflegged deadlift.

Eikös romanialaisessa ole polvet koukussa ja tanko lasketaan vain polvien alle asti. Suorin jaloin sitten vedetään lattiasta asti. Itselläkin aina teknisesti lähempänä tuota romanialaista, vaikka SJMV:stä tulee puhuttua.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eikös romanialaisessa ole polvet koukussa ja tanko lasketaan vain polvien alle asti. Suorin jaloin sitten vedetään lattiasta asti. Itselläkin aina teknisesti lähempänä tuota romanialaista, vaikka SJMV:stä tulee puhuttua.
Itse olen tehnyt sjmv:n aina siten että painot ei osu koskaan lattiaan, vaan persettä taakse siten että takareisissä tuntuu venytys. Häviääkös se kuormitettu venytys takareisiltä jos laskee maahan asti?

Itse olen tehnyt sjmv:n aina siten että painot ei osu koskaan lattiaan, vaan persettä taakse siten että takareisissä tuntuu venytys. Häviääkös se kuormitettu venytys takareisiltä jos laskee maahan asti?

Kyllähän se tietysti häviää. Jossakin mistä luin oli määritelmänä, että romanialaisessa polvet hieman koukussa ja lantiota viedään taakse. SJMV:ssä taas lantio ei liikkuisi taakse vaan pysyisi paikoillaan ja tällöin tanko irtoaa jaloista enempi, mikä tietysti on usealle riskialttiimpaa. Itse tehnyt joskus jotain välimallia missä vein lantiota taakse, mutta polvet suorana ja otin kosketuksella lattiasta. Ota tuosta nyt sitten selvä. Ammattilaisen vastausta odotellessa...

E. Tuossa Contrerasin postauksen kuvassa nyt ei äkkiseltään hirveästi muuta eroa ole, kuin että suorin jaloin vedossa näyttäisi lähtevän maasta asti. Eli kuin mave, mutta se alun "kyykkäys" jätetään pois ja lähdetään suoraan vetämään taka-akselilla viemällä lantiota eteen?

Itsekkin tosiaan tiedostan vahvasti sen, että molemmissa ei voi kehittyä ainakaan optimaalisesti samanaikaisesti ja päätarkoituksena onkin hakea yleistä "atleettisuutta/urheilullisuutta" lisää kevään ja kesän aikana olettaen, että kesä nyt edes toivottavasti on sään puolesta sellaista, että pyöräilystä pääsee nauttimaan ulkona:whistle:. Pienessä mielessä olen pyöritellyt ajatusleikkiä kevään treenien suhteen siten, että:

1. Pidempi lenkki ( aluksi n.50km, mutta tätä joka kierto korottaen 5km, kunnes kesä tulee ja tavoitteena tehdä +70-100km).
2.Yläkroppa lyhemmät sarjat
3.lepo
4.Jalat lyhyet sarjat/korkea intensiteetti.
5.Yläkroppa painotus pidemmissä sarjoissa.
6. Pienempi lenkki (25km)
7.Lepo
Ja tämän jälkeen uusiksi. Päivät ei sidottu viikonpäiviin. Aluksi mietin, että saisiko yhtälöön jotenkin toisen jalkatreenin ujutettua fiksusti, mutta tämä voisi olla omasta mielestä fiksumpi ratkaisu.

1 + 2 -jakoisella ohjelmalla onnistuisi hyvinkin kätevästi... eli tuo 2. päivän treeni olisikin koko kroppaa.
Se on lähinnä makuasia ja mitä haluaa priorisoida, että onko se sitten lyhyempää vai pidempää sarjaa. Jos nyt ylipäätään haluaa sellaisen eron treeneihinsä tehdä.

Siinä kohtaa tosin voisi olla hyvä idea laittaa 1. päivän pidempi lenkki (olettaen, että on myös vaativampi) ja 6. päivän pienempi lenkki toisin päin. Ehkä.

Eikä 1-jakoinen tarkoita, että siellä tarvitsee olla 20 eri liikettä vaan jo 7 riittää siihen, että saadaan tähän tarkoitukseen koko kroppa katettua... jokainen pikkulihasryhmä ei saa omaa pikkuliikettään, vaan tulee treenattua isomman ohessa ja kuinka vahvasti riippuu liikevalinnoista.

Viimeksi muokattu:
Saattaa olla hassu kyssäri, mutta sopiiko normaali maastaveto korvaamaan romanialaisen maastavedon? Jos ajatellaan takareisien kehityksen kannalta, jossa romanialainen on toiminut itselläni todella hyvin. Halu kumminkin tehdä normaali maastavetoa pitkästä aikaa ja kokeilla miten se nyt toimisi. Kuitenkin oma maastavetoni on lähtöasennoltaan luokkaa ''suorinjaloin''.

Korvaamaan ja korvaamaan... korvaako kyykky etukyykyn. Korvaako ranskis tangolla ranskiksen käsipainoilla jne.

Eri liikkeet ne ovat ja painottuvat samoihin lihaksiin hieman eri painotuksilla ja molemmat saavat niiden lihasten hypertrofiaa aikaan.

Suorin jaloin vedossa jalat ovat suorassa... ei nyt polvi lukossa, mutta vain juuri sen verran polvikulmaa, että ei ole lukossa.
Romanian mavessa taas polvikulma muuttuu enemmän eli siinä pyllistellään voimakkaammin ja näin ollen se ottaa enemmän pakaroihin kuin mitä SJMV.

Romanialaisessa hieman enemmän kuormaa ja hieman enemmän pakara-aktivaatiota... takareisien saama rasitus hyvin samaa luokkaa kuin SJMV:ssa. Toki SJMV kohdennetummin tuntuu takareisissä, koska pakarat ei osallitu, niin paljoa, mutta tuntuminen ja kuormittuminen ovat kaksi eri asiaa.

... ei liity siihen lasketaanko tanko kuinka matalalle tai korkealla vai otetaanko lattiakosketus toistojen välissä, Myös ylhäällä lantion voi ojentaa kokonaan tai jättää hieman vajaaksi. Näiden kahden erottaa nimenomaan polvikulman muutos ja pyllistelyn määrä. Lähtökohtaisesti tekisin kummankin jatkuvalla jännityksellä eli ilman lattiakosketusta. Varsinkin siinä kohtaa kun romanialaisessa lähdetään tanko lattiaan asti laskemaan, niin ollaan jo hyvin lähellä ihan vaan ns. normaalia maastavetoa.

Ainakin jos puhutaan pyöräilijästä joka haluaa kehittyä niin ei tuo ole mikään erityisen pitkä lenkki, päinvastoin, ihan perus usein (ajankäytöllisistä syistä) viikonloppuna tehtävä treeni.
Aivan anteeksi huolimattomuuteni, en lukenut Iso-Mäyrän viestiä tarkasti, vaan oletin että hän meinaa juosta tuon + 50 km.

1 + 2 -jakoisella ohjelmalla onnistuisi hyvinkin kätevästi... eli tuo 2. päivän treeni olisikin koko kroppaa.
Se on lähinnä makuasia ja mitä haluaa priorisoida, että onko se sitten lyhyempää vai pidempää sarjaa. Jos nyt ylipäätään haluaa sellaisen eron treeneihinsä tehdä.

Siinä kohtaa tosin voisi olla hyvä idea laittaa 1. päivän pidempi lenkki (olettaen, että on myös vaativampi) ja 6. päivän pienempi lenkki toisin päin. Ehkä.

Eikä 1-jakoinen tarkoita, että siellä tarvitsee olla 20 eri liikettä vaan jo 7 riittää siihen, että saadaan tähän tarkoitukseen koko kroppa katettua... jokainen pikkulihasryhmä ei saa omaa pikkuliikettään, vaan tulee treenattua isomman ohessa ja kuinka vahvasti riippuu liikevalinnoista.
Kiitos vastauksesta!

Mitä treenijakoa itse suosit valmennettavilla ja millä treenijaolla on saanu kaikista nopeinta lihaskasvua aikaan?
Eli onko tiheämpi esim 2-3 kertaa viikko lihasryhmä läpi vs kerran viikossa lihasryhmä toiminut paremmin?

Viimeksi muokattu:
∆ Mun mielestä tää on vähän kivi, paperi, sakset -kysymys - millä vaan voi voittaa. :)

Mutta sanoisin, että ihan alussa 3x koko kroppa viikossa ainakin on järkevä / hyvä ja siitä edetessä jakoa harvemmaksi ja voluumia/treeni ylös.

Ja en siis ole ketjun omistaja, jos et jo sitä arvannutkin :)

giphy.gif

Suositut

Back
Ylös Bottom