AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tuohon rullailuun vielä, Markkua kompaten. Rullaillahan voi vaikka joka päivä ja mitä lihasta tahansa, kaikki riippuu siitä kuinka kovaa sen tekee ja minkälaisia rullaustekniikoita käyttää. Sellainen hyvin kevyt ja nopea rullailu (ihan muutama rullaus per lihas ja pelkästään pintakudoksia) toimii ennen treeniä hyvänä lämmittelynä. Treenin jälkeen sitten vähän kovemmalla paineella ja hitaasti muutaman kerran per lihas, jotta saadaan sieltä syvemmältä lihaksesta nesteitä "puserrettua" liikkeelle. Treenin ympärillä ei tämän kummempia kannata tehdä.

Kovempaa runtua on hyvä antaa sitten ihan erillisenä "huoltopäivänä". Silloin voi rullailla ihan kunnon paineella kehoa läpi ja yrittää availla jumikohtia esim. nytkyttelemällä kipeitä kohtia, staattisella paineella jumikohdassa jne. Tällaisia kovempia settejä ei kuitenkaan kannata tehdä kuin about kerran viikkoon per lihas/lihasryhmä ja niin, että jättää lihaksille aikaa palautua siitä ennen seuraavaa treeniä.

Rullaan kannattaa myös panostaa. Pehmeät vaahtomuovirullat roskiin ja kovempaa rullaa kehiin. Pehmeät rullat antaa liikaa periksi eikä niillä näin ollen saa mitään efektiä sinne syvempiin kerroksiin. Suurta kipua kannattaa myös välttää ainakin noissa perusrullailuissa, ei siis naama irvessä väkisin, vaan niin, että tuntuu "mukavasti". Lihas pitäisi kuitenkin pystyä pitämään suht rentona rullatessa (vrt. hieronta) eikä se ole mahdollista, jos sattuu niin maan pirusti. Tämä siis perusrullailuissa esim. treenin ympärillä, erillisenä päivänä tehtävät jumien availut saakin sitten jo vähän irvistyttää.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Otitko Markku huomioon, että hermostollisesti toi pitkä Ikean reissu on kyllä erittäin rankka (varsinkin miespuolisille) ja vaatii helposti enempikin palautumista esim. pari kuukautta ennen ku voi tehdä uudestaan ;)
Mun vaimo on viisas ja syöttää mulle Ikeassa hodareita, katkarapuvoileipiä ja lihapullia. Nopeuttaa kummasti palautumista. Joskus olen jopa viikossa toipunut niin hyvin, että olen ollut valmis uuteen koitokseen :)

Tuohon rullailuun vielä, Markkua kompaten. Rullaillahan voi vaikka joka päivä ja mitä lihasta tahansa, kaikki riippuu siitä kuinka kovaa sen tekee ja minkälaisia rullaustekniikoita käyttää. Sellainen hyvin kevyt ja nopea rullailu (ihan muutama rullaus per lihas ja pelkästään pintakudoksia) toimii ennen treeniä hyvänä lämmittelynä. Treenin jälkeen sitten vähän kovemmalla paineella ja hitaasti muutaman kerran per lihas, jotta saadaan sieltä syvemmältä lihaksesta nesteitä "puserrettua" liikkeelle. Treenin ympärillä ei tämän kummempia kannata tehdä.

Kovempaa runtua on hyvä antaa sitten ihan erillisenä "huoltopäivänä". Silloin voi rullailla ihan kunnon paineella kehoa läpi ja yrittää availla jumikohtia esim. nytkyttelemällä kipeitä kohtia, staattisella paineella jumikohdassa jne. Tällaisia kovempia settejä ei kuitenkaan kannata tehdä kuin about kerran viikkoon per lihas/lihasryhmä ja niin, että jättää lihaksille aikaa palautua siitä ennen seuraavaa treeniä.

Rullaan kannattaa myös panostaa. Pehmeät vaahtomuovirullat roskiin ja kovempaa rullaa kehiin. Pehmeät rullat antaa liikaa periksi eikä niillä näin ollen saa mitään efektiä sinne syvempiin kerroksiin. Suurta kipua kannattaa myös välttää ainakin noissa perusrullailuissa, ei siis naama irvessä väkisin, vaan niin, että tuntuu "mukavasti". Lihas pitäisi kuitenkin pystyä pitämään suht rentona rullatessa (vrt. hieronta) eikä se ole mahdollista, jos sattuu niin maan pirusti. Tämä siis perusrullailuissa esim. treenin ympärillä, erillisenä päivänä tehtävät jumien availut saakin sitten jo vähän irvistyttää.

Noista olen lukenut kyllä, joten ihan uutta tietoa ei ole. Mulla on tuollainen "muhkurainen" ekstrakova rulla, joka tekee kyllä erittäin hyvää. Tykkään rullailla huolella lihakset läpi, ja huomasin, että tuo lepopäivän rullailu laittoi ehkäpä hitusen kroppaa tukkoon työntöreeniä ajatellen. Nyt kokeilen tätä edellämainitsemaani systeemiä ja ainakin vielä parin päivän otannalla (:D) on toiminut hyvin.

PS. Vetävien lihasten rullailuun meni n. 10min. Työntävät vuorossa tänään.

Noista olen lukenut kyllä, joten ihan uutta tietoa ei ole. Mulla on tuollainen "muhkurainen" ekstrakova rulla, joka tekee kyllä erittäin hyvää. Tykkään rullailla huolella lihakset läpi, ja huomasin, että tuo lepopäivän rullailu laittoi ehkäpä hitusen kroppaa tukkoon työntöreeniä ajatellen. Nyt kokeilen tätä edellämainitsemaani systeemiä ja ainakin vielä parin päivän otannalla (:D) on toiminut hyvin.

PS. Vetävien lihasten rullailuun meni n. 10min. Työntävät vuorossa tänään.

Juuri niin, jos löytää itselle toimivan tyylin niin sillä sitten vaan (y) Eipä näitä mitään ole kiveen kirjoitettu.

Ite oon pitkälti menny tolla kevyellä lämmittelyrullailulla ja sitten treenin jälkeen muutamat rullaukset hitaasti kovemmalla paineella.

Iltaisin saatan monesti rullailla vähän sieltä täältä, kun se rentouttaa aika mukavasti :sleep:

Ja oikeasti rullaamisesta oli hyötyä?? Muukin kuin ajankulu?? Suurin taitaa olla mielikuvahyöty.

Jos jostakin asiasta tuntee hyötyvänsä, niin silloin siitä tuntee hyötyvänsä. Plasebo-vaikutuksen merkitystä ei missään nimessä pidä aliarvioda.

... tosin minä ainakaan en laita rullailun hyötyjä vain plasebon varaan (y)

Ja oikeasti rullaamisesta oli hyötyä?? Muukin kuin ajankulu?? Suurin taitaa olla mielikuvahyöty.

No ainakin ennen treeniä saa pintaverenkierron liikkeelle ja siinä tulee lämmin. Iltaisin se rentouttaa ja tulee uni hyvin. Riittää mulle, oli plaseboa tai ei :)

Toki kyllä sillä ite saa aika nopsaan esim. liikkuvuutta paranneltua ennen lajitreeniä. Voi vaikka testata ihan perus lattialla istumista ja varpaita kohti kurkotusta: ensin sormet yltää nilkkoihin - rullaan muutaman kerran sieltä mistä kiristää eniten - teen kurkotuksen uudelleen - rullaan taas sieltä mistä kiristää eniten - jatkan muutamia rundeja - saan melkein puolesta välistä jalkapohjaa kiinni.

Ja hyötyä ja ajankulua on aika turha miettiä. Kaikkeen kuluu aikaa ja moni asia on varmaan sellainen mistä et pysty 100% varmuudella sanomaan, että olisi hyötyä.

Pystyn sanomaan ettei hyötyä, kun en saa kyseistä touhua tehdä.
Ja leikanneen traumatologin mukaan monelle enemmän haittaa kuin hyötyä. Keskustelun jälkeen yhdyin häneen...siis kantaan asiassa.
Kuitenkin jokainen tekee kuin haluaa.

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko voimailutouhut osaltasi ohi vai vieläkö kovat mavet maistuu?

Minä en ole kovaa mavea maistellut alkuvuoden 2014 jälkeen. Hitto siitäkin jo VIISI VUOTTA aikaa!!
Muuttaman kerran yrittänyt ja aina ollut vain selkävaivojen paluu lopputuloksena, niin todennut paremmaksi, että antaa olla :unsure: Nyt taas olen kyykkyä päässyt reilun vuoden siitä tauon jälkeen tekemään, niin harkinnassa on, että mavenkin ohjelmaan ottaisin, mutta ei mitään suurempia tavoitteita siinä.

Harrastatko Markku itselläsi/valmettavillasi dieeteillä jonkinlaista kaloreiden / makrojen syklittelyä? Toki dieetin edetessä kaloreita pois, mutta onko sulla systeeminä jonkinlainen esim. hiilareiden syklittely?

Harrastatko Markku itselläsi/valmettavillasi dieeteillä jonkinlaista kaloreiden / makrojen syklittelyä? Toki dieetin edetessä kaloreita pois, mutta onko sulla systeeminä jonkinlainen esim. hiilareiden syklittely?

Muutama on tasakaloreilla ja siihen on syynsä, mutta kun vähän yleistää niin voidaan sanoa, että KAIKILLA. Treenipäivinä on eri kcal ja makrot kuin lepopäivinä.
Dieeteillä tarvittaessa refeed tai tankkauspäivät, tankkausjaksot tai dieettibreikit päälle. Offilla mahdollisesti miinusjaksot.

Jos sitä perinteista carb cycling mallia tarkoitat, jossa on erikseen low / moderate / high carb päivät, niin sellaista kaiken edellä mainitun lisäksi tai jossain määrin asemasta menee jo ihan turhanpäiväiseksi monimutkaistamiseksi. Oli kovasti muodissa joskus 10v tjsp. sitten ja sillon tuli testailtua ja turhuus ihan käytännössäkin todettua.

Tuleeko ero palautusjuomasta?

Joillakin tulee. Ei kaikilla ole palkkaria käytössä ollenkaan.

Toisilla on pelkkä palkkari. Toisilla on pelkkä intrajuoma. Toisilla on molemmat.
Osalla ei ole kumpaakaan ja ero tehdään ylimääräisellä välipalalla tai kiinteän ruuan lisällä, joka voi olla proteiinia + hiilaria tai pelkkää hiilaria.

Ei minulla ole mitään agendaa näissä, vaan kaikki mallit on vaan työkaluja ja yksilöpohjalta katsotaan sopiva.

Markulle täytyy kyllä nostaa hattua, että vastailee täällä aktiivisesti kysymyksiin(y) ja heti tähän kiitosten perään heittäisin oman päänvaivani:nolo:

Tilanne tällä hetkellä: 4x/vko punttia 2-jakoisella. Tarkoituksena tulevana kesänä maantiepyöräillä enemmän ja vähemmän, mutta viikkokeskiarvo tulee olemaan n. 50-100km. Olen ajatellut alkaa polkemaan sisäpyörällä siihen asti kunnes lumet sulavat tuota ajomäärää, niin nyt mietinkin, että miten tämän yhtälön saisi jotenkin fiksusta rakenneltua. Löytyisikö senseiltä vinkkiä antaa?:worship:

Kiitos

Tilanne tällä hetkellä: 4x/vko punttia 2-jakoisella. Tarkoituksena tulevana kesänä maantiepyöräillä enemmän ja vähemmän, mutta viikkokeskiarvo tulee olemaan n. 50-100km. Olen ajatellut alkaa polkemaan sisäpyörällä siihen asti kunnes lumet sulavat tuota ajomäärää, niin nyt mietinkin, että miten tämän yhtälön saisi jotenkin fiksusta rakenneltua. Löytyisikö senseiltä vinkkiä antaa?:worship:

Kiitos

En ole Markku mutta kiva herättää keskustelua tästä aiheesta, on niin lähellä itseäni.

Itsellä vahva kilpapyöräilyyn liittyvä tausta joka päätty ~ 4v sitten, tässä välissä tahkottu pelkästään punttia ja aerobisia on tehty todella vähän, ehkä 10-20kpl per vuosi. Nyt ennen vuodenvaihdetta iski kipinä jälleen ja sisällä on tullu pyöräiltyä älytrainerilla se 2-3krt viikko ja yks pidempi lenkki ulkona yleensä, punttia se pari kertaa viikkoon. Itsellä ainakin selkeästi on taottava päähän se että salilla ei voi kehittyä samallatavalla kun ennen, aerobisen kunnon kohotessa suhisten. Täten olenkin jättänyt suurimmat huolenaiheet sivuun salin suhteen ja olen viimeiset 3kk tosiaan treenannut 1-jakoisella sillain että tulee about 8-9 päivään se kolme salitreeniä, olen hyvin saanut ylläpidettyä saavuttamani tulokset mutta mitään kummempia en odota salikäynniltä tällä hetkellä kun pääpaino on siirtynyt muihin lajeihin, vaikka salitulokset ei nyt tällä metodilla itsellä ainakaan juuri nouse niin silti koen kehittyväni urheilijana kun päälajissa menen kokoajan eteenpäin.

En ole Markku mutta kiva herättää keskustelua tästä aiheesta, on niin lähellä itseäni.

Itsellä vahva kilpapyöräilyyn liittyvä tausta joka päätty ~ 4v sitten, tässä välissä tahkottu pelkästään punttia ja aerobisia on tehty todella vähän, ehkä 10-20kpl per vuosi. Nyt ennen vuodenvaihdetta iski kipinä jälleen ja sisällä on tullu pyöräiltyä älytrainerilla se 2-3krt viikko ja yks pidempi lenkki ulkona yleensä, punttia se pari kertaa viikkoon. Itsellä ainakin selkeästi on taottava päähän se että salilla ei voi kehittyä samallatavalla kun ennen, aerobisen kunnon kohotessa suhisten. Täten olenkin jättänyt suurimmat huolenaiheet sivuun salin suhteen ja olen viimeiset 3kk tosiaan treenannut 1-jakoisella sillain että tulee about 8-9 päivään se kolme salitreeniä, olen hyvin saanut ylläpidettyä saavuttamani tulokset mutta mitään kummempia en odota salikäynniltä tällä hetkellä kun pääpaino on siirtynyt muihin lajeihin, vaikka salitulokset ei nyt tällä metodilla itsellä ainakaan juuri nouse niin silti koen kehittyväni urheilijana kun päälajissa menen kokoajan eteenpäin.

Itsekkin tosiaan tiedostan vahvasti sen, että molemmissa ei voi kehittyä ainakaan optimaalisesti samanaikaisesti ja päätarkoituksena onkin hakea yleistä "atleettisuutta/urheilullisuutta" lisää kevään ja kesän aikana olettaen, että kesä nyt edes toivottavasti on sään puolesta sellaista, että pyöräilystä pääsee nauttimaan ulkona:whistle:. Pienessä mielessä olen pyöritellyt ajatusleikkiä kevään treenien suhteen siten, että:

1. Pidempi lenkki ( aluksi n.50km, mutta tätä joka kierto korottaen 5km, kunnes kesä tulee ja tavoitteena tehdä +70-100km).
2.Yläkroppa lyhemmät sarjat
3.lepo
4.Jalat lyhyet sarjat/korkea intensiteetti.
5.Yläkroppa painotus pidemmissä sarjoissa.
6. Pienempi lenkki (25km)
7.Lepo
Ja tämän jälkeen uusiksi. Päivät ei sidottu viikonpäiviin. Aluksi mietin, että saisiko yhtälöön jotenkin toisen jalkatreenin ujutettua fiksusti, mutta tämä voisi olla omasta mielestä fiksumpi ratkaisu.

Suositut

Back
Ylös Bottom