AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
yks hermovenytys menee jotensakin näin: Käännä katse vasemmalle, niin pitkälle kun pää kääntyy, sitten nosta oikea käsi suorana vaakatason yläpuolelle ranne taivutettuna, sormet ylöspäin osoittaen.
Tästä lähdet hiljalleen laskemaan kättä, työntäen samalla kämmentä ulospäin. Lasket alas ja sama toiselle puolelle. Toista 5-10 kertaa päivässä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Hyvältä määrältä mitä ajatellen? Onko kolesteroliarvoissa vikaa, kun tuollaisen tiedät? Jos on niin sitten viralliset ammattilaiset kenen puoleen kääntyä ovat lääkärit ja laillistetut ravitsemusterapeutit... ei fitnessvalmentajat. Kuten pienellä präntillä jokaisen tekemäni ruokavalion perässä lukee: "...ei ole tarkoitus hoitaa mitä sairautta tai oiretta...". Ei sillä ettäkö oikeasti ainakaan enempää pihalla olisin kuin nuo edellä mainitut ammattiryhmät, mutta kun aletaan terveydestä ja terveydenhoidosta puhumaan, niin pitää olla tarkkana virallisten linjojen ja väitteidensä kanssa. Niin kauan kun puhutaan vaan kehonkoostumuksen muokkaamisesta, niin saa huudella mitä tykkää :eek:

...vaikka eihän aikuisten oikeasti ruokavalion kolesteroli korreloi millään tapaa veren kolesteroliarvoihin, vaan arvot ovat ensisijaisesti kiinni perintötekijöistä sekä elintavoista kokonaisuutena... ei siitä minkä sortin rasvaa saa syömisistään.

Kalorit, makrot, mikrot, kuidut, leusiinin tresholdit yms. jne. .. pakkohan se on seurata, kun työkseen ruokavalioita tekee ja vielä kehtaa ihmisiltä rahaa sellaisista pyytää :LOL:

Ensin olet sitä mieltä, että ammattilaiset antaa ohjeet näihin tilanteisiin ja sit kuitenkin annat tollasen yleisohjeen vastoin suosituksia? Oot ihan oikeassa, ettei fitnessvalmentajalla oo näihin pätevyyttä. Ihmiset ottaa aika tosissaan netistä luetut jutut. Varsinkin auktoriteeteilta, jollainen sinäkin jonkun silmissä olet.

Siellä kyynärnivelen vieressä mullakin se kipu tuntuu
Mullakin oli joskus toisessa kädessä kipuilua kyynärtaipeen lähellä ja mulla sitten diagnosoitiin hauislihaksen alapään osittainen repeämä. Leikkausta ei tarvittu, vaan levolla ja kuntoutuksella tuli kuntoon.

Ensin olet sitä mieltä, että ammattilaiset antaa ohjeet näihin tilanteisiin ja sit kuitenkin annat tollasen yleisohjeen vastoin suosituksia? Oot ihan oikeassa, ettei fitnessvalmentajalla oo näihin pätevyyttä. Ihmiset ottaa aika tosissaan netistä luetut jutut. Varsinkin auktoriteeteilta, jollainen sinäkin jonkun silmissä olet.

Niin mikäs se Tikan antama 'yleisohje' nyt sitten oli? Kun itse en sitä oikein tuosta löytänyt.

Ensin olet sitä mieltä, että ammattilaiset antaa ohjeet näihin tilanteisiin ja sit kuitenkin annat tollasen yleisohjeen vastoin suosituksia?

Mitäköhän mahdat tarkoittaa?
Minä en ainakaan tuosta postauksesta löydä mitään muuta yleisohjetta kuin nimenomaan sen, että näissä tilanteissa ko. alan ammattilaiset ovat oikea paikka hakea yksilöllisiä toimintaohjeita.

Jos tuota lausahdusta tarkoitat, että "ruokavalion kolesteroli ei korreloi veren kolesteroliarvoihin" niin sehän nyt on ihan vaan fysiologinen fakta, jonka jokaisen viimeiset 15 vuotta ravitsemustieteitä jossain määrin seuranneen pitäisikin tietää. Lähdetään nyt vaikka siitä, että Harvardin School of Public Health sanoo samaa: "The biggest influence on blood cholesterol level is the mix of fats and carbohydrates in your diet—not the amount of cholesterol you eat from food." https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/what-should-you-eat/fats-and-cholesterol/cholesterol/

... tai ehkä asia pitäisi ilmaista niin, että minulla ei ole kompetenssiä lähteä ko. taholle väittämään vastaan, vaan tyydyn olemaan samaa mieltä, kun en näitä tutki vaan ainoastaan toistan sitä mitä olen asiasta opiskellut.

Kannattaa lukea myös Harvard Medical Schoolin: Panel suggests that dietary guidelines stop warning about cholesterol in food
https://www.health.harvard.edu/blog...arning-about-cholesterol-in-food-201502127713

Oot ihan oikeassa, ettei fitnessvalmentajalla oo näihin pätevyyttä. Ihmiset ottaa aika tosissaan netistä luetut jutut. Varsinkin auktoriteeteilta, jollainen sinäkin jonkun silmissä olet.

Mitä taas tähän kommenttiin tulee, niin vaikka nykyaikaisessa yhteiskunnassa mielensäpahoittajien toimesta yksilönvastuuta kovasti yritetäänkin ajaa alas, niin kyllä minä sitä juuri sen verran vielä peräänkuulutan, että siinä kohtaa sietää mennä itseensä, jos ajatuksena on yksilöllisiä sairaudenhoitoon liittyviä toimintaohjeita etsiä bodausfoorumilta, vaikka siellä olisi ketjuna "Kysy Jeesukselta"

Jos kysymyksiin vastaaminen edellyttää vastaajalta kaikkien mahdollisten kysyjän yksilöllisten faktojen ynnä muiden n+1 muuttujien tietämistä, niin eihän täällä kukaan voisi vastata yhteenkään kysymykseen yhtään mitään. Vaikka kysyjä on yksilö, niin vastaukset ovat aina yleisluontoisia ja ne pitää osata sellaisena tulkita.

Viimeksi muokattu:
Jos tuota lausahdusta tarkoitat, että "ruokavalion kolesteroli ei korreloi veren kolesteroliarvoihin" niin sehän nyt on ihan vaan fysiologinen fakta, jonka jokaisen viimeiset 15 vuotta ravitsemustieteitä jossain määrin seuranneen pitäisikin tietää. Lähdetään nyt vaikka siitä, että Harvardin School of Public Health sanoo samaa: "The biggest influence on blood cholesterol level is the mix of fats and carbohydrates in your diet—not the amount of cholesterol you eat from food." https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/what-should-you-eat/fats-and-cholesterol/cholesterol/

... tai ehkä asia pitäisi ilmaista niin, että minulla ei ole kompetenssiä lähteä ko. taholle väittämään vastaan, vaan tyydyn olemaan samaa mieltä, kun en näitä tutki vaan ainoastaan toistan sitä mitä olen asiasta opiskellut.

Kannattaa lukea myös Harvard Medical Schoolin: Panel suggests that dietary guidelines stop warning about cholesterol in food
https://www.health.harvard.edu/blog...arning-about-cholesterol-in-food-201502127713
Samalla sivulla luki myös näin, mikä tarkoittanee tuota LDLR-geenimuunnosta:

For most people, the amount of cholesterol eaten has only a modest impact on the amount of cholesterol circulating in the blood. (24) For some people, though, blood cholesterol levels rise and fall very strongly in relation to the amount of cholesterol eaten. For these “responders,” avoiding cholesterol-rich foods can have a substantial effect on blood cholesterol levels. Unfortunately, at this point there is no way other than by trial and error to identify responders from non-responders to dietary cholesterol.
Lisäksi mainitsemisen arvoinen seikka, että uusin noista viitatuista tutkimuksista on vuodelta 2005, mikä selittää luultavasti tuon "there is no way other than trial and error..." -kohdan. Nykyäänhän tuo geenimutaatio pystytään testaamaan (katso edellinen postini, jossa oli linkki geenitestiin.)

Zone-sarja -42%
Kyllä minäkin nostaisin esille tuon itsesi linkkaaman linkkisi takaa seuraavat kaksi ensimmäistä avainkohtaa:
  • The biggest influence on blood cholesterol level is the mix of fats and carbohydrates in your diet—not the amount of cholesterol you eat from food.
  • Although it remains important to limit the amount of cholesterol you eat, especially if you have diabetes, for most people dietary cholesterol is not as problematic as once believed.
Ja myöhemmin:

"However, scientific studies show a weak relationship between the amount of cholesterol a person consumes and his or her blood cholesterol levels"

sekä:

"people who have heart disease or diabetes should monitor egg consumption."

Minä en ainakaan tuon perusteella voi vetää sitä johtopäätöstä minkä alkuperäisessä viestissäsi teit: "eihän aikuisten oikeasti ruokavalion kolesteroli korreloi millään tapaa veren kolesteroliarvoihin." Eihän tuota kommenttia voi edes yrittää ymmärtää muutoin kuin niin, että ravinnon kolesteroli ei todellakaan millään tavalla kykene veren kolesteroliin vaikuttamaan, vaikka asia ei näin ole. Ei yleisellä tasolla eikä etenkään edellä mainituissa erityistapauksissa. Lisäksi kun kyseenalaistat lääkäreiden ja ravitsemusterapeuttien tietämyksen, tulee viestistäsi hyvin vahva "Antti Heikkilä" -fiba. Se on tietysti fakta, että kaikki lääkärit tai ravitsemusterapeutitkaan eivät aina ole asiantuntijoita, mutta tuollainen laaja yleistys on omiaan "tieteen tieto" ja "minun oikea tieto" vastakkainasettelun luomiseen.

Ongelmallista toki on, että kuinka pieniä populaatiota tulee huomioida, kun suositellaan tai ei suositella esimerkiksi joitain ravintoaineita yleisellä tasolla. Ymmärrän täysin kantasi ja sanomasi siitä, että kananmunia voi syödä keltuaisineen hyvillä mielin, sillä monelle tästä ei todennäköisesti ole mitään haittaa. Tämä menee ehkäpä hieman saivartelun puolelle, mutta mielestäni on eri asia sanoa, ettei ravinnon kolesteroli vaikuta mitenkään veren kolesterolipitoisuuteen kuin sanoa, että ravinnon kolesterolia ei tarvitse tarkkailla, kun kokonaisuus on kunnossa.

Ravitsemus- ja liikuntakeskustelusta usein mielestäni puuttuu tietynlainen tarkkuus (en nyt kuitenkaan tarkoita juuri sinua) johtuen mahdollisesti vallitsevasta "villi länsi" -asetelmasta, jossa kaikki voivat ryhtyä asiantuntijaksi ja neuvonantajaksi. En ole hirveästi perehtynyt sinun teksteihisi, mutta käsittääkseni olet ihan nekku mies ja tämä lienee vain yksi harhalause hyvän asian seassa. Monesti asia ei kuitenkaan näin ole.

Minusta tuntuu nyt vahvasti siltä, että joku täällä vääntää ja kääntää sanomisiani, jotta onnistuu ne tahallaan väärin ymmärtämään... :cautious:

Minä en ainakaan tuon perusteella voi vetää sitä johtopäätöstä minkä alkuperäisessä viestissäsi teit: "eihän aikuisten oikeasti ruokavalion kolesteroli korreloi millään tapaa veren kolesteroliarvoihin." Eihän tuota kommenttia voi edes yrittää ymmärtää muutoin kuin niin, että ravinnon kolesteroli ei todellakaan millään tavalla kykene veren kolesteroliin vaikuttamaan, vaikka asia ei näin ole. Ei yleisellä tasolla eikä etenkään edellä mainituissa erityistapauksissa.

Ensinnäkin tuo sivu ei nyt suinkaan ole ainoa lähde, johon näkemykseni asiasta olen perustanut.

Toiseekseen älä laita sanoja suuhuni... en ole sanonut, että "ravinnon kolesteroli ei todellakaan millään tavalla kykene veren kolesteroliin vaikuttamaan" vaan että nuo kaksi muuttujaa eivät korreloi keskenään ja sittemmin lausuntoani saivartelijoiden mieliksi vielä tarkentanut, että näin siis tietty silloin, kun puhutaan yleisellä tasolla ja lähtökohtaisesti terveestä henkilöstä ja poikkeustapauksia löytyy aina niin tässä asiassa kuin kaikissa muissakin asioissa... ja tämän nyt luulisi olevan näin foorumiolosuhteissa ihan hiton itsestäänselvää, mutta kun eipä vaan näytä olevan.

Lisäksi kun kyseenalaistat lääkäreiden ja ravitsemusterapeuttien tietämyksen, tulee viestistäsi hyvin vahva "Antti Heikkilä" -fiba. Se on tietysti fakta, että kaikki lääkärit tai ravitsemusterapeutitkaan eivät aina ole asiantuntijoita, mutta tuollainen laaja yleistys on omiaan "tieteen tieto" ja "minun oikea tieto" vastakkainasettelun luomiseen.

Osoita toki se kohta missä kyseenalaistan lääkärit ja ravitsemusterapeutit?? Jos tarkoitat lausetta: "Ei sillä ettäkö oikeasti ainakaan enempää pihalla olisin kuin nuo edellä mainitut ammattiryhmät..." niin eihän tässä kyseenalaisteta heidän osaamistaan, vaan viitataan siihen, että kun itsekin olen asiasta +15 vuotta lukenut niin en tunnusta huonommaksi jääväni, mutta en voi sitä virallisessa yhteydessä sanoa enkä ammatikseni moista harjoittaa, kun en kuitenkaan ole virallisesti koulutettu terveydenalan henkilö.

Kuten edellä olen jo ilmaissut niin en ole kolesterolitutkija eikä minulla näin ollen ole minkäänlaista omaa tietoa asiasta. Ja niidenkin henkilöiden keskuudessa, jotka ovat kolesterolitutkijoita tuntuu asiasta olevan erimielisyyttä, joten eipä tässä meille lopuille oikein jää muuta vaihtoehtoa kuin poimia joukosta omasta mielestämme ne luotettavimmat lähteet ja pelata niillä korteilla.

Ongelmallista toki on, että kuinka pieniä populaatiota tulee huomioida, kun suositellaan tai ei suositella esimerkiksi joitain ravintoaineita yleisellä tasolla. Ymmärrän täysin kantasi ja sanomasi siitä, että kananmunia voi syödä keltuaisineen hyvillä mielin, sillä monelle tästä ei todennäköisesti ole mitään haittaa. Tämä menee ehkäpä hieman saivartelun puolelle, mutta mielestäni on eri asia sanoa, ettei ravinnon kolesteroli vaikuta mitenkään veren kolesterolipitoisuuteen kuin sanoa, että ravinnon kolesterolia ei tarvitse tarkkailla, kun kokonaisuus on kunnossa.

Ei ... vaan menee jo ihan hitollisen saivartelun puolelle.

Olen myös usein sanonut, että pähkinöistä saa hyviä terveellisiä rasvoja. Suosittelen syömään.
Mutta tällä sinun logiikallasi niin ei voi sanoa, koska joku yksilö on pähkinöille niin allerginen, että kuolee niihin.
Mikä toki sinänsä on täysin totta. Joten pitäisiköhän nyt sitten yleisellä tasolla lopettaa pähkinöiden syömisen suositteleminen... minulle valmennukseen tulevilta henkilöiltä toki kysyn ruoka-aineallergiat, joten pääsen yksilöllisempiä ohjeita asiassa antamaan.

Ravitsemus- ja liikuntakeskustelusta usein mielestäni puuttuu tietynlainen tarkkuus (en nyt kuitenkaan tarkoita juuri sinua) johtuen mahdollisesti vallitsevasta "villi länsi" -asetelmasta, jossa kaikki voivat ryhtyä asiantuntijaksi ja neuvonantajaksi. En ole hirveästi perehtynyt sinun teksteihisi, mutta käsittääkseni olet ihan nekku mies ja tämä lienee vain yksi harhalause hyvän asian seassa. Monesti asia ei kuitenkaan näin ole.

Eipä tuolla tietynlaisella tarkkuudella ole tänä päivänä vielä mahdollisuuttakaan toteutua, koska kuten ihan oikeasti genressä vaikuttavat alan ammattilaiset = tutkijat ovat asian ilmaisseet, niin vaikka ollaan tietävinään paljon, niin kyllä loppupeleissä tarvitaan vielä paaaljon lisätutkimusta ennen kuin päästään absoluuttisia totuuksia laukomaan... ja sittenkin löytyy vielä ne yksilölliset muuttujat.

Itse asiassa koko kolesterolikeskustelu on ihan loistava esimerkki asiasta... kun muistelee, miten siinä on näkemykset ja tieto muuttuneet vuosien saatossa, niin "totuudella" joskus 15-20v sitten ja nyt tänä päivänä alkaa olemaan eroa kuin yöllä ja päivällä. Jos vaikka niinkin vähän kuin 15 vuotta sitten olisi mennyt laukomaan, että ruuan kolesteroli ei välttämättä vaikuta veren kolesteroliin, niin olisi pidetty ihan umpihulluna.

Minusta tuo pointti kritiikillä oli tuo sanomasi "...vaikka eihän aikuisten oikeasti ruokavalion kolesteroli korreloi millään tapaa veren kolesteroliarvoihin, vaan arvot ovat ensisijaisesti kiinni perintötekijöistä sekä elintavoista kokonaisuutena... ei siitä minkä sortin rasvaa saa syömisistään."

Mutta kun lukisi tuon kirjoittamasi blogitekstin "Rasvanpoltto for dummies", niin siellä lienee kuvattu selkeämmin se, mitä ajattelet rasvoista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minusta tuo pointti kritiikillä oli tuo sanomasi "...vaikka eihän aikuisten oikeasti ruokavalion kolesteroli korreloi millään tapaa veren kolesteroliarvoihin, vaan arvot ovat ensisijaisesti kiinni perintötekijöistä sekä elintavoista kokonaisuutena... ei siitä minkä sortin rasvaa saa syömisistään."

Mutta kun lukisi tuon kirjoittamasi blogitekstin "Rasvanpoltto for dummies", niin siellä lienee kuvattu selkeämmin se, mitä ajattelet rasvoista.

Ja missähän vaiheessa Tikan artikkelissa viitattiin kolesteroliin? Siitä veren kolesteroliarvojen ja ravinnon kolesterolin korreloinnistahan tuossa lainatussa kohdassa oli kyse, eikä rasvojen laadusta ravinnossa yleensä.

Näin Tikan näkökulmasta jos yrittää katsoa, niin menee ilmaisten neuvojen antaminen forumilla aika raskaaksi, jos jokaisen ohjeen perään täytyy rautalangasta vääntää jokainen mahdollinen poikkeus. Tai ottaa huomioon se mahdollisuus että lukija unohtaa kesken virkkeen koko asiakontekstin, niinkuin tässä :LOL: Joko tahallaan tai tahattomasti.

Ja missähän vaiheessa Tikan artikkelissa viitattiin kolesteroliin? Siitä veren kolesteroliarvojen ja ravinnon kolesterolin korreloinnistahan tuossa lainatussa kohdassa oli kyse, eikä rasvojen laadusta ravinnossa yleensä.

Näin Tikan näkökulmasta jos yrittää katsoa, niin menee ilmaisten neuvojen antaminen forumilla aika raskaaksi, jos jokaisen ohjeen perään täytyy rautalangasta vääntää jokainen mahdollinen poikkeus. Tai ottaa huomioon se mahdollisuus että lukija unohtaa kesken virkkeen koko asiakontekstin, niinkuin tässä :LOL: Joko tahallaan tai tahattomasti.

Tä?! Ilmeisesti tuon Tikan tekstin voi ymmärtää sitten monella eri tavalla. Minä kiinnitin tuohon rasvamainintaan huomioni ja en minulla ei ole mitään mielenkiintoa nälviä tai provota ketään. Pidän Tikkaa asiantuntevana ammattilaisena.

Nimenomaan!! Voin toistaa. Ruokavalion kolesterolin määrä ei korreloi veren kolesteroliarvoihin, vaan ne ovat ensisijaisesti kiinni geeneistä sekä elintavoista kokonaisuutena, eikä siitä mitä rasvaa syö. Tämä ei ole minun mielipiteeni, vaan nykytietämyksen mukainen fysiologinen fakta. Jos jollakin on vastakkaista tutkimusnäyttöä esittää ja paljon, niin olen enemmän kuin valmis muuttamaan näkemykseni asiasta, koska en itse tätä tietoa tuota yhtään, vaan olen täysin sen armoilla mitä tutkijat tutkii, asiasta päättelee ja eteenpäin tällaisille kaltaisilleni valmentajajunteille esittää. En kuitenkaan usko, että kenelläkään on tähän hätään kyseistä faktaa esittää, koska viimeiset 5-10 vuotta varsinkin yleinen tieteellinen konsensus on tuntunut kiihtyvällä tahdilla menevän yhä vahvemmin juuri tähän mainitsemaani suuntaan.

Ja se on suorastaan koomista, kun minä sanon, että kolesteroli on eniten kiinni GEENEISTÄ eikä ruokavalion rasvoista, niin tätä väitettä kyseenalaistetaan sanomalla, että eipäs kun on olemassa sellainen GEENImutaatio joka aiheuttaa herkempää kolesterolin imeytymistä. Niin voi Luoja?! Niinhän siinä juuri lukee, että GEENIT on ykkönen. Kun väitettä kumotaan argumentilla, joka on käytännössä tasan sama väite, mitä sillä yritetään kumota, niin mitä siihen voi enää sanoa??

Tämä keskustelu aiheuttaa minulle sepelvaltimotaudin :LOL:

Viimeksi muokattu:
Tarkoitin sitä, että sun vastaus on suositusten vastainen. Totuus voi olla ihan muuta, mut ensin kirjoitit asianmukaisesti, ettei sulla oo pätevyyttä antaa suosituksia (pl. fitnessruokavalio), mutta samassa viestissä kuitenkin kerrot, ettei "aikuisten oikeasti" asia mene suositusten mukaan.

Oon samaa mieltä, että lukijalla itsellään on viime kädessä vastuu. Alleviivaan nyt sitä, että sun sanomisia uskotaan ja siks pitää olla tarkkana.

Tarkoitin sitä, että sun vastaus on suositusten vastainen. Totuus voi olla ihan muuta, mut ensin kirjoitit asianmukaisesti, ettei sulla oo pätevyyttä antaa suosituksia (pl. fitnessruokavalio), mutta samassa viestissä kuitenkin kerrot, ettei "aikuisten oikeasti" asia mene suositusten mukaan.

Oon samaa mieltä, että lukijalla itsellään on viime kädessä vastuu. Alleviivaan nyt sitä, että sun sanomisia uskotaan ja siks pitää olla tarkkana.

Ei tähän mulla pitäis puuttua mutta hitto ku hajoaa pälli näitä lukiessa :censored: joten annan itseni puuttua vielä kerran. Tai ehkä toisenkin, keskusteluforumihan tämä on..

Suositus sivun yläreunasta: jos on kolesteroliarvoissa vikaa, käänny lääkärien ja laillisten ravitsemusterapeuttien puoleen.

Sitten annetaan (myöhemmin jopa tutkimukseen linkitettynä) muiden tuottamaa tutkimustietoa siitä että veren kolesteroliarvot ovat ensisijaisesti kiinni perintötekijöistä ja elintavoista kokonaisuutena, eivät syödystä rasvasta.

Niin lainaamalla (ei itse tuotettua) monesta lähteestä saatua tutkimustietoa siitä miten ihmisen kroppa oikeasti toimii, Tikka siis käytännössä antaa suositusten vastaisen ohjeen?

Jotta saisi tälle sivustolle ne faktat vastakkain, niin linkitätkö/lainaatko suosituksista sen kohdan, jossa väitetään tuota tutkimustietoa vastaan? Että ravinnon kolesterolimäärät olisivat se ratkaiseva tekijä? Tai jotain vastaavaa mitä sen tämmöisen polemiikin jälkeen jo täytyy olla.

Suolaa kannattaa syödä yli 10g päivässä.

the_great_gatsby_trailer.jpg

Nimenomaan!! Voin toistaa. Ruokavalion kolesterolin määrä ei korreloi veren kolesteroliarvoihin, vaan ne ovat ensisijaisesti kiinni geeneistä sekä elintavoista kokonaisuutena, eikä siitä mitä rasvaa syö. Tämä ei ole minun mielipiteeni, vaan nykytietämyksen mukainen fysiologinen fakta. Jos jollakin on vastakkaista tutkimusnäyttöä esittää ja paljon, niin olen enemmän kuin valmis muuttamaan näkemykseni asiasta, koska en itse tätä tietoa tuota yhtään, vaan olen täysin sen armoilla mitä tutkijat tutkii, asiasta päättelee ja eteenpäin tällaisille kaltaisilleni valmentajajunteille esittää. En kuitenkaan usko, että kenelläkään on tähän hätään kyseistä faktaa esittää, koska viimeiset 5-10 vuotta varsinkin yleinen tieteellinen konsensus on tuntunut kiihtyvällä tahdilla menevän yhä vahvemmin juuri tähän mainitsemaani suuntaan.

Ja se on suorastaan koomista, kun minä sanon, että kolesteroli on eniten kiinni GEENEISTÄ eikä ruokavalion rasvoista, niin tätä väitettä kyseenalaistetaan sanomalla, että eipäs kun on olemassa sellainen GEENImutaatio joka aiheuttaa herkempää kolesterolin imeytymistä. Niin voi Luoja?! Niinhän siinä juuri lukee, että GEENIT on ykkönen. Kun väitettä kumotaan argumentilla, joka on käytännössä tasan sama väite, mitä sillä yritetään kumota, niin mitä siihen voi enää sanoa??

Tämä keskustelu aiheuttaa minulle sepelvaltimotaudin :LOL:
Tässä pääsi nyt käymään sillä tavalla, että oikaisit mutkan, mutta nyt kuitenkin väität, että ei oikaissut. Se on ihan ok jopa sinun tasoiselta valmentajalta sanoa, että "hups, sanoin ehkä vähän epäselvästi".

Jos tuota lausahdusta tarkoitat, että "ruokavalion kolesteroli ei korreloi veren kolesteroliarvoihin" niin sehän nyt on ihan vaan fysiologinen fakta, jonka jokaisen viimeiset 15 vuotta ravitsemustieteitä jossain määrin seuranneen pitäisikin tietää.

Mutta ei mitään, jatka ownaus-meemikuvien postaamista, jos se on mielestäsi tässä nyt se paras tapa hoitaa homma. Tärkeintähän on aina väittää olleensa oikeassa – myös silloin, kun ei oikeastaan ollut.

Kiitos hyvästä Q&A:sta jälleen.

Paljonko syöt kuitua tai osaatko jotain arviota heitellä? Itse sattumoisin olen käyttänyt kuituvalmisteena todella kuitupitoisia sokerijuurikashiutaleita, fibrexiä.
Oli parisen vuotta väliä tuon kuituvalmisteen käytöstä. Huomasin nyt ihmeekseni ravintosisällön/makrojen olevan vähän hassut tai jokin ei täsmää.
Ennen valmisteesta ilmoitettiin 60 kcal/100 g, hh 5,5 g, rasva 0,5 g, ravintokuitu 73 g ja proteiinia 9 g. Tämä tieto on vieläkin esim. Foodiessa, mutta valmistajan sivuilla on eri. Valmiste näyttää nykyään samalta kuin ennen. Nykyinen sisältö per 100 g on 200 kcal, rasva <1 g, hh 3 g, ravintokuitu >65 g, proteiini 8 g.
Tällaisen kuituvalmisteen kohdalla ei nyt ole niin tarkkaa, kun on vain lisä kohtuullisina määrinä, mutta nippelitietoihmisenä mietin, miten tuo kuitu makroihin (kaloreihin) lasketaan. Mihin tuo tuotteen kalorimäärä siis perustuu.

Tässä pääsi nyt käymään sillä tavalla, että oikaisit mutkan, mutta nyt kuitenkin väität, että ei oikaissut. Se on ihan ok jopa sinun tasoiselta valmentajalta sanoa, että "hups, sanoin ehkä vähän epäselvästi".

Oikaisin mutkan. Väitän, että en oikaissut.
En nyt oikeasti ymmärrä mitä tarkoitat?

Jos jotain sanon epäselvästi niin ei mitään ongelmaa asian myöntämisessä, kunhan joku nyt ensin osoittaa mitä olen epäselvästi sanonut?
Harvoin sitä nyt henkilö itse huomaa mitä jonkun toisen mielestä on epäselvästi ilmaissut.

Mutta ei mitään, jatka ownaus-meemikuvien postaamista, jos se on mielestäsi tässä nyt se paras tapa hoitaa homma. Tärkeintähän on aina väittää olleensa oikeassa – myös silloin, kun ei oikeastaan ollut.

Mikä homma pitäisi hoitaa? Minä olen lukemani ja kokemani perusteella muodostanut oman näkemykseni jostain asiasta. Joku toinen on siitä asiasta eri mieltä. Mitä sitten? Ihan vapaasti saa olla eri mieltä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom