Minusta tuntuu nyt vahvasti siltä, että joku täällä vääntää ja kääntää sanomisiani, jotta onnistuu ne tahallaan väärin ymmärtämään...
Minä en ainakaan tuon perusteella voi vetää sitä johtopäätöstä minkä alkuperäisessä viestissäsi teit: "eihän aikuisten oikeasti ruokavalion kolesteroli korreloi millään tapaa veren kolesteroliarvoihin." Eihän tuota kommenttia voi edes yrittää ymmärtää muutoin kuin niin, että ravinnon kolesteroli ei todellakaan millään tavalla kykene veren kolesteroliin vaikuttamaan, vaikka asia ei näin ole. Ei yleisellä tasolla eikä etenkään edellä mainituissa erityistapauksissa.
Ensinnäkin tuo sivu ei nyt suinkaan ole ainoa lähde, johon näkemykseni asiasta olen perustanut.
Toiseekseen älä laita sanoja suuhuni... en ole sanonut, että "
ravinnon kolesteroli ei todellakaan millään tavalla kykene veren kolesteroliin vaikuttamaan" vaan että nuo kaksi muuttujaa eivät korreloi keskenään ja sittemmin lausuntoani saivartelijoiden mieliksi vielä tarkentanut, että näin siis tietty silloin, kun puhutaan yleisellä tasolla ja lähtökohtaisesti terveestä henkilöstä ja poikkeustapauksia löytyy aina niin tässä asiassa kuin kaikissa muissakin asioissa... ja tämän nyt luulisi olevan näin foorumiolosuhteissa ihan hiton itsestäänselvää, mutta kun eipä vaan näytä olevan.
Lisäksi kun kyseenalaistat lääkäreiden ja ravitsemusterapeuttien tietämyksen, tulee viestistäsi hyvin vahva "Antti Heikkilä" -fiba. Se on tietysti fakta, että kaikki lääkärit tai ravitsemusterapeutitkaan eivät aina ole asiantuntijoita, mutta tuollainen laaja yleistys on omiaan "tieteen tieto" ja "minun oikea tieto" vastakkainasettelun luomiseen.
Osoita toki se kohta missä kyseenalaistan lääkärit ja ravitsemusterapeutit?? Jos tarkoitat lausetta: "
Ei sillä ettäkö oikeasti ainakaan enempää pihalla olisin kuin nuo edellä mainitut ammattiryhmät..." niin eihän tässä kyseenalaisteta heidän osaamistaan, vaan viitataan siihen, että kun itsekin olen asiasta +15 vuotta lukenut niin en tunnusta huonommaksi jääväni, mutta en voi sitä virallisessa yhteydessä sanoa enkä ammatikseni moista harjoittaa, kun en kuitenkaan ole virallisesti koulutettu terveydenalan henkilö.
Kuten edellä olen jo ilmaissut niin en ole kolesterolitutkija eikä minulla näin ollen ole minkäänlaista omaa tietoa asiasta. Ja niidenkin henkilöiden keskuudessa, jotka ovat kolesterolitutkijoita tuntuu asiasta olevan erimielisyyttä, joten eipä tässä meille lopuille oikein jää muuta vaihtoehtoa kuin poimia joukosta omasta mielestämme ne luotettavimmat lähteet ja pelata niillä korteilla.
Ongelmallista toki on, että kuinka pieniä populaatiota tulee huomioida, kun suositellaan tai ei suositella esimerkiksi joitain ravintoaineita yleisellä tasolla. Ymmärrän täysin kantasi ja sanomasi siitä, että kananmunia voi syödä keltuaisineen hyvillä mielin, sillä monelle tästä ei todennäköisesti ole mitään haittaa. Tämä menee ehkäpä hieman saivartelun puolelle, mutta mielestäni on eri asia sanoa, ettei ravinnon kolesteroli vaikuta mitenkään veren kolesterolipitoisuuteen kuin sanoa, että ravinnon kolesterolia ei tarvitse tarkkailla, kun kokonaisuus on kunnossa.
Ei ... vaan menee jo ihan hitollisen saivartelun puolelle.
Olen myös usein sanonut, että pähkinöistä saa hyviä terveellisiä rasvoja. Suosittelen syömään.
Mutta tällä sinun logiikallasi niin ei voi sanoa, koska joku yksilö on pähkinöille niin allerginen, että kuolee niihin.
Mikä toki sinänsä on täysin totta. Joten pitäisiköhän nyt sitten yleisellä tasolla lopettaa pähkinöiden syömisen suositteleminen... minulle valmennukseen tulevilta henkilöiltä toki kysyn ruoka-aineallergiat, joten pääsen yksilöllisempiä ohjeita asiassa antamaan.
Ravitsemus- ja liikuntakeskustelusta usein mielestäni puuttuu tietynlainen tarkkuus (en nyt kuitenkaan tarkoita juuri sinua) johtuen mahdollisesti vallitsevasta "villi länsi" -asetelmasta, jossa kaikki voivat ryhtyä asiantuntijaksi ja neuvonantajaksi. En ole hirveästi perehtynyt sinun teksteihisi, mutta käsittääkseni olet ihan nekku mies ja tämä lienee vain yksi harhalause hyvän asian seassa. Monesti asia ei kuitenkaan näin ole.
Eipä tuolla tietynlaisella tarkkuudella ole tänä päivänä vielä mahdollisuuttakaan toteutua, koska kuten ihan oikeasti genressä vaikuttavat alan ammattilaiset = tutkijat ovat asian ilmaisseet, niin vaikka ollaan tietävinään paljon, niin kyllä loppupeleissä tarvitaan vielä paaaljon lisätutkimusta ennen kuin päästään absoluuttisia totuuksia laukomaan... ja sittenkin löytyy vielä ne yksilölliset muuttujat.
Itse asiassa koko kolesterolikeskustelu on ihan loistava esimerkki asiasta... kun muistelee, miten siinä on näkemykset ja tieto muuttuneet vuosien saatossa, niin "totuudella" joskus 15-20v sitten ja nyt tänä päivänä alkaa olemaan eroa kuin yöllä ja päivällä. Jos vaikka niinkin vähän kuin 15 vuotta sitten olisi mennyt laukomaan, että ruuan kolesteroli ei välttämättä vaikuta veren kolesteroliin, niin olisi pidetty ihan umpihulluna.