AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen 48v 3-vuorotyötä tekevä mies. Treenitaustaa on jonkin verran,mutta muutama vuosi mennyt laiskotellen vedoten uuteen 3vuorotyöhön.
Rasva% varmaan n.25.
Luin sun kirjoittaman Ketoosidietti Pdf kirjasen. Nyt 4viikkoa oltu n.30g hh/päivä. Kalorit kalorilaskurin antamat 2000/päivä eli 500 miinuksella. Paino tippui 5kg. Tuntuu ja näkyykin läskin lähtenee vyötäröltä.
Lähtöpaino oli 100kg. Hiilareita sisältävällä 2000kcal/pv dietillä paino junnasi paikallaan.
Eli olen kait pilannut aineenvaihduntani liian vähäisellä syömisellä.
Treenit olleet punttia kotisalilla, sisäsoutu hittejä ja kahvakuulailua kohtuu raskailla kuulilla.
Aion jatkaa samalla kaavalla ehkä nostaen HH 50g/pv.
Oliskohan tarvetta nostaa kaloria myös hieman ? Jos sais tuon aineenvaihdunnankin pikku hiljaa nostettua paremmalle tasolle.
Vai mitä vinkkejä Senseillä olisi ?

4 viikkoa ja -5kg ... niin mikä oli ongelma? Eikös tuo hyvin ole :) Voihan se olla, että sinulle ei vaan hiilarit sovi dieetillä... kyllä sellaisia tapauksia joskus HARVOIN tulee vastaan. Vaikka tutkimukset kuinka sanoo, että hh vs. rasva suhteella ei ole merkitystä rasvanpoltossa, niin kyllä minun käytännön kokemukseni on eri. Tosin vaatii tietyn yksilön, mutta muutama tullut vastaan, että kcal-määrä X hh-dieetillä ei toiminut, mutta SAMA kcal-määrä ketoosissa poltti rasvaa tehokkaasti ja PITKÄÄN... eli ei ollut vaan sitä alun tyhjentymistä.

Ja jos 2000kcal/vrk epäilyttää niin ei se sen vaikeampaa ole kuin nosta määrä vähän hiilarista (edelleen keto) ja rasvasta niin, että kcal-määrä onkin 2200kcal ja katso sillä muutama viikko mitä tapahtuu. Mutta varsinainen aineenvaihdunnan tason kiihdyttäminen ei ole dieetin asioita, vaan tulee ajankohtaiseksi oikeastaan vasta sitten kun rasvanpoltto ei enää ole tavoitteena. Joskin voihan sitä aina muutaman viikon dieettibreikin pitää ja siinä pyrkiä potkimaan metaboliaan vauhtia.

...ja nuo kalorilaskureiden antamat arvot mitä olet miinuksella tai mitä pitäisi syödä ovat sitten aina yhtä puutaheinää.

Ensinnäkkin kovasti kiitoksia Markulle tänne vastailemisesta, tätä kautta on saanut imettyä paljon erittäin käyttökelpoista tietoa!

Mutta pääosin teoriapohjalta... eihän vegeruokavalio nyt millään tapaa optimaalinen lihaskasvatukseen ole. Saako lihasta aikaiseksi? Kyllä. Onko optimaalinen? Ei ole. Pitää muistaa, että nämä on kaksi eri asiaa. Tosin kokemukseni mitä asiasta löytyy sanoo, että niinhän se ei ikinä käytännössä kenelläkään vegellä mene, että siellä makrot olisivat kunnossa samalla tapaa puoliksi vahingossa kuin sekasyöjillä, kun sen riittävän täyden aminohappoprofiilin proteiinin saaminen on hieman haasteellista. Lisäksi kasviproteiineissa varsinkin leusiinin määrä jää usein liian alhaiseksi ja se nyt kuitenkin on lihaskasvun kannalta tärkein yksittäinen aminohappo.

Ja sitten aina tarjotaan näitä, että mitä jos täydentää heralla, mitä jos täydentää bcaa:lla, mitä jos täydentää leusiinilla... niin... tai mitä jos söisi vaan lihaa? Kun eipä sitä lisäravinneleusiiniakaan taideta ihan vaan parsasta eristää :eek:

Onko mielestäsi kasviperäisessä ruokavaliossa muita heikkouksia lihastenkasvatusten kannalta kuin tuo epäoptimaalinen aminohappoprofiili ja ruuasta saatavan kreatiinin puute? Itse olen treenaillut vegeruokavaliolla viimeiset kolme vuotta ja yrittänyt muokata sen tukemaan mahdollisimman hyvin lihaskasvua. Käytännössä siis pyrin syömään monipuolisesti erilaisia proteiinin lähteitä (pavut, soija, linssit, viljat ym.) ja lisäksi käytössä on kasviperäiset leusiini- ja kreatiinilisät.

Onko mielestäsi kasviperäisessä ruokavaliossa muita heikkouksia lihastenkasvatusten kannalta kuin tuo epäoptimaalinen aminohappoprofiili ja ruuasta saatavan kreatiinin puute? Itse olen treenaillut vegeruokavaliolla viimeiset kolme vuotta ja yrittänyt muokata sen tukemaan mahdollisimman hyvin lihaskasvua. Käytännössä siis pyrin syömään monipuolisesti erilaisia proteiinin lähteitä (pavut, soija, linssit, viljat ym.) ja lisäksi käytössä on kasviperäiset leusiini- ja kreatiinilisät.

Minä olen väärä ihminen puhumaan syvällisesti kasvisruokavalioista... kuten sanottu ei ole omaa kokemusta enkä sellaisia tee, niin en sitten myöskään ole niin syvällisesti perehtynyt, että lähtisin suuremmin "asiantuntijalausuntoja" antamaan. Minulle on ihan fine että en tee kaikille kaikkea ja tiedä vastausta joka asiaan ... tämän saisi mielestäni useampikin valmentaja ymmärtää omalta kohdaltaan. Jos joku ottaa yhteyttä, että haluaa ruokavalion ja on vegaani, niin ohjaan eteenpäin. Jos syö munia, kalaa ja maitotuotteita, niin sitten saan vielä hyvin onnistumaan. Voisi verrata, että tehdäänhän sitä dieetillä aerobista, mutta en minä silti mikään juoksuvalmentaja ole :)

Lisäksi ajattelen ruokavaliot aina vielä makrojakin syvemmältä... vai pinnallisemmin?!? Eli joku ihminen ne safkat joutuu ihan oikeasti vielä syömäänkin. Vaikka olisi kuinka optimaaliset makrot mutta ateriakokonaisuus on sellainen, että sen puputtaminen vituttaa joka kerta, niin ei ole pidemmän päälle tapahtumassa.

...mutta kaiken tämän sanottuani, niin kyllähän näistäkin on joutunut väkisinkin lukemaan jonkun verran ja käsittääkseni (joku viisaampi voi korjata jos puhun paskaa) isoimmat "ongelmat" vegeruokavalioissa vs. sekasyöjät ovat aminohappokoostumus, leusiini, kreatiini, rauta ja B12-vitamiini. Tosin aminohappokoostumus vain periaatteessa mutta käytännössä useimmiten kuitenkin... kun syö monipuolisesti kaikkea kasviproteiinia niin kyllä siitä onnistuu kaikki välttämättömät aminohapot varmasti saamaan, mutta nimenomaan käytännön tasolla ongelmana on että se vaatii huomattavan määrän vaivaa verrattuna sekasyömiseen ja ihmiset kun tuppaavat aika mukavuuden haluisia olemaan mitä syömiseen tulee. Harvassa olevat vegeguru HC-bodymunkit ovat enemmänkin poikkeus kuin sääntö.

Ja tämä nyt oli ihan vaan lihaskasvun kannalta.... siihen että mitkä valinnat tässä aihealueessa ovat loppupeleissä parhaiten terveyttä ja elinikää edistäviä en lähde ottamaan kantaa :cautious:

Mitä mieltä ja millaisia kokemuksia sulla on putkirullaamisesta? Itse tykännyt rullailla lepopäivinä pilatesrullalla koko kropan läpi. Nyt kuitenkin rulla alkaa olla sen verran kulunut, että pitäisi ostaa uusi. Mietin vaan, pitäisikö ostaa uudestaan tuollainen pilatesrulla vai ihan kunnon rumble roller. Tämän http://www.foamroller.fi/category/22/rullien-erot mukaan rumble roller olisi paljon parempi väline palautumiseen.

Laitoin nyt täältä http://www.rumbleroller.fi/kauppa/?orderby=popularity tuon xtra-kovan tilaukseen, mutta epäilyttää, onko jo liian kova pilatesrullan jälkeen.

Mitä mieltä ja millaisia kokemuksia sulla on putkirullaamisesta? Itse tykännyt rullailla lepopäivinä pilatesrullalla koko kropan läpi. Nyt kuitenkin rulla alkaa olla sen verran kulunut, että pitäisi ostaa uusi. Mietin vaan, pitäisikö ostaa uudestaan tuollainen pilatesrulla vai ihan kunnon rumble roller. Tämän http://www.foamroller.fi/category/22/rullien-erot mukaan rumble roller olisi paljon parempi väline palautumiseen.

Laitoin nyt täältä http://www.rumbleroller.fi/kauppa/?orderby=popularity tuon xtra-kovan tilaukseen, mutta epäilyttää, onko jo liian kova pilatesrullan jälkeen.

Putkirullaus on omalla kohdalla kaiken oleellisin lihashuoltoväline.
En vertaisi rumble rolleria ja normi rullaa, koska rumblessa on nuo nystyrät joten se on ihan erilainen käyttää.
Suorista rullista ainoa mikä on tarpeeksi kova omaan makuun on harmaa viemäriputki jossa on päällä erkkariteippiä pitoa antamassa. Minulla on kahta paksuutta isommille ja pienemmille lihaksille... isompi on 11cm halkaisija ja pienempi 7½cm. Bauhaussista ostin ja koko kympin taisi maksaa. Mikä on kallista ja mikä halpaa riippuu palkasta, mutta hieman alkaa rahastuksen makua olemaan noissa 50-80 euron putkissa :cautious:

Putkirullaus on omalla kohdalla kaiken oleellisin lihashuoltoväline.
En vertaisi rumble rolleria ja normi rullaa, koska rumblessa on nuo nystyrät joten se on ihan erilainen käyttää.
Suorista rullista ainoa mikä on tarpeeksi kova omaan makuun on harmaa viemäriputki jossa on päällä erkkariteippiä pitoa antamassa. Minulla on kahta paksuutta isommille ja pienemmille lihaksille... isompi on 11cm halkaisija ja pienempi 7½cm. Bauhaussista ostin ja koko kympin taisi maksaa. Mikä on kallista ja mikä halpaa riippuu palkasta, mutta hieman alkaa rahastuksen makua olemaan noissa 50-80 euron putkissa :cautious:

Voisi tosiaan tuota "tee-se-itse"-versiota kokeilla. Tuo pilatesrulla oli alkuun oikein hyvä, mutta eihän se enää useiden rullauksien jälkeen tunnu kuin pieneltä pintakäsittelyltä. Ainoa mitä käytät (ja suosittelet) on siis ihan normaali ja kova rulla? Onko sulla ollenkaan kokemusta noista "erikoisrullista"?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko täällä porukalla heittää linkkiä mihinkään sivustolle, missä olisi ilmaiseksi hyviä rullausvideoita/ohjeita. Tai Youtubessa jotain kanavaa?

Itse yleensä teen lepopäivinä tuollaisia Utin tyylisiä. Pitkiä venytyksiä, liikkeessä tapahtuvia venytyksiä, putkirullaa ja liikkuvuusharjoituksia ( joka on selvästi parantunut kyllä ja johon tähtään näillä ehkä eniten ) ja tietysti hieroja - osteopaatti.
YouTube niitä on täynnä kun seuraa oikeita tyyppejä. Esim Piia Pajusen ja Eveliina Tistelgrenin someen tippuu toisinaan ihan hyviä liikkuvuusharjoite vinkkejä.
Eikä tuo putkirullailu nyt sen ihmeellisempää ole, kaikkia lihaksiahan sillä voi rullata. Ei nyt ehkä ihan vastannut kysymykseesi, mutta itse teen kaikkea muutakin kuin vain pelkkää putkirullaa.
Ennen rullailua on ihan hyvä lämmitellä esim kuten Utti tuossa videolla, heilutella paikkoja vähän ym ettei ihan kylmiltään lähde.

Voisi tosiaan tuota "tee-se-itse"-versiota kokeilla. Tuo pilatesrulla oli alkuun oikein hyvä, mutta eihän se enää useiden rullauksien jälkeen tunnu kuin pieneltä pintakäsittelyltä. Ainoa mitä käytät (ja suosittelet) on siis ihan normaali ja kova rulla? Onko sulla ollenkaan kokemusta noista "erikoisrullista"?

Kyllä minulta myös rubmle roller löytyy mutta en nyt oikein järkevää käyttöä ole sille keksinyt. Tulee käytettyä toisinaan kun tekee gutaa sekin, mutta ei se oikein tarjoa mitään lisähyötyä. On pesäpallo ja tuplapallo ja 5kg kuntopallo ja ja ja ... mutta oikeasti kun on pari eri kokoista normaalia suoraa putkea sekä pesäpallo, niin niillä saa tehtyä kyllä kaiken rullailun mitä tarvitsee.

Nuo kovemmat mallit on ainoat mitä itse käytän kun ei pehmeämmät tunnu missään, mutta se mitä SUOSITTELEN on, että jokainen ihan kokeilemalla löytää omalle nahalleen parhaalta tuntuvan... kun eihän sitä nyt kukaan ulkopuolinen pääse sanomaan miltä jonkun kovuuden putki sinun lihaksissa tuntuu.

Kyllä minulta myös rubmle roller löytyy mutta en nyt oikein järkevää käyttöä ole sille keksinyt. Tulee käytettyä toisinaan kun tekee gutaa sekin, mutta ei se oikein tarjoa mitään lisähyötyä. On pesäpallo ja tuplapallo ja 5kg kuntopallo ja ja ja ... mutta oikeasti kun on pari eri kokoista normaalia suoraa putkea sekä pesäpallo, niin niillä saa tehtyä kyllä kaiken rullailun mitä tarvitsee.

Nuo kovemmat mallit on ainoat mitä itse käytän kun ei pehmeämmät tunnu missään, mutta se mitä SUOSITTELEN on, että jokainen ihan kokeilemalla löytää omalle nahalleen parhaalta tuntuvan... kun eihän sitä nyt kukaan ulkopuolinen pääse sanomaan miltä jonkun kovuuden putki sinun lihaksissa tuntuu.

http://www.rumbleroller.fi/tuote/rumble-roller-taysi-koko-x-tra-kova/ onko tämä todennäköisesti jo liian kova/muodokas esim. etureisille ja selälle? Täytyy tosiaan hakea nuo putket ja väsätä itse. Netistä kun noita valmiita katsoo, niin sen verran on hintavia, ettei viitsi välimallia (eli vähän pehmeämpää ja vähänystyräisempää) ostaa, jos se ei sitten riitäkään.

http://www.rumbleroller.fi/tuote/rumble-roller-taysi-koko-x-tra-kova/ onko tämä todennäköisesti jo liian kova/muodokas esim. etureisille ja selälle? Täytyy tosiaan hakea nuo putket ja väsätä itse. Netistä kun noita valmiita katsoo, niin sen verran on hintavia, ettei viitsi välimallia (eli vähän pehmeämpää ja vähänystyräisempää) ostaa, jos se ei sitten riitäkään.

Juuri tuon mallin omistan ja onhan se nyt kova, mutta niin omalla kohdallani pitää ollakin. Mutta minun mielipiteeni käyttäjänä on, että käytän kyllä toisinaan ihan vaihteluksi ja kyllähän nuo nystyrät tökkii mihin sattuu, mutta ei ne oikein tuo mitään lisähyötyä vaan nimenomaan rullaava painevaikutus on se mikä putkirullauksessa on homman pointti... eipä nuo urheiluhierojatkaan rystysillä painele pitkin selkää. Jos sitten haluaa kohdennettua trigger-piste -hierontaa niin sitä varten on pallot keksitty.

Nyt hieman tartun tuohon mitä ylempänä sanoit. Ideana rullailussa olisi saada nimenomaan "hankaava" vaikutus, mikäli mielii saada lihaskalvon kiinnikkeitä irtoamaan. Nystyrät voivat auttaa tässä. Ja kyllä, urheiluhierojat painelevat nyrkillä/rystysillä pitkin selkää, näin jopa itseäni opetettu ja määrättyihin paikkoihin en vaihtaisi toiseen otteeseen.. :LOL: Alla vielä lyhyt, mutta hyvä teksti rullailusta
https://www.trainer4you.fi/blogi/tom-myers-foam-rolling-ja-faskian-omatoiminen-vapautus/

Nyt hieman tartun tuohon mitä ylempänä sanoit. Ideana rullailussa olisi saada nimenomaan "hankaava" vaikutus, mikäli mielii saada lihaskalvon kiinnikkeitä irtoamaan. Nystyrät voivat auttaa tässä. Ja kyllä, urheiluhierojat painelevat nyrkillä/rystysillä pitkin selkää, näin jopa itseäni opetettu ja määrättyihin paikkoihin en vaihtaisi toiseen otteeseen.. :LOL: Alla vielä lyhyt, mutta hyvä teksti rullailusta
https://www.trainer4you.fi/blogi/tom-myers-foam-rolling-ja-faskian-omatoiminen-vapautus/

Ei ollut yleinen suositus tai asiantuntijalausunto asiasta, vaan ihan omaan käyttökokemukseen perustuen... rullailen rumblella ja rullailen tasaisella putkella eikä rumble tunnu tuovan ainakaan minun selkääni mitään lisää, vaan ihan vaihteluksi käytän. Jos olisi pakko vain toinen valita niin pidän tasaisen putken vaikutusta parempana. Ei sillä, että rumblekaan huono olisi... ensi sitä salilla olen kokeillut ja sitten oikein omankin ostanut.

Miten siihen oikeastaan voi edes kukaan "tarttua" jos nyt joku on jotain omalla kohdallaan tietyllä tapaa kokenut?? Väärä mielipide :confused:

Eikös tota nystyrä putkea kannata käyttää sen takia ku se pureutuu paremmin sinne lihasjumiin kuin tasaputki?

MINUN käyttökokemusteni mukaan tasaputki pureutuu jumiin paremmin kuin nystyräputki.
Jos taas jonkun muun oma kokemus on eri ja kokee nystyräputken paremmaksi kuin tasaputken, niin siitä vaan sillä sitten... kannattaa käyttää juuri sitä mallia mikä itselleen paremmin toimii.

Suositut

Back
Ylös Bottom