AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Näetkö tarpeellisena pitää offilla ajoittain lyhyitä miinus/vhh jaksoja insuliiniherkkyyden parantamiseksi?

Eipä ole tullut pidettyä ja näin pitkälle päässyt kuitenkin :)
Kun minun luotsaamillani offeilla hiilarimäärät menevät joka tapauksessa käytännössä henkilön oman metabolian tehokkuuden mukaisesti eikä siellä itseään olla säkkituoliksi syömässä missään kohtaa. Muista syistä noin kk mittaisia "minicutteja" (hieno nykytermi) on tullut pidettyä. Se mikä taas selvästi näkyy vaikuttavan nousevasta painosta rasva/lihas-hyötysuhteen heikkenemiseen on rasvaprosentin nouseminen... eli jos on liian plösössä kunnossa niin insuliiniherkkyys heikkenee. Ja silloin rasvanprosenttia pitää pienentää, mutta en nyt sitä sitten enää miinusjaksoksi kutsuisi vaan ihan dieetiksi.

Tuli kysymys tuli mieleen noista ylempänä mainituista tapauksista, jotka voivat miinuksillakin kasvattaa lihasta. Esimerkkitapaus: valmennukseesi tulee mieshenkilö ja tavoite on polttaa rasvaa. Sanotaan nyt vaikka että ko. henkilöllä on aiemmin pidempi punttitausta, mutta viimeisin vuosi ollut taukoa. "Aloittelijastatus" siis tällä hetkellä ja oletettavissa on, että lihasta pystytään kasvattamaan rasvanpolton yhteydessä. Eroaako miinuskalorien määrä tälläisen henkilön kohdalla jotenkin henkilöstä, jolle ei ole odotettavissa lihaskasvua dieetillä?

Muista syistä noin kk mittaisia "minicutteja" (hieno nykytermi) on tullut pidettyä.

Koska 1-2vk voi vielä vetää ymmärtääkseni 1000kcal miinuksilla tekemättä itselleen sillä haittaa, niin kuinka tälläiset 1kk jaksot sitten toimivat kaloreitten osalta? Oletetaan, että henkilöllä on vaikka 3000-3500kcal menossa offilla.

Tuli kysymys tuli mieleen noista ylempänä mainituista tapauksista, jotka voivat miinuksillakin kasvattaa lihasta. Esimerkkitapaus: valmennukseesi tulee mieshenkilö ja tavoite on polttaa rasvaa. Sanotaan nyt vaikka että ko. henkilöllä on aiemmin pidempi punttitausta, mutta viimeisin vuosi ollut taukoa. "Aloittelijastatus" siis tällä hetkellä ja oletettavissa on, että lihasta pystytään kasvattamaan rasvanpolton yhteydessä. Eroaako miinuskalorien määrä tälläisen henkilön kohdalla jotenkin henkilöstä, jolle ei ole odotettavissa lihaskasvua dieetillä?

Kyllä minä tällaisissa tapauksissa suosittelen, että aloittaa hieman keskimääräistä maltillisemmilla miinuksilla, jotta saa paremmin hyödynnettyä lihasmuistilla tulevia vanhoja massoja takaisin päin.
Tosin useimmiten tällaisissa tapauksissa missä on taukoa treenistä takana ei ole syömisetkään kovin hääppöisellä tasolle juuri sillä hetkellä, niin ensi alkuun kannattaa ehkä sittenkin panostaa enemmän aineenvaihdunnan tason kehittämiseen eikä heti olla lyömässä miinuksille.

Koska 1-2vk voi vielä vetää ymmärtääkseni 1000kcal miinuksilla tekemättä itselleen sillä haittaa, niin kuinka tälläiset 1kk jaksot sitten toimivat kaloreitten osalta? Oletetaan, että henkilöllä on vaikka 3000-3500kcal menossa offilla.

Sopivat miinukset 1kk jaksolle riippuu siitä mitä ylläpitoruokamäärä on... se paljonko otetaan pois ei ole sama 2500kcal ruokamäärällä kuin 4500kcal.
Mutta jos tuollaisesta 3000-3500kcal ylläpitomäärästä puhutaan niin kyllä siitä 1000kcal / noin kolmanneksen voi ottaa pois kuukaudenkin mittaiselle jaksolle.

Tikalle kysymys, että kuinka alas olet esim. valmennettavillasi miespuolisilla henkilöillä joutunut pahimmillaan laittamaan dieettikalorit? Itse olen 180cm/81kg, salitaustaa 5 vuotta ja teen 5 punttitreeniä viikossa, mutta paino ei tunnu laskevan, vaikka kalorit ovat noin 1900kcal päivässä. Itsehän olen sitä mieltä, että luontainen peruskulutukseni on vain hyvin matala - esim. bulkkikalorinikin ovat vain noin 3000kcal, joilla pystyn nostamaan painoa hyvin sinne 90kg saakka. Kun lukee pakkispenojen mielipiteitä, niin heidän mielestä jo 2200 kalorit ovat naurettavan alhaiset miehelle, mutta mitäs sinä sanot?

Tikalle kysymys, että kuinka alas olet esim. valmennettavillasi miespuolisilla henkilöillä joutunut pahimmillaan laittamaan dieettikalorit? Itse olen 180cm/81kg, salitaustaa 5 vuotta ja teen 5 punttitreeniä viikossa, mutta paino ei tunnu laskevan, vaikka kalorit ovat noin 1900kcal päivässä. Itsehän olen sitä mieltä, että luontainen peruskulutukseni on vain hyvin matala - esim. bulkkikalorinikin ovat vain noin 3000kcal, joilla pystyn nostamaan painoa hyvin sinne 90kg saakka. Kun lukee pakkispenojen mielipiteitä, niin heidän mielestä jo 2200 kalorit ovat naurettavan alhaiset miehelle, mutta mitäs sinä sanot?
Luepa tämä: https://pakkotoisto.com/threads/markku-sensei-tikka.122517/page-112#post-5264821

Tankkauksesta.

Miten sä oikeasti huomaat valmenettavillasi sen, että nyt on fysiologinen tarve tankata? EIkä mitään psykologia tarpeita. Onko siihen jotain määrittävää tekijää, josta se johtopäätös tulee? Ja miten olet toteuttanut tankkauksia, onko sulla olemassa jotain perussääntöjä esim. hiilarimääriin?

Sopivat miinukset 1kk jaksolle riippuu siitä mitä ylläpitoruokamäärä on... se paljonko otetaan pois ei ole sama 2500kcal ruokamäärällä kuin 4500kcal.
Mutta jos tuollaisesta 3000-3500kcal ylläpitomäärästä puhutaan niin kyllä siitä 1000kcal / noin kolmanneksen voi ottaa pois kuukaudenkin mittaiselle jaksolle.

Ehtiikö kuukaudessa tehdä vahinkoa senkään vertaa, että tarvisi jonkunlaista pientä reverseä tehdä vai suoraan 1000kcal takaisin?

Tyre siinä jo linkkasikin eli yhden käden sormilla laskettavissa ne miehet kenen kanssa on joutunut alle 2000kcal menemään ja tasan yksi henkilö jolla 1800-1900kcal. Nämä pitää paikkansa edelleen ja nyt jo 10. toimintavuosi menossa. Mutta ei 2200kcal vielä ole naurettavan alhaiset mielestäni. Riippuu lähtökohdasta ja metabolia on yksilöllinen ominaisuus. Toki dieettinsä silti pystyy hoitamaan paremmin tai huonommin.

Onhan niitä pieniäkin peruskulutuksia olemassa, ei sitä käy kieltäminen ollenkaan. Mutta se että bulkkikalorit ei ole kovin kummoiset ei tarkoita, että dieetillä silti joutuisi mauttoman alas kcal-määrässä menemään. Eräänkin Men's Physique kilpailijan korkeimmat offi-kalorit joilla paino nousi oli vain 2800kcal.... siitä huolimatta kisadieetillä ei tarvinnut mennä alemmas kuin 2100kcal. Ja ihan kovaan kisakireyteen pääsi. Eikä kyse ollut siitä, että siellä olisi sitten vaan tehty ihan älytöntä määrää liikuntaa, vaan ihan normi määrä (olisiko ollut 4-5 treeniä ja 4 aerobista viikossa... korkeimmillaan).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Miten sä oikeasti huomaat valmenettavillasi sen, että nyt on fysiologinen tarve tankata? EIkä mitään psykologia tarpeita. Onko siihen jotain määrittävää tekijää, josta se johtopäätös tulee? Ja miten olet toteuttanut tankkauksia, onko sulla olemassa jotain perussääntöjä esim. hiilarimääriin?

Pahoittelen, että ei ole tähän tarkkaa vastausta antaa. Ei ole mitään kaavaa siihen, että mistä tunnistaa tankkauksen tarpeen. Näillä vuosilla about tuhannen valmennettavan kokemuksella tulee sellainen olo perseeseen, että tankkaus voisi nyt auttaa :eek: Ja kyllähän joskus psykologinen tarve on ihan validi tarve tankata.

Millaista määrää riippuu ihan siitä, että millaisista kulutuksista ja hh-määrästä puhutaan ja minkä kokoinen henkilö kyseessä... eikä ole mitään tarkkaa matemaattista kaavaa antaa tähänkään :nolo:

Ehtiikö kuukaudessa tehdä vahinkoa senkään vertaa, että tarvisi jonkunlaista pientä reverseä tehdä vai suoraan 1000kcal takaisin?

Ei siinä mitään vahinkoa tule, mutta en silti laita kerrasta kaikkia takaisin, vaan noin 3 viikossa nosto normaaliksi.
Jos ottaa 1000kcal pois niin 1. viikko +600kcal ... 2. viikko +200kcal ... 3. viikko +200kcal (tai jotain tämän suuntaista)

Ei siinä mitään vahinkoa tule, mutta en silti laita kerrasta kaikkia takaisin, vaan noin 3 viikossa nosto normaaliksi.
Jos ottaa 1000kcal pois niin 1. viikko +600kcal ... 2. viikko +200kcal ... 3. viikko +200kcal (tai jotain tämän suuntaista)

Näin vähän arvelinkin. Kiitoksia vastauksista!

Tuli mieleen, meneekö se niin, että aminohappoja voi ottaa aterioiden välillä buustamaan proteiinisynteesiä ilman, että se häiritsee sitä itse ateriasta tullutta? Jos joskus syö kevyesti n. 1,5h ennen treeniä (protsku esim herasta), niin häiritseekö tuosta jo reilun tunnin päästä otettava laturi tuosta herasta jo saatua proteiinisynteesiä?

Tuli mieleen, meneekö se niin, että aminohappoja voi ottaa aterioiden välillä buustamaan proteiinisynteesiä ilman, että se häiritsee sitä itse ateriasta tullutta? Jos joskus syö kevyesti n. 1,5h ennen treeniä (protsku esim herasta), niin häiritseekö tuosta jo reilun tunnin päästä otettava laturi tuosta herasta jo saatua proteiinisynteesiä?

En ole sensei, mutta siis ruoan aminohappoja irtoaa ruoasta riippuen useita tunteja. Jos oletetaan että ateriavälin tulisi olla tietyllä ruokavaliolla ja tietyillä ruoilla esim. yli 3 tuntia, jotta proteini synteesi vaste olisi paras mahdollinen, niin kuinka seuraavan "aterian" aminohappojen lähde (lisäravinne tai ruoka) blokkaa tuon ajan. Eli eikö se ruoasta saatava tai aminohappo-lisäravinteesta saatava aminohappo ihan samanlailla katkaise sen "paaston".

Eli eikö se ruoasta saatava tai aminohappo-lisäravinteesta saatava aminohappo ihan samanlailla katkaise sen "paaston".

Tätä juuri mietin, että häiritseekö se ruoasta saatua proteiinisynteesiä vai ei. Koska olen lukenut, että jos aminohapoilla haluaa hifistellä, niin niitä voi aterioiden välissä ottaa sen verran, että tulee se 3g leusiinia ja täten buustata proteiinisynteesiä. Ja nimenomaan ilman, että se vaikuttaisi siihen jo meneillään olevaan proteiinisynteesiin minkä se vaikka 3-4 tuntia sitten syöty pihviateria antoi. Joka kieltämättä kuulostaa erikoiselta.

Mutta oleellinen kysymys oli, että kun syö aamupalan joka sisältää proteiinit pääosin herasta, niin kannattaako sen jälkeen odotella se 2-3 tuntia ennenkuin vetää aminolaturin?

Osaako Sensei lyhesti kertoa mikä saa aikaan tollasen "kivisen" lookin pitkään bodanneilla? Tai no en tiiä onko monella sellanen jo kun ensimmäisiä kertoja dieetta mutta kumminkin :LOL:

Tätä juuri mietin, että häiritseekö se ruoasta saatua proteiinisynteesiä vai ei. Koska olen lukenut, että jos aminohapoilla haluaa hifistellä, niin niitä voi aterioiden välissä ottaa sen verran, että tulee se 3g leusiinia ja täten buustata proteiinisynteesiä. Ja nimenomaan ilman, että se vaikuttaisi siihen jo meneillään olevaan proteiinisynteesiin minkä se vaikka 3-4 tuntia sitten syöty pihviateria antoi. Joka kieltämättä kuulostaa erikoiselta.

Minä taas mietin, että kuinka korkealla absoluuttisessa kehitystasossa pitää olla ennen kuin tällaisella asialla on yhtään mitään pienintäkään käytännön tason merkitystä :confused:
En osaa asiaa lyhyesti selittää, mutta tällä videolla Layne Norton selittää tuon refractory efektin varsin tyhjentävästi.

Mutta oleellinen kysymys oli, että kun syö aamupalan joka sisältää proteiinit pääosin herasta, niin kannattaako sen jälkeen odotella se 2-3 tuntia ennenkuin vetää aminolaturin?

Ei haittaa mitään jos tulee ennen tuota vedettyä aminolaturi... ja asian voi oikeastaan ajatella niin päin, että et hyödy siitä aminolaturista mitään, jos olet sitä tunti tuon heran jälkeen ottamassa, koska aminohappoja on jo veressä ihan kiitettävä määrä.

Osaako Sensei lyhesti kertoa mikä saa aikaan tollasen "kivisen" lookin pitkään bodanneilla? Tai no en tiiä onko monella sellanen jo kun ensimmäisiä kertoja dieetta mutta kumminkin :LOL:

Käytännössä se mikä tuon saa aikaan on "lihastonus" = lihasjänteys ... "continuous and passive partial contraction of the muscles" ... eli lihas on levossakin koko ajan pienessä supistustilassa johtuen hermoimpulssien jatkuvasta syötöstä lihakseen.

Reversedieettailustä kysymys:

Nyt tässä jonkin tovin mennyt reversellä siten että seuraan painoni kehitystä päivittäin ja teen sitten johtopäätöksiä kalorien lisäilystä viikon keskiarvopainon mukaan. Tällä hetkellä menee niin että kun nostan kaloreita 100kcal/pvä, niin viikon keskiarvopaino pompsahtaa 700g isommaksi. Joten jatkan seuraavankin viikon samoilla kaloreilla, paino nousee vielä 300g. Kolmannella viikolla painon nousu on enää olematonta tai paino jopa laskee. Tällaisessa kolmen viikon jaksossa on paino siis noussut sen about kilon verran, kondis tosin osoittaa että ei se läskiä (ainakaan kaikki) ole.

Itse kysymys onkin, että onko tästä nyt vedettävä johtopäätös että tuo 100kcal nosto on liian iso minulle ja pääsisin nopeampaan kaloriennostotahtiin pienemmällä kertyneen läskin määrällä jos nostaisin kaloreita pienemmillä askelilla?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom