AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
1. Kysyin aiemmin voimatasoista dieetillä. Laskeskelin niitä. niin ne on eriliikkeiden välillä muutamasta prosentista vähän reiluun 10% laskeneet siitä, mitä ne oli ennen dieettiä parhaillaan. Eli tämä lienee ok ja normaalia jos näin käy? Tämä tapahtui siis ensimmäisen parin viikon aikana ja nyt 6 viikkoa mentäessä ne on aikalailla stabiloituneet siihen.

2. Mites esim joku vaikka kulmasoutu, niin onko sillä kasvuärsykettä/ylläpitävä vaikutus hauislihaksiin, vaikkei hauikset mitenkään hapottuisi edes liikettä tehdessä? Sama vaikka penkissä ottaako se joka tapauksessa ojentajiin, vaikka liike tuntuisi vain rinnassa? Eli onko liikkeissä ylipäätään saatava jotain tunnetta lihakseen, jotta tietää sen jotain "tekevän"

1. Normaalia on. Vaikka toki yksilöllistä hajontaa paljonkin. Itselläni menee ihan samalla tapaa. Alkuun putoaa tehot noin 10% ja sitten jämähtää siihen.

2. Epäsuoraa rasitusta. Mihin se sitten riittää riippuu paljonko sitä tulee. Ei mitään lihasta tietyn moninivelliikkeen "liikeketjusta" saa kokonaan pois eristettyä vaikka mitä tekisi. Liikkeet joissa käsivarsi koukistuu on aina hauis jonkun verran mukana, liikkeet joissa käsivarsi ojentuu on ojentaja aina jonkun verran mukana jne.

Moi, minulla on vammoja (molemmissa olkapäissä, oikeassa ranteessa ja alaselässä reipasta madaltumaa IV-V välillä > alentunut toimintakyky), jotka lakkaavat vaivaamasta lopullisesti minun viimeisen henkäyksen jälkeen. :LOL: Ortopedit ovat antaneet luvan ja suosituksen aloittaa treenaamisen salilla, kunhan käytän riittävästi järkeä. Fysioterapiassa olen juossut monia kertoja, ja itse olen opetellut kuuntelemaan/testaamaan, mitä paikat sietää ja mitä ei eli sen suhteen pitäisi olla asiat ok. :)

Tarkoituksena on ensin polttaa turhaa "savea" pois ja siinä samalla parantaa lihaskuntoa jne. Minä en tarvitse isoja lihaksia kun en aio nousta kuin saunanlauteille ja onhan se arkunkantajille helpompaa hamassa tulevaisuudessa kun ei tarvitse kantaa "painavaa raatoa" monttuun. :D

Itse omalla kohdalla olen miettinyt kevyillä painoilla treenaamista järkevänä eli esim. kuormilla 15-25RM. Tietysti jotain voin tehdä vähemmillä toistoilla ja saada erilaista ärsykettä ja henkistä vaihtelua. Muutenkin ajattelen olevan hyvä lähteä treenaamaan kevyillä painoilla kun on taukoa kunnon treenaamisesta (siis kunto paremmaksi, tekniikoita hioa, etsiä sopivat liikkeet ottaen huomioon vammat jne.) Tarkoitus on treenata mahdollisemman kattavasti eri lihasryhmiä viimeistään kun on pohjaa rakennettu paremmaksi. Nyt olen treenaillut vastuskuminauhoilla ja ulkoiluttanut itseäni.

Utti on kirjoitellut ja puhunut BFR-treenaamisesta ja nyt sinä toit sen esille myös, josta minulle heräsi "vau -elämys", jospa se voisi olla minulle hyvä ainakin osana harjoittelua.

Toivottavasti toin taustoja tarpeeksi esille, jotta voit vastata kysymyksiini.
1. Näetkö minun tapauksessa BFR-treenaamisen järkevänä, jos aion muutenkin aloittaa treenaamisen kevyillä kuormilla vai voisiko olla molemmat treenimuodot käytössä?
2. Onko sinulla tietoa, saako Suomesta ostettua BFR-treeneihin tarkoitettuja siteitä? Yritin etsiä, mutta en löytänyt Suomesta vastaavanlaisia kuin mitä tämän linkin takana on https://www.bfrbands.com/ . Polvisiteet ajattelen vaivalloisena laittaa ja käsittääkseni ne ovat olkavarrelle liian leveät? En tiedä, miten terveydenhuollon käyttöön tarkoitetut staassit kestäisi pitemmän päälle olkavarsissa?
3. Muita mahdollisia neuvoja ja vinkkejä?

Kiitän etukäteen!

PS. Puhuttiin NFE:ssa Fastin osaston luonna tovi mun ravitsemusongelmastani. Toin esille kokevani helposti heikotusta ja arvelin sen johtuvan hiilareiden vähyydestä. Kehotit kokeilemaan suolaa enemmän ja tein työtä käskettyäni ja ilokseeni oloni on ollut parempi. ISO KIITOS! Verikokeiden tulokset olivat vallan mainiot ja verenpaine on myös hyvä, niin sen suhteen on hyvä jatkaa matkaa. Ei sentään koko äijä hajalla. :)
Staassit tilasin alibabalta.pari euroa kpl.ajaa hyvinkin asiansa.yhdet tein itse.muovilukot ja mustaa n.5cm leveää kuminauhaa.vähän ompelua ja se oli siinä.tein layne nortonin PH3 treeniä missä tulee BFR settejä käsille ja jaloille niin harmi kun en mitannut kinttaan kokoa kun aloitin mutta tuli selkeästi lisää kokoa käsiin vaikka parikymmentä vuotta niitä jo kiusattu.

Mikä on kantasi pakastevihanneksiin? Onko näissä paljonkin huonommat ravintoarvot kuin tuoreissa vihanneksissa?

Pakastevihannekset menevät ihan siinä missä tuoreetkin... pakastaminen pitää ravintoarvot hyvällä mallilla.

...se onkin sitten ihan eri keskustelu, että kuinka ravintorikasta sellainen köyhässä maaperässä tehotuotettu geenimanipuloitu porkkana oikeastaan edes on :unsure:
Siinä yhtälössä pakastaminen on ehkä se kaikin pienin ongelma :ROFLMAO:

Moi, Markku! Postasin tämän jo toiseen viestiketjuun, mutta halusin kuulla myös sinun mielipiteesi, joten tässä tulee: Oon 35v 172/81 mies. Treenannut olen vuosia. Oon dieettaillut jonkin aikaa nyt ja tällä hetkellä treenaan 4-jakoisella ohjelmalla. Tosin kädet tulee 2xvko ja kotona saatan välillä tilanteen mukaan ottaa vipareita sivulle, vedellä leukoja jne. Tässä kun dieetti päättyy jouluna, nii mietin, että jos palais 2-jakoiseen ohjelmaan, jalat/selkä ja rinta/olat/kädet jaolla. Treenejä tulisi 4 viikkoon. Mietin, että ottais viikon ekat treenit voimatyylillä perusliikkeitä ja toiset enemmän pumppailua bodytyyliin. Miksikö tämä jako? Aattelin, että tekemällä mavea ja sjmv:a saisin sekä jalkoihin, että selkään rasitusta samalla kertaa. "Voimatreenit" vois näyttää tältä:

A1
Leuat
Etukyykky
Tankosoutu
Mave

B1
Vinopenkki
Pystypynnerrus tang seisten
Pystysoutu
Hauisk tang
Kapea penkki

A3
Leukakone
Kyykky
Kulmasoutu
Sjmv

B3
Penkki
Pystypun smith
Viparit
Scott
Ransk pun

Miltä tämmöinen vaikuttais?

Jos on tarve muuttaa harjoitusohjelmaa ja tekee sen niin, että vaihtaa 2-jakoisesta yläkroppa/alakroppa --> 2-jakoiseen työntävät/vetävät. Näetkö tämmöisessä järkeä, jos aiempi yläkroppa alakroppa tuotti tulosta 5kk ja sen jälkeen kevennykset ym ei tuntunut vaikuttavan ennen dieettiä. Ja jos dieetin jälkeen alkaisi koittaa uutta nousua sarjapainoihin muuttamalla ohjelmaa työntäviin ja vetäviin, niin onko tässä sellaista vaihtelua mitä voisi kaivata. Vai pitäisikö mennä ihan kokonaan eri juttuihin(esim 4-jakoinen).

Kysymys frekvenssistä. Tällä hetkellä olen 3kk ajan tehnyt lihasryhmät 3 kertaa viikossa nostaen voluumia antamasi neuvon mukaan(15-20-25-30 sarjaa per treeni). Palautuminen ei ole ollut ongelma missään vaiheessa, tai en ole huomannut, että mitenkään sen nuutuneempi olisin ollut, kuin normaalisti ja sarjapainot ovat kavunneet tasaisesti ylöspäin. Itse kysymys kuuluu, että onko neljä kertaa lihasryhmät viikossa liikaa tai saako näin korkeasta frekvenssistä mielestäsi enään sen enempää gainsseja, kuin 2-3x? Sarjamäärät per treeni pysyisi samana tai jopa nostaisin niitä 20-25-30-35.

Jos on tarve muuttaa harjoitusohjelmaa ja tekee sen niin, että vaihtaa 2-jakoisesta yläkroppa/alakroppa --> 2-jakoiseen työntävät/vetävät. Näetkö tämmöisessä järkeä, jos aiempi yläkroppa alakroppa tuotti tulosta 5kk ja sen jälkeen kevennykset ym ei tuntunut vaikuttavan ennen dieettiä. Ja jos dieetin jälkeen alkaisi koittaa uutta nousua sarjapainoihin muuttamalla ohjelmaa työntäviin ja vetäviin, niin onko tässä sellaista vaihtelua mitä voisi kaivata. Vai pitäisikö mennä ihan kokonaan eri juttuihin(esim 4-jakoinen).

Ei muutoksen tarvitse olla mitenkään erityisen radikaali vaan kyllä tuollainen yhden 2-jakoisen muuttaminen toiseksi 2-jakoiseksi sen puolesta riittää. Tosin jos nousujohteisuus on loppu tietyissä liikkeissä tai tietyllä nousujohteisuusmallilla, niin näiden muuttaminen siinä oleellisempaa on kuin treenin jakoisuuden muuttaminen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kysymys frekvenssistä. Tällä hetkellä olen 3kk ajan tehnyt lihasryhmät 3 kertaa viikossa nostaen voluumia antamasi neuvon mukaan(15-20-25-30 sarjaa per treeni). Palautuminen ei ole ollut ongelma missään vaiheessa, tai en ole huomannut, että mitenkään sen nuutuneempi olisin ollut, kuin normaalisti ja sarjapainot ovat kavunneet tasaisesti ylöspäin. Itse kysymys kuuluu, että onko neljä kertaa lihasryhmät viikossa liikaa tai saako näin korkeasta frekvenssistä mielestäsi enään sen enempää gainsseja, kuin 2-3x? Sarjamäärät per treeni pysyisi samana tai jopa nostaisin niitä 20-25-30-35.

Perustuen omaan kokemukseen ja näkemykseen niin minun mielestäni korkeampaan frekvenssiin kuin 3x viikossa ei ole syytä lähteä... koska se nyt kuitenkin on sitten jo suunnilleen mallia lihasryhmää joka toinen päivä. Vaan sitten kun kyseiseen frekvenssiin pääsee koko kehon osalta, niin seuraavaksi lähtisin kehittämään voluumia ja/tai intensiteettiä (lisää sarjoja treeniin tai mahdolisesti lisää treenejä viikkoon tai enemmän failureen). En nostamaan frekvenssiä lihasryhmä 4x viikossa tms.

Vaan sitten kun kyseiseen frekvenssiin pääsee koko kehon osalta, niin seuraavaksi lähtisin kehittämään voluumia ja/tai intensiteettiä.

Jatkokyssärinä; tarkoitatko tällä, että pysyttäisiin 3x viikko vai olisiko tässä paikka esim tehdä lihasryhmät 2x viikkoon X ajan, jolloin saisi enemmän voluumia yhden treenin sisällä per lihasryhmä?

Kun treenaa aamulla n. tunti heräämisen jälkeen, onko vaarana, että treenaa katabolisessa tilassa jos vetää ennen treeniä aminolaturin +banaanin, josta saa n. 3g leusiinia mutta ei kaikkia välttämättömia aminoita? Tuossa siis välttämättömistä aminoista 8, l-tryptofaani puuttuu. Stimulant free prezone kyseessä. Treenin aikana sitten eaa+intrahiilari. Eli pitäisikö ennen treeniä saada se täyden aminohappoprofiilin annos, esim herasta vai riittääkö tuo aminolaturi vaikka se l-tryptofaani lähes jokaisesta aminotuotteesta puuttuu (mukaanlukien eaa tuote jota käytän)?

Sitten progressiosta. Kumpaa pidät parempana:

Esim 3x5 vakiopainolla ja joka viikko vaikka se 2,5kg lisää rautaa kun tuo 3x5 tulee, vai sitten vaikka joka viikko lisätä yhden sarjan kunnes tulee 5x5 ja sen jälkeen vasta lisätä romua ja aloittaa tuolla 3x5 taas alusta? Tai olisiko jotain simppeliä progressioehdotusta antaa?
Lisäkysymystä vielä tuosta sarjamäärien nostamisesta mitä joku oli ylempänä maininnut, 15-20-25-30. Treenaan 2+3 jakoisella, eli lihat tulee 2-3 kertaa viikkoon, reeniä takana n. 8 vuotta. Suositteletko tuota tyyliä mun tasoiselle treenaajalle kun muistanko oikein, että jossain sanoit tuollaisen volyymin astettaisen lisäämisen olevan tarpeen juuri pitempään reenanneilla?

Viimeksi muokattu:
Kiinnostaa myös tuo aamureenin ravinto, saatan olla jopa 30min heräämisestä salilla. Tähän asti olen alkanut matkalla hörppimään Eaa tai bcaa plus malto seosta ja reenin jälkeen ruoka, miettinyt olisiko viksumpaa herätessä hörpätä hera+malto ja sillä sitten safkaan asti

Jatkokyssärinä; tarkoitatko tällä, että pysyttäisiin 3x viikko vai olisiko tässä paikka esim tehdä lihasryhmät 2x viikkoon X ajan, jolloin saisi enemmän voluumia yhden treenin sisällä per lihasryhmä?

Tarkoitin juuri sitä, että pidä nyt toistaiseksi tuo 3x / vko frekvenssi ja siinä pyri kasvattamaan voluumia.

Kun treenaa aamulla n. tunti heräämisen jälkeen, onko vaarana, että treenaa katabolisessa tilassa jos vetää ennen treeniä aminolaturin +banaanin, josta saa n. 3g leusiinia mutta ei kaikkia välttämättömia aminoita? Tuossa siis välttämättömistä aminoista 8, l-tryptofaani puuttuu. Stimulant free prezone kyseessä. Treenin aikana sitten eaa+intrahiilari. Eli pitäisikö ennen treeniä saada se täyden aminohappoprofiilin annos, esim herasta vai riittääkö tuo aminolaturi vaikka se l-tryptofaani lähes jokaisesta aminotuotteesta puuttuu (mukaanlukien eaa tuote jota käytän)?

Viisaammat väittävät, että LIHASproteiinisynteesi ei tarvitse tryptofaania. Kaipa se sitten pitää paikkansa. Kun lihasproteiinisynteesi kuitenkin on eri asia kuin esim. maksan proteiinisynteesi tai koko kehon proteiinisynteesi. Kun siis käytännössähän kaikki kudoksen rakentuminen on proteiinisynteesiä... se mihin näissä hommissa pyritään vaikuttamaan on nimenomaan lihaskudoksen proteiinisynteesi.

Sitten progressiosta. Kumpaa pidät parempana:
Esim 3x5 vakiopainolla ja joka viikko vaikka se 2,5kg lisää rautaa kun tuo 3x5 tulee, vai sitten vaikka joka viikko lisätä yhden sarjan kunnes tulee 5x5 ja sen jälkeen vasta lisätä romua ja aloittaa tuolla 3x5 taas alusta? Tai olisiko jotain simppeliä progressioehdotusta antaa?

Ei tähän oikein ole vastausta olemassa... nousujohteisuusmalleja on monia erilaisia. Jossain kasvatetaan painomäärää, jossain sarjamäärää, jossain toistomäärää, jossain syklitetään / aallotetaan jotain tai useampaa tai kaikkia näistä jne.

Paras on se mikä henkilölle X toimii juuri sillä hetkellä.
Ja jos homma toimii niin ei pidä muuttaa ihan vaan siitä syystä, että ruoho on muka vihreämpää jossain muualla... ahneella on paskanen loppu :cautious:

Lisäkysymystä vielä tuosta sarjamäärien nostamisesta mitä joku oli ylempänä maininnut, 15-20-25-30. Treenaan 2+3 jakoisella, eli lihat tulee 2-3 kertaa viikkoon, reeniä takana n. 8 vuotta. Suositteletko tuota tyyliä mun tasoiselle treenaajalle kun muistanko oikein, että jossain sanoit tuollaisen volyymin astettaisen lisäämisen olevan tarpeen juuri pitempään reenanneilla?

Olen tässä saanut huomata, että se jos joku on viettänyt salilla aikaa 8 vuoden ajanjaksolla niin se ei vielä kerro tasosta yhtään mitään.

Käytännössä pointti tuossa on, että sitten kun olet niin edistynyt että et palautumisen puutteesta johtuen pysty koko ajan treenaamaan niin paljon ja kovaa, että se on riittävä annos uuteen kehitykseen niin sitten syklitetään jotain, jotta edes osa ajasta voidaan treenata riittävästi. Se voi olla koko treenin sarjamäärä, se voi olla pääliikkeen sarjamäärä, se voi olla kuorma tai intensiteetti. Yksilötasolla foorumiolosuhteissa paha ottaa kantaa, että mikä juuri SINUN kohdallasi olisi oikea tapa toimia.

Kiinnostaa myös tuo aamureenin ravinto, saatan olla jopa 30min heräämisestä salilla. Tähän asti olen alkanut matkalla hörppimään Eaa tai bcaa plus malto seosta ja reenin jälkeen ruoka, miettinyt olisiko viksumpaa herätessä hörpätä hera+malto ja sillä sitten safkaan asti

En ottaisi kerralla ennen aamutreeniä koko settiä... liikaa nopeaa sokeria kerralla. Parempi noin, että hörpit hiljalleen. Osa ennen treeniä ja loput intrana. Jos ennen treeniä haluaa enemmän jotain ottaa niin vaikka banaani tms. hitaammin imeytyvä mikä ei aiheuta verensokeripiikkiä ENNEN treeniä.

Ja kyllähän jotkut vetävä parhaat treeninsä suoraan paastosta... tosin suurin osa porukasta ei.
Kokeilemalla selviää miten juuri sinulla.

Täältä peukkua paastotreenille. Edellisenä iltana hiilaria koneeseen niin hyvin jaksaa treenit aamupäivällä 16 tunnin paaston jälkeen.
IF:llä nyt ollut jonkin aikaa, enkä olis aiemmin uskonut tekeväni paastotreeniä. Vuorotöistä johtuen en noita ole tehnyt kuin muutaman, mutta todellakin jaksaminen on ihan eri luokkaa, kun aiemmin.
Ennen paastoilua söin pari tuntia ennen treeniä, sitte laturit, intrat ja palkkari. Silti sippasi aiemmin treeneissä, kuin nyt.
Aamusta vain vettä, kuppi kahvia ja salille. Siellä alan intraa siemailla n. 20 min treenin aloittamisesta. 40g osmoa ja 12g eaa:ta. Palkkari ja kotona ruokaa.

Mitä mieltä olet riisi-/ karjalanpiirakoista hiilarin (ja rasvan) lähteenä? Nopeasti laskettuna esim 3 fazer riisipiirakkaa antaa kutakuinkin samat makrot kuin 100g riisiä + 1 rl öljyä. Mutta onko noissa paljon sokeria tai muuta sellaista mitä ei sovi wannabe-bodareille? Toki tyydyttyneiden rasvojen osuus suurempi, mutta voi sitten vaikka toisella aterialla ottaa enempi vaikka oliiviöljyä.

Mitä mieltä olet riisi-/ karjalanpiirakoista hiilarin (ja rasvan) lähteenä? Nopeasti laskettuna esim 3 fazer riisipiirakkaa antaa kutakuinkin samat makrot kuin 100g riisiä + 1 rl öljyä. Mutta onko noissa paljon sokeria tai muuta sellaista mitä ei sovi wannabe-bodareille? Toki tyydyttyneiden rasvojen osuus suurempi, mutta voi sitten vaikka toisella aterialla ottaa enempi vaikka oliiviöljyä.

Riisiä, ruisjauhoa, vehnäjauhoa, jotain rasvaa, pari E-koodia, ruismallasta jne... eiköhän nuo mene kokolailla siihen "perusruoka" kategoriaan mikä oikeasti HC-WNB-bodarillekin sopii... että IIFYM vaan :)

Suositut

Back
Ylös Bottom