AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tähän asiaan liittyen,koskeeko tämä myös voima- ja bodaustreenin yhdistämistä, esim treenin alussa lyhyitä sarjoja esim 1-6 toistovälillä, ja sen jälkeen pidempiä bodaussarjoja ja mahdollisia tehokeinoja?

Ei... koska ei siinä ole vastakkain täysin päinvastaiset "ideologiat" vaan päällekkäisyyttä on paljonkin.

Onko normaalia jos sarjapainot dieetillä(lyhyellä kokonaiskesto 2kk) tippuu selkeästi? Jos esim syönyt 2800kcal/päivä ja tiputtaa tuon 2000kcal tai jopa alle ja tämä kaikki käytännössä hiilihydraateista niin 1-2 viikon sisään voimatasot ja sarjapainot laskee. Mietin että onko kyse liiallisesta treenistä, mutta pidin kevennyksen ennen välidieettiä.eli tuskin siitäkään kiinni, mutta huomannut kuitenkin, ettei jaksa tehdä samalla painolla samoja määriä, mitä ennen.

Onko normaalia jos sarjapainot dieetillä(lyhyellä kokonaiskesto 2kk) tippuu selkeästi? Jos esim syönyt 2800kcal/päivä ja tiputtaa tuon 2000kcal tai jopa alle ja tämä kaikki käytännössä hiilihydraateista niin 1-2 viikon sisään voimatasot ja sarjapainot laskee. Mietin että onko kyse liiallisesta treenistä, mutta pidin kevennyksen ennen välidieettiä.eli tuskin siitäkään kiinni, mutta huomannut kuitenkin, ettei jaksa tehdä samalla painolla samoja määriä, mitä ennen.

Määrittele "selkeästi" ?? Yli vai alle 10% siitä mitä ennen olivat.
Tosin eipä kai siinä mitään ihmeellistä ole, jos kerrasta pudottaa ruokamäärä melkein 30%... ISO pudotus kerrasta, siinä ei saa kroppa minkäänlaista mahdollisuutta sopeuttaa tehojaan.

Oikeasti on kovin yksilöllistä. Suurimmalla osalla ei putoa merkittävästi heti alkuun. Jos on treeni ollut vähän huonoissa kantimissa, niin tehot voivat miinuksista johtuen jopa nousta kun tekeminen laitetaan tasapainoon. Itse kuulun siihen ryhmään, jolla sarjapainot putoaa aina dieetin alussa melkein 10% (ei ihan mutta melkein) kun lihakset tyhjenevät ja jäävät sitten siihen. Johtuu ihan siitä, että omistaa "sokeripolttoisen" koneen eli tehot ovat lähes suoraan verrannolliset glykogeenin määrään. Tällöin keto ja vhh ovat huonoja ideoita. Mutta toisaalta ei vaadi hh-tankkausta kummempaa, että voimat tulevat takaisin. Toki sitten kun dieetti pitenee alkaa energiavaje itsessään sekä putoava kehonpaino voimatasoihin vaikuttamaan.

Jalkatreenit venyy aina puolitoistatuntiseksi (+30-45min lämmittelyt). Onko mielestäsi liian pitkä aika? Sarjoja tai liikkeitäkään ei montaa ole (työsarjoja yht. 21, joista massaliikkeiden sarjoja 6), mutta silti etenkin isoissa liikkeissä menee mielestäni liian kauan aikaa. Tulisiko pudottaa sarjatauoista (ja näin ollen painoista) vai jatkaa nykyiseen tapaan?

Lisäkysymyksenä: Mitä mieltä olet lähennys- ja loitonnuskoneista? Otin viimeisenä epätoivoisena keinona saada lonkkavaivat kuriin, mutta ei toiminut. Mietin, että jättääkö noita jalkatreeneihin, vai onko "turhia" liikkeitä?

Ei muuten ikinä tainnut tulla Sensein salin videoesittelyä, vaikka sellaista lupailtiinkin. :david: Muistin asian, kun selasin sivuja yrittäessäni löytää lisätietoja noista käppäreihin magneeteilla kiinni tulevista lisäpainoista. (Englannin kielinen nimi, mistä hommattu yms..)

Jalkatreenit venyy aina puolitoistatuntiseksi (+30-45min lämmittelyt). Onko mielestäsi liian pitkä aika? Sarjoja tai liikkeitäkään ei montaa ole (työsarjoja yht. 21, joista massaliikkeiden sarjoja 6), mutta silti etenkin isoissa liikkeissä menee mielestäni liian kauan aikaa. Tulisiko pudottaa sarjatauoista (ja näin ollen painoista) vai jatkaa nykyiseen tapaan?

Lisäkysymyksenä: Mitä mieltä olet lähennys- ja loitonnuskoneista? Otin viimeisenä epätoivoisena keinona saada lonkkavaivat kuriin, mutta ei toiminut. Mietin, että jättääkö noita jalkatreeneihin, vai onko "turhia" liikkeitä?

Ei 1½h ole liian pitkä treeniksi... ihan normaali aika.
Mutta kyllä 21 työsarjaa silti pitäisi vähän tiiviimpään aikaan mennä. Riippuen toki miten treenaa. Jos voimaa ja istuu 5 minuuttia sarjojen välissä, kuten monella isommalla voimanostajalla tapana, niin äkkiä menee enemmänkin kuin 1½ tuntia. Mutta mitä ihmettä ne loput sarjat sitten jos "massaliikkeiden" sarjoja on vain 6 kpl... mikä niiden funktio on jos ei massan kasvattaminen :sneaky:

On lähennys- ja varsinkin loitonnuskoneella oma paikkansa treenissä JOS niitä TARVITSEE johonkin. Enkä minä oikein niiden tarpeeseen juuri SINUN kohdallasi pysty ottamaan kantaa.

Ei muuten ikinä tainnut tulla Sensein salin videoesittelyä, vaikka sellaista lupailtiinkin. Muistin asian, kun selasin sivuja yrittäessäni löytää lisätietoja noista käppäreihin magneeteilla kiinni tulevista lisäpainoista. (Englannin kielinen nimi, mistä hommattu yms..)

Ei ole tullut... kun enpä ole kyllä muistanut itsekään koko asiaa. Magneettipainot on silloin joskus jenkkien amazonista ostettu... ennen uutta tullilainsäädäntöä. "Plate Mate" kun kirjoittaa hakuun niin löytyy. Luulisin kyllä että brittienkin amazonissa on niitä. Tosin nuo minun on paunakokoja ja sittemmin olen jossain nähnyt kiloissakin tehtyjä.

Ei 1½h ole liian pitkä treeniksi... ihan normaali aika.
Mutta kyllä 21 työsarjaa silti pitäisi vähän tiiviimpään aikaan mennä. Riippuen toki miten treenaa. Jos voimaa ja istuu 5 minuuttia sarjojen välissä, kuten monella isommalla voimanostajalla tapana, niin äkkiä menee enemmänkin kuin 1½ tuntia. Mutta mitä ihmettä ne loput sarjat sitten jos "massaliikkeiden" sarjoja on vain 6 kpl... mikä niiden funktio on jos ei massan kasvattaminen :sneaky:

On lähennys- ja varsinkin loitonnuskoneella oma paikkansa treenissä JOS niitä TARVITSEE johonkin. Enkä minä oikein niiden tarpeeseen juuri SINUN kohdallasi pysty ottamaan kantaa.

Esimerkkinä toinen jalkatreeneistä:

-Romanialainen 3x8
-Hack 3x10
-GHR 3x12 (vika sarja yhdellä pudotuksella)
-Ojennus 3x15 (vika sarja kahdella pudotuksella)
-Loitonnus 3x15-20 (vika sarja kahdella pudotuksella, tämä siis tuli kyykyn avuksi, mutta lähtenee pois nyt, kun ei auttanut).

-Pohkeet vaakaprässi 3x10
-Pohkeet istuen 3x12 (vika sarja yhdellä pudotuksella)

Romanialaiseen (työsarjoihin) menee 10min, ihan max 15min, mutta tuossa vie aikaa myös hackin lämmittelyt, sillä polvivaivaisena työsarjapainoihin nouseminen vie aikansa. Lisäksi otan työsarjojen välisen tauon varman päälle, koska tosiaan pelottaa ne polvet. En siis anna jalkojen kylmetä, mutta varmistan, että olen varmasti valmis seuraavaan työsarjaan. Joskus menee 3min jos polvissa tuntuu hyvältä, joskus 5min.

Tarkoituksena tosiaan lihasmassan kasvatus, joten ottaisitko painoista pois ja lyhentäisit palautumisaikaa?

En oikein näe virkaa myo repseille kuin olemassa olevien vammojen kannalta... eli kun on pakko treenata kevyillä kuormilla (15-25RM) niin sillä systeemillä pystyy voluumia raahaamaan väkisin pidemmälle ja saamaan enemmän failurea aikaan. Vahvasti siis metabolisen rasituksen puolelle mennään. Jos on pakko treenata kevyesti (nivelet niin paskana tms.), saada failurea aikaan ja päästä nopeisiin lihassoluihin käsiksi, niin ne on ihan ok systeemi, mutta näkisin kuitenkin esim. BFR-treenin tehokkaammaksi.

Moi, minulla on vammoja (molemmissa olkapäissä, oikeassa ranteessa ja alaselässä reipasta madaltumaa IV-V välillä > alentunut toimintakyky), jotka lakkaavat vaivaamasta lopullisesti minun viimeisen henkäyksen jälkeen. :LOL: Ortopedit ovat antaneet luvan ja suosituksen aloittaa treenaamisen salilla, kunhan käytän riittävästi järkeä. Fysioterapiassa olen juossut monia kertoja, ja itse olen opetellut kuuntelemaan/testaamaan, mitä paikat sietää ja mitä ei eli sen suhteen pitäisi olla asiat ok. :)

Tarkoituksena on ensin polttaa turhaa "savea" pois ja siinä samalla parantaa lihaskuntoa jne. Minä en tarvitse isoja lihaksia kun en aio nousta kuin saunanlauteille ja onhan se arkunkantajille helpompaa hamassa tulevaisuudessa kun ei tarvitse kantaa "painavaa raatoa" monttuun. :D

Itse omalla kohdalla olen miettinyt kevyillä painoilla treenaamista järkevänä eli esim. kuormilla 15-25RM. Tietysti jotain voin tehdä vähemmillä toistoilla ja saada erilaista ärsykettä ja henkistä vaihtelua. Muutenkin ajattelen olevan hyvä lähteä treenaamaan kevyillä painoilla kun on taukoa kunnon treenaamisesta (siis kunto paremmaksi, tekniikoita hioa, etsiä sopivat liikkeet ottaen huomioon vammat jne.) Tarkoitus on treenata mahdollisemman kattavasti eri lihasryhmiä viimeistään kun on pohjaa rakennettu paremmaksi. Nyt olen treenaillut vastuskuminauhoilla ja ulkoiluttanut itseäni.

Utti on kirjoitellut ja puhunut BFR-treenaamisesta ja nyt sinä toit sen esille myös, josta minulle heräsi "vau -elämys", jospa se voisi olla minulle hyvä ainakin osana harjoittelua.

Toivottavasti toin taustoja tarpeeksi esille, jotta voit vastata kysymyksiini.
1. Näetkö minun tapauksessa BFR-treenaamisen järkevänä, jos aion muutenkin aloittaa treenaamisen kevyillä kuormilla vai voisiko olla molemmat treenimuodot käytössä?
2. Onko sinulla tietoa, saako Suomesta ostettua BFR-treeneihin tarkoitettuja siteitä? Yritin etsiä, mutta en löytänyt Suomesta vastaavanlaisia kuin mitä tämän linkin takana on https://www.bfrbands.com/ . Polvisiteet ajattelen vaivalloisena laittaa ja käsittääkseni ne ovat olkavarrelle liian leveät? En tiedä, miten terveydenhuollon käyttöön tarkoitetut staassit kestäisi pitemmän päälle olkavarsissa?
3. Muita mahdollisia neuvoja ja vinkkejä?

Kiitän etukäteen!

PS. Puhuttiin NFE:ssa Fastin osaston luonna tovi mun ravitsemusongelmastani. Toin esille kokevani helposti heikotusta ja arvelin sen johtuvan hiilareiden vähyydestä. Kehotit kokeilemaan suolaa enemmän ja tein työtä käskettyäni ja ilokseeni oloni on ollut parempi. ISO KIITOS! Verikokeiden tulokset olivat vallan mainiot ja verenpaine on myös hyvä, niin sen suhteen on hyvä jatkaa matkaa. Ei sentään koko äijä hajalla. :)

Pari nopeaa kysymystä senseille :)

1. Lihasmuisti kun on toimiva ilmiö niin toimiiko muut ominaisuudet yhtä tehokkaasti esim. kestävyys, hapenottokyky tms.?

1. Monta valmennettavaa mahtuu kerralla yhden valmentajan siipien suojaan? :)

1.Mitäs senseille tarttuisi kaupasta mukaan jos pitäisi ruokailla fiksusti tien päällä ollessa?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
2. Onko sinulla tietoa, saako Suomesta ostettua BFR-treeneihin tarkoitettuja siteitä? Yritin etsiä, mutta en löytänyt Suomesta vastaavanlaisia kuin mitä tämän linkin takana on https://www.bfrbands.com/ . Polvisiteet ajattelen vaivalloisena laittaa ja käsittääkseni ne ovat olkavarrelle liian leveät? En tiedä, miten terveydenhuollon käyttöön tarkoitetut staassit kestäisi pitemmän päälle olkavarsissa?
Tilasin brittien amazonista omat. Tyyliin 20-25e postikulujen kanssa.

Esimerkkinä toinen jalkatreeneistä:
...
Tarkoituksena tosiaan lihasmassan kasvatus, joten ottaisitko painoista pois ja lyhentäisit palautumisaikaa?

Kuten sanottu niin ei 1½ tuntia ole mitenkään liian pitkä treeni.
Mutta kyllä silti näkisin, että hackkissakin 2-3 minuuttia pitää riittää... alkuun voi painot pudota, mutta kyllä ne sieltä takaisin tulee kun kunto nousee ja kroppaa tottuu lyhyempään palautukseen.

Viimeksi muokattu:
Toivottavasti toin taustoja tarpeeksi esille, jotta voit vastata kysymyksiini.
1. Näetkö minun tapauksessa BFR-treenaamisen järkevänä, jos aion muutenkin aloittaa treenaamisen kevyillä kuormilla vai voisiko olla molemmat treenimuodot käytössä?
3. Muita mahdollisia neuvoja ja vinkkejä?

1. Et tarvitse alkuun BFR:ää vaan aloita ihan vaan normaaleilla suorilla pitkillä sarjoilla. Sitten kun olet niiden kanssa päässyt alkuun, niin sitten ala kokeilemaan miltä BFR:n kanssa tuntuu. Mutta tähän tarvitset ensin kokemuksen siitä, että miltä tuntuu ilman niitä.

2. Tähän jo hyvät vastaukset tulikin.... Fitnesstukku tai Amazon

3. Aloita 15-20 toiston sarjoilla. 25 on jo aiiiika pitkä. Keskittyminen herpaantuu sellaisessa.

PS. Puhuttiin NFE:ssa Fastin osaston luonna tovi mun ravitsemusongelmastani. Toin esille kokevani helposti heikotusta ja arvelin sen johtuvan hiilareiden vähyydestä. Kehotit kokeilemaan suolaa enemmän ja tein työtä käskettyäni ja ilokseeni oloni on ollut parempi. ISO KIITOS! Verikokeiden tulokset olivat vallan mainiot ja verenpaine on myös hyvä, niin sen suhteen on hyvä jatkaa matkaa. Ei sentään koko äijä hajalla.

Kiva kuulla, että auttoi :)

Ja muille tiedoksi, että tässä ei nyt sitten miestä pistetty syömään isoa määrää suolaa, vaan se aikaisempi liian vähäinen (olematon) määrä nostettiin jotakuinkin suositusten mukaiseksi.

1. Lihasmuisti kun on toimiva ilmiö niin toimiiko muut ominaisuudet yhtä tehokkaasti esim. kestävyys, hapenottokyky tms.?

En tiedä miten toimivuuden tehokkuus pitäisi toisiinsa suhteuttaa, mutta kokemukseni mukaan kyllä näissä muissakin ominaisuuksissa on "muisti" aikaisempaan eli siihen missä on jo kerran ollut pääsee jatkossa huomattavasti helpommin ja nopeammin.

1. Monta valmennettavaa mahtuu kerralla yhden valmentajan siipien suojaan?

Riippuu varmaan valmentajasta :sneaky:

1.Mitäs senseille tarttuisi kaupasta mukaan jos pitäisi ruokailla fiksusti tien päällä ollessa?

Tonnikalaa, hedelmiä, riisikakkuja, pähkinöitä

Kuten sanottu niin ei 1½ tuntia ole mitenkään liian pitkä treeni.
Mutta kyllä silti näkisin, että hackkissakin 2-3 minuuttia pitää riittää... alkuun voi painot pudota, mutta kyllä ne sieltä takaisin tulee kun kunto nousee ja kroppaa tottuu lyhyempään palautukseen.
Tästä tulikin mieleen, että kannattaako ainakin alkuun katsoa kellosta noi palautusajat ja pyrkiä vaikka painojen/toistojen kustannuksella kolmeen minuuttiin? Entä sitten, kun kroppa tottuu tuohon, suositteletko edelleen kellottamaan vai vetämään "noin kolmen minsan" palautuksilla?

Kysyin aiemmin voimatasoista dieetillä. Laskeskelin niitä. niin ne on eriliikkeiden välillä muutamasta prosentista vähän reiluun 10% laskeneet siitä, mitä ne oli ennen dieettiä parhaillaan. Eli tämä lienee ok ja normaalia jos näin käy? Tämä tapahtui siis ensimmäisen parin viikon aikana ja nyt 6 viikkoa mentäessä ne on aikalailla stabiloituneet siihen.

Mites esim joku vaikka kulmasoutu, niin onko sillä kasvuärsykettä/ylläpitävä vaikutus hauislihaksiin, vaikkei hauikset mitenkään hapottuisi edes liikettä tehdessä? Sama vaikka penkissä ottaako se joka tapauksessa ojentajiin, vaikka liike tuntuisi vain rinnassa? Eli onko liikkeissä ylipäätään saatava jotain tunnetta lihakseen, jotta tietää sen jotain "tekevän"

Tästä tulikin mieleen, että kannattaako ainakin alkuun katsoa kellosta noi palautusajat ja pyrkiä vaikka painojen/toistojen kustannuksella kolmeen minuuttiin? Entä sitten, kun kroppa tottuu tuohon, suositteletko edelleen kellottamaan vai vetämään "noin kolmen minsan" palautuksilla?

Kannattaa jotta ei mene liian pitkäksi. Varsinkin nyt kun muuttaa systeemiä niin herkästi tulee liikaa hajontaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom