En oikein näe virkaa myo repseille kuin olemassa olevien vammojen kannalta... eli kun on pakko treenata kevyillä kuormilla (15-25RM) niin sillä systeemillä pystyy voluumia raahaamaan väkisin pidemmälle ja saamaan enemmän failurea aikaan. Vahvasti siis metabolisen rasituksen puolelle mennään. Jos on pakko treenata kevyesti (nivelet niin paskana tms.), saada failurea aikaan ja päästä nopeisiin lihassoluihin käsiksi, niin ne on ihan ok systeemi, mutta näkisin kuitenkin esim. BFR-treenin tehokkaammaksi.
Moi, minulla on vammoja (molemmissa olkapäissä, oikeassa ranteessa ja alaselässä reipasta madaltumaa IV-V välillä > alentunut toimintakyky), jotka lakkaavat vaivaamasta lopullisesti minun viimeisen henkäyksen jälkeen.
Ortopedit ovat antaneet luvan ja suosituksen aloittaa treenaamisen salilla, kunhan käytän riittävästi järkeä. Fysioterapiassa olen juossut monia kertoja, ja itse olen opetellut kuuntelemaan/testaamaan, mitä paikat sietää ja mitä ei eli sen suhteen pitäisi olla asiat ok.
Tarkoituksena on ensin polttaa turhaa "savea" pois ja siinä samalla parantaa lihaskuntoa jne. Minä en tarvitse isoja lihaksia kun en aio nousta kuin saunanlauteille ja onhan se arkunkantajille helpompaa hamassa tulevaisuudessa kun ei tarvitse kantaa "painavaa raatoa" monttuun. :D
Itse omalla kohdalla olen miettinyt kevyillä painoilla treenaamista järkevänä eli esim. kuormilla 15-25RM. Tietysti jotain voin tehdä vähemmillä toistoilla ja saada erilaista ärsykettä ja henkistä vaihtelua. Muutenkin ajattelen olevan hyvä lähteä treenaamaan kevyillä painoilla kun on taukoa kunnon treenaamisesta (siis kunto paremmaksi, tekniikoita hioa, etsiä sopivat liikkeet ottaen huomioon vammat jne.) Tarkoitus on treenata mahdollisemman kattavasti eri lihasryhmiä viimeistään kun on pohjaa rakennettu paremmaksi. Nyt olen treenaillut vastuskuminauhoilla ja ulkoiluttanut itseäni.
Utti on kirjoitellut ja puhunut BFR-treenaamisesta ja nyt sinä toit sen esille myös, josta minulle heräsi "vau -elämys", jospa se voisi olla minulle hyvä ainakin osana harjoittelua.
Toivottavasti toin taustoja tarpeeksi esille, jotta voit vastata kysymyksiini.
1. Näetkö minun tapauksessa BFR-treenaamisen järkevänä, jos aion muutenkin aloittaa treenaamisen kevyillä kuormilla vai voisiko olla molemmat treenimuodot käytössä?
2. Onko sinulla tietoa, saako Suomesta ostettua BFR-treeneihin tarkoitettuja siteitä? Yritin etsiä, mutta en löytänyt Suomesta vastaavanlaisia kuin mitä tämän linkin takana on
https://www.bfrbands.com/ . Polvisiteet ajattelen vaivalloisena laittaa ja käsittääkseni ne ovat olkavarrelle liian leveät? En tiedä, miten terveydenhuollon käyttöön tarkoitetut staassit kestäisi pitemmän päälle olkavarsissa?
3. Muita mahdollisia neuvoja ja vinkkejä?
Kiitän etukäteen!
PS. Puhuttiin NFE:ssa Fastin osaston luonna tovi mun ravitsemusongelmastani. Toin esille kokevani helposti heikotusta ja arvelin sen johtuvan hiilareiden vähyydestä. Kehotit kokeilemaan suolaa enemmän ja tein työtä käskettyäni ja ilokseeni oloni on ollut parempi. ISO KIITOS! Verikokeiden tulokset olivat vallan mainiot ja verenpaine on myös hyvä, niin sen suhteen on hyvä jatkaa matkaa. Ei sentään koko äijä hajalla.