AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Markku, mikä on sun mielestäs "ylipitkä" dieetti? Vai onko sellaista? Jos on, niin olisiko järkevämpää tiputtaa kaloreita nopeammin, jotta dieetistä ei tulisi kestollisesti pitkää?

Itsellä se tilanne, että sellaisesta offi-pöhöstä alan kiristelemään napakkaan kesäkuntoon. Heitän arviolta, että 15 kg olisi raaapaistavana. Tarkoituksena on kuitenkin tottakai saada mahdollisimman hyvin säilytettyä offilla kerättyä lihasmassa, jonka takia haluan pitää koko hommassa dietin tahdin rauhallisena. 500g viikossa tarkoittaisi 30 viikon dieettiä. Puoli vuotta kuulostaa omaan korvaan tosi pitkältä ajalta, mutta onko se sitä kuitenkaan?

Mikä on mielestäsi sopiva määrä tiputtaa kaloreita alaspäin sillä hetkellä, kun dietiillä painon tippuminen pysähtyy? Käytätkö jotain prosenttilukua?

Markku, mikä on sun mielestäs "ylipitkä" dieetti? Vai onko sellaista? Jos on, niin olisiko järkevämpää tiputtaa kaloreita nopeammin, jotta dieetistä ei tulisi kestollisesti pitkää?

Itsellä se tilanne, että sellaisesta offi-pöhöstä alan kiristelemään napakkaan kesäkuntoon. Heitän arviolta, että 15 kg olisi raaapaistavana. Tarkoituksena on kuitenkin tottakai saada mahdollisimman hyvin säilytettyä offilla kerättyä lihasmassa, jonka takia haluan pitää koko hommassa dietin tahdin rauhallisena. 500g viikossa tarkoittaisi 30 viikon dieettiä. Puoli vuotta kuulostaa omaan korvaan tosi pitkältä ajalta, mutta onko se sitä kuitenkaan?

Ei sellaista olekaan... minkä mittaisen dieetin vaan saa toimimaan kun sen tekee oikein ja lähtökohta on kunnossa.
Jos jollakin ollut +30kg ylipainoa niin on tässä yli vuodenkin dieetttejä pidetty.
Puoli vuotta ei ole edes mikään erikoinen aika... varsinkin jos pudotettavaa on se 15kg, tekee 600g viikossa.

Toki optimaalinen pudottelutahti riippuu aina kokonaispainosta ja ylimääräisen fläsän määrästä.

Minun mielestäni mikä vaan 3-6kk väliltä on ihan normaalin keskiverron mittainen dieetti.

Mikä on mielestäsi sopiva määrä tiputtaa kaloreita alaspäin sillä hetkellä, kun dietiillä painon tippuminen pysähtyy? Käytätkö jotain prosenttilukua?

Sellaisella hyvällä valmentajan perstuntumalla mennään :) Käytännössä löytyy kuitenkin aina 150-250kcal väliltä.
Riippuen siitä, että mihin asti dieetti pitää saada kantamaan, missä ruokamäärässä mennään, onko oikeasti pysähtynyt vai vain hidastunut jne.

Onnittelut vielä Senseille valmennettavien loistavasta menestyksestä NFE:ssä! :)

Kiitoksia... yksi kulta, kaksi hopeaa, yksi pronssi.
Ei huonosti, kun ei minulla kisaajia nyt mitään isoa määrää ikinä ole yhteen kisakauteen... yleensä 3-6 enkä yli 6 edes ottaisi.

Ja vielä matka jatkuu:
Body Fitness PM
Body Fitness Masters MM
Body Fitness yleinen MM
Men's Physique Junior MM
Men's Physique yleinen MM

Ei olekaan ennen tullut neljää MM-kisaa samaan kisakauteen.
Ja keväälläkin tuli Mastes SM-voitto ja EM-kisoista olisiko ollut 7. sija.

Tässähän alkaa kohta luulemaan itseään maailmanluokan fitness-valmentajaksi... täytyy varoa, että ei nouse kusi päähän... enempää :D

Minkälaisena miellät HIT treenaamisen vaikkapa voluumiblokkien välissä? Itse en HIT treenaamiseen ole paljoa perehtynyt ja nopealla googletuksella lähes joka paikassa puhutaan vain Yatesin tavasta tehdä asia.

Viimeksi muokattu:
Minkälaisena miellät HIT treenaamisen vaikkapa voluumiblokkien välissä? Itse en HIT treenaamiseen ole paljoa perehtynyt ja nopealla googletuksella lähes joka paikassa puhutaan vain Yatesin tavasta tehdä asia.

Tai yleensäkkin intensiteettiin painottuvan treenaamisen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Kyllä se vaan niin hyvin toimii. Ärsykkeen vaihtelussa kun ylipäätään voluumi, intentensiteetti, frekvenssi jne. on niitä muuttujia millä vaihtelua oikeasti haetaan... se ettää kääntääkö hauiksella tankoa, käsipainoa vai naapurin mummoa on ihan yks lysti :D Joten kun ensin on voluumi korkealla ja intensiteetti alempana niin siihen perään voluumi alas ja intensiteetti ylös on oikein hyvä idea.

Tosin sitten kun oikein kunnon HIT-treenistä puhutaan malliin vain yksi raskas sarja per liike tai jopa vain yksi kova sarja per lihasryhmä, niin sellaisen onnistuminen vaatii tietyntyyppisen treenaajan / persoonan. Eikä tämä ole mikään kovat vs. nössöt juttu, vaan isolla osalla porukkaa ei yksinkertaisesti ole sellaista irtiottokykyä (oli se sitten fyysistä tai henkistä), että se yksi sarja riittäisi. Kun taas toisaalta osalla on. Ja toki tätäkin ominaisuutta pystyy harjoittamaan. Minä en ikinä ole laittanut valmennettavalle HIT-ohjelmaa ennen kuin tunnen henkilön niin hyvin, että ajattelen sellaisen onnistuvan tai valmennettava itse ottaa asian puheeksi.

Lisäksi HIT-treeni voi alkuun tuntua siltä, että työmäärä ei riitä, mutta sitten kun antaa sille muutaman viikon aikaa, niin kummasta alkaa saamaan sillä vähemmästä työmäärästä enemmän irti.

Terve.
Miksi ei tuo protrainer.fi sivusto aukea? Yrittänyt linkkienki kautta, mutta ei vaan aukene.

No hyvä että jollain välineellä aukesi... siellä on niin salaista informaatiota, että ei sinne ihan millä vaan pääse ;)
Eikä ole tosiaan kukaan muu sanonut, että olisi sivuston kanssa ollut jotain ongelmaa.

Mulla ainakin aukeaa..

Hyvin aukeaa puhelimella ja tietokoneella.

Kiitos vaivannäöstä :)

Lisäksi HIT-treeni voi alkuun tuntua siltä, että työmäärä ei riitä

Tätä mietin itsekin, että sellainen yksi sarja per liike/lihasryhmä ei henkkoht hirveenä motivoi. Laitatko valmennettaviasi tekemään ''paljon'' erikoistekniikoita intensiteetti jaksolla vai nostellaanko vain isompia kuormia?

Tätä mietin itsekin, että sellainen yksi sarja per liike/lihasryhmä ei henkkoht hirveenä motivoi. Laitatko valmennettaviasi tekemään ''paljon'' erikoistekniikoita intensiteetti jaksolla vai nostellaanko vain isompia kuormia?

HIT-treenissä "I" = Intensity tarkoittaa siis nimenomaan suhteellista intensiteettiä eli treenin kovuutta... ei liity isompiin prosentteihin maksimista mitenkään. Eli treeni on kovempaa / intensiivisempää ja kun tehdään vain pieni määrä työsarjoja per lihasryhmä (ehkä vain 1-2 työsarjaa), niin kyllähän siinä silloin käytetään erikoistekniikoita / tehokeinoja ihan jokaisessa sarjassa... poislukien sellaiset isot vapaapainoliikkeet, missä tiettyjen tehokeinojan riskipotentiaali kasvaa kohtuuttomasti.

Mitä mieltä Markku on myo repsien sijoittamisesta volyymitreeniin? Siinähän tulisi klustereiden muodossa paljon sarjoja.

Minulle voluumitreeni ei tarkoita sitä, että treenataan pitkää sarjaa kevyillä painoilla, vaan ylipäätään suurta työmäärää, mutta painot yleensä sitä perusbodausmallia eli 8-15RM suunnilleen, että saadaan muutakin kuin vain metabolista rasitusta. Minun makuuni myo repseissä raahataan samalla kevyellä kuormalla tekemistä liian pitkälle.

En oikein näe virkaa myo repseille kuin olemassa olevien vammojen kannalta... eli kun on pakko treenata kevyillä kuormilla (15-25RM) niin sillä systeemillä pystyy voluumia raahaamaan väkisin pidemmälle ja saamaan enemmän failurea aikaan. Vahvasti siis metabolisen rasituksen puolelle mennään. Jos on pakko treenata kevyesti (nivelet niin paskana tms.), saada failurea aikaan ja päästä nopeisiin lihassoluihin käsiksi, niin ne on ihan ok systeemi, mutta näkisin kuitenkin esim. BFR-treenin tehokkaammaksi.

Jos taas ei ole mitään vammaa mikä pakottaa tuollaista käyttämään, mutta treenin tarkoitus on saada kovasti metabolista rasitusta aikaan, niin ennemmin tekisin ihan vaan suoria sarjoja 12-15RM lyhyehköillä palautuksilla tai mahdollisesti supersarjoina tai jopa triplasarjoina.

ps. Toki vaihteluna ärsykkeeseen mikä vaan on ok... olen minä joskus tehnyt lyhyen jakson 10 sarjaa x 10 toistoa, 10 sekunnin palautuksilla pohkeita ja kävely oli vittumaista joka viikko koko viikko, mutta ei se mikään mullistava treenimetodi ole vaan ihan vaan ärsykevaihtelua, koska miksipä ei :D

Tossa kun aiemmin oli puhetta HIT-treenistä, niin voiko (kannattaako) sitä mielestäsi yhdistää volyymitreeniin? Eli jos nyt yksinkertainen esimerkki, niin selkätreeniin ensin kulmasoutua 1-2 korkeaintensiivistä sarjaa kaikilla mausteilla, ja perään ylätaljaa vaikka 5*10.

Tossa kun aiemmin oli puhetta HIT-treenistä, niin voiko (kannattaako) sitä mielestäsi yhdistää volyymitreeniin? Eli jos nyt yksinkertainen esimerkki, niin selkätreeniin ensin kulmasoutua 1-2 korkeaintensiivistä sarjaa kaikilla mausteilla, ja perään ylätaljaa vaikka 5*10.

HIT on korkea intensiteetti, matala voluumi. Voluumitreeni on korkea voluumi, matalampi intensiteetti.
Ei niitä kahta pysty yhdistämään mitenkään. Tuo on ihan sama kun olisi puolet päivästä dieetillä ja puolet päivästä massakaudella niin saisiko sitten äärimmäisen tehokkaasti poltettua rasvaa ja kasvatettu lihasta.

Toki se nyt on "jotain" treeniä jos siellä tekee yhden liikkeen jossa vähän sarjoja ja paljon tehokeinoja sekä toisen liikkeen jossa paljon sarjoja ilman tehokeinoja, mutta ei se ole HIT-treeniä sen enemää kuin voluumitreeniäkään. Ja minä en pidä täysin päinvastaisten metodien yhdeksi mössöksi väkisin vääntämistä hyvänä ideana, vaan yleensä silloin kroppa ei saa oikein kiinni mistään... että mitä siltä vaaditaan.

Kun on kaksi erilaista treenimetodia joista kumpikin yksinään todettu toimivaksi, niin ei pidä yrittää olla nokkela ja luulla saavansa molempien hyvät puolet sillä, että ne yhdistää. Virallinen tieteellinen termi tälle on: CLUSTERFUCK :D

HIT on korkea intensiteetti, matala voluumi. Voluumitreeni on korkea voluumi, matalampi intensiteetti.
Ei niitä kahta pysty yhdistämään mitenkään. Tuo on ihan sama kun olisi puolet päivästä dieetillä ja puolet päivästä massakaudella niin saisiko sitten äärimmäisen tehokkaasti poltettua rasvaa ja kasvatettu lihasta.

Toki se nyt on "jotain" treeniä jos siellä tekee yhden liikkeen jossa vähän sarjoja ja paljon tehokeinoja sekä toisen liikkeen jossa paljon sarjoja ilman tehokeinoja, mutta ei se ole HIT-treeniä sen enemää kuin voluumitreeniäkään. Ja minä en pidä täysin päinvastaisten metodien yhdeksi mössöksi väkisin vääntämistä hyvänä ideana, vaan yleensä silloin kroppa ei saa oikein kiinni mistään... että mitä siltä vaaditaan.

Kun on kaksi erilaista treenimetodia joista kumpikin yksinään todettu toimivaksi, niin ei pidä yrittää olla nokkela ja luulla saavansa molempien hyvät puolet sillä, että ne yhdistää. Virallinen tieteellinen termi tälle on: CLUSTERFUCK :D

Tähän asiaan liittyen,koskeeko tämä myös voima- ja bodaustreenin yhdistämistä, esim treenin alussa lyhyitä sarjoja esim 1-6 toistovälillä, ja sen jälkeen pidempiä bodaussarjoja ja mahdollisia tehokeinoja?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom