AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
http://www.protrainer.fi/blogi/isoilla-painoilla-isot-lihakset-osa-2/ artikkelissasi kiinnostus jäi lineaariseen periodisaatioon, mistä aloituspainosta suosittelet lähtemään liikkeelle?

Sellaisista mitkä nousevat suorastaan kevyesti... jos esim. 4x10 tekee niin viimeinenkin vielä RPE 7 luokkaa.
Ja sitten vaan viikko viikolta hiljalleen lisäämään.

Ei liity kysyjään tämä avautuminen, mutta jaksaa vaan aina ihmetyttää että mikä helvetin kiire kaikilla aina on näissä... heti ensimmäisessä treenissä failure vajailla toistoilla ja siinäpä sitten taas ollaan ja ihmetellään. Ikään kuin se rauta loppuisi salilta kesken jos sitä ei heti laita kaikkea tankoon. Aloitus kaikessa rauhassa... kyllä sitä malmia tankoon aina sitten tulevina viikkoina lisää saa laitettu. Eikä siinä rauhallisemmallakaan tahdilla kuitenkaan kauaa mene, että alkaa ihan tosissaan painaa, kun tässä hommassa kehitys kuitenkin mitataan vähintääkin kuukausissa (viikoissa ei ikinä).

Toisena kyssärinä, tulisiko volyymia mitata viikon sisällä sarjojen kokonaismäärässä vai toistojen kokonaismäärässä per lihasryhmä?

Tuon mallin lineaarisessa progressiossa keskitytään sarjapainojen kasvattamiseen... kokonaisvoluumihan saattaa jopa pudota kun edetään 4x10 sarjoista esim. 4x6 sarjoihin. Oleellista onkin, että PIDEMMÄLLÄ AIKAVÄLILLÄ esim. 4x6 kokonaisvoluumi nousee aikaisempiin 4x6 kertoihin verrattuna (ja se tapahtuu painoa lisäämällä).

Jos tarkotat jotain muuta kuin pääliikkeitä niin ei kummassakaan.

Hei, Markku! Olen 34-vuotias 172/85 mies. Olen vuosia käynyt ahkerasti salilla ja nyt vastikään palannut nuoruuden harrastukseni nyrkkeilyn pariin, jossa olisi tarkoitus otella syksyllä. Kysymykseni kuuluu, kantsiiko mun nauttia ennen nyrkkeily-/punttitreenejä hiilareita? Oon nyt vetänyt n.30min ennen treenejä 25g maltoa ja banaanin. Treenin aikana nautin 50g maltoa, 10g bcaa/eaa ja treenin jälkeen heraa 30g. Syön yleensä 2-3 tuntia ennen treenejä kanaa, riisiä ja vihanneksia, 1-1.5h treenien jälkeen vedän saman satsin, mutta riisiä reilummin. Kaloreita tulee päivässä n.2800 protskuja 160g hiilareita 380g ja rasvaa 60g. Hyvin jaksaa, ku vetää nuo ennen treeniä, mutta painoa pitäisi saada alas ja mieluiten rasvasta, eli miten olisi optimaalisinta toimia rasvanpolton ja treenienergian kanssa?

Hei, Markku! Olen 34-vuotias 172/85 mies. Olen vuosia käynyt ahkerasti salilla ja nyt vastikään palannut nuoruuden harrastukseni nyrkkeilyn pariin, jossa olisi tarkoitus otella syksyllä. Kysymykseni kuuluu, kantsiiko mun nauttia ennen nyrkkeily-/punttitreenejä hiilareita? Oon nyt vetänyt n.30min ennen treenejä 25g maltoa ja banaanin. Treenin aikana nautin 50g maltoa, 10g bcaa/eaa ja treenin jälkeen heraa 30g. Syön yleensä 2-3 tuntia ennen treenejä kanaa, riisiä ja vihanneksia, 1-1.5h treenien jälkeen vedän saman satsin, mutta riisiä reilummin. Kaloreita tulee päivässä n.2800 protskuja 160g hiilareita 380g ja rasvaa 60g. Hyvin jaksaa, ku vetää nuo ennen treeniä, mutta painoa pitäisi saada alas ja mieluiten rasvasta, eli miten olisi optimaalisinta toimia rasvanpolton ja treenienergian kanssa?

Pari tuntia ennen treeniä ruokaa niin ei siinä sitten enää erikseen mitään "hiilarilaturia" tarvitse ennen treeniä. Pääosin lihasglykogeenilla treeni kuitenkin tapahtuu eikä vain verensokerilla... ja glykogeenin muodostuminen ottaa yleisesti 12-24 tuntia eli enemmänkin edellisen päivän hiilareilla treenit vedetään. Tämän päivän hiilarit taas ovat oleellisempia huomisen treeniä varten kuin tämän päivän.

Jos painoa pitäisi pudottaa niin lisää liikuntaa ja kokonaiskaloreita alemmas. Proteiinia on sopivasti enkä rasvamäärääkään 60g alle pudottaisi, niin eipä siinä oikein jää kuin yksi makro mistä vähentää.

Pari tuntia ennen treeniä ruokaa niin ei siinä sitten enää erikseen mitään "hiilarilaturia" tarvitse ennen treeniä. Pääosin lihasglykogeenilla treeni kuitenkin tapahtuu eikä vain verensokerilla... ja glykogeenin muodostuminen ottaa yleisesti 12-24 tuntia eli enemmänkin edellisen päivän hiilareilla treenit vedetään. Tämän päivän hiilarit taas ovat oleellisempia huomisen treeniä varten kuin tämän päivän.

Jos painoa pitäisi pudottaa niin lisää liikuntaa ja kokonaiskaloreita alemmas. Proteiinia on sopivasti enkä rasvamäärääkään 60g alle pudottaisi, niin eipä siinä oikein jää kuin yksi makro mistä vähentää.

Kiitos vastauksestasi! Mitä olet mieltä tosta maltosta treenin aikana? Onko järkevämpi nauttia siinä, vai treenin jälkeen? Joo, hiilareista puottelen, jos tarvetta tulee. Liikuntaa tulee todella reippaasti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko sinun mielestä tarpeellista olla aina perillä siitä monta sarjaa tekee missäkin treenissä ja muutenkin pitääkö treenit olla aina niin suunniteltuja? Toki pääliikkeet pysyisi samana ja niissä pyrittäisiin progressioon ja ne ois aina treenien ekana liikkeenä jne. Mutta muuten jos ei mieti sen kummemmin mitä esimerkiksi teki edellisellä viikolla ja millä painolla, monta toistoa jne. Eli menis aika fiiliksen mukaan loppu treenin.

Onko sinun mielestä tarpeellista olla aina perillä siitä monta sarjaa tekee missäkin treenissä ja muutenkin pitääkö treenit olla aina niin suunniteltuja? Toki pääliikkeet pysyisi samana ja niissä pyrittäisiin progressioon ja ne ois aina treenien ekana liikkeenä jne. Mutta muuten jos ei mieti sen kummemmin mitä esimerkiksi teki edellisellä viikolla ja millä painolla, monta toistoa jne. Eli menis aika fiiliksen mukaan loppu treenin.

En nyt sano, että AINA olisi oltava viimeisen päälle suunnitelmallinen tekemisessään, mutta kyllä SUURIN OSA ajasta kannattaa sitä olla. Koska juuri suunnitelmallisuuden puutteen takia valtaosalla paikallaan pyörijöistä kehitys sellaiseksi menee... siis paikallaan pyörimiseksi eli ei voida KEHITYKSESTÄ edes puhua.

Toki jos suunnitelma sanoo jotain ja kroppa sanoo ko. päivänä jotain ihan muuta niin kannattaa kuunnella kehoaan eikä paperia, jotta ei satu mitään tms. Eikä (pl. mahdolliset progressio-pääliikkeet) sen suunnitelmallisuuden pidä olla liian tiukkaa/jäykkää, vaan siinä pitää olla nimenomaan tilaa autoregulaatiolle / sen hetkisen olotilan mukaan säätämiselle, mutta kyllä minä vahvasti kannatan sitä, että jonkinlainen suunnitelma / idea / aikomus siinä taustalla on silti oltava.

Ei ole. Miksi olisi??
Toki jos siitä johtuen tulee treenissä vatsavaivoja tms. niin sitten pitää syömisiään arvioida uudestaan.
Ajattelin vaan, että hidastaako (tuollainen määrä) rasva liikaa hiilarin ja proteiinin imeytymistä. Menen aina suoraan aamupalan jälkeen treenaamaan. Eikö se muutenkin mene niin, että kroppa ei hyödynnä rasvaa, ainakaan ensisijaisena lähteenä, treenin aikana ja heti jälkeen?

Ajattelin vaan, että hidastaako (tuollainen määrä) rasva liikaa hiilarin ja proteiinin imeytymistä. Menen aina suoraan aamupalan jälkeen treenaamaan. Eikö se muutenkin mene niin, että kroppa ei hyödynnä rasvaa, ainakaan ensisijaisena lähteenä, treenin aikana ja heti jälkeen?

No niin kyllähän rasva imeytymistä hidastaa, mutta hiilarin osalta pidän vaan hyvänä jos sitä ei piikkaa liikaa ennen treeniä, koska muuten saattaa alkaa äkkiä treenissä "väsyttää" siitä johtuen. Ja vaikka proteiinin imeytyminen hieman hidastuu, niin kyllä siitä aminohappoja vereen silti koko ajan vapautuu. Siinä olet oikeassa että treenissä ei rasvaa energiaksi käytetä eli sitä ajatellen ei ole mikään pakko olla tuollaista määrää. Tosin en minä ainakaan pidä 17g rasvaa per ateria edes mitenkään korkeana määränä.

No niin kyllähän rasva imeytymistä hidastaa, mutta hiilarin osalta pidän vaan hyvänä jos sitä ei piikkaa liikaa ennen treeniä, koska muuten saattaa alkaa äkkiä treenissä "väsyttää" siitä johtuen. Ja vaikka proteiinin imeytyminen hieman hidastuu, niin kyllä siitä aminohappoja vereen silti koko ajan vapautuu. Siinä olet oikeassa että treenissä ei rasvaa energiaksi käytetä eli sitä ajatellen ei ole mikään pakko olla tuollaista määrää. Tosin en minä ainakaan pidä 17g rasvaa per ateria edes mitenkään korkeana määränä.
Kiitos vastauksesta! Nyt puurolautasen kimppuun ->

Ennemmin aikana kuin jälkeen.

Itsekin dieetillä ja miettinyt, että kannattaisiko tuo palkkarin malto vetää treenin aikana, eikä jälkeen. Bulkilla vedin jälkeen, koska jo muutenkin niin täysi olo treenissä, että lisähiilari tuskin enää olisi auttanut treenitehoissa. Onko siis mitään näyttöä siitä, että hiilari kannattaa vetää nimenomaan treenin aikana, eikä heti sen jälkeen?

Ja olisiko se sitten niin, että hiilari treenin aikana ja protskut heti treenin loputtua?

Ketoosidieettiä takana 4 viikkoa, ensimmäinen päivä alussa oli hieman pökkyräinen ja nuutunut olo jonka jälkeen olo ollut suorastaan mainio. Aiemmin ketoilua olen harrastanut muutaman kerran joten varmaankin siksi tapahtuu näin vaivattomasti. Ekan viikon treenit oli huonoja mutta sen jälkeen treenit on kulkeneet helvetin hyvin ja voimat nousee ja kunto kiristyy mainiosti.

Mutta nythän on sitten ekan tankkauksen aika ja sen jälkeisestä ajasta olisi kysyttävää. Vietän ensin normaalin hiilaritankkauspäivän, mutta jatkoa ajatellen kumpi on mielestäsi parempi tapa jatkaa ketoilua bodailumielessä, CKD vai TKD? CKD:ssä keho poistuu(?) hetkeksi ketoosista mutta siinä saa vähän enemmän vaihtelua eväisiin ja viettää ns normielämää yhden päivän ajan ja kenties enemmän boostia aineenvaihduntaan?. TKD:ssä ilmeisesti ketoosi ei edes katkea, mutta samalla tuo vapaan syömisen määrä on vähäisempi. Tähänkin saakka treenit on kulkeneet erinomaisesti ilman hiilaria joten sitä varten en TKD:tä tarvitsisi.

Mutta se itse kysymys onkin, että onko näillä kahdella eri tavalla käytännössä tutkittua eroa rasvanpolton kannalta? Kovin mielelläni en tätä dieettiä enää pitkittäisi tekemällä asioita epäoptimaalisesti.

Ja toinen kysymys: ajattelin että kunhan ketoosidieetiltä siirryn pois, niin yhdistän CKD&TKD muutamaksi viikoksi, ihan vain sen takia että saa vähän hallitummin nostettua hiilarimäärää. Onko ajatus täysin typerä?

Olen lukenut mainion ketoosidieetti.pdf:si ja sen avulla tässä on mentykin mutta näihin asioihin en löytänyt sieltä enkä googlaamalla vastausta.

Suositut

Back
Ylös Bottom