Moikka!
Pistetääs taas erikoista kyssäriä. Näin niinku dieetillä monesti lihasten palautuminen hidastuu, niin jos ei mietitä ylikunnon vaaraa ja palautuminen osataan oikeasti ottaa huomioon pidemmässä juoksussa, niin onko periaatteessa dieetillä väliä treenaatko hieman kipeää lihasta? Eli kun normisti plussallahan kannattaa palautua ja palautuukin hyvin. Mutta kun periaatteessa lihas ei kasva dieetillä, niin onko siitä mitää HAITTAA muuten jos treenaa jo kipeätä lihasta? Plussakaudella ei tulisi mieleenkään treenata kipeää lihasta jos ei haluaisi sitten aiheuttaa ylikompensaatiota tai muuten uutta erilaista ärsykettä. Mut näin niinku dieetillä kun on hyvä pitää lihakset työssä ja aktiivisena lähes päivittäin, edes jollain lailla.
Vielä siis esimerkki, jos tänään kyykkäsin ja jalat taas kipeytyivät jonkin verran ja huomenna juoksen mäkijuoksua. Joten voisiko sanoa, että ei sillä lihaksen palautumisella ole sinällään niin merkitystä, kunhan kärsii sillä lihaksella tehdä, eikä ajaudu ylikuntoon.
Itse muutan ohjelmaa sen verran aina, että 98% treenikertojen jälkeen ne lihakset ovat oikeasti kipeät. Olen sen verran uskovainen, että lihasten kipeytyminen on minulle se VARMA mittari, että jotain siellä lihaksessa tapahtuu