Maraton

Mä ymmärrän kyllä maratoneilla etukäteis/välitankkaukset, mutta olen samaa mieltä ettei lyhyemmälle puolikkaalle tarvi hirveästi hamstrata juomia yms. Toiset juovat (ehkä enemmänkin tavan vuoksi) 20min välein myös lyhyillä, tunnin mittaisilla lenkeillä, toiset vetävät 1,5h ilman nesteitä. Itselle riittää 2dl vettä lämpimällä ilmalla 1,5h:n lenkille, jokainen kai nestetarpeensa tunnistaa.
Järjestetyt tapahtumat ovat asia erikseen, omia juomia tuskin puolikkaalle kannattaa ottaa,siellähän saa vettä/energiajuomaan n.4km:n välein.
Itsehän en ole lönkytellyt kuin yhden puolikkaan, mutta siellä silmääni pisti kahden keski-ikäisen naisen ruokavarastot. Sillä energiajuoma/patukka/geeli määrällä, mikä heillä oli kiinnitetty erinäisin viritelmin ympäri kroppaa, olisi normaali ihminen pärjännyt viikon syömättä mitään muuta ja silloinkin todennäköisesti lihonut pari kiloa. Kyse on kuitenkin vain parin tunnin urakasta, ja jollei ihan täysillä vedä niin kova salitreeni verottaa energiavarastoja varmasti saman verran

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joskus oli koulussa kutosella Unicef kävely. Siinä piti juosta tunnissa niin paljon kilometrin kierroksia kuin kerkeää. Odotukset minun kunnosta olivat muilla kovat, edellisissä kunto hommeleissa olin aina voittanut kaikki ylivoimaisesti. Sitten lähdettiin juoksemaan ja en juossutkaan kuin toiseksi eniten ja rangaistuksesi itselleni jäin juoksemaan 42 kierrosta. Opettaja katsoi juoksuani 30 kierrokseen asti ja lähti sitten kotiin. Koko juoksussa kesti 3 1/2 tuntia eikä tuohon uskonut kuin puolet porukasta. 21 kierroksen kohdalla aikaa oli muuten mennyt 1 1/2 tuntia. Sitten puoli neljältä hoipertelin kotiin. Tuntui ihan kuin olisi ollut kännissä kun en juoksun aikana ollut juonut yhtään. En oikein nähnyt kunnolla. Kun pääsin kotiin join litran vettä ja menin nukkumaan.

Joskus oli koulussa kutosella Unicef kävely. Siinä piti juosta tunnissa niin paljon kilometrin kierroksia kuin kerkeää. Odotukset minun kunnosta olivat muilla kovat, edellisissä kunto hommeleissa olin aina voittanut kaikki ylivoimaisesti. Sitten lähdettiin juoksemaan ja en juossutkaan kuin toiseksi eniten ja rangaistuksesi itselleni jäin juoksemaan 42 kierrosta. Opettaja katsoi juoksuani 30 kierrokseen asti ja lähti sitten kotiin. Koko juoksussa kesti 3 1/2 tuntia eikä tuohon uskonut kuin puolet porukasta. 21 kierroksen kohdalla aikaa oli muuten mennyt 1 1/2 tuntia. Sitten puoli neljältä hoipertelin kotiin. Tuntui ihan kuin olisi ollut kännissä kun en juoksun aikana ollut juonut yhtään. En oikein nähnyt kunnolla. Kun pääsin kotiin join litran vettä ja menin nukkumaan.
Niin, täähän tapahtui kuudennella luokalla. Ja ilman nestetankkausta :rolleyes:

Oot vissiin nykyään Kenenisan kanssa aika tasaveroinen, vai?

edit: Jos kerran olit niin sekasin juoksun jälkeen, niin ootko varma ettet vahingossa lisännyt neljääkymmentä kilometrin kierrosta sun laskuihis?

Pojalla oli keväällä koulussa myös tuo samainen kävely kilometrin kierroksin. Ja siellä oli kanssa pojan puheiden mukaan mitä uskomattomampia suorituksia. Jo tokaluokkalaisissakin löytyi 10 km juosseita poikia. Tuosta voisi päätellä, että kuutosluokkalaiset juoksivat varmaan jokainen vähintäänkin maran noin kylmiltään. Ja puhutaan vielä, että nuoret ja lapset on rapakunnossa! Vapiskaa Kenialaiset Suomesta on kypsymässä kestvyysurheiluun sellainen sukupolvi, että huh huh:worship:

Nostetaan viimevuotinen threadi pystyyn. Jos ei tule vastauksia (yritin etsiä) joudun rankaisemaan omalla threadilla ja vakiokitinät tulee varmaan päälle :D Ideana tosiaan olisi juosta HCM elokuussa ja muutama asia askarruttaa:

Kengät. Nykyiset kengät ostelin viime kesänä ja olen käyttänyt samoja salitreeneissä. Meneekö kengät "pilalle" kun tekee esim. kyykkyä tai mavea kunnon painoilla? :david:

Sukat. Mistä hyvät sukat?

Edellisten yhdistelmä. Itselläni ongelmana tuntuu olevan se, että pottuvarvas ei ole pisin vaan naapuri on pisin, joka ottaa osumaa pitkillä lenkeillä. Mikä avuksi?

Lihat. Onko vaivoin hankittuja lihoja jäljellä kiloakaan parin kk:n aktiivisen marathon treenin jäljeltää? Proteiinimäärät aion säilyttää noin 200g/vrk tasolla.

Salitreeni. Kannattaako unohtaa kokonaan raskaat painot (sarjojen pituus alle 10).

Vaatetusvinkkejä kuulisin mielelläni myös. Kauniit kiitokset vastanneille etukäteen.

Niin, täähän tapahtui kuudennella luokalla. Ja ilman nestetankkausta :rolleyes:

Oot vissiin nykyään Kenenisan kanssa aika tasaveroinen, vai?

edit: Jos kerran olit niin sekasin juoksun jälkeen, niin ootko varma ettet vahingossa lisännyt neljääkymmentä kilometrin kierrosta sun laskuihis?
:DEi ne kyllä ollu kun 700m-800m kierroksia nyt jälkeenpäin huomasin. Opettaja tarkisti kierrokset 30 asti ja sen jälkeen kyllä saattoi tapahtua laskuvirheitä. Jokatapauksessa en juoksisi tuota uudestaan ja tuolloin olin hyvässä kunnossa. Nyt yli 20kg painavampana ei olis mitään mahdollisuuksia enää tuommoseen.

Kengät. Nykyiset kengät ostelin viime kesänä ja olen käyttänyt samoja salitreeneissä. Meneekö kengät "pilalle" kun tekee esim. kyykkyä tai mavea kunnon painoilla? :david:
Treenaan itsekin toisinaan juoksukengillä mavea/kyykkyä. Ei ne siitä miksikään mene. Juokseminen kuluttaa kenkiä paljon enemmän.
Mä oon ennen maratooneja katsonut kaapista vaan hyvät oikean kokoiset urheilusukat. Tarpeeks paksut ettei oo ihan iho kenkää vasten mutta tarpeeks ohuet ettei tuu jaloille liian kuuma. Tosin en olekaan mikään pro. Tässä voinee joku muu neuvoa paremmin, kenties.
Edellisten yhdistelmä. Itselläni ongelmana tuntuu olevan se, että pottuvarvas ei ole pisin vaan naapuri on pisin, joka ottaa osumaa pitkillä lenkeillä. Mikä avuksi?
Tässä kannattaa varmaan konsultoida urheiluvälinekauppiasta/muuta asiantuntijaa. Tosin joku pakkislainen saattaa tietää ehkä tähänkin vastauksen.
Lihat. Onko vaivoin hankittuja lihoja jäljellä kiloakaan parin kk:n aktiivisen marathon treenin jäljeltää? Proteiinimäärät aion säilyttää noin 200g/vrk tasolla.
Saat menetetyt lihat takaisin muutamassa viikossa, ellet pikemminkin. Ei niistä kannata liikaa huolehtia. Kyllä sen muodonmuutoksen peilistä (ja mittanauhalla) itse huomaa, mutta eivät muut ihmiset tajua, että lihakset on vähän pienentyneet.
Salitreeni. Kannattaako unohtaa kokonaan raskaat painot (sarjojen pituus alle 10).
Ei tarvitse unohtaa. Itse pidin ennen viime maratoonia joitakin viikkoja täystaukoa salitreenistä, mutta sitä ennen treenasin lähes normaalisti.
Vaatetusvinkkejä kuulisin mielelläni myös. Kauniit kiitokset vastanneille etukäteen.
Ei sen kummempia kuin että mukaan kevyet juoksuhousut ja paita jotka ei hierrä. Kannattaa ne maratonvaatteet testata jollain pitemmällä lenkillä ettei esim nännit veressä ja kassit hiertymillä joudu juoksemaan maaliviivan yli.

Tsemppiä harjoitteluun! :thumbs:

Käyt ostamassa juoksusukat urheilukaupasta. maksaa vähän enemmän
kun normaali sukat mutta todellakin hintansa väärti. Samalla kysy juoksukenkiä
asiantuntevalta henkilökuntaan kuuluvalta. Nykyään hiemankin isommissa liikkeissä
voidaan tehdä askelanalyysi joka helpottaa sen oikean kengän löytämistä.
Ja juoksukengistä puhuttaessa unohda ne markettimallit.

mulla olis sellanen ajatus noista kengistä ja sukista, että kävelet vaan sisään isoon urheiluliikkeeseen ja istut penkkiin. sanot, että ostat jos hyvät löytyy niin eiköhän pojat sulle etsi sopivat kengät. älä osta kalleinta/halvinta/parhaimman näköstä/kampanjakenkää tms. vaan just ne mitkä susta tuntuu jalassa heti parhaimmalta.

todella suosittuja kenkiä on asicsit. kannattaa kokeilla. itelle esim. kayanot on ihan jees, mutta nyt kun olen juossut enemmän niin alkaa tuntua liiankin tuetuilta ja vaimennetuilta ja pohja on niin paksu että pitää nostaa sikana jalkoja että saa rullaamaan. kokeile ainakin nimbus ja jos haluat sitten pitkille lenkeille eri kengät niin ds-trainerit on kunnon monot siihen tarkoitukseen. muista merkeistä en niin tiiä, kun olen perehtynyt enemmän noihin. tosin, itse juoksen tällä hetkellä addun low profile pitkien kisojen kengillä, koska halusin mahdollisimma kevyet ja rullaavat juoksumatolle ja kadulle.

eiköhän se varvasongelmakin ratkea sitten asiallisen myyjän kanssa liikkeessä jossa on hyvä valikoima eri merkkejä.

sukat on tärketä, ne kannattaa olla mahdollisimman ohuet mutta kuitenkin hiertymäkohdista vahvistetut. asicsilla on myös hyviä muotoiltuja juoksusukkia...

vaatteista... ehdottomasti tiukat trikoot. tosin, miehet tietysti tykkää varmaan kanssa lepalahkeisista lyhkäsistä shortseista. ja mahdollisimman kevyt ja ohut hihaton paita. kaikki muu alkaa todellakin kuumottamaan ja ahdistamaan ainakin useamman maratonin kokemuksen omaavan siskoni mukaan. luottaisin myös teknisiin materiaaleihin, ettei hiki ala painaa paitaa kohti polvia.

ja varaudu myös teippaamaan nännit ja muut mahdolliset paikat. hiertymiä voi tulla myös ihan vaatteista, saumoista jne.

stempit vaan sitten!

Meneekö kengät "pilalle" kun tekee esim. kyykkyä tai mavea kunnon painoilla? :david:

Jos kengissä on jotain vaimennusta niin entiset ovat. Sukiksi kannattaa hommata kunnon juoksusukat ja nakata ne "valkoiset urheilusukat" jonnekin muualle. Lopuista kuteista kannattaa katsoa, että saumat eivät hierrä => kyllä sen pidempää lenkkiä juostessa huomaa :D

Juoksukengät ja salikengät erikseen, suosittelisin. Eivät mene sekunnissa "pilalle" mutta kuormitus on esim mavessa aivan erilainen kuin juostessa. Kunnon lenkkarit maksavat itsensä takaisin, se on varma. Huonoilla kengillä saa uskomatonta tuhoa aikaan polviin, jalkapöytään ja sääriin, myös lonkkiin. "Hyvät kengät" eivät tarkoita kalliimpia mahdollisia, vaan sinulle huolella valittuja. Juoksuvaatteina parhaita ovat suhteellisen slimmit mallit ja hikeä poistavat materiaalit. Näin juuri kaverin, jolta oli rullaantunut löysissä shortseissa koko yläreiden nahat irti, todella ikävä tunne varmasti:eek:. Kaikki laput kannattaa poistaa kunnolla (ei vain leikata lyhyemmäksi) ja saumakohdat rasvata esim. vaseliinilla. Varpaiden kynsien leikkaaminen + muu huolto ehdotonta, esimerkiksi kevyt "teippaus" kipeiden kynsien päälle auttaa. Kunnon juoksusukat ovat plussaa, mutta tärkeintä on, että pitkälle lenkille lähdetään puhtailla sukilla ja jalat kuivattuina, ei tule niin helposti hiertymiä. Ennen maratonia sali pois viikkoa aikasemmin, jalat jätetään kuitenkin rauhaan jo muutama viikko aikaisemmin. Viimeinen pitkä lenkki noin 3 viikkoa ennen maratonia, muutamia lyhyitä voi heittää vielä kisaviikolla, mutta pari päivää ennen juoksua olisi hyvä rauhoittaa kroppa kokonaan. Ennen juoksutapahtumaa ei kannata myöskään kokeilla uusia lajeja/saliohjelmia, ettei vaan tule ennakoimattomia vammoja tai lihaskipuja.

Ei juoksukengät nyt varmaankaan pilalle mene salilla. Tosin eihän iskunvaimennetut täysin eri tarkoitukseen tehdyt kengät ole salikäyttöön mitenkään optimaaliset. Muutaman kerran olosuhteiden pakosta on kyykkäilty Kayanoilla ja Pegasuksilla ja onhan ne aika huterat ko. tarkoitukseen.

Hyviä juoksusukkia löytyy ainakin nikeltä ja asicsilta. Riittävän tiukka koko.
Kengistä taas rittävän iso koko. Mielummin hiukan isolta tuntuva - parempi kuin justiinsa nafti. Jalat turpoaa reissussa. Suurin ongelma varpaiden kanssa tulee jos isovarvas/sen kynsi ottaa pahasti osumaa, muuten pienemmät hiertymät ei matkalla haittaa (peittyy muiden tuskien alle)

Vedetöntä vaseliinia nänneihin (parempi kuin teippi), varpaisiin samaten kunnolla, vaatteiden hankauskohtiin (erityisesti sortsit) ja bärsvakoon myös koko matkalta.
Tekninen urheiluasuste (ei tietenkään puuvillaa) on paras.

Pikkuvinkkinä vielä että massamaratoneilla, varsinkin hellesäässä, kannattaa ottaa poisheitettävä 0,5l juomapullo (sopivalla sisällöllä) mukaan koska alun juomapisteillä saattaa olla tahatonta tuuppimista ja ryysistä, ne pääsee ohittamaan.

Useampi mara takana ja kertaakaan en ole vaseliinia tarvinnut oikean varustevalinnan ansiosta. Parhaat juoksupaidat on muutenkin saumattomia, ei siinä vaseliineja tarvita ja itse suosittelen kyllä mieluummin teippiä nänneihin. Ei kulu hankauksessa pois. Oman kokemukseni perusteella paras paita on tiukahko, saumaton, t-paita mallinen juoksupaita jossa hihat ylettyvät olkavarren puoliväliin. Estää hyvin hankauksen kriittisistä kohdista. Juoksuhousuista en mistään rahasta käyttäsi shortseja, silloin joutuu lotraamaan vaseliinin kanssa ja hiertymät ovat mahdollisia. Itse käytän salomonin trikoo/shortsi yhdistelmaa missä shortsien sisällä on ikäänkuin trikoomainen housu hiertymiä estämässä, rokkaa kympillä. Toinen vaihtoehto itsellä on normi puuvillakalsarit ja trikoot. Kertaakaan ei ole hiertymiä tullut vaikka fiksumpaa olisi laitta lyhyet tekniset alle tai vetää kommandona. Varpaita ei kannata ikinä teipata. Mistä löytää sen teipin joka pysyy 42 km paikallaan? Olen nähnyt ja kuullut ihania kokemuksia teipeistä jotka vaeltaa sukassa ihme mykkyrälle ja hieroo viimeisten kilometrien aikana veriset haavat jalkoihin. Minulta lähtee vakiona pois ne pari samaa varpaankynttä, kengistä ja sukista riippumatta. Se on hinta joka on vaan maksettava.

Nostetaanpas vähän...

Onkos täällä Finlandia-maratonille 12.9 lähtijöitä?? Itellä olis tarkoitus juosta ensimmäinen puolikkaani tuolla ja pohdiskelen täällä viimeisen kolmen vkon treenejä?

Perinteisesti maratonille, todennäköisesti lähden täysillä ja hyydyn 30 km kohdalla :D. Eli lähdössä ollaan.

Useampi mara takana ja kertaakaan en ole vaseliinia tarvinnut oikean varustevalinnan ansiosta. Parhaat juoksupaidat on muutenkin saumattomia, ei siinä vaseliineja tarvita ja itse suosittelen kyllä mieluummin teippiä nänneihin. Ei kulu hankauksessa pois. Oman kokemukseni perusteella paras paita on tiukahko, saumaton, t-paita mallinen juoksupaita jossa hihat ylettyvät olkavarren puoliväliin. Estää hyvin hankauksen kriittisistä kohdista. Juoksuhousuista en mistään rahasta käyttäsi shortseja, silloin joutuu lotraamaan vaseliinin kanssa ja hiertymät ovat mahdollisia. Itse käytän salomonin trikoo/shortsi yhdistelmaa missä shortsien sisällä on ikäänkuin trikoomainen housu hiertymiä estämässä, rokkaa kympillä. Toinen vaihtoehto itsellä on normi puuvillakalsarit ja trikoot. Kertaakaan ei ole hiertymiä tullut vaikka fiksumpaa olisi laitta lyhyet tekniset alle tai vetää kommandona. Varpaita ei kannata ikinä teipata. Mistä löytää sen teipin joka pysyy 42 km paikallaan? Olen nähnyt ja kuullut ihania kokemuksia teipeistä jotka vaeltaa sukassa ihme mykkyrälle ja hieroo viimeisten kilometrien aikana veriset haavat jalkoihin. Minulta lähtee vakiona pois ne pari samaa varpaankynttä, kengistä ja sukista riippumatta. Se on hinta joka on vaan maksettava.

Siihen voin yhtyä että tuo teippaaminen on taitolaji eikä sitä kannata tehdä ennen kuin on ihan pakko. Parempi on vaan totuttaa jalat tiettyihin kenkiin niin niitä rakkoja ei tule sitten niin helpolla. Itse vetäisin tuossa vähän reilu kuukausi sitten 48 km harjoituslenkin ultrajuoksukisoihin valmistavana harjoituksena ja yhtään rakkoa ei tullut jalkoihin. Ainut asia mikä jäi "haittaamaan" tuosta oli oikean jalan isovarpaan kynsi joka mustui tuosta mutta se ei ole muuta kuin esteettinen haitta.

Mitä tulee juoksuvaatteisiin niin liputan ehdottomasti trikoiden (lyhyet tai pitkät) puolesta. Ei hankaa ja ovat seksikkäät kuin mitkä. Joskus saa täällä kaupungissa kuulla joidenkin läskien valitusta mun housuista mutta aina voi vastata jotain nasevaa takaisin kuten "varo läski ettei tule hiki kun siellä huutelet". Onneksi olen tavannut vasta yhden tämmöisen tyypin joten kovin yleinen ilmiö ei ole kyseessä. Paidoissa suosin kanssa sellaisia tiukahkoja teknisiä paitoja. Siirtävät hyvin sen hien pois iholta ja ovat mukavia päällä.

Joku puhui tuolla aikaisemmin ketjussa saumattomista paidoista. Mistä te olette näitä löytäneet? Ei kyllä sillä että sitä puolikkaalla kyllä vielä tarvitsisi, mut tuskin haittaakaan

Joku puhui tuolla aikaisemmin ketjussa saumattomista paidoista. Mistä te olette näitä löytäneet? Ei kyllä sillä että sitä puolikkaalla kyllä vielä tarvitsisi, mut tuskin haittaakaan

Mahtaiskohan tarkottaa urheiluliikkeistä löytyvää ihan basic juoksupaitaa... Ei ne oikeesti saumattomia ole, saumat on vähän kuin nurinpäin eikä sisäpuolella tunnu saumoja.

Itekkin jäin miettiin tuota saumattomuutta, ois aika mielenkiintoinen paita sellainen ihan oikeasti täysin saumaton paita. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom