Maraton

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Päinvastoin, vielä hereillä. 3:50:25, tuskaista oli loppuun ja ihmetteli, mitä ihmettä siellä taas tekee itseään kiusaamassa :P Tuskin kuiteskaan mitään opin ja ensi vuonna taas löydän sieltä itseni, todennäköisesti vielä ennätystä yrittämässä.
Nyt syksyllä keskitytään sitten muiden fiksujen pakkislaisten tavoin punttitreeneihin ja massan kasvatukseen :D
Tuli ensimmäistä kertaa alaselkä aika kipeäksi vikan kympin aikana, liekö sitten johtunut kuukausi sitten elvytetyistä maastaveto-harjoiteista vai mistä... tiistaina tein viimeisen puntin ennen maraa, joten luulisi että siitä olisi ehtiny palautua.

Alitin oman tavoiteaikani reilusti. Tavoite oli 3.45 ja nettoajaksi tuli 3.21.13. Heti perään sitten yövuoroon hommiin, töitä 20.30-07.00:D

Eka kerta tuli kokeiltua tätäkin huvitusta ja hyvin tyytyväinen aikaan 4.38. Eka puolikas tuli himmailtua 2:een ja puoleen, jonka jälkeen potkua oli sen verran, että tuli irroiteltua 20 min. nopeammin tuo jälkimmäinen puolikas. Hieman yllättynyt olo siitä, että eipä sen 30:nen jälkeen mitään seinää tullut, eikä tuo kroppa muutenkaan kiusannut sen enempiä. Ensi vuonna uudelleen. Olihan tuo sen verran mukava kokemus.

Päinvastoin, vielä hereillä. 3:50:25, tuskaista oli loppuun ja ihmetteli, mitä ihmettä siellä taas tekee itseään kiusaamassa :P Tuskin kuiteskaan mitään opin ja ensi vuonna taas löydän sieltä itseni, todennäköisesti vielä ennätystä yrittämässä.
Nyt syksyllä keskitytään sitten muiden fiksujen pakkislaisten tavoin punttitreeneihin ja massan kasvatukseen :D
Tuli ensimmäistä kertaa alaselkä aika kipeäksi vikan kympin aikana, liekö sitten johtunut kuukausi sitten elvytetyistä maastaveto-harjoiteista vai mistä... tiistaina tein viimeisen puntin ennen maraa, joten luulisi että siitä olisi ehtiny palautua.
Saatan myös haukkua väärää puuta, mutta mä taidan tuntea sut. En tiennytkään että säkin kirjoittelet tänne :)

Voitin sut chip-ajassa vain muutamalla sekunnilla.. Mulla oli pahimpia ne alkukilometrit (rintaa pisti ja polveen sattui heti ekasta kilometristä lähtien) ja Helsingin keskusta, en tiedä missä vaiheessa mut ohitit, ehkä joskus Espan jälkeen. Loppu olikin sit aika kevyttä, takareidet vähän kramppas mutta kun tiesi että kohta tää on ohi niin loppuspurttiin pystyi tönkköjaloinkin. Oli aika yllätys nähdä sut sit siellä loppukilometreillä. Ei taida tää olla mun laji, ehkä mäkin alan nyt punttaileen. Sit voidaan ottaa revanssi kädenväännössä.

4:03:30 oli aika. Tuolla treenipväkirjassa on lisää tarinaa.

Mites aikasemmin juosseet, millä aikataululla ootte alotellu treenaamaan kinttuja maran jälkeen?

Mieli tekis alottaa "heti" ja kovaa, mutta sepä ei välttämättä ole se fiksuin tapa.

Tänä vuonna enemmän harjoittelua kuin viime vuonna, joten aika parani 20 min. Olo oli silti parempi koko ajan kuin viime vuonna. Paukkuja jäi. Viime vuoden pahat krampit hirvitti joten en uskaltanut 20-35 km välillä kiihdyttää. Tänä vuonna sai tehdä kunnon loppusuora kirin, joka oli aika elämys. Kohtalaisen täydellä stadionilla ulkokaarteesta kaikkien ohi. Aika tänä vuonna 3 h 47 min. Ehkä ensi vuonna seuraava maaginen raja 3 h 30 min rikki.

Kyllähän tutkimuksissa on todettu, että maratonin aiheuttamat lihasvauriot kestää lyhimmilläänkin aika kauan korjaantua. Ne kannattaa myös korjata ettei lihakset arpeudu vaan paranee loppuun asti. Pari viikkoa ite olen pitänyt lähes totaali lepoa lenkkeilystä ja jalkapuntista (max 1-2 kevyttä lenkkiä). Nyt ajattelin sen verran panostaa tähän juoksemiseen, että jaan vuoden kausiin: lepo-, peruskunto- ja kilpakauteen. Nyt joko kilpakausi jatkuu pirkan hölkkään tai sitten meen lepokaudelle.

Ekaan maratoniin 2kk. mitäs ny? APUA!

Tavoitteena olisi siis kahden kuukauden kuluttua saada maraton JUOSTUA läpi, aika on täysin sekundäärinen juttu.

Yllättävän nopeasti on aika kulunut ja H-hetki lähestyy. Jotenkin on vähän aikaa tuntunut siltä että kehitys olisi pysähtynyt. Tällä hetkellä 25km menee. Olen laskeskellut että saan nykypainosta(85) 5 kiloa tiputettua suht kivuttomasti ja sen uskon osaksi auttavan.
Minkälaista treeniä näin lyhyellä varoitusajalla suosittelee fiksummat?

Tällä hetkellä normi viikko on jokseenkin:

ma, pitkä lenkki(17-24km) tässä tai sunnuntailla
ti, vaparitreenit
ke, lukkopainia 1h + suhtnopea 5km
to, vaparia 1,5h
pe, lukkopainia 1,5h
la, vaparitreenit + lenkki
su, pitkän lenkin laitan tähän tai maanantaille

sinne tänne vähän punttia ja kävelyä

Ongelmana on se että toi 20km lenkkiä ennen mun pitää saada levätä se yksi päivä että onnistuu. Ja sama sen jälkeen jos ei halua paikkoja hajottaa.

edit: Toisin sanoen pitkä lenkki vie 3 treeni päivää tai vähintään haittaa niitä. Olisiko tehokkaampaa jättää tästä syystä pitkä lenkki pois ja korvata se muilla harjoitteilla?

Onko mahdollista muuttaa systeemiä niin että vetäisi pitkän lenkin ainoastaan kerran kahdessa viikkossa ja korvaisi sen toisen sitten lyhyemmillä pyrähdyksillä 3x10km? Tai siis että onko suossa harjoituksellisesti ja tuloshakuisesti mitään järkeä?

Mä olen itsevarmasti laskenut että
uudet asicset + 2kk treeni + onnistunut neste ja hiilari tankkaus ja lepo + parin kilon pudotus = maksimi lenkin nousu 35 kilometriin. Loput vedän väkisin sisulla :curs: , vittu vaikka konttaan..

Nyt kuitenkin tipsejä kehiin pakkistelijat!

Ei maratonia Sidneylle!!!

Jeps. Kotiudun vihdoin tänne arktiselle pohjoisnavalle sieltä ihanasta lämmöstä....:eek: Ei vaan - ihan kiva oli kotiaki välillä päästä.
Niin, miun kroppa se sitten päätti ruveta lisääntymään - tällä hetkellä raskausviikkoja on tasan 8+0. Aika paukkuhan tuo meille oli, vaikka nyt ainakin periaatteessa oltiin tietoisia, että näinkin voi käydä. Aikuiset...:D No, iloinen asiahan tämä tietty on, heti siitä alkujärkytyksestä kun selvittiin.

Mutta tosiaan, juoksut jää juoksematta, ollut ikävä kyllä onkelmia siinä määrin et oon ainakin sinne 12 viikolle asti liikuntakiellossa. Että silleen.

Ei se nyt enää niin harmita, pääasia että tulokas on kunnossa. Mutta pakko myöntää,et kaikki se suoraan sanoen saatanallinen reeni lähes 40 asteen helteessä ihan turhaan....kyllä se hieman kirpas :jahas:

Mutta: kyllä mä vielä sen maratonin juoksen....se on ihan varmaa. Nyt täytyy tyytyä seuraamaan kisaa Jyskylässä matkan varrelta :D

mooip! meikeläisen ensimmäinen "maraton" on nyt takana...mentiin intissä 42 kilsaa 20kg rinkka selässä hiekkatietä/suota/polkua/asvalttia. Täytyy sanoo että johan oli kokemus nyt on paikat aivan hajalla mutta oli se sen arvosta ;) Aika oli 6.20 kun voittaja juoksi muistaakseni vähän yli 5 tuntia

Päätin tuossa sunnuntaina nostaa masokistinluonteeni pinnalle ja juosta puolimaran hölkkävauhdilla. Ennen sitä venyttelin tavan mukaan 30sekkaa per lihas. Vettä tihutti taivaalta hiljalleen lähes koko ajan. Hyvin tankkasin kevyttä hiilaria ja vettä ennen lähtöä. Kaikki suju hyvin sinne viimesille paluukilometreille saakka. Yhtäkkiä jalat alkoivat tuntua kuin aivan halvaantuneilta tai ainakin todella puutuneilta. Ajattelin ovatko kenties elektrolyyttivarastot kuluneet loppuun? Tuntui siltä. Kaiken kauhuksi edessä häämötti ylämäki. Semmoinen loivahko, mutta sekin otti koville. Pakotin vastahankaiset koipeni pysymään mukana menossa vaikka rasitus oli aivan hirveä. Ilman sitä tahdonvoimaa jalkani olisivat varmasti pettäneet alta kuin sortuva kallio. Lopulta selvisin kuin selvisin kotiin asti jossa minua odotti ihana urheilujuoma jonka kulautin melkein ykkösellä alas. Lysähdin sohvalle ja kun liikuin seuraavan kerran jonnekin niin jalat tuskin kärsivät astua.:lol2: Joka tapauksess ihanan rento olo seurasi tunnin ajan kaiken rääkin jälkeen.:)

En tiedä noista pitkistä suorituksista paljoakaan, mutta varmaan ruvennu glykogeenit loppumaan lihaksista ja valtava iskujen määrä veti jalat pois pelistä.

Päätin tuossa sunnuntaina nostaa masokistinluonteeni pinnalle ja juosta puolimaran hölkkävauhdilla. Ennen sitä venyttelin tavan mukaan 30sekkaa per lihas. Vettä tihutti taivaalta hiljalleen lähes koko ajan. Hyvin tankkasin kevyttä hiilaria ja vettä ennen lähtöä. Kaikki suju hyvin sinne viimesille paluukilometreille saakka. Yhtäkkiä jalat alkoivat tuntua kuin aivan halvaantuneilta tai ainakin todella puutuneilta. Ajattelin ovatko kenties elektrolyyttivarastot kuluneet loppuun? Tuntui siltä. Kaiken kauhuksi edessä häämötti ylämäki. Semmoinen loivahko, mutta sekin otti koville. Pakotin vastahankaiset koipeni pysymään mukana menossa vaikka rasitus oli aivan hirveä. Ilman sitä tahdonvoimaa jalkani olisivat varmasti pettäneet alta kuin sortuva kallio. Lopulta selvisin kuin selvisin kotiin asti jossa minua odotti ihana urheilujuoma jonka kulautin melkein ykkösellä alas. Lysähdin sohvalle ja kun liikuin seuraavan kerran jonnekin niin jalat tuskin kärsivät astua.:lol2: Joka tapauksess ihanan rento olo seurasi tunnin ajan kaiken rääkin jälkeen.:)
Oliko sulla matkassa energiapatukkaa-geeliä tai jotain purtavaa? Kuitenkin niin pitkäkestoinen suoritus että tarvii jo välillä tankata että paukut riittää.Entä juomapuoli?
Itsellä kävi toissakesäna samalla tavalla.Olin ~ 15 km juoksulenkillä ja päätin tehdä pienen lisälenkin.Matkaa tulikin sitten melkein 25 km.Juomaa ja energiageeliä oli liian vähän ja viimeiset kilometrit oli tuskaisia.Jalat tärisi ja tuntui että tankki oli ihan tyhjä..

Veikkaisin kanssa että energiat loppuneet aivan täysin. Se on aika hurja tunne kun se tulee ekaa kertaa. Mulla kävi joskus aikoinaan kolmen tunnin maastopyöräilyn jälkeen samat. Hyvä kun jaksoi kampia pyörittää pienimmällä vastuksella ja himassa en pystynyt kantamaan fillaria toisen kerroksen asuntoon.

Nautin ennen tuota juoksua vettä niin usein kuin janotti ja silloinkin kun ei janottanut. Kävin vessassakin poistamassa liiat nesteet elimistöstä. Otin Vichy-vettäkin, jotta saisin elintärkeitä kivennäisaineita ja söin hedelmiä. Toisaalta juoksin tuollaisen yli 10km
lenkin viimeksi joskus kesäloman aikaan elokuussa, että onkohan tuntuma ehtinyt kadota siinä välissä? Tuntui muuten oikeasti siltä ettei edes aivoissa ollut energiaa enää. Liekö tauriini ja muut aineet olleet loppumassa myös?

Tämäpä on visainen asia. Suosittelen pitämään tarkkaa päiväkirjaa harjoitteluista ja syömisistä. Datan pohjalta voi analysoida syitä ja seurauksia. Ja tärkeintä on kuunnella kehoansa.

Asian purkaminen kannattanee aloittaa omien ratkaisuehdotusten kokeilemisesta/poissulkemisesta. Jos sähköpiuhoissa on vikaa, sähkön johtavuutta voi yrittää lisätä syömällä elektrolyyttejä (happoja, emäksiä, suoloja).

Toisella kertaa voit valmistaa "tehosekoituksen" nautittavaksi ennen suoritusta, suorituksen aikana ja suorituksen jälkeen. Joukkoon vähintään kahden merkkistä geeliä (varmuuden vuoksi jotta ainakin toinen toimii), hedelmiä (huomio, että banaani sulaa hitaasti) vischyä, tauriinia ja kreatiinia (mutta ei liikaa!). Nautitaan pillillä tai lusikalla.

Nyt olen hamstrannut alennusmyynnistä halpaa energiageeliä ja seuraava ostos olisi juomapullovyö johon voin tuon voimajuoman laittaa. Mutta miks kreatiiniä?

Nyt olen hamstrannut alennusmyynnistä halpaa energiageeliä ja seuraava ostos olisi juomapullovyö johon voin tuon voimajuoman laittaa. Mutta miks kreatiiniä?
Kreatiinin vaikutus eri yksilöiden solu- ja bakteeritason prosesseiden detaljeiden tasolla vaihtelee. Suorituksen intenviisyyden syklit ja palautumisprosessit ovat erilaisia vähäistä merkittävämmin. Viimeisten tutkimusten mukaan kreatiinin vaikutukset submaksimaalisissa olosuhteissa ovat rodusta ja sukupuolesta riippumatta välillä 0,0034- 0,0899 %. Nyt en muista lähdettä, mutta googlamalla varmasti löytyy. Missään olosuhteissa kreatiinista ei ole siis haittaa (paitsi liika-annostus vie hengen). Joka tapauksessa kannattaa kokeilla. Jos vaikutukset vakio-olosuhteissa ovat mitattavissa ja tulokset positiivisia, kreatiini kannattaa pitää tehojuomassa yhtenä ainesoasana mukana.

No niin kaikenlaisten jalka vaivojen jälkeen vihdoin pääsin hölköttelemään maratonin läpi. 3.57 kului aikaa ja elämäni helpoin maraton. Kaikkiaan niitä nyt kasassa 5 kpl ja joka kerta vaan menee helpommalla läpi. Nyt voi ottaa rennosti kuukauden päivät ja sitten alkaa suunnitteleman uusia tavoitteita. Nyt mielessä siintää kyllä jo tammikuussa 50km juoksu tavoitteena vain selvitä tuo läpi ilman mitään aika tavoitteita. Katsotaan nyt... Nyt keskitytään kuitenkin loppu vuosi hinaamaan noita voimatasoja salilla hieman ylöspäin.

Tuohon Löparen puolikkaan juoksuun luettuani tuli kyllä ensimmäisenä mieleen, että taisi vähäinen harjoittelu olla syynä puutumiseen? Juoksussa kun tulee tuolla matkalla niin paljon iskuja jalkoihin, että jos jalat eivät ole siihen tottuneet pitkiin matkoihin niin juuri mainitun kaltaisia tuntemuksia tulee varmasti. Tietysti myös vauhti vaikuttaa jos on lähtenyt liian kovalla vauhdilla liikkeelle. Energiatkin tuossa kuluu, mutta puolikas on kyllä sen verran vielä lyhyt lenkki, että ei kyllä pitäisi hirveemmin tarvita lisä energiaa tuon matkan läpi viemiseen. Ellei sitten vauhti ole aivan yläkantissa. Juotavaa tietysti voi jo matkaan ottaa etenkin jos hitaammin matkaa tekee tai kuumalla ilmalla liikkellä. Itse juoksen välillä 20km kovia lenkkejä lähes puolimaratonin kilpavauhdilla enkä kyllä ole koskaan kaivannut lisä energiaa matkan aikana harvoin edes juon koska reippassa vauhdissa en itse tykkää täyttää mahaani nesteellä.

Itselläni lisäenergiaa tulee otettua matkaan urheilujuoman muodossa vasta kun kilometrit nousee lähemmäksi 30 km ja tämäkin lähinnä siksi, että neste tasapaino säilyy ja saa tärkeitä suoloja kroppaan. Mutta rauhallisella vauhdilla tuollaisen 30 km lenkinkin pystyy vielä menemään hyvin läpi ilman mitään lisäenergiaa kunhan vaan on edellisenä päivänä ja jos mahdollista niin aiemmin päivällä nauttinut riittävästi energiaa. Nämä kaikki on tietysti yksilöllisiä asioita. Mutta itse uskon, että kun vaan maltillisesti nostat noita kilometrejä ylöspäin, niin huomaat, että tuo puolikas menee ilman mitään puutumisia läpi ihan veden voimallakin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom