Maraton

Itse aion juosta Helsinki City Marathonin neljättä kertaa elokuussa. Tavoiteaikaa en ole vielä päättänyt. Eilen juoksin 15 km ennätysaikaan (huolimatta talven/kevään varsin vähäisestä harjoittelusta).. Harmittaa vähän, että talven aikana bulkatusta massasta pitää luopua ainakin väliaikaisesti, mutta syksyllä alkaa uusi bulkki ja lihasmuisti toivottavasti palauttaa menetetyt muskelit.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lauantaina juoksin puolimaran aikaan 1:58, tavoite oli alle 2h ja kirkkaastihan tuo tavoite täyttyi :D Seuraavaksi tähtäimessä on täyspitkä ja sen aion juosta sitten, kun 21km lenkin jälkeen on tunne "nytkö se jo loppui, olisin vielä jaksanut".

Reenannut en ole tähän mennessä erityisemmin (koska päätin ½maratoniin osallistumisesta vasta viikko sitten), mutta peruskunto on muuten aika mainio. Lähinnä tulee fillaroitua maastossa, rullisteltua ja käveltyä koissulin kanssa. Kaipa se kesäkunto tulee tässä sivutuotteena, kun puntin avulla en haluamaani ole saavuttanut :D

Helevtin kovaa aikaa lähdet tavoittelemaan (varsinkin pituus/painoon nähden, jos nuo sun statsit pitää tällä hetkellä paikkansa -188/91 -:worship:)
Juu, aivan saatanan kova tavoite. Kerro Flower vähän lisää tuloksistasi ja harjoittelusta. Paljonko menee Cooperissa? Tuolla tavoitteella pitäis mennä vähintään 3400 m, joka on 91 kiloiselle jässikälle käsittämättömän hyvä tulos.

Tuossa vielä viime vuonna juostiin Lahdessa raskaan sarjan (yli 90 kg) puolimaratonin epävirallisesta Suomen mestaruudesta. Noilla vauhdeilla olisit sen porukan kepittänyt mennen tullen.

paljos se aika oli??
Aika tarkalleen tunti, eli ei vielä tarpeeksi kovaa. Viime aikoina on tulokset noussut ihan mukavasti ja tekis mieli lisätä juoksemista rajustikin, mutta ylikuntoa pitäis myös pystyä välttämään. Mä en tosiaan mihinkään kolmen tunnin aikoihin pyri, jos oikein hyvin sujuu treenaaminen niin 3:15 olis tavoite. 3:30 pitää joka tapauksessa alittaa että lyön kaverin ennätyksen.

Aika tarkalleen tunti, eli ei vielä tarpeeksi kovaa. Viime aikoina on tulokset noussut ihan mukavasti ja tekis mieli lisätä juoksemista rajustikin, mutta ylikuntoa pitäis myös pystyä välttämään. Mä en tosiaan mihinkään kolmen tunnin aikoihin pyri, jos oikein hyvin sujuu treenaaminen niin 3:15 olis tavoite. 3:30 pitää joka tapauksessa alittaa että lyön kaverin ennätyksen.
V..ttu täällä on kovia juoksijoita. 15 km tunnissa ennustaa maratonin loppuajaksi 3:02 (McMillan). Vauhtipuoli on siis kunnossa. Oikealla treenillä 3:15 on piece of cake.

Ei kyllä todellakaan mee tohon 3:02 :D Ja todella paljon riippuu säästä, mulla on viime kerroilla ollut aina kova paahde, joten ajat on kaikki ollut yli tuon tavoitellun 3:30. Mutta ihan siisti tietää että rahkeet vois riittää kovempaankin aikaan.

edit: Lisäks en oo juossut tota 15 kilometriä pitempää lenkkiä viime aikoina (ollut vähän laiska lenkkeilytalvi), joten nopeuskestävyys on varmaan kohtuupaljon kovempi kuin marathonmatkan kestävyys.

edit edit: Tuo Flowerin tavoite on kyllä aivan käsittämätön. Itse aion painaa vähän reilu 70kg marathonia juostessani, eli painoeroa on lähes 20kg.

Helevtin kovaa aikaa lähdet tavoittelemaan (varsinkin pituus/painoon nähden, jos nuo sun statsit pitää tällä hetkellä paikkansa -188/91 -:worship:)

kiitos, mutta hukkaan meni kumartelut. Tyhjä kisa tuli Tukholmasta, taas. Eihän noi paikat enää kestä vaan vasen jalkapaskiainen hajoaa jatkuvaan. Reenimäärät on ton takia tippunut kovasti ja juoksua jouduttu korvaa pyörällä. Enköhän ny tälläkin rapakunnolla aika helposti 3 ja puoli alita, mutta ei siitä itelle tuu, kun lähinnä paha mieli.

Kyllä mulla paino tosta 90 kg tippuu, aika hyvinkin. Kilpailuissa ollu tuolla 80 kg korvilla, joten ei toi 3 tuntia kova juttu oo. Lopettanu kisaamisen pari vuotta sitten, kun väsyin, että mun kropan vasen puoli on täys kusesta rakennettu. Ei vaan pää kestäny, että reenaat täysillä kisat ja kunniat mielessä ja juuri ennen viivoille pääsyä kroppa lahoo käsiin. viimeksi "kisannu" pari vuotta sitten Singaporessa, jossa opiskelin. en saanu osallistua koulun kisoihin, joten toimin jäniksenä. Cooperin kiritin 3500m ja lopetin juoksun maalisuoralla, tosin jänis pääsi vähän karkuun, koska voittaja juoksi 3100m:) kympin juoksin samalla viikolla yksin yöaikaan aika tasasella 2 km maastoradalla johonkin reiluun 36 minuuttiin testinä kevään ekaan maratoniin, jota siis ei ikinä tullu.

Olen siis alittanut 3 tuntia, mutta tosiaan vain 80 kilosena. Ei noi kummosia tuloksia harrastelijakisaajalle ole, mutta se jäi harmittaa, että loppuaikoina olin ehdottomasti kovimmissa kunnoissa ikinä, mutta en vaan päässy enään koskaan kellottaa sitä parasta. tuolloin juoksua n. 100km/vk ja liikuntaa 23 h/vk (korkeet reenimäärät ollu aina ja kävin tuolloin vetää pari aquathlon ja duathlon kisaa, joten uinti söi aikaa. Lätkin myös sulkapalloa koulun joukkueessa, mutta kyllähän ne aasian lapset piti mua aika pilkkanaan. Nooh, huviahan niillekin oli saatava. Punttia 3xvk ja yt tuolloin n. 400kg).

Tulipas pitkä sepustus. Iso on ikävä lappua rinnassa.

Tsemiä kaikille kisoihin ja pitäkää paikat ehjinä:thumbs:

Ei kyllä todellakaan mee tohon 3:02 :D Ja todella paljon riippuu säästä, mulla on viime kerroilla ollut aina kova paahde, joten ajat on kaikki ollut yli tuon tavoitellun 3:30. Mutta ihan siisti tietää että rahkeet vois riittää kovempaankin aikaan.

edit: Lisäks en oo juossut tota 15 kilometriä pitempää lenkkiä viime aikoina (ollut vähän laiska lenkkeilytalvi), joten nopeuskestävyys on varmaan kohtuupaljon kovempi kuin marathonmatkan kestävyys.

edit edit: Tuo Flowerin tavoite on kyllä aivan käsittämätön. Itse aion painaa vähän reilu 70kg marathonia juostessani, eli painoeroa on lähes 20kg.

Kyllä tohon sun tavoitteeseenkin saa pistellä aika huolella :worship:. Ite kellotin kokeilumielessä viikko sitten 10 km, 47 min läjähti. En ois kyllä pystyny juoksemaan paljoa kovempaa. Toisaalta alla oli jo puntti ja nyrkkeily joten ei ehkä "aivan" kerro totuutta.

Kattelin että tuon kympin ajan perusteella pitäis päästä 4´00-4´30 väliin helposti.

Maratonilla opettaa vitusti nöyryyttä kun lähdössä katselee niitä ympärillä pyöriviä toukohousuja jotka näyttää siltä että ne on suoraan perunannostosta tulleet sinne. Sitten iskee todellisuus ja jokainen sua 20v vanhempi ja 20 kg painavampi katoaa horisonttiin kun ite kipittää tipuaskelilla eteenpäin.:D

Niin, kaikki on suhteellista. Katselin HCM:n tuloksia. Miehet Yl -sarjassa oli 1920 osallistujaa, joista 38 juoksi alle 3 tuntia. Varmasti suurin piirtein kaikki näistä olivat alle 80 kiloisia.

30 vuotta sitten kukaan ei olisi edes harkinnut maratonin juoksemista, jos siellä olisi mennyt pidempään kuin kolme tuntia...

Systeemi sanoi:
normaali ennustus on 1/2 maraton aika kertaa 2 plus 10min = maratonin loppuaika

Mikä ihmeen normaali ennustus? Noita kaavoja on ihan pilvin pimein ja mcmillan vain yksi niistä.

Mikäs on pointti tässä? Ylivoimainen enemmistö New Yorkin maratonin juoksijista v. 1977 (ehkä 90 %) juoksi yli kolme tuntia.

Oli vain "mielenkiintoinen" sivuhuomautus :)

Pari vuotta sitten juoksija-lehdessä oli juttua tavallisten hölkkämaratonien tulostason heikkenemisestä. Artikkelissa mainittiin (tosin varmasti melkolailla kärjistäen), että maratoneille ei yksinkertaisesti kehdattu osallistua jos kunto oli liian huono. Esimerkiksi neljän tunnin loppuaikaa pidettiin jonain aivan naurettavan huonona tuloksena. Silloin myös vaadittiin lääkärintodistus, että sai ylipäätään osallistua kisaan.

Joo, turhaa off-topicia. Jatkakaa.

Oli vain "mielenkiintoinen" sivuhuomautus :)

Pari vuotta sitten juoksija-lehdessä oli juttua tavallisten hölkkämaratonien tulostason heikkenemisestä. Artikkelissa mainittiin (tosin varmasti melkolailla kärjistäen), että maratoneille ei yksinkertaisesti kehdattu osallistua jos kunto oli liian huono. Esimerkiksi neljän tunnin loppuaikaa pidettiin jonain aivan naurettavan huonona tuloksena. Silloin myös vaadittiin lääkärintodistus, että sai ylipäätään osallistua kisaan.

Joo, turhaa off-topicia. Jatkakaa.

Pisti ajattelemaan. Mutta, mutta, mites kun kuitenkin maratoneihin oasllistuminen on kasvanut älyttömästi. Eli vaikka se tulostaso on heikentynyt niin yhä surempi osa panostaa kuntoonsa. Kansanterveydellisesti hyvä seikka. Mieluummin iso kohtuu kuntoinen massa kuin muutama huippu.

Pelkkä sivuhuomautus tämäkin.

30 vuotta sitten kukaan ei olisi edes harkinnut maratonin juoksemista, jos siellä olisi mennyt pidempään kuin kolme tuntia...
Mikäs on pointti tässä? Ylivoimainen enemmistö New Yorkin maratonin juoksijista v. 1977 (ehkä 90 %) juoksi yli kolme tuntia.
Mieluummin iso kohtuu kuntoinen massa kuin muutama huippu.
jambon kanssa samaa mieltä.. Itsekin kuulun tähän massaan, joka ei Tiduksen mukaan olisi kehdannut 30 vuotta sitten juosta marathonia, kun kunto on niin huono.

Montako marathonia Tidus oot juossut? Mikä sun kovin aika on? ;)

Tajuan myös ettet itse pidä välttämättä yli kolmen tunnin aika huonona ja viittaat jonkun toisen artikkeliin, mutta mietin vain että millä perspektiivillä esität kommenttisi.

Yhden mattomaratonin olen juossut ja aikaa meni lähes 4,5 tuntia. Eli ihan harrastelijahölkkäilijä täällä höpöttää :D Tosin puolutuksesi sanotaan, että ikää oli 16 silloin ja puolimaraton on taittunut suhteellisesti paljon parempaan 1:43:n aikaan (myös 16v.).

Ja kyllä, olen jambon kanssa erittäin samaa mieltä :)

Tuli juostua ensimmainen puolimarathon toukokuussa, reilun 2,5 tunnin ajalla. Aikatavoite meni aikasta nappiin, meni vain muutaman minuutin yli 2h 30min. 172|88 kokoisena ylipainoisena punttisaliharrastuspohjalta. treenasin 1,5 kk tuohon aikaan. Pikien lenkkien lapivienti oli hankalaa, kun paikat eivat kestaneet pitkia lenkkeja. Fiilis kisan jalkeen oli oikein mainio, ja nalka kokomarathoniin kasvaa. Aika pitaisi saada 4,5 tuntiin. Tuskin ehdin HCM:n mutta ehka johonkin ulkomaille loppusyksysta.

Mieltani askarruttaa tuo marathon-harrastuksen ja punttisalin yhdistaminen. puntissa on tulokset erittain hitaasti mutta varmasti noussut vuosi vuodelta. viimeksi kun nostelin penkista meni ehken 120 kg. Voisiko nuo punttitulokset saada pidettya nousujohteisena vaikka juoksisikin vuodessa 1-2 marathonia? Mulle riittaisi jos saisin penkkimaksimia tai harjoituspainoja nostettu vaikka 5 kg vuodessa. Ajattelin kayda salilla 2 kertaa ja juosta 3-4 kertaa jos jalat vain kestaa.

Mieltani askarruttaa tuo marathon-harrastuksen ja punttisalin yhdistaminen. puntissa on tulokset erittain hitaasti mutta varmasti noussut vuosi vuodelta. viimeksi kun nostelin penkista meni ehken 120 kg. Voisiko nuo punttitulokset saada pidettya nousujohteisena vaikka juoksisikin vuodessa 1-2 marathonia? Mulle riittaisi jos saisin penkkimaksimia tai harjoituspainoja nostettu vaikka 5 kg vuodessa. Ajattelin kayda salilla 2 kertaa ja juosta 3-4 kertaa jos jalat vain kestaa.

Tärkein asia on unohtaa monijakoiset ohjelmat ja treenata mieluiten yksi- tai korkeintaan kaksijakoisella ohjelmalla. Näin jalkojenkin treenaaminen onnistuu jotenkuten. Kerran viikossa tehtävä shokkitreeni jaloille vie todella paljon tehoja seuraavien päivien juoksutreeneistä, mutta jos rasitus jaetaan edes kahteen osaan, niin yleensä voimaharjoittelu jaloille ei paljoakaan vaikuta seuraavan päivän juoksutreeniin (ellei sitten kyseessä ole pitkä lenkki tai kova vk-harjotus).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom