Maraton

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä päätin kurittaa itsenäni juoksemalla kesällä 2007 Paavo Nurmen. Pohdiskelen tässä että mitenkä tuota punttireeniä tulis muokata enemmän juoksua tukevaksi? Onko treenijaolla väliä? Pääpaino ois kuitenkin juoksussa, tavoitteena ois alle neljän tunnin aika. Nyt on ollut taukoa juoksusta (mitä nyt salilla lämppärit 10 min.+ loppuaeroobinen 20 min. juoksumatolla). viimeinen 20 km lenkki hurahti vähän alle parissa tunnissa. Vinkkejä?

Paavo Nurmi-maratonille tuli ilmoittauduttua puolikkaalle. Tavoitteena on lähinä hölkötellä se läpi, ehkä joku hiukan alle parin tunnin aika olisi realistinen. Tänään juoksin toistaiseksi pisimmän lenkkini, 15 km, 1 h 34 min, keskisyke 159.

Tarkoitus olisi juosta viikossa max. kolme lenkkiä:

1) pitkä 15-22 km, jota pidentää pikkuhiljaa
2) keskipitkä, noin 9 km, lönkottelyvauhtia
3) lyhyt, n. 5 km, suht ripeää vauhtia

Miltä kuulostaa? Tarkoitus olisi tosiaan pidentää vain tuota yhtä lenkkiä, ja pitää muut samoina. Lyhyeen ehkä vauhtia lisää jos irtoaa. En ole varma saanko joka viikko mahtumaan ohjelmaan kolmea lenkkiä, koska haluan vääntää punttiakin + muuta jumppaa, mutta periaatteessahan tuon syklin voi venyttää 8-9 päivällekin.

Itsellä takana kaksi puolimaratonia, molemmat Forssan suvi-illassa vuosina 2005 ja 2006. Täytyy kyllä sanoa, että suvi-ilta on loistavasti järjestetty tapahtuma, vaikka en kauheasti olekkaan juoksutapahtumia kiertänyt.

Ensimmäisellä kerralla oli kyllä yhtä tuskaa, koska en ollut aikaisemmin juossut edes 10 kilometriä. Suunnitelmana oli kyllä juosta 10km, mutta myöhästyimme lähdöstä. :wall: Ja prkl, ei sitä turhaan oltu Forssaan tultu. :D

Toisella kerralla osasin jakaa voimani hieman paremmin, ja alkoi löytyä uskoa, että joskus juoksen vielä täysipitkänkin matkan. Suunnitelmissa olisi mennä Tukholmaan ensi kesäkuussa, jos jaksan käydä lenkillä kirjoitusten päätyttyä.

Itsellä kanssa tarkoituksena jos vaan paikat kestää, osallistua tuonne Paavo Nurmi maratonille. Tavoitteena olisi alittaa 4.15. Kaikki sen alle on plussaa. 3-4 lenkkiä tulee viikossa hölköteltyä.
Pitkälenkki nyt 18km hiljalleen nostan sen tuonne 30 km asti kuitenkin suurimman osan lenkeitä ollen n. 24-26km.
Kova lenkki 15km jossa alkuun ja loppuun 2 km rauhallisesti ja 11 km sitten reippaasti kuitenkaan ei ihan piippuun aina, mutta välillä:)
Sitten 1-2 peruslenkkiä 12-14km, jos kaksi, niin niistä toinen ns. maraton vauhtia ja toinen 10-15s/km hitaammin kun edellinen.
Näin kolme viikkoa ja neljäs viikko palauttava. Kolme reeniä lyhyempiä ja rauhallisia. Kesällä sit nähdään kuin käy.

Tukholmaan ollaan lähdössä ja 4 tunnin alitusta hakemaan. Nyt kyllä tuntuu että hyvä jos jaksaa köpötellä läpi. Uudessa duunissa 10-12 tuntisia päiviä ja illalla helppoja pk lenkkejä 3-4 kpl viikossa, suununtaisin joku 1.30-1.45 kestoinen pitempi lenkki. Pari kertaa kuntosalille viikoittain.

Tavoitteellinen harjoittelu pitäis aloittaa maaliskuun alusta muttaa saas nähdä miten käy. Jaksaako treenata ja kestääkö paikat. Hyviä ohjelmia löytyy googlettamalla seponkotisivut.

Viimekesänä kävin juoksemassa tuon Tukholma maratonin. Kiva maraton tunnelmaltaan. Katojia ja kannustusta riittää, etnkin jos vielä jotenkin tuo Suomalaisuuttaan esiin vaatteissa. On meinaan yllättävän paljon suomalaisia yleisössä. Mukava on myös jos onnistuu vauhdin jaossa, niin helposti pienellä matkalla ohittaa monia satoja selkiä:) Itsellä meni hieman ajan puolesta persuksille tuo reissu, niin otin viimeisille kilometreille motivaatiota yrtittämällä ohittaa mahdollisimman paljon porukkaa . Ja tulihan sitä selkää vastaan. Alun ruuhkiin kannattaa varautua. Ensimmäinen juottopaikka on melko ahtaassa paikassa ja siinä loppuu juoksu kun seinään. Itsellä oli pullo matkassa ettei tarvitsisi siihen pysähtyä, mutta minkäs teet kun ei ohi päässyt kun puskiapitkin. Eli vauhtia suunnitellessa kannattaa varautua tuohon alkuun. Sen jälkeen kyllä ruuhkat helpottaa.

Jos vaan luoja suo ja paikat kestää, niin Tukholmaan olis tarkotus mennä 3 tuntia alittamaan.

Mites loppuviikkojen keventely oikein pitäis tehdä? Puolimaralle kun olen menossa, tarkoitus olis pidentää pisintä lenkkiä pikkuhiljaa 20-22 kilsaan tai ehkä ylikin. Ja kokonaisvolyymia nostaa samalla. Mutta mites sitten, jos oletetaan että teen pisimmän lenkin vaikka kolme viikkoa ennen kisaa, ja kokonaistreenimääräkin on silloin huipussaan, mites siitä eteenpäin? Vähän lyhyempiä, kovavauhtisempia lenkkejä? Ja onko kolmen viikon keventely ylipäänsä hyvä, vai liikaakin / liian aikaisin?

Itse tekisin pisimmän lenkin 1-1,5 viikkoa enne kisaa. Siihen asti siis nousujohteista treeniä. Vasta viimeiselle viikolle se kevennys. Muutama pk-lenkki ja ehkä lyhyitä spurtteja. Venyttelyä ja tankkausta. Nukkumista. Sellaista aktiivilepoa.
Kolmen viikon kevennyksellä se kuntohuippu saattaa kisassa olla jo takana päin.

Mites loppuviikkojen keventely oikein pitäis tehdä? Puolimaralle kun olen menossa, ... Ja onko kolmen viikon keventely ylipäänsä hyvä, vai liikaakin / liian aikaisin?
Riippuu taustasta. Itse kun olen vanha, kankea ja hitaasti palautuva, en kolmeen viimeiseen viikkoon tee kovia harjoituksia. Iskussa oleva kilpaurheilija ei niin pitkää kevennystä tarvitse.

yksi maratoni ja yksi puoli-maratoni takana. aikaa paloi 5.07h maratoniin ja 2.36h puolikkaaseen. tavoitteena oli lapi paaseminen. maalissa oli hyva fiilis :rock:

mymaraton

mitä luulette meneekö maraton?aloitin tammikuussa juoksemaan kerraviikossa 35min en tiedä paljonko matkaa oli mutta alle kymmenen km. juostuani 2,5 kuukautta pidensin matkaani tunninlenkkiin(10km).viime viikolla pidensin lenkkiä ja juoksin 2 tuntia ja noin 20km tällä viikolla lenkki taas piteni ja juoksin 3h15min noin 30kml.eli olen lenkkeillyt säännöllisesti 1kerta viikossa 5 kuukautta.Täytyy kyllä sanoa että arvostus maratoonareita kohtaan nousi tuon kolmen tunnin lenkin aikana, vika tunti ei olut mitään hauskaa sai zempata että pysyi liikkeessä.

mitä luulette meneekö maraton?aloitin tammikuussa juoksemaan kerraviikossa 35min en tiedä paljonko matkaa oli mutta alle kymmenen km. juostuani 2,5 kuukautta pidensin matkaani tunninlenkkiin(10km).viime viikolla pidensin lenkkiä ja juoksin 2 tuntia ja noin 20km tällä viikolla lenkki taas piteni ja juoksin 3h15min noin 30kml.eli olen lenkkeillyt säännöllisesti 1kerta viikossa 5 kuukautta.Täytyy kyllä sanoa että arvostus maratoonareita kohtaan nousi tuon kolmen tunnin lenkin aikana, vika tunti ei olut mitään hauskaa sai zempata että pysyi liikkeessä.

Kyllä menee, mutta helpommalla pääset jos saisit viikkoosi mahdutettua edes pari tuollaista tunnin lenkkiä vielä tuon pitkän lisäksi. Eikä tuon pitkänkään tarvitse ihan noin pitkä olla. tuollainen 25-27 riittää kyllä.

Hienosti kyllä tuolla yhdellä reenillä viikossa olet mennyt eteenpäin. Kestävyys on jo näköjään ihan kohdallaan maratonia ajatellen. Harva juoksee tuota 30km pitempiä harjoitus lenkkejä ennen maratonia. Mitäs kisaa olet ajatellut?

mymaraton

olen ajatellut juosta hcm:n,mutta toisaalta jos suunnittelisin itse reitin säästyis rahaa ja olis helpompi juosta kun ei olis sitä ihmis massaa ympärillä.En tiedä kumpi tkee maratonista vaikean ihmiset vai matka?

Kyllähän tuo yksin juostuna melko yksitoikkoista olisi suorittaa. Kivahan se on, että porukkaa riittää ympärillä. tietys rajansa siinäkin, mutta esim. tuolla Helsingissä ei ihmiset juuri startti viivan jälkeen ole haitaksi. Ja tuohan tuollaiset kilpailut ihan eri fiiliksenkin sitten tuon päätavoitteen tavoitteluun.

Itsellä olen ehdottomasti sitä mieltä, että ei kun kisoihin vaan juoksemaan. uskon, että se fiilis jo itsessään tuollaisessa tapahtumassa auttaa saavuttamaan paremman tuloksen kuin yksin juostessa. Vaikka tuo nyt hieman maksaakin, niin kyllä sitä turhempaankin rahansa voi laittaa.

:eek: Siis kerran viikossa juokset ja maratonille? Ei mitään järkeä, suoraan sanottuna. Tai noh, juokseehan jotkut sen kylmiltäänkin mutta veikkaisin että vaikeeta tulee olemaan. Tuo yli 3 tunnin lenkki on ihan turha, se alkaa jo olemaan niin kuormittava että haitat syö hyödyn. Paremman hyödyn saat jo jollain 2-2.30 pituisella lenkillä.

Lyhennä lenkkiä ja ota edes kaksi muuta juoksukertaa mukaan, eikä tarvi edes olla tunnin mittaisia. Ota huomioon kun mietit että missä juoksisit se että tapahtumissa on huolto valmiina. Siitä kannattaa jo maksaa. Meikälle meinaa kans se että lopussa pääsee peesaamaan jotain parempikuntoista juoksijaa. Katse pakaroihin ja perään.

Kuukausi Tukholmaan :rock: .

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom