Mannerheim homo?

No totta munassa aion katsoa jos ilmaiseksi näytetään. Olenhan jo maksanut osani valmistuskuluista. Jos raina on teknisesti hyvin tehty ja aiheeltaan puhuttava, olen mieluusti mainoksen uhri. Vaikkei animaatio kiinnostakaan paskan vertaa. Jonkinlainen YouTube-gonzo-kultti-naurujuttu tuosta voi tulla, mutta epäilen. Myrsky punaviinilasissa, kuten Smedsin "rohkea" Tuntematonkin. Kun paskalehdet lakkaavat lypsämästä loukkaantuneiden eläkeläisten rahoja aiheella, koko juttu asettuu omalle paikalleen, pilkkaajakuoroon piipittämään muiden provokaatioiden joukkoon. Marskin historiallinen painoarvo pysyy, ja henkilön ominaisuudet, todet ja tekaistut, eivät paina yhtään mitään.

Koko projekti julkisuustemppuineen liikuttaa harvoja. Innon tippa lirahtaa linssiin ja housuun vain paatuneilla hardcore-taiteenkuluttajaharpuilla joita ei riitä maassamme täyttämään edes Kansallisoopperan katsomoa.

Ihan eri asia on pitääkö valtion=veronmaksajan tukea jonkun vasurilorton itsensäterapointia ja Ylen hieroa paskaa ihmisten naamaan laittamalla leffa ulos 6.12. Vastaus on ei, ja Yle saa elää ratkaisujensa kanssa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihan periaatteesta en muuten varmana katso. En muutenkaan tue koko yleisradiokonseptia. Ei kuulu musta vapaasee markkinataloutee, ja tietää miten poliittisesti motivoitunut toimitus sillä on.
 
Omaan tuskin uniikkia mielipidettä tässäkään ketjussa (en siis jaksanut lukea eipäs-juupasia 15 sivua), mutta so fucking what jos Mannerheim oli homo tai ei? Muuttaako se hänen saavutuksiaan? Ei. Eli so fucking what.
 
Miten aikuiset ihmiset onnistuu jauhamaan tästäkin asiasta näin hirveetä paskaa 15 sivua. :itku: Toivon mukaan pakkiksen käyttäjät kuuluvat johonkin marginaaliryhmää Suomalaisia, jotka on jotenkin poikkeuksellisen tyhmiä.
 
Toivon mukaan pakkiksen käyttäjät kuuluvat johonkin marginaaliryhmää Suomalaisia, jotka on jotenkin poikkeuksellisen tyhmiä.

Mies, joka kirjoittaa kansallisuuden isolla kirjaimella haukkuu muita tyhmiksi.

Osui ja upposi.
 
Miten aikuiset ihmiset onnistuu jauhamaan tästäkin asiasta näin hirveetä paskaa 15 sivua. :itku: Toivon mukaan pakkiksen käyttäjät kuuluvat johonkin marginaaliryhmää Suomalaisia, jotka on jotenkin poikkeuksellisen tyhmiä.

Siis kyllähän on maailman tyhmintä keskustella keskustelupalstalla itseä keskusteluttavasta aiheesta. Ihan poikkeuksellisen tyhmää.

Muuten olen vahvasti sitä mieltä että behead those who discuss.
 
Sanokaa irti tv luvat älkääkä enää uusiko niitä.Miehestä joka on tehnyt paljon hyvää suomelle ei tarvitse tehdä pilaa meidän rahoilla.
 
Miten aikuiset ihmiset onnistuu jauhamaan tästäkin asiasta näin hirveetä paskaa 15 sivua. :itku: Toivon mukaan pakkiksen käyttäjät kuuluvat johonkin marginaaliryhmää Suomalaisia, jotka on jotenkin poikkeuksellisen tyhmiä.

Kirjotathan säkin tänne.Oot poikkeuksellisen tyhmä?
 
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1492476

"Elokuvaohjaaja Katariina Lillqvist lataa internetkirjoituksessa täyslaidallisen takaisin animaatioelokuva Uralin Perhosen arvostelijoille."

"Nettikeskusteluissa taitetaan peistä puolesta ja vastaan mitä hurjimpien argumenttien kera, mutta ilahduttavaa on oman animaatiomme kohdalla ollut se intensiteetti, millä sen olemassaoloa ja taiteen perusolemukseen kuuluvaa sananvapautta myös puolustetaan, Lillqvist katsoo."

:) Aivan kuin sananvapaus jotenkin olisi uhattuna tässä asiassa. Kai ihmiset nyt saavat olla sitä mieltä, että teos on täyttä paskaa, jopa ilman näkemättä. Minusta juuri se, että ihmiset saavat esittää vapaasti kantojaan on sananvapautta. Ilmeisesti hänelle se on sitä että kaikkien pitäisi ylistää hänen teostaan.
 
En mikään ääri-isänmaallinen ole mutta tommoselle muijalle pitäis antaa kylmästi niskalaukaus. Tarvi nyt suomalaisten kansanikonia pilkata tuolla tavalla.
Ei herneitä.
*semi-provo*
 
Onhan se jokseenkin koomillista tekeytyä sananvapauden sankariksi kun tekee apurahalla pilkkaa asioista jotka ovat aivan vapaata riistaa. Suomen, suomalaisuuden ja suomalaisten päälle paskantaminen on niin tavallista että se on jo banaalia. Silti joku aina jaksaa piiskata kuollutta hevosta, tai tässä tapauksessa ratsastajaa, ja kuoro huokaa muna pystyssä että ooh miten rohkeaa.

Theo van Gogh ja Ayaan Hirsi Ali. Westergaard ja Vilks. Siinä rohkeutta. Kyllä apurahataide-establishmentti tietää mitä tabut ovat, mutta ei riitä kantti niitä rikkomaan. Ja kuka sitä nyt haluaisi rikkoa lakia taiteen puolesta? Tabuilla on lainsuoja ja oma henki voi olla löyhässä.
 
Taitaapa sananvapaus olla nykypäivänkin ongelma tämänkin keskustelun perusteella.;)

Tämäkö nyt on se "kohu-kentauri":
mannerheim.jpg


LOL! Siis ihan oikeasti, tuossahan on hienosti visuaalisin keinoin kuvattu matkalaisen olemus. Moniko täällä on oikeasti perehtynyt taiteenlajiin nimeltä aikuisanimaatio? Taitaa olla aika tuntematonta.. Noihin animaatioihin kuuluu muutakin kuin asioiden kärjistely. Nukkeanimaatiot usein pitävät sisällään nokkelia ja oivaltavia yksityiskohtia, niinkin hienosti toteutettuina, että niitä on mahdoton edes sanallisesti kuvailla, ne täytyy nähdä. Tässä ei nyt nähdä metsää puilta, koska kukaan ei oikeasti ole nähnyt tuota animaatiota. Mannerheimin tuossa kuvattu homous ja ja mielenkiintoinen ulkoasu eivät ehkä ole pääasioita tuossa animaatiossa. Ja mikä ihmeen velvoite taiteilijoilla olisi tehdä valtavirtaa miellyttäviä teoksia? Yksi taiteen määritelmistä pitää sisällään ajatuksen, että "taide on tapa nähdä toisin".

Lillqvist itsekin sanoo:
- Tyypillistä Suomessa, että kohu alkaa, ennen kuin elokuva on saanut edes ensi-iltaansa. Nyt jäitä hattuun, kyseessä on vanhoja tshekkiläisiä perinteitä tyylikkäästi noudattava poliittisen karikatyyrin nukkeanimaatio, mikä on jäänyt keskustelussa vähälle huomiolle, Lillqvist sanoo.

- Elokuva on erittäin kaunis surumielisyyden ja yksinäisyyden kuvaus.

Ja sitten niille joiden mielstä hänelle suunnatut apurahat ovat "menneen hukkaan":

Katariina Lillqvist (s. 24.05.63) on toiminut elokuvaleikkaajana, käsikirjoittajana ja ohjaajana yli 15 vuotta. Hän on opiskellut elokuva-alaa niin Suomessa kuin Tsekin tasavallassakin. Lillqvist on tehnyt enimmäkseen nukkeanimaatioita, mutta hänen töihinsä kuuluu myös dokumenttielokuvia ja radiodokumentteja.

Vuonna 1999 hän perusti muiden filmialan ammattilaisten kanssa Elokuvaosuuskunta Camera Cagliostron. Katariina Lillqvist on Suomen kansainvälisesti tunnetuin animaatiotaiteilija. 16.11.2006 hänelle myönnettiin Valtion taidepalkinto elämäntyöstään.

Hänen pitkäaikaisin yhteistyökumppaninsa on TV2, jonka ennakkoluuloton linjanveto aikuisanimaation suhteen kantoi hyvää satoa 90-luvulla.

Hänen elokuvansa ovat voittaneet monia kansainvälisiä palkintoja (mm. Berliinin elokuvajuhlien Hopeisen Karhun 1996).

Katariina on työskennellyt vuosia yhteistyössä Tsekin Tasavallan eturivin animaatioartistien kanssa, muun muassa Hafanin filmistudiolla (1996 -) sekä Studio Jiri Trnkalla (1990 - 1996).

Kafka-trilogia (Hiilisangolla ratsastaja , Kamarihaikara ja Maalaislääkäri) oli visuaalisesti erittäin kunnianhimoinen ja rajoja rikkova projekti. Lavastaja Minna Soukan visiot tuulettivat perinteistä tsekkiläistä tekotapaa mennen tullen hyvinkin tehokkaasti - hyvänä esimerkkinä Hiilisangolla ratsastajan kaupunkimaisema joka sai lopulta jopa lukemattoman määrän jäljittelijöitä Prahassa.

Katariinan totutusta poikkeavat dramatisoinnit ravistelivat myös tsekkikollegoiden ajatuksia tehokkaasti - vielä 1990-luvun alussa oli ennenkuulumatonta kirjoittaa animaation päähenkilöksi anarkistinen, tarvittaessa jopa väkivaltainen nainen kuten Tytössä ja Sotamiehessä. Pohjimmiltaan Tyttö ja Sotamies oli kuitenkin pasifistinen teos kuten Maalaislääkärikin - sotaa ei kuitenkaan kaunisteltu ja paha sai lopulta palkkansa. Maalaislääkärin dramatisoinnin pohjana olivat Sarajevon pakolaisten tositapahtumiin perustuvat kertomukset.

Tammikuussa 2005 amerikkalainen Hollywood-tuottaja Frederick Fuchs ja Lillvist tekivät sopimuksen Lillqvistin radiodokumentin "Sirkuksen poika" elokuvaoikeuksista. Lue lisää!
Filmografia ja palkinnot

* Marie, 1991, nukkeanimaatio, 12´, yhdessä Tuula Pukkilan kanssa

* Hiilisangolla ratsastaja, 1992, nukkeanimaatio, 8´

Tampereen Elokuvajuhlien erikoispalkinto 1992, Kettupalkinto Helsinki 1992, TELVIS-palkinto 1992

* Kamarihaikara, 1993, 9´, nukkeanimaatio

Montreal Film Festival: erikoispalkinto 1994, Cracow Short Film Festival: Green Dragon 1994, Nordic Panorama 1994: paras animaatio, Stains International Childrens festival: paras animaatio 1995, Chicago Film Festival 1995: kunniamaininta

* Tyttö ja sotamies, 1995, 9´, nukkeanimaatio

Nordic Panorama: paras animaatio 1995, Tampereen elokuvajuhlat 1996 : kotimaisen kilpailun pääpalkinto sekä kansainvälisen kilpailun raadin erikoispalkinto

* Maalaislääkäri, 1996, nukkeanimaatio, 16 ´

Berlin Filmfestspiele: Hopeinen Karhu 1996

* Ksenia Pietarilainen, 1999, nukkeanimaatio, 26´

Tampereen elokuvajuhlat: kotimaisen kilpailun pääpalkinto 1999

* Ukkosrumpu, 2001, dokumenttielokuva, 45´
, YLE TV1/Yhteistuotannot
* Romanien Peili, 2001, nukkeanimaatio, 9´

* Mire Bala Kale Hin , Tarinoita matkan takaa, 6x 9´, nukkeanimaatiosarja 2001 – 2003

* Laulu Hirsipuusta, 2002, nukkeanimaatio, 9´

* Mustan Saaran Legenda, 2002, nukkeanimaatio, 9´

*
Balthasarin koira, 2003, nukkeanimaatio, 9´

* Arvoisa Herra Tarzan, 2003, dokumenttielokuva 40´


Radiodokumentteja Ylen "Todellisia tarinoita" sarjalle:
* Svoboda, 1998, toteutus yhdessä Anne Seppäsen kanssa. Tsekkiläisten ajatuksia vapaudesta ensimmäisen samettivuosikymmenen kääntyessä lopuilleen.

* Klimetska-kadun Irena, 2001 – slovakialaissyntyisen Irena Ferencovan pitkä tie Hitlerin työleireiltä Prahan romanikortteleihin.

* Hevosen laulu, 2003 – vanhat romanimiehet ja yksi hevosnainen muistelevat markkinoita, suomenhevosia ja kiertolaiselämää.

* Sirkuksen poika, 2002, suomalaisen akrobaatin, eläintenkesyttäjän ja elämäntaiteilijan Kalle Nymanin muistot ja sivupersoonat kautta aikojen.

* Koura-palkinto radiodokumenttisarjassa 2002
* Valtion taidepalkonto 2006.


Nyt joku tietysti sanoo että kaikki suomalainen nykytaide on paskaa, mutta ei ole pakko katsoa/kuunnella, jos ei ole kapasiteettia ymmärtää/nauttia siitä.



Hyvä teksti! :) Tosiaan turhia tuollaiset "koittaa shokeerata ku ei muuta osaa" -kommentit. Katariina Lillqvist on suomen kansainvälisesti parhaiten tunnettu animaatio-ohjaaja jota on pyydetty mm. lukuisille kansainvälisille animaatio-festivaaleille tuomariksi. Tiedoksi että tuomareiksi pyydetään ainoastaan taitavimpia ohjaajia. Ottakaa ihmiset asioista selvää ennenkuin möläyttelette.

Jotenkin todella huvittavaa että porukka otti tuon itsenäisyyspäivänä esittämisen niin tosissaan! :D Itselläni kun sattuu olemaan sisäpiiritietoa että tuo itsenäisyyspäivänä esittäminen oli elokuvan tekijöiden ja ylen palaverissa heitetty vitsi! :D
 
Hyvä teksti! :) Tosiaan turhia tuollaiset "koittaa shokeerata ku ei muuta osaa" -kommentit. Katariina Lillqvist on suomen kansainvälisesti parhaiten tunnettu animaatio-ohjaaja jota on pyydetty mm. lukuisille kansainvälisille animaatio-festivaaleille tuomariksi. Tiedoksi että tuomareiksi pyydetään ainoastaan taitavimpia ohjaajia. Ottakaa ihmiset asioista selvää ennenkuin möläyttelette.

Jotenkin todella huvittavaa että porukka otti tuon itsenäisyyspäivänä esittämisen niin tosissaan! :D Itselläni kun sattuu olemaan sisäpiiritietoa että tuo itsenäisyyspäivänä esittäminen oli elokuvan tekijöiden ja ylen palaverissa heitetty vitsi! :D

Voin sanoa että mua ei ainakaan vittuakaan kiinnosta kuinka palkittu toi akka on. Kyse on siitä mitä se on seuraavaksi tekemässä.
 
Sellaiset teot, jotka tehdään ihan vain saadakseen shokkihuomiota ovat mielestäni lapsellisia ja niiden sivuuttaminen olankohautuksella on paras mahdollinen keino minimoida tekojen vaikutukset.

Se, että jotain voi laillisesti tehdä ei tarkoita, että se olisi järkevää saati sitten osoittaisi hyvää makua. Mannerheimin seksuaalisuus on hänen yksityisasiansa ja sen puiminen ei edistä mitään muuta kuin huomionkipeän taiteilijan uraa.
 
Jos tuo Katariina Lillqvist haluaisi todellakin shokeerata ja testata sananvapauden rajoja, niin animaatio Muhammedista paneskelemassa pikkutyttöjä olisi paljon kovempi veto. Eikä olisi edes pilailua. Näyttää tosin poliittiselta kannanotolta enemmän tämä idea, kuin taiteelta.

Eipä siinä, ei tuollainen itseäni haittaa. Kunhan vain sananvapaus toimisi myös muilta osin.
 
Ottakaa ihmiset asioista selvää....Itselläni kun sattuu olemaan sisäpiiritietoa että tuo itsenäisyyspäivänä esittäminen oli elokuvan tekijöiden ja ylen palaverissa heitetty vitsi! :D

Älä nyt sotke sukkahousujasi, ei kukaan kyseenalaista etteikö ämmä osaisi muovailla vahaa. Jotain saattaa jopa kiinnostaa hänen tuotantonsa ja ansioluettelonsa. Nythän ei olekaan puhe siitä, eihän?

Siinähän naurat toisten tietämättömyydelle kun pitäisi olla sisäpiiritietoa, me muut kun olemme (paska)lehtien tosina esittämien tietojen varassa.

Tuo tavallisen kansan ja sen mielipiteen ylenkatse ja avoin halveksunta on apurahataide-eliitin ja vasuripoliitikkojen yhteinen piirre. Nämä kaksi porukkaa ne jaksavat muistuttaa kansaa sen huonoudesta. Ja kostettavaa heillä on näköjään sadan vuoden takaa.
 
Theo van Gogh ja Ayaan Hirsi Ali. Westergaard ja Vilks. Siinä rohkeutta. Kyllä apurahataide-establishmentti tietää mitä tabut ovat, mutta ei riitä kantti niitä rikkomaan. Ja kuka sitä nyt haluaisi rikkoa lakia taiteen puolesta? Tabuilla on lainsuoja ja oma henki voi olla löyhässä.

Rohkeiden taiteilijoiden listaan voisi lisätä myös hollantilaisen Geert Wildersin. Tämä aikoo tehdä lyhytelokuvan Muhamedista ja osoittaa sillä islamin väkivaltaisuuden ja uhan Euroopalle. Kuten arvata saattaa jätkä laittaa tuossa oman terveytensä peliin. Seurauksena on pomminvarma fatwa ja loppuiän kestävä piilottelu maan alla Hirsi Alin ja kumppaneiden tavoin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Geert_Wilders

Tosin jostain syystä YLE ei ole nimennyt Wildersia rohkeaksi sanavapaustaistelijaksi. Mistäköhän moinen johtuu?

Ehkä Katariina Lillqvist on kuitenkin rohkeampi sanavapauden testaaja. Saahan tämä kokea suomalaisen fatwan: lisää julkista apurahaa, lisää näkyvyyttä ihanjokaisessamediassa, varovaista paheksuntaa internetissä ja valtaisaa ihastelua vasuripiireissä muiden takkutukkaisten intelligenstijoiden taholta. Ah, kuinka ihanaa!!!
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom