Mannerheim homo?

"Murha-Kustaa" oli suhteellisen armollinen punikkeja kohtaan. Joku toinen ois tapattanu punikit, niiden vaimot, lapset ja kaikki etäisesti punaiseen viittaavat.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oman näkemykseni mukaan Hägglund oli se kaikkein fiksuin tuosta sakista, ja jopa yllätyin että eihän se niin tiukka vanhoillinen pelle olekkaan mitä olin luullut.
Jep, samaa mieltä.Kaikista eniten äänessä ja pisti takaisin sille naiskansanedustajalle.
Lillqvist oli yllätävän hiljanen, tyytyi miltein vaan seuraajan rooliin.

Lillqvistiltä olisi odottanut vähän terävämpiä argumentteja sen "Katso ensin ja arvostele sitten" -lauseen sijaan, mutta niinkuin hän sanoi teos on satiiri eikä sen pitäis ketään niin verisesti loukata, ellei sitten ota juttuja todesta?

Eri asia jos teos olisi dokumentti, itseäni ei ainakaan hätkähdyttäsi lainkaan jos jostain henkilöstä jota itse arvostan tehtäisiin pilailuanimaatio jossa henkilö ottaa suihin demoneilta.

Mielstäni eilinen keskustelu kiteytyi siihen, että kumpikaan osapuoli ei voinut/halunnut tunnustaa tosiasioita. Punapääduo kyllä varmasti tiesi, että aihe loukkaa. Ihme mussutusta ja kiertelyä. Kyllähän tuossa tiettyä tahallisuutta/lokaanvetämistä selvästi oli takana, vaikka yrittivätkin selitellä että "tämä on vaan harmitonta taidetta eikä tahallaan haluttu aiheuttaa mielipahaa."

Toisaalta väitän, että mikäli Mannerheim olisi ollut homo ja todisteita siitä tulisi, se kyllä varmasti häiritsisi Hägglundia ja hänen näkemystään Mannerheimista. Mannerheimin tekoja se ei toki vähentäisi, mutta miehisyyttä kylläkin. Tosiasioiden välttelyä.

Mielestäni Lillqvistin moneen kertaan heittämä puolustuskommentti, että hän on tsekkiläisen animaatiokoulukunnan kasvatti, paljasti sen, että hän sen takaa haluaa olla ikään kuin syyntakeeton moiseen mauttomuuteen. Ottamatta kantaa kenenkään seksuaaliseen suuntautumiseen, on selvää, että tuo olisi ollut todella mauton ja loukkaava animaatio, vaikka Mannerheim olisi esitetty vaikka heteronakin. Olisiko Lillqvist uskaltanut tehdä vastaavaa animaatiota jostain istuvasta presidentistä tai vaikkapa jostakin islamilaisen maailman johtohenkilöstä? Itse hän kertoi eilisessä keskusteluohjelmassa tällaisen animaation olleen keino kritisoida valtaa pitäviä yhteiskunnassa, jossa kritiikki ei muuten ole sallittua. Se ei kuitenkaan ole relevanttia, koska nyky-yhteiskunnassamme hän olisi voinut tuoda mielipiteensä julki ihan pelkkänä mielipiteenä ilman tällaista loukkaavaa mauttomuutta, joka kohdistuu henkilöön, joka ei ole enää keskuudessamme mahdollisuuksineen puolustaa kunniaansa tai oikaista käsitystä esitetystä.

Tässä on nyt taas iso näkemysero. Käsittääkseni, ja siitä kirjoitettujen lehtiartikkeleiden (valtakuntamme arvostetuimmassa sanomalehdessä) perusteella, kyseessä on tuiki tavallinen (ja upeasti toteutettu) taideanimaatio sisältäen myös lajille tyypillisiä fantasia-aineksia. Korostan jälleen kerran etten tee itse teoksesta minkäänlaisia tulkintoja ennen näkemistä, kuten moni täällä näkyy tekevän. Se että Mannerheim on arvostettu historian henkilö ei tee hänestä koskematonta.

Joo mutta tuo ämmä on vielä selkeästi tuonut esille että vihaa mannerheimiä ja muita valkosia kuin ruttoa.

Ja eiköhän se Mannerheim olisi aikanaan tullut itse sieltä kaapista ulos jos näin olisi halunnut. Kyllä varmasti moni homo/lesbo pahoittaisi mielensä jos joku rupeaisi hänen seksuaalista suuntautumistaan toitottamaan koko kansalle, vaikka henkilö itse haluaisi sen salata. Näin siis mikäli Mannerheim todellakin oli homo.

Lillqvist taitaa itsekin halveksua homoja. Hän valitsi juuri homoseksuaalisuuden aseekseen pilkkaamiseen ja muiston lokaamiseen. Vaikka kuten edellä sanoin, tuo animaatio olisi jo tyylinsäkin puolesta riittänyt täyttämään mauttomuuden kriteerit; ihan sama olisiko siinä käsitelty homo- vai heteroseksiä.

Lillqvist taitaa itsekin halveksua homoja. Hän valitsi juuri homoseksuaalisuuden aseekseen pilkkaamiseen ja muiston lokaamiseen. Vaikka kuten edellä sanoin, tuo animaatio olisi jo tyylinsäkin puolesta riittänyt täyttämään mauttomuuden kriteerit; ihan sama olisiko siinä käsitelty homo- vai heteroseksiä.

Mannerheim näytetään myös ns. tuhkaluukkuunsa Uralin Pihlajan "oksan" ottavana ja naisen mekkoon pukeutuneena. (tuossa ylen areenan videosta 11min kohdalla).

Kuka EI pitäisi tätä loukkaavana?

Joo kyllähän tuo animaation teko on vähän kuin sohisi kepillä ampiaispesää. Itsekkin pidin näytettyjä kohtia suhteellisen irstaina, ihan sama ketä hahmoja olisi ollut kyseessä. Toisaalta huvittavaa, miten jotkut vetää herneen nokkaan ajatuksesta, että Mannerheim olisi ollut homo.

J Toisaalta huvittavaa, miten jotkut vetää herneen nokkaan ajatuksesta, että Mannerheim olisi ollut homo.

Minä en vedä siitä herneitä nokkaani mutta olisin tasan yhtä pettynyt kuin jos kuulisin, että Mannerheim olisi sadomasokisti tai hän piti siitä, että hänen päällensä kustiin.

Ja sen tarkotus oli selvästikin häpäistä mannerheimiä koska se on selvästikin katkera siitä että sen kommari isoisä tapettiin.Ja mun mielestä on päivän selvää että tuo Lllqvist vihaa mannerheimiä eli ei se sitä pätkää mitenkään hyvällä tehnyt missään mielessä.

mitäs väliä sillä on onko homo vai ei

Ja sen tarkotus oli selvästikin häpäistä mannerheimiä koska se on selvästikin katkera siitä että sen kommari isoisä tapettiin.Ja mun mielestä on päivän selvää että tuo Lllqvist vihaa mannerheimiä eli ei se sitä pätkää mitenkään hyvällä tehnyt missään mielessä.

Tuskin kukaan, ei edes rouva L, väitä että tuota pätkää olisi hyvällä tehty.

Juuri tämä on niin hienoa demokratioissa. Kun joku pilkkaa jumalanarvoista hahmoa, niin siitä keskustellaan kyllä voimakkain mielipitein ja suututaan, mutta ei lähdetä ketään tappamaan tai uhkailemaan tai boikotoimaan.

Siten, että jotkut täällä kuvittelevat, että Mannerheimia ei saisi pilkata tai arvostella perusteettomasti. Kuitenkin parodia on ikivanha tyylilaji, jota esiintyy vain vapaissa kulttuureissa. Samat ihmiset, jotka täällä nyt lynkkaavat taiteilijaa ja haukkuvat häntä "antisuomalaiseksi" yms. varmasti arvostavat sitä mahdollisuutta, että hekin saavat kyllä esittää mielipiteensä toisista provokatiivisista aiheista muissa tilanteissa.

Että heikkoluonteinen on se, joka tästä kyseisestä animaatiosta suuttuu.

Joo mutta he eivät saatana tee sitä verorahoilla.

Mjoo mut kukaan ei vissiinkään lähe suunnittelemaan taiteilijan tappamista tuosta hyvästä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom