Mannerheim homo?

Minä olen nähnyt muutamia pätkiä siitä, ja se kyllä riittää mulle.

Muutaman pätkän minäkin olen nähnyt, enkä sen perusteella nyt vetäisi johtopäätöksiä taiteilijan motiiveista suuntan tai toiseen. Teknisesti aika laadukkaan oloinen animaatio, marskilla näytti olevan matkalaukku perseen paikalla ja joku mongooli liiteli maiseman halki...en tajunnut miksi, mutta jaksaako tosta nyt niin helvetisti mölistä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Homoudesta ei ole mitään epäselvää mm veteraanien kertomusten perusteella mutta lisää verta pakkiin, Mannerheim puukotti selkään aseveljiään, kyllä kelpas tykit ja lentokoneet ja nord divisioona mutta ei muuta kun tulta selkään kiitokseksi, ja tuommosta paskahousua pitäs vielä liputtaa....

Homoudesta ei ole mitään epäselvää mm veteraanien kertomusten perusteella mutta lisää verta pakkiin, Mannerheim puukotti selkään aseveljiään, kyllä kelpas tykit ja lentokoneet ja nord divisioona mutta ei muuta kun tulta selkään kiitokseksi, ja tuommosta paskahousua pitäs vielä liputtaa....

Vastaan provoon. On minusta homoudessa epäselvää, jos siitä ei ole mitään kongreettisia todisteita. ainoastaan kuulopuheita..

Vissiin Suomen peruskoulujen rehtoreista 99% on homoja, ku kaikki sanoo niin.

Vaikutti toi mamma Nybergin haastattelussa katkeroituneelta kommunistilta.
Saman haastattelun itsekin katsoin, tuntuu Lillqvistillä olevan melko mustavalkoinen käsitys vuodesta 1918 ja suomen historiasta yleensä. Sitten ihan henkilökohtainen mielipide: En voi sille mitään, mutta jotenkin tuon naisen ulkonäkö ja olemus vituttavat suuresti. Kenties kommunismi on sairaus, joka vaikuttaa myös ulkonäköön?

Ilmeisesti kuitenkin oli biseksuaali, ja tietysti kuulopuheiden perusteella, miten muutenkaan? Niitä kuulopuheita kun alkaa kuulua vähän sieltä ja täältä niin.. Mutta oikeastaan ihan sama. Enemmän kiinnostaisi tietää miten ihmiset suhtautuisivat jos olisi vedenpitävästi todistettu homoksi. Taitaisi yleisin mielipide kuitenkin tylsästi olla että ei kiinnosta/ainakaan haittaa.

Lainaanpa huvikseni Hesarin kulttuurisivuilta (lauantai 1.3.), kun kerta kriitikko on kyseisen teoksen nähnyt:

Marskin ravistaja irvii myös Marxille

..
"Lillqvist sanoo, ettei Uralin perhonen ole dokumentti vaan legendaan perustuva symbolistinen elokuva. Hänen mukaansa elokuva irvailee Marskin ohella myös Marxille, jonka kuva pispalalaisen enkelintekijän seinällä ei pelasta ketään.

Lillqvis on sitoutumaton vasemmistolainen, jota inspiroivat sisällissotaa edeltäneen vanhan työväenliikkeen pasifistiset ja tolstoilaiset aatteet. Hän sanoo että voisi tehdä satiirin myös punaisista.
"Esimerkiksi suomalaisten sosialistien kohtalo Neuvosto-Venäjällä olisi herkullinen aihe - kun kaikki ei mennytkään niin kuin he kuvittelivat."

...
Uralin perhonen noudattaa samaa tyyliä ja aiheenkäsittelyä kuin monet Lillqvistin aiemmat työt. Kansantarinat ja -perinteet yhdistyvät taidolla ja tunteella toteutettuun nukkeanimaatioon, jossa fantasia-aineksilla on myös suuri osuus.
Itäisessä Euroopassa taidokkaalla nukkeanimaatiolla on pitkät perinteet. Lillqvistinkin elokuvien hahmot on tehty Prahassa, jossa ohjaaja viettää pitkiä aikoja.

Animaatiosta ei tarvitse suuttua. Se on kansanperinteestä nouseva tarina, ei välttämättä lainkaan tosi, mutta Lillqvistin työryhmien huikean kauniisti ja koskettavasti toteuttama. Nukkeanimaatio elää ja hengittää osiensa summana, kuvauksen, lavastuksen ja musiikin hienosti kannattelemana.
Eikä Mannerheimin nimeä siinä mainita."

:hyvä:

Eipä sovi pispalalaisen lehmän sanat tekoihin. Tekopyhä, falski, sensaationkipeä ihminen. Sitä ei muuta vaikka animaatio olisi kuinka hieno.

Satuitko Uwish lukemaan mitä tuo nainen satuili sähköpostissaan?

Ehkä sitä samaa kärjistelyä kuin vastapuolellakin?:rolleyes:

En silti allekirjoita kuvauksia mitä hänen persoonaansa tulee, kun en tunne tapausta. Minulla ei ole tarvetta ajatella häntä muuna kuin taiteilijana (jotka muuten usein ovat aika erikoislaatuisia persoonia:D) ja taiteilijana hänen työnsä puhuvat puolestaan.

Vähän liioittelun makua ilmassa joka suuntaan..

Myöskin oikeastaan ihan sama, mutta millä perusteella Marski on nyt bi-seksuaali? Pispalaisen paskalegendan, parin provosoivan palstakirjoituksen ja Uwishin (olen miettinyt koko ketjun seuraamiseen käyttämäni ajan, että yritätkö pönkittää sillä omaa suuntautumistasi?) johtopäätöksien perusteella?

Joo, ei sillä niin väliä vaikka olisi ollutkin. Lähinnä vaan mietin, että mitkä seikat sen ovat nyt tuoneet aukottomasti ilmi.

Myöskin oikeastaan ihan sama, mutta millä perusteella Marski on nyt bi-seksuaali? Pispalaisen paskalegendan, parin provosoivan palstakirjoituksen ja Uwishin (olen miettinyt koko ketjun seuraamiseen käyttämäni ajan, että yritätkö pönkittää sillä omaa suuntautumistasi?) johtopäätöksien perusteella?
Sillä perusteella että useammalta taholta on tällaista kuultu. Ei ainoastaan pispalalaisilta. Ja sitten oli se yksi heppu joka kertoi nähneensä jotain vanhoja (oliko ne nyt sitten armeijan tms.?) salaisia dokumentteja joissa myös puhutaan Mannerheimin homoudesta. Ihan kuin minä nyt olisin se joka on jotain tarinoita keksinyt.:jahas: Ei ole tarvetta pönkittää omaa suuntautumistani, onko sinulla?

Tässä nyt vielä se katkelma:
"Some time ago, I was privy to some private documents shown to me by an old friend in Finland. The documents, written during the war years by a Finnish army officer, discussed Mannerheim’s homosexuality at length, and held forth that Mannerheim was unfit to be a leader because of it. Now, Mannerheim’s homosexuality has long been rumored in Finland, yet there hasn’t been much discussion of it, even though, - according to some friends of mine – young gay men in Finland have taken to hanging his picture on their walls, and not for any particularly patriotic reasons."

OT: Mikä on mielipiteesi tähän sananvapauden rajoja koettelevaan teokseen Uwish?
En jaksanut edes katsoa loppuun, pääsin siihen asti kun tyyppi piirsi ne sieraimet. Veikkaisin ettei ole taiteilija? Tuo video ei ainakaan ollut taideteos, tai en ainakaan usko että oli sellaiseksi tarkoitettu.

Sillä perusteella että useammalta taholta on tällaista kuultu. Ei ainoastaan pispalalaisilta. Ja sitten oli se yksi heppu joka kertoi nähneensä jotain vanhoja (oliko ne nyt sitten armeijan tms.?) salaisia dokumentteja joissa myös puhutaan Mannerheimin homoudesta. Ihan kuin minä nyt olisin se joka on jotain tarinoita keksinyt.:jahas: Ei ole tarvetta pönkittää omaa suuntautumistani, onko sinulla?

"Some time ago, I was privy to some private documents shown to me by an old friend in Finland. The documents, written during the war years by a Finnish army officer, discussed Mannerheim’s homosexuality at length, and held forth that Mannerheim was unfit to be a leader because of it. Now, Mannerheim’s homosexuality has long been rumored in Finland, yet there hasn’t been much discussion of it, even though, - according to some friends of mine – young gay men in Finland have taken to hanging his picture on their walls, and not for any particularly patriotic reasons."

Useampi taho ei kerro mitään. Se, että luen muutaman kaukopartiomiehen 60v sitten kertoman kollektiivin totuuden ja englanninkielisen katkelman(ilman lähteitä) tästä ketjusta, ei riitä ainakaan minulle. Yksikään lähteistä ei ole ollut objektiivinen, jokaisella on ollut "oma lehmä ojassa." Yleensä näitä teorioita [historiallinen merkkihenkilö, valitse itse] homoudesta ovat laukoneet a) punikit b) homot(vahvistaakseen omaa hyväksyntäänsä?) c) pseudotieteilijät.

Toisaalta, aihe on sellainen jota mikään taho ei ilman naurunalaiseksi joutumista lähtisi tutkimaankaan. Asialla ei ole oikeasti mitään väliä. Poisluettuna tietysti yllälueteltuihin lokeroihin sijoittuvat ihmiset, jotka käyttävät sitä omien intressiensä mukaan joko loukkausyrityksenä tai pönkittääkseen jotain.

Minkä tahansa motiivin takia Mannerheimin suuntautumista aletaankin spekuloimaan, todistustaakka on silti ensisijaisesti toista kuin yleistä käsitystä siitä omaavilla. Ja ihan mielenkiinnosta mä haluaisin kuulla jotain vakuuttavampaa kuin jo nyt esiteltyjä "todisteita."

Mitä tulee omaan identiteettiini, käsittääkseni sinä olet ainoa, joka jonkinnäkösien gay pride -aspektin olet tähän soppaan mukaan tuonut. Eli Marskin homoudesta keskustelemisen ja seksuaalisen identiteettini "epävarmuuden" välisiä kytköksiä on ensisijaisesti minun kohdalleni turha vetää. Mun - eikä varmaan suurimman osan muunkaan ketjua lukevien - elämälle sillä ole mitään merkitystä kenen helman tai lahkeen perään Marski oli.

Viimeksi muokattu:

Olisit nyt linkinkin laittanut... linkki
Okei, Suomessa asuva jenkki kirjoittaa blogissaan, kuinka hänelle on näytetty sota-ajan dokumentteja, joissa käsitellään Mannerheimin homoutta. Sulkekaa ketju, todisteet ovat löytyneet!

Vastapainoksi...linkki 2

edit...kappas, taisikin olla joku toinen kirjoittaja kuin blogin isäntä Phil.

edit2...http://www.schildts.fi/suomenkieliset-kirjat/kirjat/tietokirjat/1065/Mannerheimin-elaemaen-naiset

Suositut

Back
Ylös Bottom