Mannerheim homo?

Kävin avoimin mielin tsekkaamassa ARS-95-näyttelyn vuonna -95 (duh) koska olin ja olen taiteen ystävä, oli sitten pätevyyttä arvioida sitä tai ei. Siellähän sitten kohautti teos jossa letkuissa, säiliössä ja pesukoneessa kiersi taiteilijan omaa kusta, paskaa ja verta. Enpä pystynyt arvioimaan teoksen hienoutta tai analysoimaan mitä kaikkea tuo installaatio dekonstruoi, kyseenalaisti ja symboloi, kun salissa oli niin huono ilma että laatta meinasi lentää. Sehän olisi hienosti täydentänyt teoksen.

Se haju oli aivan järkyttävä. Mutta teos oli sen verta vaikuttava, etten muista näyttelystä juuri muita teoksia. Sääli.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nykytaiteesta, ja taiteesta yleensä, sen verran, että jokainen teistä voi tehdä sellaista taidetta kuin näkee parhaaksi, mutta on täysin eri asia saada niistä teoksista tunnustusta ja arvostusta. Jos uskotte, että nykytaiteen tekemiseen tarvitaan kusta, paskaa ja spermaa tai todellista väkivaltaa, niin siitä vaan. Itse kärsitte tai nautitte sitten seurauksista. Mulle tärkeintä taiteessa on epätavalliset ideat, huumori, reaktiot ja mielleyhtymät, jotka teoksesta tulee sitä katsoessa. Yleensäkin kaikki normaalielämästä poikkeava, joka vaikuttaa jollain tavalla tunnetasolla, positiivisesti tai negatiivisesti. Ei kaiken tarvitse olla jotain kaunista ja positiivista. Jos kaikki taide olisi pelkkiä maisemakuvia ja potretteja, taide olisi aika helvetin tylsää. Joku juttu voi näyttää ihan käsittämättömältä, eikä sitä ymmärrä kukaan muu kuin itse taiteilija, mutta voi silti olla ihan hyvää taidetta ja se juuri saattaakin olla taiteilijan pointti. Tärkeintä on, että teos saa aikaan ajatuksia ja reaktioita. Onko sellainen teos edes taidetta, jos se ei hetkauta katsojaa millään tavalla?

Mitä taas tulee valtion taideapurahoihin, niin mun mielestä suomalainen kulttuuri olisi aika helvetin köyhää, jos taidetta ei tuettaisi millään tavalla tai jos apurahoja saisi vain sellaiset taiteilijat, jotka on suuren yleisön mieleen, eikä provosoi millään tavalla. Jokainen on eri mieltä siitä, mitä taidetta pitää tukea ja mitä ei ja se on ihan OK. Jos koette, että joku ei ansaitse apurahaa, niin so what? Joku muu on sitä mieltä, että taiteilija sen apurahan ansaitsee. Ei nää jutut niin vakavia ole. Sormi perseessä voi olla ihan hyvää komiikkaa, jos ei siitä muita arvoja löydä.
 
Se haju oli aivan järkyttävä. Mutta teos oli sen verta vaikuttava, etten muista näyttelystä juuri muita teoksia. Sääli.

Oli siellä sellainen ylikirkkaasti valaistu valkoinen soppi josta ei nähnyt ulos ja jossa oli pienissä kurkistuskehyksissä jotain vääristyneitä demonin tjsp naamoja. Vitun ahdistava teos, jäi mieleen.

Isoisäni päätti päivänsä hulluna taiteilijana. Sen kuolinpesä oli ahdistavuudessaan vertaansa vailla, ateljeen ja sikolätin ja pultsarikoijan sekoitus. Tosin ukko ei juonut. Joka nurkka vääränään tauluja, romua ja paskaa. Äiti näytti joitakin tauluja ja sanoi että itsensä ja päänsä sisällön äijä osasi kuvata osuvasti. Vaikuttavaa mutta ei nautittavaa. Jotain taisi perikunnalla olla taidetta vastaan kun polttivat koko kasan. Löytyi jätesäkillinen c-kasetteja joille pappa oli puhunut päiväkirjaansa. Niistä tuli samanlainen olo kuin Ring-elokuvan videota katselleille.

Täytyy kunnioittaa sitä että joillakin taide vain tulee ulos, eikä sitä voi pidätellä.
 
Se haju oli aivan järkyttävä. Mutta teos oli sen verta vaikuttava, etten muista näyttelystä juuri muita teoksia. Sääli.

Oli siellä sellainen ylikirkkaasti valaistu valkoinen soppi josta ei nähnyt ulos ja jossa oli pienissä kurkistuskehyksissä jotain vääristyneitä demonin tjsp naamoja. Vitun ahdistava teos, jäi mieleen.

Isoisäni päätti päivänsä hulluna taiteilijana. Sen kuolinpesä oli ahdistavuudessaan vertaansa vailla, ateljeen ja sikolätin ja pultsarikoijan sekoitus. Tosin ukko ei juonut. Joka nurkka vääränään tauluja, romua ja paskaa. Äiti näytti joitakin tauluja ja sanoi että itsensä ja päänsä sisällön äijä osasi kuvata osuvasti. Vaikuttavaa mutta ei nautittavaa. Jotain taisi perikunnalla olla taidetta vastaan kun polttivat koko kasan. Löytyi jätesäkillinen c-kasetteja joille pappa oli puhunut päiväkirjaansa. Niistä tuli samanlainen olo kuin Ring-elokuvan videota katselleille.

Täytyy kunnioittaa sitä että joillakin taide vain tulee ulos, eikä sitä voi pidätellä.
 
Täytyy myöntää että omalla kohdalle pienimuotoinen varauksellisuus taidetta kohtaan johtuu osaltaan siitä, että entisen kotipaikkakuntani pääkadun alkuun tehtiin 50x100 metriä kokoinen taideteos, joka myös maksoi paljon(en nyt kyllä pysty sanomaan mitään vahvistusta). Taideteos oli nimeltäään perunapelto, ja kyllähän se siltä näytti jos sitä tutkaili, siis teos koostuin muutamasta isosta kummusta, ikäänkuin perunapelto jättikoossa. Hauskinta siinä oli että taideteos kasvoi kesällä kaikkea paskaheinää ja itse kuulin vasta vuosien kuluttua että siinä on taideteos, olin niin usein kironnut että miksi sekin alue piti mennä mylläämään, vaikka siihenhän tehtiin kunnan varoilla taideteos. Vielä parempaa seurasi viime keväänä kun teos sitten lanattiin pois, enkä vieläkään tiedä miksi...
Ainiin. Meidän Turun Runosmäkeen tehtiin joskus tällä vuosituhannella Ystävyyden Polku -niminen tilataideteos. Se maksoi puheiden mukaan kymmeniä tuhansia euroja ja koostui kasasta erimuotoisia lohkareita, jotka oli aseteltu tien molemmille puolille aaltomaiseen kuvioon. Ihan hirvittävää paskaa. Repivät nurmikot pois niiden kivien tieltä. Vielä kun Runosmäessä olisi metikössä se Pirunpeltokin jos joku niitä kiviä halusi katsella. Yh.

On kai sitä fiksumpaakin taidetta :)
 
Toi on varmaan ihan kiva. Siis kaikille niille, jotka tota ymmärtää/saa siitä jotain irti. Voisitko valottaa tota teosta enemmän meille, jotka ton teoksen välillisesti maksaa? Eli vaikka allekirjoittanut?

Edit: Monesti olen miettinyt, että ettekö te voi rahoittaa tota omillanne? Miksi meidän pitää välillisesti maksaa tommosesta? Joo, maksetaan me juoppojen sossurahatkin, mutta ne menee sentään hyvään tarkoitukseen.

Edit2: Oon itsekin käyny taidelukion.
No tämä jos joku on hyvin yksinkertainen idealtaan. Ei tarvitse olla Einstein. Työn nimi (kuten tuolla myös lukee) on "Hammaskivi" = hammaskivi, eli se jota kertyy hampaaseen. Ja työ on on siis hampaan mallinen ja tehty kivestä, eli siitä kaksimerkityksinen sanaleikki. Hammaslääketieteen laitoksen edessä, eli sijoituspaikka sopii hyvin työn aiheeseen. Työn idea tuli mieleeni ensin ja vasta sen jälkeen mietin mihin sellainen sijoittuisi luontevasti. Tämä auttaa aina myös rahoituksen hankkimisessa kyseiseltä taholta. (Taiteen asiantuntijoilta sain tuosta loistavat arvostelut ja laitoksen henkilökunta ym. asiaan liittyvät tahot ovat hyvin mielissään. En ymmärrä miksi tällaisten töiden pitäisi olla pääosin lahjoituksia.:jahas: Taide ei ole ammattitaiteilijoille harrastus, vaan työ.)

Rahoituksesta: Senaati Oy omistaa kiinteistön ja tontin, ja sain heidät kustantamaan teoksen jalustan. Kuoppa ja betonia ja kiveys päälle. Kaupunki teki keväällä katuremonttia ihan siinä kohdalla ja he saivat sen reiän ja betonin tehtyä ohimennen.

Kiviveistämö jossa veistin kyseisen kiven, olivat vailla 2500 euroa, josta 1500,- materiaalista (kivimöykky, jossa ei piilohalkeamia, Toivakasta louhittua graniittia, jonka kauppanimi Polar Mahogany), 500 heidän laitteidensa ja tilojen käytöstä, ja loput 500 työn kuljetus- ja asennuskuluihin. Tämän kustansi yliopisto ikuisuudelta tuntuneen odotusajan jälkeen, muuten se olisi ollut minun maksettavani. Omasta työstäni en ole saanut muuta kuin yhden rivin cv:en ja vähän meriittiä. That's it.
 
Mielestäni tästä aiheesta on keskusteltu jo aivan riittävästi. Kyseinen teos on jo nyt saanut aivan liikaa julkisuutta.
Mitä Marskin seksuaaliseen suuntautumiseen tulee, niin mielestäni se on jopa niinkin tunnetun ihmisen kuin hänen tapauksessaan aivan
täysin henkilökohtainen asia. Väitettyä homoutta ei ainakaan tulisi käyttää lyömäaseena Marskia vastaan niin kuin joku jo totesikin.

Taiteilijalla tuntuu lisäksi olevan sellainen kanta että ikäänkuin koko sisällissota tai ainakin kaikki punaisten kuolemat sodan aikana ja sen jälkeen
ovat henkilökohtaisesti Mannerheimein syytä. Ei ei ja vielä kerran ei! Tässä ketjussa on jo vissiin sataan kertaan todettu että C.G.E ei ollut mikään mielipuoli
tappaja joka olisi halunnut jokaisen punakaartilaisen pois hengiltä. Kun senaatti tarvitsi omille joukoilleen johtajan, oli Marski ehdoton ykkösvaihtoehto (eikä mitään
todellisia vaihtoehtoja hänelle armeijan johtoon ollut vaikka joku historiaa tuntematon niin täällä väittikin) ja myös Saksasta palanneiden jääkärien mielestä
osaava mies hommaan. Tuleva Suomen marsalkka johti valkoisia niinkuin kokeneen upseerin kuuluukin, eikä halunnut turhaan vuodattaa punaisten verta yhtään sen
enempää kuin oli tarvis. Myös hänen sodan jälkeen antamansa vetoomus ei-johtavassa asemassa olleiden punakaartilaisten syytteistä vapauttamisesta kertoo siitä
ettei mies ollut sydämetön. Tämän takia taiteilijan puheet "Murha-Kustaasta" tuntuvat kyllä pahasti liioitellulta. Kyllähän tuonelan ovi avautuikin monelle
Pispalankin punaiselle mutta sota on sotaa ja that`s it. Ei Marski vetänyt jokaisesta liipaisimesta jolla punaisen tappanut luoti lähti matkaan. Mutta sillehän
ei tietysti mahda mitään että punikkeja omine punaisine mielipiteineen on aina ollut ja tulee aina olemaan.

Täytyy vielä muistaa että punaiset ja valkoiset löivät kättä päälle suuremman kahakan alkaessa; 30.11.1939. Ja kukapa johtikaan tuosta päivästä alkaen niin valkoisista kuin
punaisistakin tai heidän jälkeläisistään koottua Suomen kunniakasta armeijaa? No C.G.E tietenkin. Varmasti talvi- ja jatkosodan jälkeen Suomen sotilaat aatesuunnista
riippumatta muistivat ylipäälliköstään hänen loistavan johtajuutensa eivätkä uhranneet sekuntiakaan ajatuksistaan herran seksuaaliselle suuntautumiselle. Liekö
tämäkin unohtunut Pispalassa päin...?
 
HS Nyt-liite NRO 8/2008, Lillqvistin haastattelusta:

Uralin perhonen perustuu pispalalaseen legendaan. Kansalaissodan tuoksinassa Tampereelta löytyi eksoottisen näköinen mies, joka oli menettänyt muistinsa. Hänet vietiin Pispalaan, joka oli silloin täynnä hyviä piilopaikkoja.
Miestä alettiin kutsua perhoseksi.
"Koska hän oli niin pienikokoinen ja kaunis", Lillqvist kertoo. Mutta sana viittasi myös miehen homoseksuaalisuuteen.
...
Legendan mukaan perhonen oli kotoisin Kirgisiasta ja hän oli Mannerheimin palvelija - ja rakastettu. Mannerheim toi pojan mukanaan Suomeen, mutta hylkäsi hänet sodan keskelle.
Lillqvist selittää, että pispalalaisilla oli maanläheinen suhde seksuaalisuuteen, joten homous ei ollut niinkään se juttu.
"Tarinaan sisältyi pikemminkin moraalikysymys: se että petti pojan, jonka oli tuonut tänne. Se oli osoitus kylmyydestä."
"Puolet pispalalaisista kuoli Mannerheimin takia. Mutta vaikka se oli tehnyt hirmutöitä, se nähtiin koomisena hahmona", Lillqvist kertoo. Pispalalaiset kutsuivat häntä iloisesti (:wtf:) Murha-Kustaaksi.

...
"Jos joku hermostuu siitä, kun nukke tökkii matkalaukkua, niin sitten hermostuu!" Lillqvist nauraa.
"Ei meidän ole tarkoitus tällä hakea mitään skandaalia, mutta ikonia on hyvä ravistaa."

...Korsetista:
Vanha kansa kertoi ihan varmana tietona, että herralla oli tapana pukea sellainen ylleen.
Lillqvistin mummo vahvistaa tämän legendan. Hän toimi tarjoilijana hotelli Tammerissa ja joutui kerran erittäin vastentahtoisesti viemään kahvia Mannerheimin huoneeseen, ja mikä nöyryyttävintä, tarjoilemaan myös hänen koirilleen.
"Kyllä sillä se korsetti oli", mummo vakuutti.



Ihan asiallinen juttu, eikä tuo nyt minun korvaani kuulosta minkäänlaiselta vaahtoamiselta. Mielenkiinnolla odotan tv-esitystä.:rolleyes:
 
pispalalaisilla oli maanläheinen suhde seksuaalisuuteen..:


simpsons_nelson_haha2.jpg
 
Aimo Mättö: kiva kun lainaat mun viestistä osan niin että se näyttää mun kirjoittamalta, vaikka on lehtiartikkelista. Muutenkin asiallinen ja oleelliseen kohdistuva toi sun vastaus.:thumbs:
 
Kapinat tukahdutetaan aina väkivalloin. Luulin, että läpimädän Neuvostoliiton hajoamisen(tai lopettamisen)myötä nämä stalinistisia mantroja hokevat jäärät olisivat jo pikkuhiljaa jääneet menneisyyteen... Eivät näemma ole, ikävä kyllä.
 
Aimo Mättö: kiva kun lainaat mun viestistä osan niin että se näyttää mun kirjoittamalta, vaikka on lehtiartikkelista. Muutenkin asiallinen ja oleelliseen kohdistuva toi sun vastaus.:thumbs:

Mitämitä tein tässä juuri fiktiivistä taidetta, loukkaamatta ketään, silti minua ei ymmärretä :itku
 
Tuo Hammaskivi on sellaista taidetta, jota tällainen junttikin ymmärtää. Iso kivi, joka tulee seisomaan tuossa tod.näk. hyvin pitkän aikaa eikä rassaa kenenkään sielua tai persettä.

Kauneinta siinä on se, että taiteilija onnistui myymään idean sellaisille tahoille, joihin se liittyy ja jotka siitä tykkäsivät.

Itse en pystyisi edes runkkaamaan tuon taideteoksen päälle, koska - taiteilija Teemu Mäen omien sanojen mukaan - jopa runkkaaminen alkaa olla näin vanhalla jo aika kivuliasta.

Tärkeämpiin aiheisiin mennäkseni: Lillqvist sai pitää shownsa ja maksimimäärän julkisuutta. Demokratian tila nykysuomessa on todellakin tämä: punaviheriöt pystyvät vedättämään valtamedian koordinoituun mainoshyökkäykseen milloin tahansa.
 
Kunpa punaviherhörhöt pysyisivät vaan kotona kuuntelemassa "taidemusiikkia" ja jättäisivät oikean taiteen niille jotka sitä osaavat tehdä.
Olkoon taiteilijanvapaus sitten miten iso tahansa, mutta kyllä taivas on kuvattava sinisenä ja ruoho vihreänä sekä historiassa oikeasti eläneet henkilöt sellaisena kuin historia heistä kertoo.
 
Tärkeämpiin aiheisiin mennäkseni: Lillqvist sai pitää shownsa ja maksimimäärän julkisuutta. Demokratian tila nykysuomessa on todellakin tämä: punaviheriöt pystyvät vedättämään valtamedian koordinoituun mainoshyökkäykseen milloin tahansa.

Kyllä taisi isoin mainos tulla niiltä, jotka vetivät herneen nenäänsä tästä filmistä. Jos näitä moraalisesti närkästyneitä tosikkoja ei olisi, mediakaan ei olisi tarttunut aiheeseen ja kyseinen filmi jäisi vain marginaaliin, niin kuin tuon tyyppisillä elokuvilla on yleensä tapana.
 
Kunpa punaviherhörhöt pysyisivät vaan kotona kuuntelemassa "taidemusiikkia" ja jättäisivät oikean taiteen niille jotka sitä osaavat tehdä.
Olkoon taiteilijanvapaus sitten miten iso tahansa, mutta kyllä taivas on kuvattava sinisenä ja ruoho vihreänä sekä historiassa oikeasti eläneet henkilöt sellaisena kuin historia heistä kertoo.
Eikös tässä ollut kyse siitä mitä pispalalainen historia hänestä kertoo?:rolleyes:
Ja mitä noihin taivaan ja ruohon väreihin tulee niin vaikka ymmärränkin että käytät sitä vertauskuvana, niin olet auttamatta värässä.
(
westerholm.jpg
)
 
Tänään Arto Nyberg TV1 19:45. Vieraana mm. Lillqvist.
Parempi varmaan jättää katsomatta, rupee vaan vituttamaan. Vaikka Katariina on selkeästi pelästynyt ja jutellut viime aikoina huomattavasti sovittelevampaan sävyyn.

Jos Marski toi idän reissultaan homopojan mukanaan, siitä lienee jotain muutakin näyttöä olemassa kuin vanha pispalalainen huhu?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom